Lånte bort 907'n til en nabo idag. Det regnet så jeg var ikke så bekymret i utg.punktet. Etter noen timer med snø og et par minus er jeg mer usikker på om jeg ser igjen den sykkelen noen gang. Får vel begynne å se på ny ramme... snart jul og greier
Håper dere så innslaget på tv2 nyhetene i kveld. Veldig bra det de gjør på skeikampen. De satser faktisk på fatbike i skiløypa. Og jeg håper virkelig at dn fikk med seg innslaget.
XXL l Åesund hadde sin første dag med Fatbike idag. Makan til negativ folkemasse skal man lete lenge etter.
"Disse syklene kommer til å ødelegge alt av skispor rundt om"
"Dette blir aldri mer enn en mote"
"Disse har ingen nytte.."
"Se, så langt kommer dekkene til å synke om noen sykler i sporene *peker på 2/3 av dekkens høyde* "
Blir litt opgitt over negativiteten over Fatbike her i området.. Håper Gmax får solgt ut sine 3-4 Mammut, intersport sin ene BigBob og vi i XXL tømmer ut våre 3stk så får vi noen som kan representere skisporene positivt på fatbike i år.
XXL l Åesund hadde sin første dag med Fatbike idag. Makan til negativ folkemasse skal man lete lenge etter.
"Disse syklene kommer til å ødelegge alt av skispor rundt om"
"Dette blir aldri mer enn en mote"
"Disse har ingen nytte.."
"Se, så langt kommer dekkene til å synke om noen sykler i sporene *peker på 2/3 av dekkens høyde* "
Blir litt opgitt over negativiteten over Fatbike her i området.. Håper Gmax får solgt ut sine 3-4 Mammut, intersport sin ene BigBob og vi i XXL tømmer ut våre 3stk så får vi noen som kan representere skisporene positivt på fatbike i år.
Fordelen i Ålesund er jo at det knapt finnes skispor å ødelegge
Fra spøk til alvor, så tror jeg at andelen fotgjengere, hunder, pulk, treige folk, etc. er større grunn til irritasjon i skiløypene. Dette blir litt som snowboard i slalombakken. Farlige greier
Fra spøk til alvor, så tror jeg at andelen fotgjengere, hunder, pulk, treige folk, etc. er større grunn til irritasjon i skiløypene. Dette blir litt som snowboard i slalombakken. Farlige greier
Møtte en kar i Trollvannskleiva på midten av syttitallet. Han Stod på en monoski, merkelig binding som stod oppå skiene med en plattform som begge skistøvlene satt på. Vi gjorde store øyne å trodde kanskje mannen var handikappet. Vi spurt om han bare hadde et ben. Han svarte at han hadde trebein fra kne og opp. Det syntes vi hørtes litt merkelig ut og grublet litt på den :-) Var vel 10år gammel ca å var ikke så verdensvant som nå. Alt nytt er kjempeskummelt, selv om denne rariteten var mer et mysterium for oss da enn noe fryktelig farlig :o)
Kjenner mange i Ålesund som er veldig positive. Tipper syklene blir solgt og at det blir lite klaging når de kommer i bruk. Bare husk å ta hensyn. Løypene er tross alt laget for skiløpere, vi er inn til videre gjester
Barn liker tydeligvis fortsatt fat bike. "For en helvetes sykkel!" hørte jeg en pjokk på rundt 7 rope da jeg kjørte forbi. Lærer dem å banne gjør den også.
Jeg tror knapt nok det har vært en eneste tur med fat biken hvor fremmede mennesker ikke har stoppet for å prate med meg om den. Det er utrolig morsomt, og nesten litt rart at det ikke skal mer til for at folk plutselig tar kontakt med vilt fremmede.
Med fatbike som fast jobbpendlesykkel i Oslo har jeg fått ekstremt mye oppmerksomhet; folk glaner, peker, roper, tuter, stopper bilen og henger ut av vinduet, unge/voksne/gamle, rett og slett litt sirkus i byen:)
Med fatbike som fast jobbpendlesykkel i Oslo har jeg fått ekstremt mye oppmerksomhet; folk glaner, peker, roper, tuter, stopper bilen og henger ut av vinduet, unge/voksne/gamle, rett og slett litt sirkus i byen:)
Jeg tenker at media har hatt dårlig påvirking på mannen jeg møtte på tur i dag....
Rett før jeg var på vei inn i løsløypa i et populært turområde (NB: IKKE noe snø her nå.) møter jeg en famile med 3 barn på tur. Kommer trillende og lager masse lyd på asfalten og kona og ungene snur seg først og hu "oj, det var store hjul" (ungene måper bare), men mannen så spør om det er sånn fatbike. Jada bekrefter, det er det, nå er det bare å vente på at snøen skal komme sier jeg med et smil. Han smiler og er hyggelig han, men det han så sier er; ja ja, nå blir det vel slåssing i skiløypene til vinteren!
Ble vekslet et par hyggelig fraser til før jeg syklet videre.
Jeg tolket dette slik at det er første gang mannen så et fatbike. Han hadde tydelig hørt om det. Og det han hadde hørt at dette blir det bråk av i skiløypene.
Litt trist å starte med en slik holdning før man egentlig har selv rukket å vite noe mer om det.
Jeg møter nok på han til vinteren i samme området, kjenner jeg han igjen så skal prøve å ta en liten prat.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Han hadde nok lest Bjørn Gabrielsens håpløse artikkel (og da spesielt overskriften på forsiden av avisen) i DN.
Siden det er uka for konspirasjonsteorier, så er det nesten så man kan lure på om DN skriver på vegne av skiindustrien for å skremme folk fra å kjøpe fatbike/sykle istedenfor å løpe rundt med planker stroppet til beina og med kjepper i hendene, aka. langrenn.
Han smiler og er hyggelig han, men det han så sier er; ja ja, nå blir det vel slåssing i skiløypene til vinteren!
Det hørte jeg også i dag når jeg nevnte sykling i skiløypene. Det virket ikke som de selv hadde problemer med sykler i skiløypene, men heller at de forventet at det er andre som kommer til å ha det, og at det ville bli en konflikt.
Skisesongen er så smått i gang her, og på Sjusjøen i dag ble jeg for første gang tatt igjen av en på fatbike. Det gikk bra unna, og jeg skal love at det var mange laaange blikk, folk som snudde seg, fotograferte osv... Men ingen sure miner såvidt jeg kunne registrere. Løypene er så hardpakka også at den knapt nok satte spor etter seg i det hele tatt.
Enda et bilde som viser hvor lite sport det blir. 4" Dillinger (uten pigger) og ca 4,5psi. Det har snødd mye her oppe de siste dagene så preppen er fersk.
Jeg møtte en familiefar i marka i går også. Han hadde derimot sett innslaget på TV2 lørdagskvelden og var veldig positiv. Jeg tilbød ham en prøvetur på min, men det var visst noen plager i skulderen som forhindret. Men, bra av TV2 å lage positiv vinkling på noe som er såpass nytt! Og ikke minst flott at Skeikampen Skisenter profilerer seg med at de ønsker denne aktiviteten velkommen. Det er mange i Osloregionen som reiser til Lillehammerdistriktet (unnskyld Gausdøler) for å stå på ski og som kanskje blir oppdratt til å akseptere vår ferdsel når destinasjonene går foran med et godt eksempel.
Knallbra innslag fra TV2 det der. Og: knallbra tiltak av Torger & Co på Skeikampen, Vi har levert 5stk Diamant Mammut som brukes til utleie og demo på Skei. Ser ut til at syklene blir brukt
De sier på faq at de benytter us postal, eller din foretrukne speditør. Så det er vel bare å se hva det koster med UPS og be de sende den veien f.eks.??
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Seier! Endelig fikk jeg av holkene på Diamuraen. Hybelen lukter pensjonist, men holkene gled endelig av til slutt. Trikset var tydeligvis å dynke hele holken i hårspray, og løfte under holken med en dekkspak og spraye videre innover. Da løsnet det etterhvert med hjelp av ganske mye vridning og dragning.
Kan dette forøvrig være et tips til neste generasjon sykler Espen W: Ikke lim fast holkene. Vær så snill. Det er ekstremt mye plunder å få dem av.
Seier! Endelig fikk jeg av holkene på Diamuraen. Hybelen lukter pensjonist, men holkene gled endelig av til slutt. Trikset var tydeligvis å dynke hele holken i hårspray, og løfte under holken med en dekkspak og spraye videre innover. Da løsnet det etterhvert med hjelp av ganske mye vridning og dragning.
Kan dette forøvrig være et tips til neste generasjon sykler Espen W: Ikke lim fast holkene. Vær så snill. Det er ekstremt mye plunder å få dem av.
Enig. Jeg gav opp og tok fram kniven. Fordelen med disse holkene var at de isolerte godt, men ettersom man må ha lang utdanning som frisør for å få dem av når man skal skifte bremser e.l. så tipper jeg de fleste i løpet av sykkelens livsløp blir nødt til å finne fram kniven og kjøpe nye holker. Synd.
Førsteinntrykket av dillinger er at de satt som støpt på is, både ned opp og sidelengs. Det er mulig det er en psykologisk effekt i form av piggene som gjør at man sykler 'hardere' og raskere på hardt glatt underlag, floater sitter også bra. Men trygghetsfølelsen som kom med pigg gjorde at jeg tok flere sjanser.
Grepet på is og den lave vekta er igrunn nok til at jeg ikke setter på floater igjen før sommeren kommer og piggen blir unødvendig. (Sikkert Mai for min del).
I løssnø merket jeg lite forskjell i forhold til floater, satt dillinger på bak/frem på bakhjulet for å se om det ga litt mer grep. Usikker på om det hadde særlig effekt, men det fungerer på floater.
Alt i alt skremte prisen meg litt, men etter å fått ei mil eller to på de så må jeg si at de er verdt hver eneste krone.
Bildet er tatt utenfor døra siden det var det eneste stedet med nok lys.. *skam*