Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: Dan]
22/11/2013 10:14
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
- "mann med spade" ikoner der stiene har fixme-tag. Pokker, nå kommer skogen til å bli full av kvisete tenåringer på dirt bikes som lurer på hvor hoppene er. Hehe. Jeg la merke til disse symbolene for noen dager siden, og jeg tolket det som at NOTS eller andre driver med stibygging både her og der. Veldig tjukt av dem i enkelte områder... http://www.objo.org/mtbmap/#15/59.9581/10.8225Øystein: Det er kanskje et annet symbol som er bedre egnet? I JOSM dukker det vanligvis opp en "F" der det står fixme.
|
|
|
[Re: bronx]
23/11/2013 20:22
|
øystein b
Fersking
|
Fersking
Hehe, det tenkte jeg ikke på  Det er vel ingen grunn til å rykke ut med spade eller dirt bike på alle de stiene der! Prøver ut "?" og "FIXME" nå. Dette burde kanskje vært et eget kartlag...
Redigert av øystein b; 23/11/2013 21:15.
|
|
|
23/11/2013 20:36
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Takk for oppdatering, dette ser bra ut. Ser enkelte stier er merket med tommel opp eller ned. Tommel ned merking er meget fornuftig.
Tommel opp er litt mer problematisk. Frykter disse stiene blir overbelasta, mens gode alternativer ikke blir oppsøkt. Det er uheldig både for stiene og syklisten.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
28/11/2013 18:14
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg kom over en interessant artikkel om historiske turkart, De første turistkart for Nordmarka. Jeg synes parallellen fra verdens første skikart hvor de røde strekene viste anbefalte ruter uten at det svarte til merking i terrenget, til deling av GPS spor, enten på Strava eller tilført metadata slik som på OpenStreetMap, er interessant: Den gangen brukte man ny teknologi til å dele kunnskap om turer, og i dag er teknologien helt anderledes. Les også Kartverkets introduksjon til historikse kartserier.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
26/12/2013 20:31
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Endelig har jeg fått nok ledig tid til å få satt meg ned med dette - nå skal hjemtraktene kartlegges skikkelig. Opphavet har haugevis med gamle kart, hva er erfaringene med å skanne/fotografere for å bruke disse til å trace? Gamle driftsveier, stier, myrområder, dreneringsgrøfter etc. Mye snæcks.
Har også funnet noen gamle orienteringskart (+20 år) som det hadde vært fint å bruke som underlag for noen stier, men spørsmålet er om det finnes noen foreldelse av rettighetsbeskyttelsen for disse som gjør at de kan deles åpent?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
29/01/2014 08:47
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Anders: Åndsverk er rettighetsbeskyttet i 70 år etter opphavsmannens død. Det gjelder også kart. Usikker på hva som gjelder når opphavet er en organisasjon. Jeg har oppdaget at gamle kvadratmil og rektangelkart er nyttige selv i dag. (Kan nesten lure på om stiene i Oslomarka ikke er blitt kartlagt skikkelig siden begynnelsen på 1800-tallet. Svært mange godbiter er i ferd med å bli borte. Men så kom GPS'er og OSM...)
|
|
|
29/01/2014 08:51
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Nå som vinteren har kommet, kan jeg nevne at skiløype-kartlaget på openstreetmap.no viser egne strektyper for skiløyper preppet for fristil/skøyting og for veier som ikke er brøytet for bilkjøring (eller vanlige sykler). Kartografien viser også løyper for hundekjøring, som kan være en mulighet for fatbikers som foretrekker bjeffing fremfor stavstikking*. Her er det bare å dra ut å kartlegge og/eller lese korrektur. Bidrag ønskes...
* GPS spor for hundeløypene i Østmarka ønskes. http://www.omtk.no/content/L%C3%B8ypekart%C3%98stmarka.asp
Det skal også være en fin hundeløype fra Burudvann i Bærumsmarka via Vensåssr. til Løvlia. Også her ønskes spor for inntegning i kart.
|
|
|
29/01/2014 16:34
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
openstreetmap.no er flott! Men jeg har hatt problemer med å laste/se kartene der i løpet av det siste året (tror jeg). Mente at jeg sjekket hvor tiles'ene lå, og fikk bare opp en webserver-generert feilmelding når jeg prøvde å åpne link til enkeltbilde/tile. Ser ut til å funke nå. Bortsett fra Aker Solutions sitt nettverk da :/ Så jeg må bruke iPad'en for å se kartet. Og med tanke på iPad og tilsvarende hadde det vært flott om openstreetmap.no hadde brukt Leaflet eller kanskje nyere versjon av OpenLayers, slik at det ble lettere å navigere i kartet. Dessuten mangler det terrengsykkelkart der 
|
|
|
29/01/2014 20:11
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Så bra ut ja, men gjerne en bedre støtte for iPad 
|
|
|
31/01/2014 21:26
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan gjør jeg dette. Stiene her hos oss i nordTrøndelag burde også vært lagt inn. Kan noen fortelle meg fremgangsmåten på en grei måte?
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
[Re: AsmundBjorshol]
01/02/2014 21:43
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan gjør jeg dette. Stiene her hos oss i nordTrøndelag burde også vært lagt inn. Kan noen fortelle meg fremgangsmåten på en grei måte? Det er bare å lese sidene i denne tråden.
Redigert av thomassen; 01/02/2014 21:44.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: Reitstoen]
03/02/2014 09:40
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Bortsett fra Aker Solutions sitt nettverk da :/ De som drifter serveren som hoster tilene er redde for cyberattacks, så den tillater kun kjente norske IP-adresser. Hvis noen allikevel opplever at tiles blokkeres, send IP-adressen din (icanhazip.com), IP-range og/eller maske, så skal vi få fikset det. Støtte for mobile enheter og flere kartlag: Alle med tilgang til svn.osm.org kan bidra til openstreetmap.no, og jeg vil veldig gjerne ha hjelp. Så om noen synes HTML, JavaScript, CSS, OpenLayers/Leaflet er gøy så meld gjerne i fra. Det er OSM bruker richardf som administrerer tilgang til svn.osm.org.
|
|
|
27/05/2014 14:11
|
JoMs
Fersking
|
Fersking
Veldig bra tiltak!
Jeg har selv tenkt på å lage en stiguide-side med fokus på kart og gps-spor. Gjerne med video som følger en gps-markør i kartet. Kartet jeg tenkte å legge bak er kartverket sitt kart, som nå er open source. Men når jeg sammenlignet med OSM så ser jeg at Kartverket sitt er bedre på markering av terreng, men til dels manglende markering av stier.
Hvordan er mulighetene for å kjøre en egen instans av OSM? Dvs. en side som viser OSM sine kart, med spor lagret i en egen database. Google maps kan f.eks. enkelt kalles ved å referere til deres API, og man vil da få servert kartet deres. Kan man gjøre noe sånt med OSM? Hvis ja, er det noen som hadde vært interessert i å samarbeide på et sånt prosjekt etter hvert?
Redigert av JoMs; 27/05/2014 14:14.
|
|
|
[Re: JoMs]
27/05/2014 14:23
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Veldig bra tiltak!
Jeg har selv tenkt på å lage en stiguide-side med fokus på kart og gps-spor. Gjerne med video som følger en gps-markør i kartet. Kartet jeg tenkte å legge bak er kartverket sitt kart, som nå er open source. Men når jeg sammenlignet med OSM så ser jeg at Kartverket sitt er bedre på markering av terreng, men til dels manglende markering av stier. God idé. Det finnes imidlertid mange nettsteder som kan vise OSM-data sammen med topo. Tre eksempler er Turkompisen.no, objo.org/mtbmap og Reitstøens MTB-kart (diverse versjoner kan velges). Disse vil nok være et bedre utgangspunkt enn OSM.org eller Kartverket/N50. Hvordan er mulighetene for å kjøre en egen instans av OSM? Dvs. en side som viser OSM sine kart, med spor lagret i en egen database. Google maps kan f.eks. enkelt kalles ved å referere til deres API, og man vil da få servert kartet deres. Kan man gjøre noe sånt med OSM? Hvis ja, er det noen som hadde vært interessert i å samarbeide på et sånt prosjekt etter hvert? Alle de tre eksemplene ovenfor er egne rendringer/tegninger av OSM-data. Jeg vil tro at du ganske enkelt skal kunne laste inn slike kart som bakgrunnsbilde - slik man f.eks. gjør dersom man viser Reitstøens MTB-kart i RMaps, OSMAnd eller andre apper på en smarttelefon. Framgangsmåten står her og gir deg sikkert en pekepinn på hva du må gjøre for å få det til... Ellers er det jo mulig å høre med Reitstoen selv, han er her på forumet  Hans kart dekker ikke hele Norge, men det går sikkert an å bruke det til litt betatesting, ihvertfall. Ellers dekker objo.org/mtmap hele Norge, men på lavere zoomnivå og foreløpig ikke like pen grafikk/topo.
|
|
|
27/05/2014 14:42
|
JoMs
Fersking
|
Fersking
Mange takk! Spesielt Reitstøen sitt kart utmerket seg med merking av turer. Tror nok en videreutvikling/fork av det kartet kan bli et godt grunnlag. Målet er at det skal være enkelt å legge inn/redigere turer, og at det så klart skal være landsdekkende (noe som igjen krever dedikerte mennesker i miljøet som vil bruke tid på å legge inn turer). Dette blir vel fort litt off-topic i forhold til originale tråden, men jeg får ta kontakt med mr. Reitstøen når jeg kommer så langt at jeg har tid til å begynne med noe sånt 
|
|
|
29/05/2014 21:37
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
For de som har lyst å prøve og rendre kart i Maperitive har jeg lagt ved stilsettet som er brukt på Trondheim MTB Map. Gjør som følger: 1. Last ned og installer/pakk ut Maperitive: http://maperitive.net/2. Pakk ut stilsettet ( mtbmap.zip) i Maperitivekatalogen (f.eks C:\Maperitive\mtbmap\) 3. Start Maperitive, og skriv følgende i Command promt: 4. use-ruleset location="mtbmap\rules\mtbmap.mrules"5. apply-ruleset6. Last ned osm-data for kartutsnitt: Map - Download OSM Data. (Kan ikke være for stort område) 7. Skru av Web map (bakgrunnskart, nede i høyre hjørne) Hvis en ønsker større område, eller hele Norge, kan en laste ned fra http://download.geofabrik.de/europe/norway.html. Merk at Maperitive kommer til å slite litt hvis en åpner hele Norge. Så det kan være lurt å eksportere et utsnitt av Norge-fila med Osmconvert. Maperitive er ikke egnet for å lage web-kart slik som openstreetmap.org for store områder og med mange zoom nivå. Men er et flott og enkelt verktøy for å lage mindre kart, som en kan eksportere ut til bilder eller vektorgrafikk, samt mbtiles i ikke alt for store områder (slik som er brukt på Trondheims-kartet). Edit: Glemte selfølgelig å legge ved fonten jeg har brukt i kartet. Den kan lastes ned her: https://01.org/clear-sans
|
|
|
31/05/2014 22:28
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
 Moro moro..... Neste skritt blir å lære seg Leaflet ser jeg...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
02/06/2014 08:17
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Noen som får objo.org til å fungere for tiden?
|
|
|
[Re: jaknudsen]
02/06/2014 08:57
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Noen som får objo.org til å fungere for tiden? Det fungerer ihvertfall fint for meg akkurat nå.
|
|
|
02/06/2014 10:20
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Ja, nå kom kartet opp igjen.
|
|
|
04/06/2014 13:11
|
JoMs
Fersking
|
Fersking
Jeg ser litt på rendring av kart nå, og hvilke tagger er det dere bruker på sti og for å merke hva? Hadde vært greit med en oppsamling, da det er mye forskjelling som er i bruk, vil jeg tro.
|
|
|
[Re: JoMs]
04/06/2014 15:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg ser litt på rendring av kart nå, og hvilke tagger er det dere bruker på sti og for å merke hva? Hadde vært greit med en oppsamling, da det er mye forskjelling som er i bruk, vil jeg tro. Singletrack (sti): highway=path Track (traktorveg/dårlig grusveg): highway=track, og tracktype=grade1/grade2/grade3/grade4/grade5 (der 1 er dårlig grusveg og 5 er gjengrodd traktorveg eller skiløype, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tracktype ) Sykling vanskelighetsgrad: mtb:scale=0/1/2/3/osv (0 er lett/grønt, 1 er litt vanskeligere/blått, osv.) Sykling vanskelighetsgrad oppover: mtb:scale:uphill=1/2/3/osv (som mtb:scale) Karakter på hvor egnet/fin stien er for sykling: class:bicycle:mtb=-3/-2/-1/0/1/2/3 (-3 er helt forferdelig uegnet med sykkel, 0 er helt OK, +3 er verdens beste sykkelsti) Noe om hvor tydelig stien er: trail_visibility=good/bad/intermediate/osv (se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:trail_visibility ) Skiløype: piste:type=nordic, piste:grooming=classic+skating, osv. (søk på http://wiki.openstreetmap.org for mer) En typisk fin, herlig flytsti/singletrack blir altså highway=path, mtb:scale=1, class:bicycle:mtb=1. En forferdelig gjørmete skiløype uegnet for sykkel blir typisk highway=track, tracktype=grade5, class:bicycle:mtb=-1, piste:type=nordic, osv.
|
|
|
[Re: anderfo]
04/06/2014 16:33
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Sykling vanskelighetsgrad: mtb:scale=1/2/3/osv (1 er lett/grønt, 2 er litt vanskeligere/blått, osv.) Sykling vanskelighetsgrad oppover: mtb:scale:uphill=1/2/3/osv (som mtb:scale) Obs, obs! mtb:scale starter på 0  0 (lett) - 5 (ekstremt vanskelig) 6 (umulig å sykle) Her er en fint oversikt med tanke på tagging for terrengsykling: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountain_biking
|
|
|
04/06/2014 17:09
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sykling vanskelighetsgrad: mtb:scale=1/2/3/osv (1 er lett/grønt, 2 er litt vanskeligere/blått, osv.) Sykling vanskelighetsgrad oppover: mtb:scale:uphill=1/2/3/osv (som mtb:scale) Obs, obs! mtb:scale starter på 0  Stemmer, her kødda jeg skikkelig. Har oppdatert innlegget 
|
|
|
06/06/2014 09:02
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan skal man tagge en gruset skogsbilvei av god kvalitet? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features sier først highway=unclassified, surface=gravel. Det ser ut som det er dette som stort sett er brukt i mitt nærområde.
Men lengre ned på siden er det et bilde som ligner veldig på en typisk grusvei med surface=compacted.
På http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tracktype kan det se ut som man bør bruke highway=track, tracktype=grade1
På Openstreetmap.org ser man ikke forskjell på grus og asfaltveier, noe som kan være litt dumt hvis man f.eks skal planlegge en tur på landeveissykkelen.
|
|
|
[Re: lmo]
06/06/2014 09:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tracktype kan det se ut som man bør bruke highway=track, tracktype=grade1
De är så jag skulle göra det. På Openstreetmap.org ser man ikke forskjell på grus og asfaltveier, noe som kan være litt dumt hvis man f.eks skal planlegge en tur på landeveissykkelen.
Det är det som är ett problem med openstreetmap. Själva databasen innehåller en väldigt stor mängd information men standard karterna på openstreetmap använder sig bara av en del av den information. Det är ju heller inte så lett att visa alla information på en kart så det behövs ofta spesial kart så som mtb kart som använder information som är relevant för terrengsyklister.
|
|
|
[Re: fredriks]
06/06/2014 10:16
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
På Openstreetmap.org ser man ikke forskjell på grus og asfaltveier, noe som kan være litt dumt hvis man f.eks skal planlegge en tur på landeveissykkelen.
Det är det som är ett problem med openstreetmap. Själva databasen innehåller en väldigt stor mängd information men standard karterna på openstreetmap använder sig bara av en del av den information. Det är ju heller inte så lett att visa alla information på en kart så det behövs ofta spesial kart så som mtb kart som använder information som är relevant för terrengsyklister. Nei, dette er ikke et problem, det er en mulighet!  Dvs det er et problem med akkurat nettstedet openstreetmap.org men ikke med selve OSM (openstreetmap) ettersom den nettopp lagrer masse informasjon som ikke alltid vises fram. Så lenge informasjon ligger i databasen kan hvem som helst hente den ut og rendre et kart som viser akkurat den interessante informasjonen og gi blaffen i alt annet. Et "landeveissykkelkart" kan f.eks. hente ut info om veger, vegenes underlag, byer/tettsteder/landsbyer, utkikkspunkter langs vegen, kaféer, fontener, andre spisesteder, badesteder osv. Straks et slikt kart blir opprettet vil landeveissyklister kunne gå inn i OSM og legge inn den informasjonen de ønsker. Da Reitstøens MTB-kart ble opprettet var det lite mtb:scale rundt Trondheim - nå er det masse. Hvis han lager et landeveiskart (NB! Fiktivt eksempel!  ) vil det sikkert komme mer info om vegenes underlag.
|
|
|
[Re: anderfo]
06/06/2014 10:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stemmer, men problemet som jag ser är att det gör "lärningskurvan" mycket brantare. Det behövs någon som lägger ned rätt mycket tid för att rendera karter för att open streetmap ska bli spesiellt användar vänligt.
När jag första gången kom i kontakt med osm och mtb:scale så förstod jag inte ens hur det var tänkt att användas och jag var inte väldigt intresserad av att tagga stier när jag inte kunde se resultatet.
Men det är sjävklart bra att informationen finns där och jag vet inte heller hur man skulle kunna göra det väldigt mycket bättre. Några fler standard karter skulle dock vara bra.
Ett problem är ju också att om man inte ser resultatet av parametrar så blir de oftast inte använda.
|
|
|
|
|