|
|
Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn
|
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn
[Re: Th0r]
21/11/2013 22:21
|
KriF
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tja...vi er alle mennesker er vi ikke? Både elever, lærere og foreldre? Jeg er selv lærer, og jeg mener ærlig og oppriktig at min sønns lærer er en dritt når han ringer meg om at min sønn har nektet å ta av seg lua og derfor har måttet sitte på gangen i to undervisningstimer (min sønn er sta), han hadde helt sikkert kunne finne på å slurve med svabringen også. Men han kan ikke true læreren med noe, trusler er ikke lov. Da får han heller sitte på den gangen til han blir blå. Samtidig så vet jeg at når jeg ringer hjem til foreldre for å fortelle noe, da har det vært en hendelse som er mer enn en bagatell.Jeg håper og tror at foreldrene tar det jeg forteller til etterretning. Nå hører det med til historien at jeg jobber veldig med å skape gode relasjoner til elevene, da slipper man som oftest å bli truet med kniv - selv av de elevene som faktisk bærer kniv. Regler er til for å følges, man trenger ikke finne seg i alt, hverken som lærer eller elev. Dra nå på det møtet, hør hva rektor har å si, jatt med og bli ferdig med episoden. Dette er en episode som har sklidd helt ut fra begges side. get over it. Husk at din sønn sitter ikke på trumfen, og at all forskning viser at de barna som lykkes best på skolen er de som har foreldre som er lojale mot læreren og skolen. snakk med sønnen din, bli enige om at dette ikke skal skje igjen og la det bli med det. Anmerkninger hjelper forøvrig ikke en dritt, til av de av dere som mener det er en passende konsekvens. Det er mye bedre å jobbe forebyggende enn å dele ut straff - eller konsekvens som man gjerne kaller det i dag.
|
|
|
[Re: olechr]
21/11/2013 22:25
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Selv om det er lenge siden min egen skolegang kjenner jeg lett at dette ville ha føltes skikkelig urettferdig og truende.
Mulig det men jeg ville ALDRI ha kommet med trulser mot en lærer/voksen for det. I mine ører er det det mest håreisende i den historien her. Og at regelen er dum kan så være, men det er det strengt talt ganske mange regler man møter som virker dust uten at man trur folk for det. Jep. Jeg har definitivt lært "the hard way" at man kommer mye lengre med å bare gi dem et dumt blikk, ignorere dem og gi f i hva de sier og ønsker.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
21/11/2013 22:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja, men regner med at du er litt mer moden enn en barneskoleelev som fremdeles er forholdsvis tidlig i prosessen med å lære hva det vil si å være en netto bidragsyter/ et nyttig medlem av samfunnet. Ja men jeg husker hvordan det var å gå på skolen og var til tider ganske så rampete selv. Ved en annledning ble jeg tatt kvelertak på av lærerern etter at et sprell gikk galt. Selv da slo det meg ikke inn å kalle han noe som helst.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/11/2013 22:27
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Jag förstår inte att flera verkar ta det väldigt lätt att gutten hottade att komma tillbaka med kniv och vapen. Jag tycker att ett sådant hot är väldigt alvarligt och att det absolut inte ska förekomma. Svenske manginaer er et langt større hot. Må ta 1 sak om gangen. Gutten får vente
|
|
|
[Re: Abit]
21/11/2013 22:35
|
KriF
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jag förstår inte att flera verkar ta det väldigt lätt att gutten hottade att komma tillbaka med kniv och vapen. Jag tycker att ett sådant hot är väldigt alvarligt och att det absolut inte ska förekomma. Svenske manginaer er et langt større hot. Må ta 1 sak om gangen. Gutten får vente Abit: Selv om du sikkert har klart å sjarmere alle kvinnelige lærere du har hatt siden du ble kjønnsmoden, kvinnelige lærere er jo som kjent noen lettsjarmerte idioter og har lite fornuftig å komme med. De ødelegger vel egentlig den norske skolen og den oppvoksende generasjon, så har du nok ignorert dem litt for mye - det er nemlig mest korrekt å skrive små tall med bokstaver. Derfor : Må ta en sak om gangen
|
|
|
[Re: KriF]
21/11/2013 22:41
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Jag förstår inte att flera verkar ta det väldigt lätt att gutten hottade att komma tillbaka med kniv och vapen. Jag tycker att ett sådant hot är väldigt alvarligt och att det absolut inte ska förekomma. Svenske manginaer er et langt større hot. Må ta 1 sak om gangen. Gutten får vente Abit: Selv om du sikkert har klart å sjarmere alle kvinnelige lærere du har hatt siden du ble kjønnsmoden, kvinnelige lærere er jo som kjent noen lettsjarmerte idioter og har lite fornuftig å komme med. De ødelegger vel egentlig den norske skolen og den oppvoksende generasjon, så har du nok ignorert dem litt for mye - det er nemlig mest korrekt å skrive små tall med bokstaver. Derfor : Må ta en sak om gangen Pass deg !!!!! Jeg har en negerkompis på 16 år bosatt i Oslo fra en familie med under norsk gjennomsnittsinntekt ! [video:google] http://www.youtube.com/watch?v=0ZbBGKZMfD8[/video]
Redigert av Abit; 21/11/2013 22:42.
|
|
|
21/11/2013 22:49
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Er dette korrekt håndtering av en slik situasjon for en lærer på barneskolen?
Det ville jo ikke vært usannsynlig om rektoren trengte å spare inn på vaskeutgiftene for å gjøre sin kommunale foresatte glad og utbetale bonus dersom man kunne vise til x % besparelser og andre målstyringssuksessssssssser. Antagelig vil rektoren få et lønnstrinn ekstra ved neste lønnsoppgjør også.... Gymlærern som kanskje har 6 års idrettsutdannelse fra idrettshøyskolen (ække urealistisk dette) vil kanskje etterhvert lure på hva han/hun driver med fordi det ville jo vært myyyyyyyye mer avslappende å forholde seg til en vanndam og en svaber enn drittunger som truer med pistol og kniv og deres foreldre på krigsstien når lærergjerningen koker ned til å holde dusjen tørr istedenfor å formidle, spre glede osv. Det er ikke sikkert at betalingen for å vaske står så mye tilbake i forhold til å være gymlærer heller, hvis man virkelig begynner på å regne på dette. Kanskje den gymspesialiserte reinkaransjonen til Mor Theresa tilfeldigvis jobber som vaskehjelp på skolen til Th0r jr. og kan få orden på alt sammen dersom gymlærern ber på sine knær om å bytte? Som far jobber jeg dessuten knallhardt for at barna mine skal unngå å følge de reglene som de andre må følge fordi de er spesielle, uansett om dette er regler jeg respekterer eller ikke. Mine dager som lærer er nok talte også, før trodde jeg at mennesker var morsommere å jobbe med enn regneark...
No added style
|
|
|
[Re: Abit]
22/11/2013 05:58
|
KriF
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jag förstår inte att flera verkar ta det väldigt lätt att gutten hottade att komma tillbaka med kniv och vapen. Jag tycker att ett sådant hot är väldigt alvarligt och att det absolut inte ska förekomma. Svenske manginaer er et langt større hot. Må ta 1 sak om gangen. Gutten får vente Abit: Selv om du sikkert har klart å sjarmere alle kvinnelige lærere du har hatt siden du ble kjønnsmoden, kvinnelige lærere er jo som kjent noen lettsjarmerte idioter og har lite fornuftig å komme med. De ødelegger vel egentlig den norske skolen og den oppvoksende generasjon, så har du nok ignorert dem litt for mye - det er nemlig mest korrekt å skrive små tall med bokstaver. Derfor : Må ta en sak om gangen Pass deg !!!!! Jeg har en negerkompis på 16 år bosatt i Oslo fra en familie med under norsk gjennomsnittsinntekt ! [video:google] http://www.youtube.com/watch?v=0ZbBGKZMfD8[/video] Hvis det er jeg som må passe meg, så skal jeg jammen gjøre det! Negerkompiser på 16 år som bor i Oslo, de må man være litt obs på. De kan komme med gymbagen sin og true med å sprute vann og med pistol og kniv!! Da vises det ingen nåde! Det er jeg helt sikker på.
|
|
|
[Re: KriF]
22/11/2013 07:22
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jag förstår inte att flera verkar ta det väldigt lätt att gutten hottade att komma tillbaka med kniv och vapen. Jag tycker att ett sådant hot är väldigt alvarligt och att det absolut inte ska förekomma. Svenske manginaer er et langt større hot. Må ta 1 sak om gangen. Gutten får vente Abit: Selv om du sikkert har klart å sjarmere alle kvinnelige lærere du har hatt siden du ble kjønnsmoden, kvinnelige lærere er jo som kjent noen lettsjarmerte idioter og har lite fornuftig å komme med. De ødelegger vel egentlig den norske skolen og den oppvoksende generasjon, så har du nok ignorert dem litt for mye - det er nemlig mest korrekt å skrive små tall med bokstaver. Derfor : Må ta en sak om gangen Bruk at aksent for å understreke at dette er tallord, og at det ikke er snakk om to eller flere. Derfor: Må ta én sak om gangen. (Dette lærte jeg etter å ha blitt tvunget til å svabre klasserommet fordi jeg skrev feil.)
|
|
|
[Re: EgilS]
22/11/2013 07:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
2. Det virker her som om mange har glemt hvordan det var å være unge.
Hot om att komma tillbake med kniv och vapen var iallafall inget jag kom med någon gång och jag betvivlar att det var spesiellt vanligt. Var det vanligt när du var ung?
|
|
|
22/11/2013 08:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
2. Det virker her som om mange har glemt hvordan det var å være unge.
Hot om att komma tillbake med kniv och vapen var iallafall inget jag kom med någon gång och jag betvivlar att det var spesiellt vanligt. Var det vanligt när du var ung? Skal ikke svare for Egil, men da jeg var unge var det å løpe hjem etter pappas bazooka en utbredt trussel (alles pappaer hadde bazooka på 80-tallet). Mulig at alminneliggjøringen av våpen gjør at det er (for) lett å komme med lignende trusler i dag i en presset situasjon. Husker jeg ble stengt inne bak en "bombedør" til et tilfluktsrom da jeg gikk på barneskolen, og hylte og skrek ut alle mulige trusler til de som stengte døra for å få dem til å slippe meg ut (har litt klaustrofobi). Kan relativt enkelt forestille meg at en desperat unge leter etter de kraftigste truslene han/hun kan komme på i en presset situasjon for å slippe unna. Og hva kan være det aller, aller kraftigste man kommer på? Boksehanske?
Redigert av Øyvind V; 22/11/2013 08:02.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/11/2013 09:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med tanke på diverse skolskytningar* och andra voldsbrott tycker jag inte att man ska komme med trusler om att komma tillbaka med kniv och vapen.
Om ingen ändå tror på truseln så lär ju inte barnet heller få någon fördel av den.
Barn borde lära sig att man inte kommer med sådana trusler också om det inte var seriöst ment eller de var väldigt arga eller rädda.
*De har väl hänt i rätt många land och det är nog bara en tidsfråga innan något liknande också händer i Norge.
|
|
|
22/11/2013 09:34
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Med tanke på diverse skolskytningar* och andra voldsbrott tycker jag inte att man ska komme med trusler om att komma tillbaka med kniv och vapen. Jeg synes heller ikke at slike trusler er noen man skal komme med, men jeg er åpen for å forstå at noen i en desperat situasjon sier/gjør dumme ting uten å tenke grundig gjennom hva man sier/gjør først. Barn borde lära sig att man inte kommer med sådana trusler också om det inte var seriöst ment eller de var väldigt arga eller rädda. Dette er ikke noe "lurespørsmål", men jeg lurer litt på hvordan du ville lært et barn at uansett redsel/frykt og desperasjon så skal man ikke si ditt eller datt. Har du noen gang vært desperat eller skikkelig redd?
|
|
|
22/11/2013 09:48
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Med tanke på diverse skolskytningar* och andra voldsbrott tycker jag inte att man ska komme med trusler om att komma tillbaka med kniv och vapen.
Om ingen ändå tror på truseln så lär ju inte barnet heller få någon fördel av den.
Barn borde lära sig att man inte kommer med sådana trusler också om det inte var seriöst ment eller de var väldigt arga eller rädda.
*De har väl hänt i rätt många land och det är nog bara en tidsfråga innan något liknande också händer i Norge. Lurer på hvor mange av de som har truet med det først? Tipper ingen. Hadde dette vært min sønn, så hadde jeg tatt en 5 min samtale hvor jeg forklarte at sånn sier man ikke, og så hadde han aldri gjort det igjen.
Redigert av Dexter; 22/11/2013 09:49.
|
|
|
22/11/2013 10:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
*De har väl hänt i rätt många land och det är nog bara en tidsfråga innan något liknande också händer i Norge. Jeg tror jeg hadde kledd av ham trusselen ved å be ham fortelle hva slags pistol han har, spørre hvor mange patroner den tar i magasinet, osv. Deretter disktuere nøyaktig hvilken taktikk han velger med kniven og pistolen når han har hentet disse.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/11/2013 10:04
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
og deretter pålagt å svabre én gang til? 
|
|
|
22/11/2013 10:09
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Får håpe han ikke svarer Glock 17 med modifisert 19 skudds magasin og taktikk valgt utfra Magpul Dynamics på youtube da.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
22/11/2013 10:13
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
i så tilfelle ville det være opplagt at det vanker en anmerkning
|
|
|
22/11/2013 10:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
*De har väl hänt i rätt många land och det är nog bara en tidsfråga innan något liknande också händer i Norge. Du forutsetter en viss rasjonalitet her som ikke nødvendigvis er tilstede hos pupertale gutter i en presset situasjon. Husker ikke meg selv spesifikt, men trusler om drap var nok ikke uvanlig så vidt jeg husker fra min ungdom, og vi la aldri noe spesielt i det da man visste hvor lite reelt det var. Uansett så er alvorlighetsgraden her langt unna at en voksen ringer inn en bombetrussel på flyplassen, og det tror jeg nok alle i situasjonen skjønte.
|
|
|
[Re: EgilS]
22/11/2013 10:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett så er alvorlighetsgraden her langt unna at en voksen ringer inn en bombetrussel på flyplassen, og det tror jeg nok alle i situasjonen skjønte. Möjligt att det är det och min intution säger också att det är falet men rationelt sätt vet vi inget som helst om situationen om den nu ens har hänt. Vi har en version som består av 3 inlägg från en anonym forum medlem som inte har skrivit några andra inlägg på forumet. Alvarliga trusler och farliga situationer förekommer nog också i den norska skolan och jag tycker därför att alla sådana trusler ska tas alvarligt. Nu vet vi självklart inte ens varför denna situationen tas upp med rektorn men om det är på grund av truseln så tycker jag inte att det är så konstigt.
|
|
|
[Re: GeirK]
22/11/2013 10:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tror jeg hadde kledd av ham trusselen ved å be ham fortelle hva slags pistol han har, spørre hvor mange patroner den tar i magasinet, osv. Deretter disktuere nøyaktig hvilken taktikk han velger med kniven og pistolen når han har hentet disse. Det ville vært en god teknikk for å ydmyke og latterliggjøre trusselen. Det er kanskje riktig mot en voksen, men neppe særlig konstruktivt overfor et barn. Jeg vil tro at det beste er å si der og da at barnet gikk over en veldig viktig strek og at man nå driter i svabring og annet og forklarer hvorfor det er helt uakseptabelt å komme med den typen trusler selv om barnet ikke mente det alvorlig og læreren ikke heller tok det alvorlig. Noen ting sier man ikke og det er like bra å få lære det først som sist, før man blir voksen og står og fleiper i sikkerhetskontrollen om at tannbørsten egentlig er en liten bombe, høhø.
|
|
|
22/11/2013 11:18
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
|
|