Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn

Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn #1715517 20/11/2013 12:17
T
Th0r Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Sistemann ut av dusjen etter gymtimen må skrape gulvet fritt for vann. Junior hadde nylig gym og fikk den lite takknemlige jobben da han var sistemann ut. Han fortet seg og gjorde det derfor ikke skikkelig (lærer er ikke tilstede)

Etterpå, når han er ferdig påkledd i garderoben, blir han tilsnakket av gymlæreren. Junior mener han er ferdig og vil derfor gå hjem. Læreren sperrer veien for ham og tvinger ham til å gjøre det på nytt. Han gjør et forsøk til, men læreren er fortsatt ikke fornøyd.

Så prøver han litt til, men gymlæreren sier at det ikke er nok og at han må skrape mye mer. Gymlæreren sier skrap den andre veien, så han snur skrapa den andre veien (selve skrapa feil vei) på trass. Og får tilsnakk.

Så truer junior med å sprute vann på læreren. Han sier: "Nå spruter jeg vann hvis jeg ikke får gå hjem".

Så går junior til døra, da sier gymlæreren som fortsatt sperrer døra at hun skal hente lærer nr2. Da bli junior mer sint og vil ut. Så han sier at han skal hente "kniv og pistol" hvis han ikke får gå ut. Så slår han med gymbaggen for å komme forbi.

Lærer nr 2 kommer og gymlæreren går for å ringe foreldrene.

Junior gjentar til lærer nr 2 at han vil ut, som sier tilbake at han kan gå når han har skrapet ferdig. Junior skraper på nytt etter at gymlæreren har gått. Når han så er ferdig får han gå hjem.

Må sies at det aldri vært noen negativ tilbakemelding på hans oppførsel før. Han har alltid blitt beskrevet som en mønsterelev.

Gymlæreren forklarer situasjonen med at junior kan ha kommet i puberteten og fått et sterkt hormonanfall.

Er dette korrekt håndtering av en slik situasjon for en lærer på barneskolen?

Ville det ikke vært bedre å satt seg ned med ham og forklart hvordan ting henger sammen, la han roe seg ned istedenfor å sperre utgangen? Gitt ham et valg når han ikke ville inn å skrape vann på nytt? Si at alle må bidra og sagt at han fikk parade eller gjensitting om han ikke gjorde oppgaven som han var blitt pålagt?

Noen meninger der ute?

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715523 20/11/2013 12:24
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Å sperre utgangen høres ikke greit eller lovlig ut..

Men, er du helt sikker på at du har en helt korrekt versjon? Jeg kjenner ikke barnet ditt, men jeg husker godt hvordan jeg selv vred ting i min fordel da jeg var i den alderen....

Det er også en del av livet å møte motstand av denne typen, så jeg tror kanskje jeg ville vært forsiktig med å involvere meg for mye. Barna våre vil møte dårlige sjefer og annen urettferdighet mange ganger i livet og man kan ikke ta kampen vær gang..

Gjentar det seg derimot...

(Med all mulig respekt for at det antagelig føles helt annerledes når det gjelder eget barn)

Redigert av Rockefoten; 20/11/2013 12:24.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715525 20/11/2013 12:26
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Spør du meg er det ikke eleven, men læreren, som er hormonell her.

Mvh
Bjarte, gymlærer i ungdomsskolen!

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715526 20/11/2013 12:26
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Ut fra hva du sier er det lett å oppfatte gymlærer som vanskelig,

hva er poenget med at sistemann ut av dusjen må skrape gulvet - teit regel !
min erfaring fra egne barn, som trener, som spiller så er det ett større problem at barn og ungdom ikke vil benytte seg av fellesdusj og heller dusjer hjemme....skikkelig knasent å ha fire svette og møkkete tenåringsgutter i bilen frown
lærer skal være glad til for at ungene går i dusjen

Hormonanfall er den tåpligste bortforklaringen jeg har hørt, han blir vel bare sint fordi han føler seg urettferdig behandlet av en vrang lærer

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715527 20/11/2013 12:28
olechr Offline
More than words
More than words
Du har et bra poeng. Ofte så er man flink til å vri seg vekk og forklare på en litt gunstig måte for seg selv som elev. (gjorde en del av det selv)

Uansett så vil jeg si at når en elev begynner å true lærern med å sprute vann, hente pistol/kniv samt slå med gymbagen da ville jeg tatt tak i junior i hvertfall. I mine øyne er det ikke greit uansett ovenfor en lærer/eldre person.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715529 20/11/2013 12:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Har de mulighet til å gi gjensitting/parade?

Uansett er ikke sikkert junior var så klar for en rasjonell samtale heller. Det var sikkert en bedre måte å løse dette på, men synes ikke dette var hårreisende, sikkert det beste læreren fikk til der og da.

Hvis det viser seg at jr svabrer gulvet skikkelig neste gang, så var det jo riktig håndtert.

Redigert av Dexter; 20/11/2013 12:32.
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715530 20/11/2013 12:32
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Min erfaring med to barn har lært meg at det ikke finnes en fasit, og at konfrontasjoner er uungåelig. Det som for deg høres feil ut kan være nettopp det som fungerer. I dette tilfellet høres det ut som at eleven får en oppgave han ikke mestrer og er heller ikke interessert i å utføre den etter veiledning. Som vanlig så bør kidden ta seg sammen og gjør som den voksne sier ICON_WINK

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715554 20/11/2013 13:09
T
Th0r Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Er rimelig sikker på at dette er hendelsesforløpet, da vi har spurt junior på mange forskjellige måter etter at vi fikk historien fra gymlærer. Det var veldig vanskelig for junior å snakke om dette.

Å true noen med å sprute vann, hente pistol/kniv samt slå med gymbagen er selvfølgelig helt uakseptabelt.

Blir møte med rektor og klasseforstander, da dukker det kanskje opp flere detaljer.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715557 20/11/2013 13:23
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Min første reaksjon er at dette var temmelig klønete gjort fra lærers side. Denne situasjonen skulle ikke ha eskalert på en sånn måte.

Et enkelt kontrollspørsmål man kan stille seg er: "Hvordan ville jeg ha reagert om noen behandlet meg sånn?" Det kan hindre en lærer i å gjøre mange feil, har jeg lært meg.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: ScottRacing] #1715560 20/11/2013 13:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: ScottRacing
Ut fra hva du sier er det lett å oppfatte gymlærer som vanskelig,

hva er poenget med at sistemann ut av dusjen må skrape gulvet - teit regel !

Helt enig. At de som tar sin personlige hygiene mest seriøs (alt.) skal gjøre 'drittjobben' er bare teit.

Her bør skolen/læreren få smekk på fingeren (nesten) unansett hendelsesforløp.
Og så kan man ta en pratt med junior om hvordan man kan prøve å takle en slik situasjon i fremtiden.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715561 20/11/2013 13:28
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Stiller meg veldig undrende til at du, som helt ny bruker på et sykkelforum, tar opp et slikt tema her.

Siden du bare har hørt EN versjon av saken hvor sønnen din attpåtil innrømmer å ha påført en lærer trusler og forsøkt å slå, trur jeg du vil høre adskillig mer etterhvert.

Det høres ut som en merkelig praksis ved skolen at sistemann ut av dusjen skal skal skrape gulvet. Men hvis dette er en praksis som eksisterer så hvorfor skal ikke da sønnen din utføre den når alle de andre gjør det? Han sier jo selv at han ikke gjør det skikkelig. Er det da aksept for å komme seg unna ved å true noen istedenfor å gjøre det skikkelig?

Hva med at du setter deg ned med han og forklarer hvilke retningslinjer som gjelder. Foreldre har så absolutt ansvar de og.

Knut

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715562 20/11/2013 13:30
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor skal elevene fungere som vaskepersonell?

Denne læreren høres ikke spesielt oppegående ut på hvordan man håndterer barn, hormonelle utbrudd eller ei.

Redigert av Anders A-R; 20/11/2013 13:31.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: KnutG] #1715568 20/11/2013 13:35
T
Th0r Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
@KnutG:

Har fått versjon fra en opphisset gymlærer over telefon samt av junior hjemme i rolige omgivelser. Altså 2 sider av saken.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Anders A-R] #1715571 20/11/2013 13:41
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Anders A-R

Bare en antagelse fra min side her; Men jeg tviler veldig sterkt på at elevene er vaskepersonell. Det er stor forskjell fra å vaske en dusj kontra svabre et dusjgulv fritt for vann. Det er faktisk en ganske vanlig praksis rundt omkring på treningssentre og garderober at man finner en svaber i dusjen. Og det er ikke unormalt å samle opp vannet etter seg.

Knut

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Anders A-R] #1715572 20/11/2013 13:41
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Anders A-R

Denne læreren høres ikke spesielt oppegående ut på hvordan man håndterer barn, hormonelle utbrudd eller ei.

Vaskepersonell?
Å bruke svaber etter at man har dusja bør være en selvfølge.
Det handler om å gjøre det triveligere for den neste som skal bruke dusjen.
På samme måte som man bruker dobørsten etter et dobesøk.

Men også jeg har sett at mange ikke har lært disse formene for normal folkeskikk.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715615 20/11/2013 14:47
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Er det bare meg eller er dette en overreaksjon fra skolen sin side når dette ender opp med møte med rektor?

Ting ble sagt og gjort i kampens hete, du har gitt jr beskjed om at slik oppfører man seg ikke, gymlæreren skjønner vel at dette var klønete.

Så lenge det ikke gjentar seg - case closed.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715620 20/11/2013 14:52
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis "sistemann svabrer" er en regel som gjelder for alle, gjelder det nok ditt barn også. Dumt og unødvendig, javel, men det er egentlig ganske fornuftig å ikke la altfor mye vann ligge på et gulv for lenge.

Greia her er vel det barnet ditt sa. Trusler om "kniv og pistol" er _skikkelig_ no go - du burde snakke om dette med det håpefulle.

Det kan være han redder seg unna ved å være elev på barneskolen (?), men fom. ungdomsskolen er nok det der en tur til lensmannen.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715635 20/11/2013 15:20
skibum Offline
Besatt
Besatt
Dersom man ser bort fra "kniv/pistol o.l." her (som allerede er avklart at er uakseptablet), så er jo regelen teit. Dersom sistemann skal svabre ender jo dette til slutt, som nevnt lengre oppe her, at ungene ikke dusjer. Det burde være en turnus på svabring, med en liste og avsjekk for den som har gjort jobben slik at dette er likt fordelt. Det koster ikke gymlærer mer enn ett ark fra skriveren for å få dette fikset. Dette kan da også gjenspeiles enkelt i en ordensvurdering dersom eleven ikke gjør opp for dårlig jobb om det var tilfellet.
Slik som det er nå, er det personen som ikke klarer å få sprutet vann på kroppen raskt nok som sitter igjen som svarte-Per. Jeg vet at min sønn stort sett alltid ville blitt sist, for han er treg i slike sitasjoner, og at tilsnakk/oppfordring om at han må kjappe på ville fungert uendelig mye bedre enn trusselen om å måtte svabre dusjen.

Espen

NOTS!
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715653 20/11/2013 16:04
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
dersom gymlæreren måtte låse lokalet etter svabring hadde jeg muligens sett sport i å bruke ekstra lang tid i dusjen et par ganger, for deretter kanskje å bli fritatt for jobben ICON_SMILE

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715666 20/11/2013 16:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er de negative konsekvensene av at gulvet er vått etter at man har dusjet?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: KnutG] #1715678 20/11/2013 17:05
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Er vell en liten fare for legionella og pontiacfeer ved helt perfekte forhold..? (urealistisk ?) Råte + fukt?

Sitat: KnutG
Stiller meg veldig undrende til at du, som helt ny bruker på et sykkelforum, tar opp et slikt tema her.

Terrengsykkel er et veldig godt forum for slike problem. Her er det fra navere, til sjefer, fra ungdomsskole alder til pensjonister. Ingen andre forum jeg får så gode svar fra på hverdagsproblemer og div.

I mine øyne startet læreren det hele ved å gi elevene slikt ansvar. Da jeg gikk på skolen var det ordensansvarlig som måtte være igjen å rydde. En gutt og en jente hver uke.

Junior overreagerte nok endel. Man bør vise mer respekt ovenfor lærere, men skjønner ham absolutt. Er veldig lett for ungdom å ville gjøre det motsatte av det man blir fortalt om man synes kravene er urimelige eller holdningen til "sjefen" (læreren) er dårlig.

Hadde dette vært min unge, hadde jeg nok forsvart ham fremfor rektor og lærer. Heller fortalt litt om respekt mot voksne/lærere/sjefer i etterkant.

Redigert av Skorp; 20/11/2013 17:09.
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: GeirK] #1715680 20/11/2013 17:06
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
.

Redigert av Flo; 20/11/2013 17:07.
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: GeirK] #1715682 20/11/2013 17:07
Flo Offline
Ringrev
Ringrev

Fukt, råte og sopp er jo ganske kjipt i garderoben.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715684 20/11/2013 17:08
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hvaslags fagfolk er det som ikke klarer å lage gulv med riktig helning?

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Flo] #1715692 20/11/2013 17:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flo

Fukt, råte og sopp er jo ganske kjipt i garderoben.

Hvor blir det råte og sopp? Fukt skjønner jeg - den ligger jo på gulvet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: mtbmaniac] #1715693 20/11/2013 17:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mtbmaniac
hvaslags fagfolk er det som ikke klarer å lage gulv med riktig helning?

En må ha minst tre grader helning på en flate for å få avrenning av vann. Det tror jeg er nokså mye på et gulv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Rockefoten] #1715707 20/11/2013 17:55
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Rockefoten
Det er også en del av livet å møte motstand av denne typen, så jeg tror kanskje jeg ville vært forsiktig med å involvere meg for mye. Barna våre vil møte dårlige sjefer og annen urettferdighet mange ganger i livet og man kan ikke ta kampen vær gang..

Et godt poeng, som jeg prøver å følge i oppdragelsen av mine barn.

Det gjelder slik jeg ser det imidlertid ikke her. Hvor ofte møter du en sjef som sperrer veien for deg når du skal hjem fra jobb, og hva hadde du gjort hvis dét hadde skjedd?

Hvis ikke gymlæreren klarer å ta innover seg at hun har fått en harmonisk unge til å utagere, har hun ingen ting som lærer å gjøre. Jeg ville i alle fall laget et lite helvete, så fremt historien slik den er fremstilt her er riktig. Det er mange andre konsekvenser enn frihetsberøvelse man kunne brukt i denne situasjonen.

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715711 20/11/2013 18:05
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Å svabre gulvet etter man har dusjet, eller rydde garderoben, er ikke en straff, det er bare slik som man gjør og som naturligvis blir den siste ut av dusjen sin oppgave. Det kan være andre som skal bruke garderoben, og da er det lite trivelig å trakke inn på et klissvått gulv. Dersom ungene hadde lært dette så kanskje jobben kunne blitt gjort med forståelse og glede.

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: Th0r] #1715718 20/11/2013 18:16
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Det er fånyttes å diskutere hvorvidt det er riktig eller nødvendig at elevene skal svabre gulvet. Slik er regelen, og sånn er det. En diskusjon om dette kan trådstarter evt. ta med skolen en annen gang. Det bidrar ikke til at lignende situasjoner ikke vil skje igjen, hvor temaet er "ville ikke pusse tavla", "ville ikke lese leksa høyt" osv..

Dette handler om kommunikasjon, handlingingsalternativer, grensesetting, respekt osv. Tror det vil være lurt av foreldrene til ungen å fokusere på dette, fremfor å fremme sønnens protest av en oppgave. I møtet, still læreren spørsmål som "Hvorfor tror du han truet deg?", "Hva annet kunne du ha sagt?", "Hva hadde skjedd hvis du hadde latt ham gå?", "Hvilke andre konsekvenser kunne vært brukt?".

Re: Tvang i barneskolen mot (hormonelle) barn [Re: ] #1715722 20/11/2013 18:27
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pedaIglipp
Er det bare jeg som reagerer på at det ikke ble mer ståhei av truslene om å komme tilbake med våpen? De andre sakene er jo bare småting i forhold til dette.

Eller er truslene en sur bivirkning av maktmisbruk, et usunt markeringsbehov og et siste desperat forsøk på å komme seg vekk fra en person som er dobbelt så stor som deg og oppfører seg irrasjonelt?

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support