Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Demperservice Manitou Tower Pro 29' - type olje?

Demperservice Manitou Tower Pro 29' - type olje? #1714834 18/11/2013 20:07
J
JoH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Jeg har rett og slett problemer med å finne ut av hvilken olje jeg skal bruke og hvor jeg eventuelt kan få tak i de forskjellige typene.
I manualen henvises det til "semi-bath oil" for smøring av gaffelbein og jeg finner forsåvidt riktig produkt på hjemmesiden til Motorex (http://www.motorex.com/index.cfm?oid=115...p;eintragId=171), men er det noen i Norge som selger denne? Jeg ser at Bikeshop har en rekke Motorex oljer, men ikke akkurat nevnte type. Er det alternativer som kan anbefales brukt til dette formålet? Denne? http://www.bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Sm%C3%B8ring/vedlikehold/Olje/Motorex/Motorex-Supergliss-100K-Olje-til-dempere-Sm%C3%B8reolje-for-DT-Swiss-dempegafler--1L-790566-p0000032225

Videre er det jo også olje i demperenheten, uten at det i manualen er oppgitt noe som helst om hvilken viskositet eller andre spesifikasjoner på oljen som skal brukes. Er det her bare å velge en passe tykkelse ut fra spekteret 2,5W-15W alt etter hvilken demperkarakteristikk en har ønske om?

Re: Demperservice Manitou Tower Pro 29' - type olje? [Re: JoH] #1714884 18/11/2013 21:48
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Motorex lager, som du allerede har funnet ut, en spesiell semi-bath olje, men det er nok svært få som tar seg bryderiet med å få tak i denne. Manitou spesifiserer syntetisk motorolje som fullgodt alternativ, og da med viskositet 5W-40. I praksis spiller det ikke noen avgjørende rolle om ikke du bruker akkurat denne - til norske forhold kan den gjerne være tynnere. Selv bruker jeg bare den samme som til bilen (i mitt tilfelle 0W-30) og mitt råd er helt enkelt: bruk den du har for hånden!

Når det gjelder dempeenheten er 5 wt standard på Manitou-gafler og her kan du bruke Motorex eller noe annet som er lett tilgjengelig. Legg merke til at viskositeten kan variere litt mellom ulike merker, og at den enes 5 wt kan være forskjellig fra en annens. Dette er ikke nødvendigvis så kritisk, men hvis du vil lese mer om dette så kan du finne noe informasjon her -> link

EDIT:

I brukermanualen står det følgende om olje til dempeenheten

Sitat: Manitou Owners Manual
Use SAE 5WT suspension fork oil from high quality manufacturers such as
Motorex or Maxima.

Redigert av cayman; 18/11/2013 22:22. Rediger grunn: Tillegg

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Demperservice Manitou Tower Pro 29' - type olje? [Re: JoH] #1715146 19/11/2013 16:02
J
JoH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for hjelpen! Resten av delene har jeg fått tak i så da kan jeg sette i gang:-)

Moderator  support