Diskuterte fatbikes med min LBS her om dagen. De mener at fatbike er for de som skal ha sykkel nummer 2 og at det aldri kommer til å være aktuelt for kidsa.
Jeg er uenig etter å ha tråkka på en selv i et par uker. Tipper at om et år når man forhåpentligvis har begynt å standardisere, prisene blir enda lavere og utstyrsgruppene bedre så kan man fint vurdere å bare ha tjukkas. Kommer prisene ned i 5 laks og rammene tilpasses er jeg sikker på at ungdommen hiver seg på også.
I fjor sa de for øvrig at fatbike aldri kom til å ta av i Norge (burn).
Diskuterte fatbikes med min LBS her om dagen. De mener at fatbike er for de som skal ha sykkel nummer 2 og at det aldri kommer til å være aktuelt for kidsa.
Jeg er uenig etter å ha tråkka på en selv i et par uker. Tipper at om et år når man forhåpentligvis har begynt å standardisere, prisene blir enda lavere og utstyrsgruppene bedre så kan man fint vurdere å bare ha tjukkas. Kommer prisene ned i 5 laks og rammene tilpasses er jeg sikker på at ungdommen hiver seg på også.
I fjor sa de for øvrig at fatbike aldri kom til å ta av i Norge (burn).
Hvis jeg kunne satt fra meg en fatbike uten at den ble stjålet ville jeg brukt den som daglig/commuter sykkel. Som treningssykkel har jeg stort sett kun kjørt på fat, med unntak av det ene klatrerittet som jeg kjørte, og uken før det for å kjøre meg inn på 5kg sykkern. Har kjørt bakkedrag til Tryvann på landeveissykkel, men til våren blir det mange slike på 9kg fatbike med Speedster dekkene. De er sensasjonelt raske, og gjør faten lynrask på grusen. Fullstendig knuste en CX i rulletest.
Kidsa og fatbike: hvordan har LBS'en din overlevd så lenge med så lite feeling for markedet? Kidsa går amok når de ser og tester Mammut 24/BigBob 24 prototypen.
Kidsa går amok når de ser og tester Mammut 24/BigBob 24 prototypen.
Jeg har syklet rundt på mk1 siden juni/juli og de som blir store i øya og vet hva det er slags sykkel er bestandig de yngste Tror det er et stort marked for 24!
Kidsa går amok ja det er helt sikkert. Tok mammuten bort på lokalbutikken for en kjapp handel her en kveld. En eller annen aktivitet som sluttet på skolen ved siden samtidig. Jeg kom ut av butikken og ble litt forskrekket da det sto ti unger med hver sin forelder rundt sykkelen og glante og pekte. Jeg måtte jo bare tilslutt bryte meg gjennom mengden og begynne å låse opp sykkelen og svare på alle spørsmålene. Gøy akkurat den dagen, men man er ikke akkurat anonym med en slik doning hehe.
Den samme Jungeltelegrafen sier at Intersport Lade i Trondheim tok inn 80stk!!! feithjulinger. Så om noen leter etter Diamant BigBob så kan det være de har igjen
Jepp. Jeg bestilte en 17" idag, de har fortsatt flere. Gmax har ingen 17" igjen. Gmax Skien har ifølge websida, men det stemmer ikke, den ble stjålet av en som skulle prøvekjøre... han var vel fornøyd, da.
Jeg bestilte usett/uprøvd framfor å kjøre til Arendal eller Kristiansand for en 15" eller 19" som begge sannsynligvis ville blitt noe feil for meg (1.83m). Liker å sitte oppreist så 15" kunne kanskje gå, men usikkert. Kan alltids skaffe kortere stem til 17" som jeg bestilte.
Uansett, sånn som dette går unna er det ikke noe problem å selge hvis man ikke er fornøyd. Prøvde på et bruktkjøp og fikk vite at det var 15 foran meg i køen. Ser ut som at det er fullt mulig å selge til OVER innkjøpspris, men har ikke hørt om fatbikehaier ennå...
Den samme Jungeltelegrafen sier at Intersport Lade i Trondheim tok inn 80stk!!! feithjulinger. Så om noen leter etter Diamant BigBob så kan det være de har igjen
Jepp. Jeg bestilte en 17" idag, de har fortsatt flere. Gmax har ingen 17" igjen. Gmax Skien har ifølge websida, men det stemmer ikke, den ble stjålet av en som skulle prøvekjøre... han var vel fornøyd, da.
Jeg bestilte usett/uprøvd framfor å kjøre til Arendal eller Kristiansand for en 15" eller 19" som begge sannsynligvis ville blitt noe feil for meg (1.83m). Liker å sitte oppreist så 15" kunne kanskje gå, men usikkert. Kan alltids skaffe kortere stem til 17" som jeg bestilte.
Uansett, sånn som dette går unna er det ikke noe problem å selge hvis man ikke er fornøyd. Prøvde på et bruktkjøp og fikk vite at det var 15 foran meg i køen. Ser ut som at det er fullt mulig å selge til OVER innkjøpspris, men har ikke hørt om fatbikehaier ennå...
Jeg er 185, og 17 blir for liten for meg. Må helt klart ha 19.
At folk ikke vet hva det er enda. Er helt sikkert. Hadde sykkelen på taket på bilen når jeg fylte drivstoff i dag. Det kom flere voksne å lurte på hva dette er. Jeg liker fatbike og prater masse om det hver dag, så det var hyggelig å informere. Syklet opp tryvann med fatbike for en uke siden flere biler. Kjørte opp til meg og spurte litt om doningen. Jeg har syklet en tur på racer siden jeg fin fb i september. Og ellers bare fb- morro. Etter å anskaffet dillinger har jeg kost meg enda mer. Vi er en gjeng som har syklet sammen et par år, og når jeg fortalte tidlig i år at jeg får en i september lo de av meg. Mente det er skikkelig tullete. Kommer til å putte den innerst i låven og aldri bli brukt. Det ble helt motsatt. Tok en uke etter jeg fikk min. Takk til Espen Wethe. Fikk jeg skaffet til de også.. Og nå kjører vi stier vi aldri hadde gjort med andre sykler. Sykling blir på en helt annen dimensjon. Så klart dette er også noe for kidsa. Jeg blir som et barn på fb. Og hva blir kidsa da?
Ok, men samtidig leser jeg om minst en annen her på min høyde som foretrakk 15", så stort spenn i hva folk liker.
Glemte å si jeg må betydelig ned i lengde på stemmet på en 19.
Hvem ikke? Kjører 60mm på en 17", men har fortsatt pinne med setback. Du måler offisielt 2 cm mer enn meg, men er du virkelig så lang i beina at du må ha 19"?
Du måler offisielt 2 cm mer enn meg, men er du virkelig så lang i beina at du må ha 19"?
Det er veldig stor forskjell på benlengde selv om totalhøyden er lik. Er selv 191 og kjøpte en Woodman 450 pinne til min mammut som faktisk står på maksmerket (19" ramme). Tilsvarer orignalrørets maksmerke pluss ca 5cm Måler 102-3cm fra pedal til senter setefeste. Kneskåla på ca høyde med toppen av rammerøret med pedalen i bunn.
Mulig jeg er unormal, men det kan være flere av "oss" :o)
Du måler offisielt 2 cm mer enn meg, men er du virkelig så lang i beina at du må ha 19"?
Er man lang i beina på samme høyde, kan man jo gå NED en størrelse fordi kortere torso ikke trenger like lang sykkel. Tommestørrelse på seterøret er i beste fall misvisende nå om dagen. Min nye stisykkel er 18,5" i L, men er lenger enn mange andre produsenters 20"...
Det er veldig stor forskjell på benlengde selv om totalhøyden er lik. Er selv 191 og kjøpte en Woodman 450 pinne til min mammut som faktisk står på maksmerket (19" ramme). Tilsvarer orignalrørets maksmerke pluss ca 5cm Måler 102-3cm fra pedal til senter setefeste. Kneskåla på ca høyde med toppen av rammerøret med pedalen i bunn.
Yepp, og det er derfor jeg spør. Jeg er lang i beina og byttet til kortere stem. Siden Erling regner med å måtte bytte til betydelig kortere stem regner jeg med at han har lange bein og. Men siden jeg kjenner Erling og ikke kan huske han er såpass mye mer langbeint enn meg så lurer jeg på om han virkelig trenger 19". Er nok klart over at det er forskjell mellom rammestørrelser fra forskjellige produsenter og, må være det siden jag har sykler i både 17",17,5,18",19",20",20,5" og 21" som alle ser ut til å passe meg. Hvor fatbiken er den minste.
185 her og. Kjøpte 19" i går. Satt litt på både 17 og 19 uten pedaler og var veldig usikker. Fikk på pedaler og syklet en runde i dag. 19" var definitivt riktig valg. Har middels bein, men ganske lang rygg og lange armer.
Yepp, og det er derfor jeg spør. Jeg er lang i beina og byttet til kortere stem. Siden Erling regner med å måtte bytte til betydelig kortere stem regner jeg med at han har lange bein og. Men siden jeg kjenner Erling og ikke kan huske han er såpass mye mer langbeint enn meg så lurer jeg på om han virkelig trenger 19". Er nok klart over at det er forskjell mellom rammestørrelser fra forskjellige produsenter og, må være det siden jag har sykler i både 17",17,5,18",19",20",20,5" og 21" som alle ser ut til å passe meg. Hvor fatbiken er den minste.
Glemte å nevne at arma rekker ned til knærne (nesten) ;-)
Kjøpte en 15" og en 19" Bigbob på Intersport på Sørlandssenteret i går. Lang kjøretur, men jeg fikk hyggelig pris (7999) og 15" og 19" er ikke så lett å komme over.
Vi tok første turen i går. Veldig gøy! Men som landeveisyklister så kjenner vi ikke til særlig mange skogsbilveier og stier i området. Det ble veldig mye leiting etter stier og veier å sykle på.
Bånne felgen på en stein nedover og punkterte som mange andre på første turen. Ellers så virker det som om dette er mye sykkel for pengene. Gleder meg til å prøve sykkelen på snø.
Har også problemer med eiker som slår i bremsen(huset?/nippelen) foran. Ser at mange har nevnt at de har samme problem. Noen som har noen lenker eller artikkelnummer på de skivene jeg trenger? Jeg leverer inn landeveisyklene for vaierskifte så jeg trenger litt nøyaktig instruks.
Noen som kjenner til noen fine stier rundt Hvernbukta/Kolbotn/Gjærsjøen?
Yepp, og det er derfor jeg spør. Jeg er lang i beina og byttet til kortere stem. Siden Erling regner med å måtte bytte til betydelig kortere stem regner jeg med at han har lange bein og. Men siden jeg kjenner Erling og ikke kan huske han er såpass mye mer langbeint enn meg så lurer jeg på om han virkelig trenger 19". Er nok klar over at det er forskjell mellom rammestørrelser fra forskjellige produsenter og, må være det siden jeg har sykler i både 17",17,5,18",19",20",20,5" og 21" som alle ser ut til å passe meg. Hvor fatbiken er den minste.
Glemte å nevne at arma rekker ned til knærne (nesten) ;-)
Haha, apearmer ja. Jeg er mer av den typen med korte luffer.
Er dette løsningen for sykling på vinteren? Kommer til å bli brukt? Har konseptet virkelig noe for seg? Er sykkelen for tung til å være praktisk? Fungerer den like godt som reklamen sier? Er den gøy på sommeren?
...og da var jeg plutselig blitt adskilt fra min kjære feithjuling
Noen forbanna kjeltringer har forsynt seg nede i boden min på Torshov. Andre sykkelen som jeg blir frastjålet i løpet av et og halvt år. Så, blir takknemlig om noen skriker ut om de skulle se en 17" Bigbob med Easton karbonpinne/styre i området/Oslo!
...og da var jeg plutselig blitt adskilt fra min kjære feithjuling
Noen forbanna kjeltringer har forsynt seg nede i boden min på Torshov. Andre sykkelen som jeg blir frastjålet i løpet av et og halvt år. Så, blir takknemlig om noen skriker ut om de skulle se en 17" Bigbob med Easton karbonpinne/styre i området/Oslo!
Hvis du er ganske normalt bygd tror jeg 17" passer bedre enn 15". 17" er flott for meg på 181 cm, men den passer visst også ypperlig til samboeren min på 163 cm nå med ganske kort stem og ingen setback/offset på setepinnen (leter etter det norske ordet...forskyvning? ). Så jeg tror ihvertfall ikke at du vil synes 17" er for stor...