Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening?

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: perbl] #1713748 15/11/2013 13:00
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Skating og snowboard!

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713750 15/11/2013 13:04
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sjakk?

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713762 15/11/2013 13:27
Kjartandaddy Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvis du ikke regner sittesår som skade, er det vel innafor.

Big wheels keep on turning
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713764 15/11/2013 13:30
C
Cyclekule Offline
Fersking
Fersking
C
Spørs hvor streng man skal være på om Crossfit er idrett eller ikke, men jeg mener dette er uten tvil den sunneste og mest allsidige treningen man kan drive med.(Hvis man skal holde på med kun en ting)

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713779 15/11/2013 13:46
Kjartandaddy Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det kan jeg være enig i. Men den bommer på en ting. Smartness/taktiske vurderinger.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713780 15/11/2013 13:48
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Triathlon

Parcour

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713784 15/11/2013 13:54
Kjartandaddy Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Triathlon er 3 grener.

Parcour er som å løpe litt kreativt for å rekke bussen.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713795 15/11/2013 14:13
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kjartandaddy

Nyttig også, med andre ord.. ICON_WINK

Tror vel du er litt mer enn middels i kveruleringsmodus hvis du mener parcour som treningsform bare handler om å rekke bussen. Du trener opp både utholdenhet, spenst, smidighet, koordinasjon og rask løsningstenkning, for å nevne noe..

Redigert av Sykkelbob; 15/11/2013 14:28. Rediger grunn: korrektur
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713798 15/11/2013 14:19
Kjartandaddy Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Slår av kveruleringsmodus nå! Nå er det helg!

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1713802 15/11/2013 14:25
Analex Offline
Entusiast
Entusiast
MMA eller turn

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: anderfo] #1713951 15/11/2013 20:57
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anderfo
Skiorientering. Denne idretten krever det samme som langrenn, pluss litt til...f.eks. strategisk tenkning, og navigering i stor hastighet på blanke scooterspor ned gjennom tett skau.

Spennende forslag. Jeg drev aktivt med skiorientering frem til jeg begynte i forsvaret og rakk å bli juniornorgesmester(selvskryt er beste skryt). Det var ikke akkurat mange som holdt på med en så smal idrett, men jæskla artig var det i hvert fall! Adrenalinrushet man får når man raser ned bratte kulete scooterløyper kan på mange måter sammenlignes med stisykling, og helt klart krevende mentalt med alle taktiske valg i høy hastighet.
Når jeg var i form møtte jeg ingen langrennsløpere som klarte å stake fra meg, så helt klart tungt for overkroppen.

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1714198 16/11/2013 18:22
Oddeman Offline
Ringrev
Ringrev
Rullerhokky kan du drive på med til du går over på rullator. I tillegg er det en sykt høy funfaktor, som er temmelig viktig i lengden.

------------------
I don't believe a word
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1714288 17/11/2013 08:01
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Kriterier kan være:

Styrke
Utholdenhet
Kroppsbeherskelse
Fleksibilitet
Skaderisiko
Reaksjonshurtighet

Kjør debatt!

(Jeg holder en knapp på squash)

Ut fra de kriteriene du setter så er det svaret håndball. Herrehåndball, mye mindre skader der enn blant damehåndball. Det er en grunn til at det stort sett er håndballspillere som er høyest rangert på testene til olympiatoppen. Squash og håndball er ganske likt med tanke på fysiske egenskaper, men håndball krever mer styrke pga mye kroppskontakt.

Redigert av Ketle; 17/11/2013 08:02.
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: erling] #1714307 17/11/2013 09:36
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Håndballspillere er nok blant de best trente tror jeg. Ref. duellen på tv med en rekke idrettsstjerner der Heidi Løke grusa de andre. Mener hun til og med løp fra Marit Bjørgen på noen bakkeintervaller.

Kommer vel an på hvor korte du gjør intervallene.

Triathlon burde vel gi begunstige en viss muskelmasse og høyt O2-opptak. En optimal triathlet er nok en veldig sunn person.

Sykkel kommer nok veldig høyt opp. (Samme med roing) Sykkel kombinert med muskelhypertrofitrening gjør deg kanskje ikke til den beste masters-rytteren, men du vil være sunn i høy alder.

Det er nok sunnere med idretter som belønner høyt O2-opptak, enn høy anaerob kapasitet.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Analex] #1714308 17/11/2013 09:38
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Analex
MMA eller turn

Turnere trenger ikke trene for å få så høyt oksygenopptak.
MMA tror jeg troner mot toppen (siden vi bare snakker om treningen).
Samme med bryting. Det er en fordel med både høy styrke, høyt oksygenopptak, høy anaerob kapasitet.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1714367 17/11/2013 16:13
kjull Offline
Besatt
Besatt
Triathlon er 3 grener.

Da er nok svaret svømming da :-)

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Hvilepuls] #1714467 17/11/2013 21:08
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvilepuls
Sitat: erling
Håndballspillere er nok blant de best trente tror jeg. Ref. duellen på tv med en rekke idrettsstjerner der Heidi Løke grusa de andre. Mener hun til og med løp fra Marit Bjørgen på noen bakkeintervaller.

Triathlon burde vel gi begunstige en viss muskelmasse og høyt O2-opptak. En optimal triathlet er nok en veldig sunn person.

Sykkel kommer nok veldig høyt opp. (Samme med roing) Sykkel kombinert med muskelhypertrofitrening gjør deg kanskje ikke til den beste masters-rytteren, men du vil være sunn i høy alder.

Er ikke du lege? Da bør du vel ha fått med deg at alle disse O2 snapperne sliter med hjerteflimmer og voksende hjerte hele gjengen! Veldig mye aerob kondisjonstrening er faktisk ikke spesielt sunt for kroppen.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1714512 18/11/2013 00:17
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg slår (selvsagt) et slag for triatlon. Når jeg var på Ironman Hawaii i fjor så kunne jeg se verdens best trente triatlter i alle aldersklasser og på generelt grunnlag så må jeg si at de så fantastiske ut fra 18 til 65 år ++ og var utrolig godt trente. Det var 3 menn over 80 år som fullførte og eldste damen som fullførte var 77 år!

Det er pga de 3 forskjellige grenene en idrett som gir stor allsidighet med begrenset skaderisiko. Reaksjonshurtighet blir det lite av, men jeg tror mange triatleter ville scoret greit på de andre kriteriene.

Harriet Anderson som fullførte Ironman Hawaii i år også som 78 åring.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Abit] #1714706 18/11/2013 13:40
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Abit
Bare sett 1 program på TV2. Slo meg med en gang at Tufte hentet det meste av fordeler fra sine tynne bein i programmets valgte øvelser. Lettere å løfte opp, krever mindre oksygen.
Visse elementer måles aldri i slike game-shows. Mobilitet og fleksibilitet f.eks. Bare det at øvelsene rykk og støt er for vanskelige til at de kan brukes i sånne program, forteller litt om de som driver med dem daglig. Best trente overkropper, turnere. Best trente under hofta, løfterne. Best overall, en MMA-utøver som behersker godt alle stiler. "En avansert bryter".

For å få litt perspektiv på størrelsene det er snakk om. Et bilde av Stoitsov hvor BBere på fora kritiserer ham for "små" biceps. Et bilde av ham off-season som viser hvor små disse små biceps egentlig er

Når det gjelder bena til Tufte, så er roere ganske sterke i beina også. I et intervju med Tufte for noen år siden så ble han spurt om forskjellen mellom en roer og padler, og det var benmusklaturen som var den store forskjellen. Han ble da spurt hvor mye han tok i knebøy, hvor han svarte at han tok vel rundt 200 kg, men det var ikke der han var god, men det var heller når han tok av noen kg og kjørte 15-20 rep.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Dexter] #1714730 18/11/2013 15:01
Laban Offline
Veteran
Veteran
Terreng/fjell løping vil jeg anse som en av de mest komplette måter for å holde seg i form.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1714790 18/11/2013 18:18
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Det skrives artikler om dødsfall blant triatlonenere så spesielt sunt kan det ikke være

http://www.smh.com.au/executive-style/fi...0624-2orpw.html

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Ketle] #1714813 18/11/2013 19:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Hva som er sunt vil nok avhenge av aktivitetsnivå. Toppidrett er sjelden det sunneste omtrent uansett idrett.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1714837 18/11/2013 20:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Da er det parkour som er best. Trur ikke det avholdes noe særlig konkurranse (bortsett fra i TG) så toppparkourister 'finnes' ikke.
Potensiell skaderisiko skal nok være høyt, men er usikker hvordan praksisen er. Drives vel for lite parkour i Norge til at man leser om folk som har bommet på taket til neste bygning.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Ketle] #1714924 19/11/2013 00:46
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Ketle
Det skrives artikler om dødsfall blant triatlonenere så spesielt sunt kan det ikke være
http://www.smh.com.au/executive-style/fi...0624-2orpw.html

Dessverre er det nesten ingen (om noen?) idretter med mange utøvere som ikke har opplevd dødsfall, men det sier ingenting om hvor sunt/ikke sunt det er. Vi kan jo trekke frem Alexander Dale Oen som "bevis" på at svømming er livsfarlig, men alle forstår at hans tragiske dødsfall ikke underbygger påstanden om at svømming er usunt.

Det står i artikkelen at av 11 millioner løpere så har 59 fått hjertestans. Det er over en million triatleter og at 5-6 får hjertestans vil derfor ikke være unaturlig vis vi sammenligner med løpere. For mye er aldri bra (ellers hadde det bare het mye) og det gjelder det meste i livet.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1714953 19/11/2013 07:31
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Hjertesykdommer er nasty business. Ofte er det første symptomet brått dødsfall. Folk med hjertesykdommer burde ikke presse seg hardt. På den annen side har folk falt om på golfbanen av hjertestans uten at jeg mistenker dem for å ha hatt spesielt høy puls. (med mindre de slo en HIO). Problemet er at folk flest med hjertesykdom ikke vet at de har det og det er ikke så lett å oppdage ved testing heller.

Men man kan stille seg spørsmålet om en del mosjonister går for langt i å presse seg steinhardt på "blodintervaller" - som om de var toppidrettsutøvere i 20-åra. Jeg vet ikke. Bare spekulerer egentlig. Er ikke hjertelege.

En annen spekulasjon jeg går rundt med er om en del av disse døsfallene indirekte er knyttet til en form for doping som gjør at folk kan presse kroppen sin mye hardere.

Det jeg derimot er helt overbevist om er at nær sagt all form for aktivietet - enten det er golf, curling eller triatlon, parcour eller hva - gir en betydelig høyere helsegevinst for nær sagt alle - enn risiko.

Jeg tror triatlon er en sunntreningsform på den måten at det går ut på at du trener 3 idretter og på den måten får sunn variasjon i treningen.

Skal jeg plukke 1 enkelt treningsform, tror jeg svømming kommer veldig høyt opp på lista. Belastning på ledd osv er svært lav og du mobiliserer nær sagt hele kroppen. Core, armer, ben. Ellers er vel god gammeldags trening på SATS sikkert en god treningsform for de som bare vil generelt holde seg i form. Da forutsetter jeg at det inngår "cardio" som del av programmet (løping på tredemølle og/eller sykling)

Redigert av Sykkelbob; 19/11/2013 07:32.
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Sykkelbob] #1714961 19/11/2013 07:46
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Sykkelbob
Folk med hjertesykdommer burde ikke presse seg hardt.

Men man kan stille seg spørsmålet om en del mosjonister går for langt i å presse seg steinhardt på "blodintervaller" - som om de var toppidrettsutøvere i 20-åra. Jeg vet ikke. Bare spekulerer egentlig. Er ikke hjertelege.

Og da blir alt det du skriver bare spekulasjoner.

Kardiologer generelt (bortsett fra noen få gamle) anbefaler aktivitet og spesielt aktivitet som trener hjertet. Dette betyr trening på høy intensitet. Det er de senere årene skrevet masse om dette emnet. Her er en av ganske mange artikler.
Hjerterehabiliteringen i regi av Ullevål holder på med intervalltrening (selvfølgelig tilpasset den enkelte pasient).

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kanondal] #1714966 19/11/2013 08:00
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kanondal

Og da blir alt det du skriver bare spekulasjoner.

Det er jo det jeg sier... ICON_WINK Men jeg har lest en del fagartikler jeg også..

Sitat: Kanondal

Kardiologer generelt (bortsett fra noen få gamle) anbefaler aktivitet og spesielt aktivitet som trener hjertet. Dette betyr trening på høy intensitet. Det er de senere årene skrevet masse om dette emnet. Her er en av ganske mange artikler.
Hjerterehabiliteringen i regi av Ullevål holder på med intervalltrening (selvfølgelig tilpasset den enkelte pasient).

Legg merke til at jeg snakker om å presse seg "steinhardt på blodintervaller". For å presisere dette, har det i enkelte miljøer vokst fram en brennende interesse for å teste makspuls - ofte flere ganger for å være sikker. Samt å presse seg på intervallene til man bokstavelig talt faller om, eller med målsetting om å komme opp mot makspuls (godt oppe i sone 5, for å bruke den definisjonen). Dette gjelder sågar hobbytrenere som trener ungdommer!

Mitt inntrykk er at kardiologer ikke synes det er en god ide for folk med hjertesykdommer - eller for folk flest egentlig for den saks skyld. Selv om denne typen intensitet ikke er uvanlig i konkurranse - feks rundbane terreng, så er det ikke nødvendigvis et smart treningsregime.

Anbefalt intensitet er gjerne sone 4 på den type intervalltrening som anbefales, eller sone 3, avhengig av hvem som synser. Dette er et godt stykke unna høy Sone 5 på trening.

Men siden du valgte å linke til en artikkel, vil jeg bare påpeke at artikkelen din bekrefter mine uttalelser!

Quote:
Forsker Trine Karlsen ved NTNU advarer mot å ta for hardt i:

– Den vanligste feilen folk gjør, er at de går for hardt ut. Dermed klarer de ikke å holde belastningen i fire minutter. De klarer heller ikke å gjennomføre fire intervaller etter hverandre, sier Karlsen, som er postdoktor og forsker på utholdenhetstrening for hjertepasienter.

Quote:
– For folk med klaffesykdom og enkelte hjertemuskelsykdommer vil jeg ikke anbefale intervalltrening. Da bør du utredes først, understreker han.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: AllanHov] #1714971 19/11/2013 08:09
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: AllanHov

Vi kan jo trekke frem Alexander Dale Oen som "bevis" på at svømming er livsfarlig, men alle forstår at hans tragiske dødsfall ikke underbygger påstanden om at svømming er usunt.

Det er mange fler som drukner, så moralen er at det er mye farligere og ikke svømme :-)

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Sykkelbob] #1715060 19/11/2013 11:35
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Quote:
Forsker Trine Karlsen ved NTNU advarer mot å ta for hardt i:

– Den vanligste feilen folk gjør, er at de går for hardt ut. Dermed klarer de ikke å holde belastningen i fire minutter. De klarer heller ikke å gjennomføre fire intervaller etter hverandre, sier Karlsen, som er postdoktor og forsker på utholdenhetstrening for hjertepasienter.

Quote:
– For folk med klaffesykdom og enkelte hjertemuskelsykdommer vil jeg ikke anbefale intervalltrening. Da bør du utredes først, understreker han.

Det første sitatet har jo bare med gjennomføringen å gjøre. Hun advarer fordi kvaliteten på økta ikke blir optimal om man starter for hardt.

Re: Hvilken idrett gir mest allsidig/sunn trening? [Re: Kjartandaddy] #1715088 19/11/2013 12:42
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Hmm, jag tenker da at stisykling må være noe av det mest varierte man kan trene.
Kondisjon og utenholdenhet når man er på vei oppover på grus eller fin sti. Eksplosivitet og bevegelse når man kjører bortover på teknisk sti.
Eksplosivitet og styrke når det går nedover over røtter og steiner.
På sti så trenes jo hele kroppen og dersom du driver på hardt.
Skaderisken er vel sånn middels høy, men ikke verre enn noe av det andre som folk kommer med her.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support