|
|
Religion og intelligens
|
Re: Religion og intelligens
[Re: Lektoren]
13/11/2013 09:32
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Om en første beveger vet at verden kommer til å være en jammerdal for mange av de skapte, kan man jo lure på om det er så kjærlig gjort å skape verden akkurat sånn. Da er vi inne på spørsmålet hvorvidt Gud er forpliktet til å skape en verden som er til det beste for alt som befinner seg i den. Er verden skapt for oss (ja, ifølge bibelen hvis man skal følge den strengt - ikke nødvendigvis hvis man betrakter Gud som en igangsetter)? Husk at mye av nøden er menneskeskapt, gjennom krig, grådighet og hat. Kanskje verden hadde vært perfekt (for mennesker) hvis ha/un hadde skapt mennesket perfekt. Men var Gud forpliktet til å skape mennesket perfekt? Ikke sikkert det heller. Det er lett å se at verden er flunkende flott for naturen i sin helhet, hvor alt henger sammen med alt og den enes nød er den andre brød. Det er vanskeligere å se at verden er optimal hele tiden for en spesiel art innbyggere. Men kanskje Gud hadde som plan at motgang skaper framgang? Dessuten er det verdt merke seg at Gud i skapelsesberetning sa at verden var god, ikke perfekt. Verden er god for mange av dets innbyggere (alle levende organismer), altså har Gud holdt løftet sitt, kan man argumentere for. Såvidt jeg har forstått forekommer begrepet «perfekt» lite i bibelen. Men der det forekommer er det avgjørende, f.eks. Mat. 5;48. Men, på hebraisk har perfekt ( tam eller tamin) betydningene «fullstendig», «modent» eller «friskt» (helsemessig). Det endrer jo diskusjonen noe. Spesielt når vi blir påminnet av bibelen er skrevet av mennesker, og dermed per definisjon ikke-perfekt.
Redigert av anonymous5; 13/11/2013 09:38.
Anonym5
|
|
|
[Re: Lektoren]
13/11/2013 09:33
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Det er klart at en første beveger ikke nødvendigvis er umoralsk, men det er problematisk med en første beveger som er absolutt allvitende. Om et par prøver å få barn, vel vitende om at barnet kommer til å få et kort liv fylt av lidelse, er det jo umoralsk. Om en første beveger vet at verden kommer til å være en jammerdal for mange av de skapte, kan man jo lure på om det er så kjærlig gjort å skape verden akkurat sånn.
En første igangsetter uten kontroll i etterkant vil alltid smake litt "Göttchen", dvs. utilstrekkelig og imperfekt, hvilket er et problem siden entiteten sies å være både perfekt og allvitende. Allerede Augustins predestinasjonslære prøvde å ta høyde for dette ved å implementere at alt allerede ble forutbestemt i skapelsesakten, det vil også si hvem som var forutbestemt til fortapelse på dommedagen. Ikke mye fri vilje igjen da, åfkårs, for menneskeheten. Med andre ord: en skapende første beveger som trekker seg fra skapelsen og overlater den til seg selv, blir konfrontert i etterkant med for stor mangel på perfeksjon til å kunne forhindre ondskap som oppstår. En aktiv skapergud som opprettholder skapelsen eller forutbestemte universets gang i skapelsesakten, blir konfrontert med for stor mangel på allmakt til å kunne forhindre ondskap som oppstår. Pick and loose. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
13/11/2013 09:41
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
En første igangsetter uten kontroll i etterkant vil alltid smake litt "Göttchen", dvs. utilstrekkelig og imperfekt, hvilket er et problem siden entiteten sies å være både perfekt og allvitende. Da forutsetter du at den første igangsetter ikke har kontroll. Det er ikke eneste mulighet.
Anonym5
|
|
|
[Re: RaymondJ]
13/11/2013 13:47
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Mitt inntrykk er at det er de virkelig intelligente menneskene som klarer å fullt ut utnytte religionens massekontrollerende egenskaper. For meg fremstår religion som et styringsverktøy av samfunn og mennesker mer enn noe annet. Det at enkeltindividet finner støtte, trøst og veiledning i livet gjør det desto mer attraktivt for enkelte å benytte seg av dette for å skaffe seg selv makt. Det går en interessat kongress rett utenfor døra der jeg jobber i dag. Trosopplæringskonferansen : http://trosopplaringskonferansen.no/Religion er big business - det forventes 2000 deltagere på årets event. "Deltakeravgift: Deltakeravgift ved påmelding til og med 9. oktober 1 425 kroner (inkluderer lunsj og middag) 900 kroner for fulltidsstudenter (som ikke får dekket konferansen av menighet el. liknende) 900 kroner for mentorer som ikke er ansatt i DnK Skal du ha stand på konferansen, gå til Torget. Egen påmelding for deltakere som skal stå på stand. Deltakeravgift ved påmelding etter 9. oktober 1 875 kroner (inkluderer lunsj og middag) 900 kroner for fulltidsstudenter (som ikke får dekket konferansen av menighet el. liknende) 900 kroner for mentorer som ikke er ansatt i DnK Ved avmelding gjelder følgende: · 1. juni - 9. oktober: Avmeldingsgebyr på kr 350,- må betales · 10. oktober - 24. oktober: Halv pris må betales · 25. oktober - 13. november (og forfall på dagen): Full pris må betales"
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
13/11/2013 14:08
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Religion er big business - det forventes 2000 deltagere på årets event.
Så veldig big business er neppe dette arrangementet, men det er morsomt at kirken tar i bruk næringslivets verktøy for å få økt oppslutning - og at dette arrangeres på Norges Varemesse .... Scientologien, derimot, ble så vidt jeg vet grunnlagt utelukkende med henblikk på å tjene penger. Kirkens politiske og økonomiske makt i historien skal heller ikke underslås. Jeg tror ikke at religionenes oppslutning og utbredelse kan forklares uten å ta med dette. Det var ellers pussig hvordan den Ene, Rette og Sanne gud er så forskjellig i ulike verdensdeler.
Redigert av Tex; 13/11/2013 14:11.
|
|
|
[Re: Tex]
13/11/2013 14:24
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Scientologien, derimot, ble så vidt jeg vet grunnlagt utelukkende med henblikk på å tjene penger.
Jepp, var i ferd med å trekke fram den distingverte Lafayette Ronald Hubbard, bedre kjent som L. Ron Hubbard. Hvis jeg husker rett fra religionstimene på gymnaset så gikk han tidlig ut og hevdet at den beste måten å tjene store penger raskt på var å starte en religion. EDIT: husket rett, sannsynligvis fordi jeg hadde et foredrag i klassen om Scientologene: Fra Wikisiden til den tidligere sci-fi forfatteren: Hubbard has been quoted as telling a science fiction convention in 1948: "Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to make a million dollars, the best way would be to start his own religion." Denne uttalelsen har tydeligvis ikke hatt preventiv effekt på de mange som senere har flokket til Scientologikirken.
Redigert av Espen W; 13/11/2013 14:31.
|
|
|
[Re: Dexter]
13/11/2013 22:10
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elles har eg vanskeleg for å forstå kvifor eit naturalistisk verdsbilde skulle vera spesielt eigna eller relevant som bolverk mot homofobi. Litt flåsete, på darwinesque: Dersom homofili er ei medfødd legning, vil det jo bli selektert vekk. Svar på følgende spørsmål: Trenger alle å få barn for å føre arten videre? Svaret er selvfølgelig nei. Man kan ha forskjellige funksjoner, og noen av dem innbærer at man har en rolle der man ikke får barn. I dyrenes verden er bier et godt eksempel. Hva skal vi med homofile? Svaret er å finne i økonimisk teori. Der de homofile får leve åpent, er det høyere grad av verdiskapning ved ellers like forhold. Med andre ord religiøs ondskap (altså religiøse ytringer om homofile) er svært skadelig for utviklingen i verden. En viss prosentandel blir skapt homofile er derfor det naturlige, på samme måte som det blir skapt litt flere gutter enn jenter. Naturen/evulosjonen styrer dette fint. Jeg er særdeles hetrofil selv, men jeg støtter fullstendig de homofiles kamp mot trakasering (religiøs eller ikke) og motstand. Et samfunn uten homofile vil være fattig (ikke minst økonimisk, hvis man ikke har masse naturressurser), om så ikke selvutslettende. De homofile har nok en sterk sosial funksjon. Dessuten har det vist seg at det er normalt for kvinner å være tiltrukket av samme kjønn i større eller mindre grad. (Derfor har kvinner ofte en litt annen definisjon av homofili. F.eks. kan kvinner ha hatt kvinner som suksualpartenere uten å definere seg selv som homofile). Det er bare en del ekstremt hetrofile menn som overhode ikke klarer å sette seg inn i rollen som homofil, og som først og fremst dømmer dette konseptet nord og ned. Det man ikke forstår er skremmende, og det som er skremmende ønsker man å ødelegge. Her trekker du vel konklusjonen feil vei. Det er frihet som gir økonomiskvekst og ikke homsene. Såvidt meg bekjent så spiller ikke andelen homofile noen rolle for verdiskapningen. Korrekt. Det er friheten, eller rettere sagt toleransen som gir verdiskapningen. Det er ikke homsene som skaper verdiene i seg selv. Men de har alltid en synlig rolle i samfunnet der vi har slik effekt. Men (antakeligvis er) deres sosiale funksjon er nødvendig for at en slik toleranse skal bli fast og grunnleggende. Verdt å merke seg er at denne effekten har blitt en del av dagligtalen i USA. Der snakker de åpenlyst om "redselen" for at boligprisene går opp fordi det flytter inn mange homofile par i området. (Dette i motsetning til hva mange tror effekten er, nemlig at boligprisen går ned pga at mange ikke ønsker å bo sammen med homofile.)
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
14/11/2013 09:18
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Verdt å merke seg er at denne effekten har blitt en del av dagligtalen i USA. Der snakker de åpenlyst om "redselen" for at boligprisene går opp fordi det flytter inn mange homofile par i området. (Dette i motsetning til hva mange tror effekten er, nemlig at boligprisen går ned pga at mange ikke ønsker å bo sammen med homofile.)
Eller er det slik at homofilepar velger å flytte inn i attraktive områder med stigende boligpriser, mer enn at prisene stiger pga homofil tilflytting? Høna eller egget
.
|
|
|
[Re: Dexter]
14/11/2013 09:47
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Verdt å merke seg er at denne effekten har blitt en del av dagligtalen i USA. Der snakker de åpenlyst om "redselen" for at boligprisene går opp fordi det flytter inn mange homofile par i området. (Dette i motsetning til hva mange tror effekten er, nemlig at boligprisen går ned pga at mange ikke ønsker å bo sammen med homofile.)
Eller er det slik at homofilepar velger å flytte inn i attraktive områder med stigende boligpriser, mer enn at prisene stiger pga homofil tilflytting? Høna eller egget
. Det er soleklart at homofile flytter til mer tolerante områder... og det er i utgangspunktet min påstad, om at i slike områder som homofile kan være seg selv, og velger å flytte til, så er det også høy verdiskapning. Men leser man Richard Florida litt nøye, så står det at han oppfordrer til å skape et godt miljø for de homofile, slik at miljøet vokser. Det vil da igjen skape verdiskapning. Da blir igjen spørsmålet om effekten er at de intolerante flytter ut, og derfor får fritenkerne bedre arbeidsvilkår, eller om alle som er der får større armslag, ved å tørre å være seg selv. Jeg tror på begge disse effektene, og tror den siste er sterkest. Kan denne sammenhengen en dag bevises, så er det rimelig klart at de homofile har en klar sosial funksjon. Den fører da til både høyere verdiskapning, og sannsynligvis høyere lykke for alle. Så det kan være en god ide at f.eks. hvis Oslo begynner å kalle seg homsehovedstaden og bruker seriøse penger på arrangementer og å skape et miljø (f.eks. bli en reisedestinasjon for de homofile), så vil vi oppleve en raskere verdivekst. Det vil kanskje ha en langt større effekt enn et OL. Grunnen til at jeg sier Oslo er at verdiskapningen av nye verdier skjer i de største byene og Oslo er større enn alt annet vi har.
Redigert av supernalle; 14/11/2013 09:49.
|
|
|
14/11/2013 12:39
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
He, he. Ganske god idé du har der, Supernalle.
|
|
|
14/11/2013 12:54
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Nytt Silicon Valley? Har ikke tenkt på beliggenheten rett ved liberale San Francisco i denne sammenhengen før. Interessant.
|
|
|
14/11/2013 14:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er soleklart at homofile flytter til mer tolerante områder... og det er i utgangspunktet min påstad, om at i slike områder som homofile kan være seg selv, og velger å flytte til, så er det også høy verdiskapning.
Men leser man Richard Florida litt nøye, så står det at han oppfordrer til å skape et godt miljø for de homofile, slik at miljøet vokser. Det vil da igjen skape verdiskapning.
Da blir igjen spørsmålet om effekten er at de intolerante flytter ut, og derfor får fritenkerne bedre arbeidsvilkår, eller om alle som er der får større armslag, ved å tørre å være seg selv. Jeg tror på begge disse effektene, og tror den siste er sterkest. Kan denne sammenhengen en dag bevises, så er det rimelig klart at de homofile har en klar sosial funksjon. Den fører da til både høyere verdiskapning, og sannsynligvis høyere lykke for alle.
Så det kan være en god ide at f.eks. hvis Oslo begynner å kalle seg homsehovedstaden og bruker seriøse penger på arrangementer og å skape et miljø (f.eks. bli en reisedestinasjon for de homofile), så vil vi oppleve en raskere verdivekst. Det vil kanskje ha en langt større effekt enn et OL.
Grunnen til at jeg sier Oslo er at verdiskapningen av nye verdier skjer i de største byene og Oslo er større enn alt annet vi har. Er det områder med høy verdiskaping som tiltrekker seg homoseksuelle eller er det homoseksuelle som 'tiltrekker' seg verdiskapning? Og vil dette egentlig ikke funke uansett for en vilken som helst 'undertrykt' gruppe? Det samme om det er større frihet for immigranter eller til og med større religionsfrihet? Som den (relative) større religiøse toleranse som var et av kjennetegnene for den nederlanske gulalderen eller som i USA.
|
|
|
14/11/2013 15:35
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke så rart at bygdene på indre østlandet sliter sett i dette lyset 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
14/11/2013 16:45
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Tange]
14/11/2013 17:26
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det områder med høy verdiskaping som tiltrekker seg homoseksuelle eller er det homoseksuelle som 'tiltrekker' seg verdiskapning?
Det er utførlig forklart i teksten du ikke har uthevet. Med andre ord, begge deler.
- Voltaire
|
|
|
[Re: sanouka]
14/11/2013 17:32
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke så rart at bygdene på indre østlandet sliter sett i dette lyset Nettopp. I små samfunn er det lettere at en klikk dominerer og terroriserer alle andre. De som får gjennomgå mest er "løsslupne" jenter og homofile. Bygdetrollet heter det. Florida forteller derfor også at det er i de store byene som innovasjon foregår. Det er ikke noe bedre om landet er under et diktatur. Lite toleranse da også.
- Voltaire
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
14/11/2013 17:42
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skrev mastergraden min om Silicon Valley. Jeg vet det meste (og derfor ikke giddet å lese linkene). Jeg har ikke påstått at homofile (i utgangspunktet) flyttet til San Francisco frivillig, bare at de ofte trekker til de store byene. I San Francisco ble homofile dumpet under andre verdenskrig. Det er derfor all grunn til å tro at effekten er at det de homofile som skaper miljøet.... Silicon Valley ble startet på landet, og var inkrementell innovasjon, noe som skjer over hele verden. Men da det ble koblet med fritenkere pga av San Francisco-miljøet med Flower Power, homsemiljøet og Beat generasjonen fikk en mye raskere resultater, det ble radikal innovasjon på løpende bånd. Radikal innovasjon er mye mer lønnsom enn inkrementell innovasjon, og derfor produserer Silicon Valley/San Francisco 70% av alle nye verdier i USA. En av suksessgrunnene til Silicon Valley er at venture capitalistene tok helt vanvittig risiko, og de befant seg nettopp i San Francisco. I selve San Francisco by er det like mye innovasjon som i Sillicon Valley. Faktisk så trekker fritenkerene seg inn mot San Francisco om dagen, fordi man stiller andre krav og er mer forskiktige med pengene i Silicon Valley.
- Voltaire
|
|
|
15/11/2013 11:23
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, man skal vite mye før man skjønner hvor lite man egentlig vet
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
15/11/2013 13:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Ja, man skal vite mye før man skjønner hvor lite man egentlig vet Word!
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: ]
15/11/2013 21:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Slik som pugging og pugging og pugging av tekster som grunnlag? Nei, nettopp fordi Tora-studier legger opp til å studere tekstenes mening på mange nivåer. Det er jo klart at man da havner i rimelige abstrakte baner etterhvert, noe som er nyttige tankeøvelser for mange disipliner. Dette er ikke sammenliknbart med madras-skoler, selv om god kunnskap om den faktiske teksten også krever at man øver/pugger. Øving og pugging er jo faktisk nødvendig for å nå nye prestasjonsnivåer i de fleste fagfelt. Nå snakker jeg om faglig nivå, ikke organisasjonsnivå. Der er deto nesten motsatt :-) Så ja, PaRDeS krever faktisk en god del pugging eller, kanskje det som passer bedre her, 'learning by heart'. En grunnleggende kunnskap om tekstene og deres innhold, deres form og deres opprinnelse ligger til grunn for interpretasjon på områder som f.eks. grammatikk. Selv P'shat krever utførlig innføring, som grunnlag for D'rash, om så bare fordi de lærde til dels er uenige i hva som er p'shat og hvem som brukte grunnlegende p'shat i sin forståelse av tekstene. Alt det første ordet i Torah kan diskuteres utførlig på en måte som går langt forbi enhver oversettelse. Hvorfor mangler bestemt artikkel for 'begynnelse' og hvorfor blir det ikke følgt av et objekt, altså 'begynnelsen av hva? Er det andre ordet 'bara' et gerundium? Og hvis hva gjør dette med teksten. Kan da dette taes bokstavelig eller ville forfatteren alt her styre mot en dypere underliggende tanke?
|
|
|
28/11/2013 21:09
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Skorp]
09/12/2013 23:03
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Voltaire
|
|
|
06/04/2014 09:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke så rart at bygdene på indre østlandet sliter sett i dette lyset Nja, det var kanskje litt for kjapt. Statistisk sett så er det vel lite tvil om at homoseksuelle har en sterk redusert reproduksjonsevne. ; om ikke fysisk, så i hvert fall fysisk. Statistisk sett er det vel heller ingen tvil om at religiøse har en høyere reproduksjon enn gjennomsnitt: om ikke fysisk, så i hvert fall fysisk. Det er her disse bygdene kommer inn i bildet. For å få nok homofile så trenger vi et sted med høy produksjon av barn og dermed økt sjanse for at noen av dem er homofile. Disse bygdene er så å si homofiliets fødestue. Kan denne sammenhengen en dag bevises, så er det rimelig klart at de religiøse har en klar sosial funksjon. Den fører da til både høyere verdiskapning, og sannsynligvis høyere lykke for alle.
|
|
|
08/04/2014 12:18
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Et sitat som (ikke kun i denne sammenhengen) bør være av interesse. Jeg vet at man ikke trenger å være troende/praktiserende for å være jøde, men våger meg likevel utpå med en påstand om at alle eksemplene nedenfor ikke utelukkend er representert av jødeateister. Sannheten er at europeiske jøder er vesentlig smartere enn andre grupper mennesker i gjennomsnitt. Og egentlig er materialismen bare tull. Det er ikke muskelkraft som er den primære form for verdiskapning men intelligens og fornuft. Det å planlegge, organisere og opparbeide seg markedsforståelse og strategi er noe som er meget mentalt krevende. DERFOR er jøder overrepresentert blant de aller rikeste, også den dag i dag. De såkalte oligarkene i Russland for eksempel er stort sett bare jøder. Wall Street er fremdeles overbefolket av jøder. Mange av de rikeste menneskene i verden slik som George Soros er jøder. Jøder gjør det ikke bare bra innen forretningsvirksomhet. De gjør det bra innen ALLE områder som er mentalt krevende. Derfor vinner jøder nobelpriser i bøtter og spann. Derfor er mange av de fremste filmskaperne, komikerne, musikerne og skuespillerne jøder. - See more at: http://onarki.no/blogg/2009/03/en-ubehagelig-sannhet/#sthash.6u9VQsQK.dpuf Mener å ha fått bekreftet teorien om europiske jøder og høy inteligens flere steder. Bakgrunnen for dette var at de ikke fikk lov til å eie/drive jord men måtte ha intlektuelt arbeide. Det skal poengteres at forskjellen ikke var særlig stor  men dog målbar.
|
|
|
29/10/2014 08:08
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|