Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713232 14/11/2013 11:29
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjenner en del folk som er svært så kjærlige og dulledulle på fjesboka, men i virkeligheten så skranter forholdene så det holder.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: tron] #1713236 14/11/2013 11:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: tron
Det virker som om svært mange ikke er klar over at det ikke engang er lov uten vedkommendes samtykke.

Det er bare delvis sant. Man må skille mellom "portrettbilder" og "situasjonsbilder".

http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Internett/Bilder-pa-nett/

Sitat: Åndsverkslovens § 45c.
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: H.Iversen] #1713237 14/11/2013 11:38
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: H.Iversen
Jeg kjenner en del folk som er svært så kjærlige og dulledulle på fjesboka, men i virkeligheten så skranter forholdene så det holder.

Håper ikke de er forumbrukere på terrengsykkel ICON_WINK

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Gew88] #1713239 14/11/2013 11:54
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gew88

Håper ikke de er forumbrukere på terrengsykkel ICON_WINK
Jeg har ingen av mine nære venner her inne. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: H.Iversen] #1713260 14/11/2013 12:32
silverwrx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Ja, det er min erfaring og!

Selv i det daglige liv og så er fasaden fin, men forholdene dårlige.

Har venner på FB som er gifte og samboere, jeg kan se det som er av bilder.

Kjennetegn er:
- Men de fremstår som "single". Ikke er de i forhold (ser det ut til) selv om de bor sammen.
- Ingen bilder av sine kjære er å finne i bildene. INGEN bilder.
- Ikke liker de hverandres bilder.
Om du kan huke av på de 3 der til sammen, og er begge er på FB, så er det et alarmerende tegn. Tror jeg.

Så under prospectingen til årest sesong nå rett før jul: Ikke stol på FB fishwhack

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Stein] #1713262 14/11/2013 12:34
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Sitat: tron
Det virker som om svært mange ikke er klar over at det ikke engang er lov uten vedkommendes samtykke.

Det er bare delvis sant. Man må skille mellom "portrettbilder" og "situasjonsbilder".

http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Internett/Bilder-pa-nett/

Sitat: Åndsverkslovens § 45c.
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Nettopp! Og det er også viktig å merke seg at begrepet "portrettbilder" av datatilsynet tolkes svært bredt og omfavner alt fra klassebilder, familiebilder og festbilder av folk i omgangskretsen. Åndsverksloven er også svært spesifikk på hva som er unntatt prinsippet om at bilder av en person ikke skal gjengis eller vises offentlig uten samtykke.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: GeirK] #1713264 14/11/2013 12:36
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: GeirK
Sitat: Lektoren
Jeg vil mene at det å la være å legge ut bilde av små barn på FB er et tegn på at man faktisk er glad i dem.

Fordi at?

Fordi det er uhøflig og ulovlig å legge ut bilder av folk uten deres samtykke, og små barn er ikke samtykkekompetente.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713279 14/11/2013 13:02
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Facebook? Hva er det?

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713284 14/11/2013 13:09
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: silverwrx

Kjennetegn er:
- Men de fremstår som "single". Ikke er de i forhold (ser det ut til) selv om de bor sammen.
Om du kan huke av på de 3 der til sammen, og er begge er på FB, så er det et alarmerende tegn. Tror jeg.

Kan du si hvorfor det er alarmerende.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713295 14/11/2013 13:20
Dan Offline
More than words
More than words
Kjennetegn er:

Tøys. Jeg legger ikke ut bilder av kona på facebook og hun legger ikke ut bilder av meg, i hvert fall veldig sjeldent. Derimot kan det tenkes at vi begge to legger ut bilder av situasjoner og steder hvor vi har vært sammen. Hvorfor skal vi da trykke liker på bildet? Vi har jo snakket om stedet og bildet allerede og vet at den andre også liker det. Hvis jeg skulle trykke liker da så ville det jo ikke være for å vise kona at jeg liker det hun har lagt ut (det vet hun jo allerede) men for å vise hennes venner at jeg liker det, og slik partnerpromotering gidder vi ikke å drive med.

Det er egentlig bare i én situasjon hvor vi trykker liker på hverandres bilder og statuser og det er når den ene er ute på reise alene. Da er facebook en enkel og grei måte å holde hverandre oppdatert og en liker er et kjapt signal om at man følger med på oppdateringene.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Dan] #1713298 14/11/2013 13:21
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713299 14/11/2013 13:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Merkelig tolkning. Om to mennesker i et forhold velger å ikke flagge det på Facebook, betyr det vel ikke at forholdet har problemer.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Dan] #1713303 14/11/2013 13:34
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Kjennetegn er:

Tøys. Jeg legger ikke ut bilder av kona på facebook og hun legger ikke ut bilder av meg, i hvert fall veldig sjeldent. Derimot kan det tenkes at vi begge to legger ut bilder av situasjoner og steder hvor vi har vært sammen. Hvorfor skal vi da trykke liker på bildet? Vi har jo snakket om stedet og bildet allerede og vet at den andre også liker det. Hvis jeg skulle trykke liker da så ville det jo ikke være for å vise kona at jeg liker det hun har lagt ut (det vet hun jo allerede) men for å vise hennes venner at jeg liker det, og slik partnerpromotering gidder vi ikke å drive med.

Det er egentlig bare i én situasjon hvor vi trykker liker på hverandres bilder og statuser og det er når den ene er ute på reise alene. Da er facebook en enkel og grei måte å holde hverandre oppdatert og en liker er et kjapt signal om at man følger med på oppdateringene.

Det er først når alle puktene er oppfyllt at det er sært, spesielt det første punktet.

Redigert av cvrokka; 14/11/2013 13:34.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713304 14/11/2013 13:35
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Strengt tatt så burde jeg ikke uttale meg så mye om samlivs"problemer", men jo mer klissklass kjærstepar slenger rundt seg på FB jo mer skranter forholdet. Det er nå hvertfall min oppfatning av saken basert på hvordan folk på min alder holder på.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713306 14/11/2013 13:38
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selv om det i noen tilfeller kan være jobbmessige årsaker så er det i de fleste tilfeller fordi at vedkommende er åpen for å se seg rundt etter ny partner.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713310 14/11/2013 13:39
EgilS Offline
More than words
More than words

Om du kan huke av på de 3 der til sammen, og er begge er på FB, så er det et alarmerende tegn.

Eller så kan det være slik som meg: Jeg bryr meg fint lite om FB, selv om jeg har en profil der. Det jeg har av aktivitet der på FB som ikke er direkte relatert til sykkelarrangementer kan telles på fingrene til en uvøren sagbruksarbeider.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: cvrokka] #1713312 14/11/2013 13:40
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: cvrokka
Sitat: Dan
Kjennetegn er:

Det er først når alle puktene er oppfyllt at det er sært, spesielt det første punktet.

Alt dette står og faller på at de det gjelder bruker facebook på den måten og ser verdien av å bruke facebook på den måten. Om du vet at gjeldende par har et forhold til facebook-bruk som skulle antyde det, kan konklusjonen være gyldig. I alle andre tilfeller er jo dette bare vås. Du har ingen som helst grunnlag for å synse noe om andre folks forhold utifra facebook-bruk. Totalt irrelevant.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713313 14/11/2013 13:40
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Facebook er IKKE en samfunnsinstitusjon!
Et veldig, veldig, veldig viktig poeng!

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Lurifax] #1713314 14/11/2013 13:40
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Lurifax
Facebook? Hva er det?

Skulle til å spørre om det samme.

Redigert av Espen W; 14/11/2013 13:40.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Akaly] #1713316 14/11/2013 13:40
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Akaly
Facebook er IKKE en samfunnsinstitusjon!
Et veldig, veldig, veldig viktig poeng!

Nå må du ikke ødelegge illusjonene til folk.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713318 14/11/2013 13:51
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Kjennetegn er:

Veldig merkelig måte å tenke på, synes jeg.

Hvis to personer bor sammen, snakker sammen daglig og ser bildene de begge tar av både unger, hverandre og annet, hvorfor er det så viktig at de følger med på og "liker" alt den andre legger ut på facebook?

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Lektoren] #1713326 14/11/2013 14:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Fordi det er uhøflig og ulovlig å legge ut bilder av folk uten deres samtykke, og små barn er ikke samtykkekompetente.

Så foreldre som sender inn bildet av barnet sitt til "Nyfødt" eller "Fødselsdags"-stripa i avisen, er uhøflige lovbrytere?

Kan du forklare hvorfor en skole lovlig kan publisere bilder av barna mine på nettet med mitt samtykke, hvis du samtidig mener at jeg ikke kan gjøre det?

Datatilsynet skriver at "Det er viktig at voksne viser varsomhet ved publisering av bilder av barn på nett siden barna selv ikke har noen medbestemmelsesrett." Du mener i motsetning til dem at jeg ikke har lov i det hele tatt?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: EgilS] #1713328 14/11/2013 14:08
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EgilS

Om du kan huke av på de 3 der til sammen, og er begge er på FB, så er det et alarmerende tegn.

Eller så kan det være slik som meg: Jeg bryr meg fint lite om FB, selv om jeg har en profil der. Det jeg har av aktivitet der på FB som ikke er direkte relatert til sykkelarrangementer kan telles på fingrene til en uvøren sagbruksarbeider.

Godt det er flere av oss EgilS, men jeg må innrømme at det er moro å sjekke ut hvor gamle tidligere klassekamerater har blitt. Forfallet har kommet langt, spesielt for de så kalt kuleste rotfl

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: GeirK] #1713332 14/11/2013 14:16
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Kan du forklare hvorfor en skole lovlig kan publisere bilder av barna mine på nettet med mitt samtykke, hvis du samtidig mener at jeg ikke kan gjøre det?

Enkelt. Det kan de ikke.

EDIT: Brainfart. Leste uten samtykke.

Redigert av trondmm; 14/11/2013 14:17.
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: trondmm] #1713340 14/11/2013 14:43
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trondmm
Kjennetegn er:

Hvis to personer bor sammen, snakker sammen daglig og ser bildene de begge tar av både unger, hverandre og annet, hvorfor er det så viktig at de følger med på og "liker" alt den andre legger ut på facebook?

Igjen, poenget er borte hvis du bare ser på ett av punktene isolert sett. Doh..

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: GeirK] #1713355 14/11/2013 15:29
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Så foreldre som sender inn bildet av barnet sitt til "Nyfødt" eller "Fødselsdags"-stripa i avisen, er uhøflige lovbrytere?

Datatilsynet skriver at "Det er viktig at voksne viser varsomhet ved publisering av bilder av barn på nett siden barna selv ikke har noen medbestemmelsesrett." Du mener i motsetning til dem at jeg ikke har lov i det hele tatt?

Joda, du har sikkert lov, i alle fall en del type bilder. Om det er klokt, er en annen sak. Der har vi sikkert forskjellig syn. Hva poenget med å legge bilder av ungene på Internett skal være, har jeg større problemer med å skjønne.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: silverwrx] #1713367 14/11/2013 15:58
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det er mer rart at de ikke opplyser om det enn at de gjør. Enda merkelige om de andre "trivielle" feltene, som unger, er opplyst

Sikkert forsikringsteori som ligger bak der også. Hvis tilstand x+1 skulle være uten partner, så ønsker de å maksimere situasjonen i tilstand x+1, gitt tilstand x. Best mulig outcome mener de sikkert å få ved å være "tilgjengelig" allerede i tilstand x. Nåtiden dreier seg om å ha mest mulig (muligheter her) i fremtiden.

Our son is a mutant, but who gives a dam. I mean, when the folks downtown calls us mister and mam... I'm counting the cattle (disneyland after dark:call of the wild )

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: cvrokka] #1713377 14/11/2013 16:32
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: cvrokka
Sitat: trondmm
Kjennetegn er:

Igjen, poenget er borte hvis du bare ser på ett av punktene isolert sett. Doh..

OK, da uttrykte jeg meg tydeligvis ikke klart nok. La meg prøve igjen:

Jeg synes ikke det er det minste viktig å flagge i Facebook hvem man er sammen med, selv ikke om man har vært sammen i 20 år eller om man er gift og har masse barn.

Jeg synes ikke folk er rare om de ikke legger ut bilder av kjæreste/ektefelle eller barn.

Jeg synes ikke noen er forpliktet til å "like" bildene (eller for den saks skyld postene) som kjæreste/ektefelle legger ut.

Til sammen er dette tre punkter som er monumentalt trivielle, og jeg synes ikke det noe som helst merkelig med par som trigger alle tre på en gang.

Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: Lektoren] #1713384 14/11/2013 16:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva poenget med å legge bilder av ungene på Internett skal være, har jeg større problemer med å skjønne.

Da tror jeg du har dårlig fantasi. Skjønner du hvorfor enkelte har bilde av ungene sine på julekort?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook [Re: GeirK] #1713386 14/11/2013 16:58
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Hva poenget med å legge bilder av ungene på Internett skal være, har jeg større problemer med å skjønne.

Da tror jeg du har dårlig fantasi. Skjønner du hvorfor enkelte har bilde av ungene sine på julekort?

Litt av problemet er vel heller at folk er dårlige til å forstå konsekvenser. Sender du et julekort til 20 stykker, så er det 20 stykker som får bildet. Legger du bildet på Facebook, så deler du det i beste fall bare med dine 500 nærmeste venner. Men, de fleste legger de public, åpent for alle med internettilgang.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support