Vis oss din transportsykkel
|
Vis oss din transportsykkel
13/11/2013 21:23
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
I og med at vi alt har tråder for både racere, stisykler, rittsykler, fatbikes og gudene vet, tenkte jeg det kunne være artig å se på hverdagssyklene til folk og. Hojene som gjerne får rullet på de kjedeligere rutene til og fra jobb og butikken, men som samtidig kan gi sykkelglede i form av funksjon, driftssikkerhet og praktiske løsninger, eller av å være noe litt utenom det vanlige. Jeg kan starte med min langtransport:  En dummy med en Big Dummy Foto: Kristoffer Kippernes http://www.kippernesfoto.no // http://www.transportsykkel.no Ute på tur i nabolaget Nå i det siste har jeg fått på et par Ice Spiker, men selv med grove piggdekk på den må jeg si at jeg synes denne doningen triller overraskende bra, til tross av å veie rundt 20kg med oppakning og passasjerutstyr påmontert. Flott hvis noen andre har noe artig eller praktisk å vise fram. (Finnes det alt en tråd for dette, så tilgi meg  ) . Men fant ikke noe i farten.
Redigert av perbl; 13/11/2013 21:35.
Per B.
|
|
|
Re: Vis oss din transportsykkel
[Re: perbl]
13/11/2013 21:35
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Fin sykkel, har alltid ville prøvd å syklet en sommer på en slik. Laste den full, å sykle nordover! Denne får 10,4km hver dag, bygd sammen som avbildet for 1000,- (og deler som er blitt byttet fra andre sykler..som på en måte er betalt for tideligere, men vi sier gratis  )   Slakkere stem,oversize styre og saint pedaler er nå montert 
Redigert av Skorp; 13/11/2013 21:41.
|
|
|
13/11/2013 21:44
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
To containersyklar + litt skrot frå kjellar og garasje = brukbart transportverktøy. Det einaste eg måtte handla inn, var bremsevaier. Byens billigaste sykkel.
|
|
|
[Re: Skorp]
13/11/2013 21:51
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Fin sykkel, har alltid ville prøvd å syklet en sommer på en slik. Laste den full, å sykle nordover! Befinner du deg noengang i Trondheimsområdet er det bare å ta kontakt for en prøvekjøring. Den er som fatbikes, det er litt artig bare å sykle på den i seg selv.
Per B.
|
|
|
[Re: dagfink]
13/11/2013 21:54
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
To containersyklar + litt skrot frå kjellar og garasje = brukbart transportverktøy. Containersykkel burde jeg egentlig hatt meg og, og jeg har en gammel Kona AA-ramme liggende som bør kunne settes i stand til noe sånt. Mangler vel hovedsaklig et billig V-bremshjulsett som jeg tenkte jeg skulle bygge meg selv som et prosjekt for å lære meg hjulbygging (men dette har jeg ikke klart å få gjort noe med foreløpig). Problemet med å farte rundt på den jeg har nå er jo at jeg er altfor redd for hvor jeg setter den fra meg, og det er stort sett kun til jobb der jeg har låsbar sykkelkjeller med forholdsvis jevn trafikk gjennom dagen at jeg tar sjansen på å la den stå med en fet lås uten tilsyn.
Per B.
|
|
|
13/11/2013 21:54
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Var du ute og kjørte bil med sykkelen på taket her forleden? Så en bil med en lignende sykkel på taket på Byåsen for et par dager siden. Råtøff sykkel!
Edit: Har også en Kona AA; min står på rulla og gjør nytte for seg der.
Redigert av Øyvind V; 13/11/2013 21:56.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/11/2013 21:58
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Var du ute og kjørte bil med sykkelen på taket her forleden? Så en bil med en lignende sykkel på taket på Byåsen for et par dager siden. Råtøff sykkel! Det må ha vært noen andre, jeg har ikke engang bil for øyeblikket (noe som var mitt fornuftsalibi for å bygge en Dummy som ble kostende 5000  ) Men har et par Proridere liggende for de anledningene der jeg låner bil eller skal sitte på med folk, men tviler på at de klarer å ta en longtail. Nå vet jeg at det er et par Trek Transport her i byen, en Kona Ute mener jeg og å ha hørt om, pluss at jeg har hilsa på en fyr med en hjemmelaget Xtracycle et par ganger, han har jeg truffet på i nabolaget oppe ved Sverresborg hvertfall. Sykkelsenteret på Ila har hvertfall hatt Ute inne, i tillegg står det vel også en Transport på Sportsbua for tida. AAen vil jeg for alltid ha et spesielt forhold til, det var min første sykkel som var bedre enn DBS med stålramme og 21 gir i samme vektklasse som Dummyen.
Redigert av perbl; 13/11/2013 22:01.
Per B.
|
|
|
13/11/2013 22:00
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Til langtransport har eg denne (som ikkje er fullt så gratis som den første):
Redigert av dagfink; 13/11/2013 22:00.
|
|
|
[Re: dagfink]
13/11/2013 22:24
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Min langtransport transporterer ting skuffende korte distanser. Foreløpig har det stort sett vært sub-10km-turer i Trondheimsområdet, men jeg leker med tanken om å ta en skikkelig ekspedisjon på den.
Den der så skikkelig perfekt ut for en langtur, det er litt kos å fortsatt se girskifterne nede på ramma.
Per B.
|
|
|
13/11/2013 22:34
|
Rythers
Entusiast
|
Entusiast
Skrik ut om det kommer en ekspedisjon på den andre åsen (Moholt - Steinåsen). Denne må jeg se i virkeligheten. 
|
|
|
14/11/2013 06:38
|
Henning H
Avhengig
|
Avhengig
Her er gliset mitt  Kostet den nette sum av 250,-. Ergo ble den tre ganger så dyr med påmontert hengerfeste og kombipedaler  Den får snart nye Marathon Winter også, men fortsatt vil jeg tro den får stå i fred på bytur..
MVH Henning
|
|
|
[Re: Henning H]
14/11/2013 09:15
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Blir du ikke sliten av å ha sadelen pekende nedover?
Redigert av perbl; 14/11/2013 09:16.
Per B.
|
|
|
14/11/2013 11:16
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Fin tråd! Her er min stasjonsvogn, som brukes hver eneste dag. Etter halvannet år på en Trek Transport longtail som har gitt meg masse nytte og glede, var det nesten sjokkerende å komme over på Surly Big Dummy. Der Transport oppleves som en godmodig bysykkel, er Big Dummy mer som en ivrig terrengsykkel i følelsen – selvsagt med fradrag for ekstra vekt og akselavstand. Mye kjappere sykkel enn jeg trodde. Jeg bruker den rundt omkring i hele byen til møter og ærender, jeg frakter store barn på 10 og 12 år ned til toget eller til vennetreff, jeg henter digre esker på Posten og får med lørdagshandelen hjem fra butikken, kort sagt: Jeg har det morsomt i hverdagen. Denne sykkelen er faktisk såpass allsidig i mine øyne at jeg selger den ellers så brillefine Civia Hyland-hybriden min nå. Den er mye lettere og selvsagt kjappere, men blir rett og slett ikke brukt. Og jeg misliker å samle på ting som ikke brukes. Dette er altså en 2013 medium Big Dummy med Surlys egne bagasjebager – Dummy Bags, samt Surlys eget rack og toppbrett. Forskjellen er at Dummy Deck fra Surly skrus fast i bærebøylene (Dummy Rails) med åtte skruer, der Xtracycle klipser fast sine brett. Tanken er vel at dette blir mer stabilt. Jeg aner ikke om det er noen forskjell. På brettet er det to Mini Magic Carpet-puter til ungene, mens bagene hviler på Running Boards i lakkert bjørk, begge deler fra Xtracycle. Ungene holder seg fast i et smalt Ritchey-styre på en teleskopisk stoker-stem for tandembruk. Skjermen foran er Planet Bike Cascadia, lang og solid og lett å montere (rakk ikke montere bakskjerm før dette bildet ble tatt). Setet er et Brooks B17 i lær, som etter halvannet års bruk har formet seg etter hekken min og blitt superkomfortabelt. Dekkene er Schwalbe Fat Frank 2.35 jåledekk. De gir fabelaktig komfort med tung last, men ruller ikke superbra – det la jeg først ordentlig merke til da jeg satte dem over på denne sykkelen. Et par Michelin Pilot Sport 2.3 ligger klare i boden, sammen med en Racktime Topit fronbærer med dynamolys samt en Wald 139 kurv (digg å ha stort hanskerom!). Braketten over styrelageret er til et Bobike Mini forsete, som fireåringen bruker når det er fullt bakpå (hun begynner å bli litt stor til det setet nå, forøvrig, det passer best til og med tre år). Jeg er 187 cm og burde sikkert hatt large, men kjøpte medium siden kjæresten (170 cm) også bruker denne sykkelen en del. Syntace VRO stem gjør det lettere å tilpasse forskjellen noe. Med unger bakpå er lav standover plutselig mye viktigere enn du tror også, siden jeg ikke kan slenge høyrebeinet over og bak setet når jeg går av sykkelen, men må løfte det over topprøret i stedet. Hvis noen i Oslo er nysgjerrige på å prøvekjøre noe sånt, er det bare å ta kontakt på geiranders@gmail.com. Alltid gøy å dele på moroa. 
|
|
|
14/11/2013 11:21
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skulle ønske jeg hadde behov for en sånn altså! Men litt overkill for min "commute". Blir tjukkas med sykkelvogn bakpå for min del.
|
|
|
[Re: geiranders]
14/11/2013 11:29
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Den der er kjempefin, Geir Anders! Jeg kunne ha lyst på en, kjenner jeg, men har allerede to transportsykler og sykkelhenger, så jeg har ikke bruk for den - dessverre  . Jeg har CX med bærer til vinterbruk og langtransport, Trek Belleville til kosesykling og handleturer når det er varmt i været. Skal se om jeg får somla meg til å legge inn bilde av mine transportsykler her i løpet av helga. Må ha dagslys for å få tatt bilde.
|
|
|
14/11/2013 11:34
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Sykkelvogn er genialt – og mye bedre enn longtail når været er ræva, da sitter jo junior tørt og lunt der inne, i stedet for å myse med sludd i øya. Så dersom ren barnetransport til barnehagen var mitt ene, primære transportbehov, hadde jeg nok fortsatt brukt Winther Dolpin-vogna som vi også har.
På den annen side: Longtailen min brukes til absolutt alt, er alltid klar for hva som helst, kan frakte større barn enn de som får plass i hengere – og kan brukes overalt, akkurat som en vanlig sykkel. Også gjennom smale åpninger og trange steder i byen. Og når jeg først er i farta på Big Dummyen, tenker jeg knapt over at jeg har 40 cm ekstra der bak. Det er fordelen med longtail vs vogn.
|
|
|
14/11/2013 11:46
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Helt klart. Mine unger er 14 og 18, så det er svært sjelden jeg sykler rundt på dem...  Jeg synes varehenger er flott å ha til butikken, og så har jeg vanlig bagasjebærer til spontane innkjøp ellers. Det går en del i et par vanlige sykkelvesker, også. (Men jeg må innrømme at om vinteren kan det bli litt for lett å ta bilen når man skal i butikken.) For barnefamilien er nok en longtail det helt rette.
|
|
|
14/11/2013 11:57
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Transporten foregår med: Redaktøren Boba Fett 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
14/11/2013 12:07
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette er altså en 2013 medium Big Dummy med Surlys egne bagasjebager – Dummy Bags, samt Surlys eget rack og toppbrett. Forskjellen er at Dummy Deck fra Surly skrus fast i bærebøylene (Dummy Rails) med åtte skruer, der Xtracycle klipser fast sine brett. Tanken er vel at dette blir mer stabilt. Jeg aner ikke om det er noen forskjell. Skrur du brettet direkte ned i bøylene, eller er det som Flightdeck-brettet mitt der du skrur ned i noen klemmer som skviser rundt bøylene. Kan ses her: http://www.wheelhousebikes.com/cart_photos/flightdeck-2010-bottom.pngJeg har hvertfall ingen problemer med å frakte kompiser på 100kg, og håndtaket på brettet er også veldig kjekt å bruke når sykkelen skal bæres opp og ned fra kjelleren. Etter at jeg satte det på har jeg ikke brukt Tekdecket som skulle spare litt vekt, simpelthen fordi det er mye mer praktisk. Det er også veldig kjekt å ha en Magic Carpet pluss Footsies stående på sykkelen hele tiden, det gjør det lett å plukke med seg passasjerer som kan fraktes rimelig komfortabelt.
Per B.
|
|
|
[Re: tmork]
14/11/2013 12:10
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Transporten foregår med: Redaktøren Den der er grisefin altså. Får du plass til skikkelige piggdekk i den ramma? Så litt trangt ut i gaffelen.
Per B.
|
|
|
14/11/2013 12:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har hvertfall ingen problemer med å frakte kompiser på 100kg Når kommer Trondheims første sykkeldrosje?  Denne tråden er forresten farlig for økonomien, særlig for en som er mester i å skape seg (kunstige) behov. Du verden så kule disse longtailene er, og du verden så morsomt det virker å slenge kidsa (eller kompisene) bakpå og dure av sted.
Redigert av Øyvind V; 14/11/2013 12:15.
|
|
|
14/11/2013 12:15
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Den der er grisefin altså. Får du plass til skikkelige piggdekk i den ramma? Så litt trangt ut i gaffelen.
Er kjempefornøyd med sykkelen, et av mine aller beste kjøp. Piggdekk har jeg ikke testet, og er litt usikker på om det blir pigger på den. Har en tendens til å gå til og fra jobb på vinterstid, men mulig det blir fat-bike gjennom hagene til folk...
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
14/11/2013 12:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Langtransport. Lastekapasitet så det holder: 
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
14/11/2013 12:34
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Langtransport. Lastekapasitet så det holder: Trådens første vogntog melder sin ankomst  Hvordan holder softtail-mekanikken seg over tid? Er det en ordinær demperenhet inni der, eller er det noe annet smart? Du har vel hatt denne en årrekke nå.
Per B.
|
|
|
14/11/2013 12:45
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan holder softtail-mekanikken seg over tid? Er det en ordinær demperenhet inni der, eller er det noe annet smart? Du har vel hatt denne en årrekke nå. Av en eller merkelig grunn fikk ikke jeg opp bildet i min nettleser. Her er link for de som har samme problemet. Men, seriøst Geir. Sykler du rundt sånn??  Det er jo fantastisk.  Moots, altså. Står meget høyt på ønskelista mi for å si det sånn. Er no helt eget med titan.
|
|
|
14/11/2013 13:38
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Dette er altså en 2013 medium Big Dummy med Surlys egne bagasjebager – Dummy Bags, samt Surlys eget rack og toppbrett. Forskjellen er at Dummy Deck fra Surly skrus fast i bærebøylene (Dummy Rails) med åtte skruer, der Xtracycle klipser fast sine brett. Tanken er vel at dette blir mer stabilt. Jeg aner ikke om det er noen forskjell. Skrur du brettet direkte ned i bøylene, eller er det som Flightdeck-brettet mitt der du skrur ned i noen klemmer som skviser rundt bøylene. Kan ses her: http://www.wheelhousebikes.com/cart_photos/flightdeck-2010-bottom.png Brettet skrus rett ned i bøylene. Du kan se selve brettet tydeligere på bildet fra Eurobike her: http://transportsykkel.no/min-ultimate-transportsykkel/(Scroll ned til tredje bilde)
|
|
|
14/11/2013 13:52
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Skjønner. Hvordan føles stivheten i det, har du lest denne? http://surlybikes.com/uploads/downloads/Dummy_Deck_Instructions.pdfIf we find out you are carrying passengers we will frown at you severely. (Eller er dette Surly-humor som jeg ikke tar?) Antar det funker fint for lette barn, men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke laget noe som de kan anbefale for tyngre passasjerer og når de først designet dette cargokitet. Jeg har hvertfall regelmessig godt voksne folk bakpå min, det er veldig lett å tilby skyss i stedet for å gå av sykkelen og slå følge til fots når man møter på folk i byen.
Per B.
|
|
|
14/11/2013 14:59
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
If we find out you are carrying passengers we will frown at you severely. (Eller er dette Surly-humor som jeg ikke tar?) Det er vel juridisk tragikomikk fra big corporate-gutta i moderselskapet QBP, tenker jeg. De vil ikke bli holdt ansvarlig for ulykker med barn som ramler av lasset (min teori). Trek har også en passus i instruksjonene til Trek Transport om at det er strengt forbudt å frakte «live cargo», og i reklamebildene derfra ser du aldri barn bakpå. Det er nødt til å være rent forebyggende taktikk for å unngå «see you in court»-tilfeller. I Norge er det lov til å frakte folk opp til og med 10 år bakpå sykkelen. Ergo bryter jeg forskriftene når jeg frakter Eiril på 12. Dette vil jeg ta opp med de ansvarlige myndighetene i håp om at de kan oppdatere regelverket til dagens virkelighet – siden vi nå har sykler som er stabile å bruke med eldre passasjerer. En viktig forskjell på Trek Transport og Surly Big Dummy er forøvrig plasseringen av bakhjulet. Trek har prioritert snudiameter og forsøkt å beholde følelsen av vanlig sykkel, ved ikke å makse akselavstanden. Det er 15 cm å gå på bak bakdekket. Det funker flott så lenge du ikke plasserer noe tungt rett over eller like bak bakakslingen. Gjør du det, får du lett front. Surly har heldigvis skjøvet bakhjulet så langt bak som mulig, noe som gir en voldsom forskjell i stabilitet når du sykler med folk eller tung last bakerst. Big Dummy takler utrolig mye uten å mukke. Det må også være en forskjelle i vridningsstivhet mellom rammene, Surly logrer så og si ikke i det hele tatt – mens Trek wobler litt når du laster den til maks og forbi. Null problem for 90% av brukerne, vil jeg tro. Har ingen problemer med å anbefale Trek Transport. Jeg vet ellers ikke hva jeg skal si om stivheten på interface mellom bøyler og brett bak, siden jeg aldri tenker over det og ikke har nok tid på Xtracycles egen løsning til å si noe om det. Jeg vil anta at forskjellen er mikroskopisk.
|
|
|
14/11/2013 17:15
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
I Norge er det lov til å frakte folk opp til og med 10 år bakpå sykkelen. Ergo bryter jeg forskriftene når jeg frakter Eiril på 12. Dette vil jeg ta opp med de ansvarlige myndighetene i håp om at de kan oppdatere regelverket til dagens virkelighet – siden vi nå har sykler som er stabile å bruke med eldre passasjerer. Dette var jeg faktisk ikke klar over (den øvre grensen, har fått med meg antallsbegrensningen), så jeg var en lovbryter senest i ettermiddag  Det er høres rimelig strikt ut at jeg skal nektes å frakte en passasjer i rolig fart på fortauet på en så stabil sykkel som Dummyen. GeirK sitt vogntog er vel og i grenseland, siden den addon-doningen neppe kan sies å være del av selve sykkelen?
Redigert av perbl; 14/11/2013 17:16.
Per B.
|
|
|
14/11/2013 18:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan holder softtail-mekanikken seg over tid? Er det en ordinær demperenhet inni der, eller er det noe annet smart? Du har vel hatt denne en årrekke nå.
Den er mer eller mindre vedlikeholdsfri. Det er bare en stålfjær og en elastomer-bit inni der.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|