Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

blir løpt i fra...

Re: blir løpt i fra... [Re: KriF] #1713615 15/11/2013 08:43
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Skulle jeg satset på løping for å løpe fortest mulig ville jeg heller løpt kortere "langturer" på < 1 time og hatt flere økter med drag rundt terskel eller den farta du skal konkurrere i. Selvsagt etter en tilvenningsperiode. Løpesettet ville jeg også jobbet med, frem på fot. Mange løper fort og mye på hæl uten å bli skadet, men selv om man løper fort kan man kanskje løpe enda fortere med bedre teknikk bare pass på skadefaren når man endrer løpesett.

Re: blir løpt i fra... [Re: Hekta-MTB] #1713625 15/11/2013 09:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Hekta-MTB
Løpesettet ville jeg også jobbet med, frem på fot. Mange løper fort og mye på hæl uten å bli skadet, men selv om man løper fort kan man kanskje løpe enda fortere med bedre teknikk bare pass på skadefaren når man endrer løpesett.

Det är ju också delade meningar om vad som är ett optimalt löpsett. Det verkar vara mycket som tyder på att landa på hälen är bättre än att landa på framfoten.

Det viktiga är nog att man landar med foten under höften. Eksakt hur själva foten tar i marken är nog inte det viktigaste.

Re: blir løpt i fra... [Re: fredriks] #1713726 15/11/2013 12:04
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

Re: blir løpt i fra... [Re: Boas] #1713804 15/11/2013 14:33
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

5% fortere med bedre teknikk ville vært mye for min del ICON_SMILE
Grunnen til at jeg mener at det er bedre å løpe på forfot er at jeg får brukt leggene bedre og jeg får en bedre sirkulasjon i bena. Mulig jeg bare synser og mener, men uansett dette er noe jeg også føler. Jeg føler at jeg løper lettere når jeg løper på forfot. Og jeg henger bedre med de raskere løperne (blir ikke like fort stiv).

Re: blir løpt i fra... [Re: fredriks] #1714992 19/11/2013 08:40
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Har eksperimentert litt rundt hvordan jeg lander når jeg løper de siste to årene, på hælen, midtfot eller fremfot og konklusjonen for min del er at det regulerer seg selv avhengig av fart. Det viktigste er å ikke synke sammen, men rette seg opp og få frem hofta og sørge for at foten lander under hofta for å unngå stem (som bremser)

Se tips fra løplabbet ang. løpeteknikk på linken under

http://www.loplabbet.no/effektiv-lopeteknikk

Re: blir løpt i fra... [Re: Ocoee] #1720238 03/12/2013 09:14
E
einaras Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har hatt det motsatte problemet av trådstartar, blir sykla i frå men kan gruse same person på løpinga. Kor langt er typisk eit Stravasegment på løping? Ligg det rundt 5k eller kortare har eg følgjande erfaring:
1. Ingenting får opp forma betre enn konkurransar, bur du i Osloområdet er Sognsvann rundt medsols glimrande(http://sognsvannrundtmedsols.no/)
2. 400m intervall, mellom 8-10, heilt ned på vanlig pust mellom intervalla og konsentrasjon på å løpe effektivt OG raskt. Når intervallet er såpass kort kan ein våge å ta i utan å kollapse.
3. Ved såpass "korte" distansar er det overraskande kor andpusten du kan tåle å vere, eksperimenter med å ligge å dytte på grensa til å "miste" pusten, særlig på raske flate løyper kan dette vere nyttig, ein blir ikkje så lett i sur i beina som i sykling.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support