Tesla Model S
|
Re: Tesla Model S
[Re: ]
08/11/2013 13:12
|
Dan
More than words
|
More than words
Og at vi vet at dyre sykler synker med 50% i verdi omtrent så fort vi har begynt å bruke de. Ikke fordi bruksverdien forsvinner, men fordi utstyret fort blir avlegs i forhold til nytt ustyr. Ikke ødelagt, utslitt eller funksjonelt ubrukelig. Bare avleggs. Litt som Ipad1. Jeg er ikke sikker på at det er forklaringen. Jeg tror mer at det går på at de fleste helst ønsker seg en ny hva det nå kan være. Terskelen er prisforskjellen mellom ny og brukt. Hvor høy terskelen oppleves er ikke proporsjonal til summen. Derfor vil terskelen for å betale 10000,- for en ny sykkel i forhold til 8000,- for en brukt oppleves som lavere enn for å betale 300 000,- for en ny bil i forhold til 240 000,- for en brukt.
|
|
|
[Re: Dan]
08/11/2013 13:20
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
b) All prisvurdering tas i forhold til normalen. En vinflaske til 5000,- er en fjert i budsjettet i forhold til en brukt V70 med 150 000 km på meteret. Det betyr jo ikke nødvendigvis bilen er dyr eller flasken billig. Dermed blir en sykkel til 50 000,- dyr selv om en bil til 3-400 000,- er normal.
Det forstår vi jo, men det er likevel mindre smart å bruke 500 000,- på bil når du får ein brukbar bil til 250 000,-, enn det er å kjøpe enn sykkel til 50 000 når du får ein til 25 000,- som er bra nok.
|
|
|
[Re: tron]
09/11/2013 12:26
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Jeg har tidligere slått fast at den nye Audioten er en Tesla-tosk. Herregud så mye idiotkjøring! Blir spennende når disse rakettene på over 2 tonn plutselig må bråstoppe på glatte, norske vinterveier. Hehe, godt at nisse andelen av tidligere Audi eiere har gått over til Tesla, da mao. bare oss hardcore, old school Audi entusiaster igjen. Inline 5 FTW  Ser jo Teslaer konstant når jeg er ute og sykler, men ruller jeg i den RS Blaue bastarden av en Audi 80 basert stasjonsvogn bygget på fabrikken til gode, gamle Ferdinand P. så ser jeg dem aldri. Fant endelig litt aks data på Teslaen gjort av Car & Driver. Kjapp opp til 60mph. Mer moderat over det (for boost freaks) men i forhold til prisnivået i Norge er den selvsagt i en helt egen klasse.
|
|
|
[Re: Espen W]
09/11/2013 14:11
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg har tidligere slått fast at den nye Audioten er en Tesla-tosk. Herregud så mye idiotkjøring! Blir spennende når disse rakettene på over 2 tonn plutselig må bråstoppe på glatte, norske vinterveier. Hehe, godt at nisse andelen av tidligere Audi eiere har gått over til Tesla, da mao. bare oss hardcore, old school Audi entusiaster igjen. Inline 5 FTW  Ser jo Teslaer konstant når jeg er ute og sykler, men ruller jeg i den RS Blaue bastarden av en Audi 80 basert stasjonsvogn bygget på fabrikken til gode, gamle Ferdinand P. så ser jeg dem aldri. Fant endelig litt aks data på Teslaen gjort av Car & Driver. Kjapp opp til 60mph. Mer moderat over det (for boost freaks) men i forhold til prisnivået i Norge er den selvsagt i en helt egen klasse. Audi RS2?
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
09/11/2013 14:20
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Forøvrig er ikke vekta noe voldsomt å heve brynene for. Har en kamerat som kjøpte seg BMW 520 xDrive, tørrvekt på 1915kg. Tanken rommer ca 100 liter.. Så det er visst flere biler på 2 tonn på veiene.
|
|
|
09/11/2013 18:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fant endelig litt aks data på Teslaen gjort av Car & Driver. Kjapp opp til 60mph. Mer moderat over det (for boost freaks) men i forhold til prisnivået i Norge er den selvsagt i en helt egen klasse.
Jeg har kjørt forbi en lastebil som lå i 80 ved å legge meg ut og tråkke full gass. Da jeg var på tide å legge seg inn foran, hadde jeg 150. Det føltes ikke veldig moderat.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/11/2013 20:10
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Fant endelig litt aks data på Teslaen gjort av Car & Driver. Kjapp opp til 60mph. Mer moderat over det (for boost freaks) men i forhold til prisnivået i Norge er den selvsagt i en helt egen klasse.
Jeg har kjørt forbi en lastebil som lå i 80 ved å legge meg ut og tråkke full gass. Da jeg var på tide å legge seg inn foran, hadde jeg 150. Det føltes ikke veldig moderat. Raskere enn M5 til 100Mph Er vel strengt tatt godt nok for Norske forhold. Har kjørt S og kan vel bare anbefale alle å prøve en. 50 til 150 ( et par hundre meter tipper jeg ) i acc feltet ut fra Olavsgård. Ikke noe problem å tilpasse farten inn på E6 med andre ord ;-) Dog er den stor og tung. Konge på landeveien ikke i byen og om svingene kommer for tett. BMW i3 vil ikke oppleves som noen stor nedtur om man fortrinnsvis kjører på annet enn langturer på landeveien :o)
|
|
|
10/11/2013 01:01
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Jeg har tidligere slått fast at den nye Audioten er en Tesla-tosk. Herregud så mye idiotkjøring! Blir spennende når disse rakettene på over 2 tonn plutselig må bråstoppe på glatte, norske vinterveier. Hehe, godt at nisse andelen av tidligere Audi eiere har gått over til Tesla, da mao. bare oss hardcore, old school Audi entusiaster igjen. Inline 5 FTW  Ser jo Teslaer konstant når jeg er ute og sykler, men ruller jeg i den RS Blaue bastarden av en Audi 80 basert stasjonsvogn bygget på fabrikken til gode, gamle Ferdinand P. så ser jeg dem aldri. Fant endelig litt aks data på Teslaen gjort av Car & Driver. Kjapp opp til 60mph. Mer moderat over det (for boost freaks) men i forhold til prisnivået i Norge er den selvsagt i en helt egen klasse. Audi RS2? Jupp.
|
|
|
[Re: GeirK]
10/11/2013 01:26
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Jeg har kjørt forbi en lastebil som lå i 80 ved å legge meg ut og tråkke full gass. Da jeg var på tide å legge seg inn foran, hadde jeg 150. Det føltes ikke veldig moderat. Moderat hadde hadde en viktig disclaimer i parentes. Alt er relativt: 60-90mph (96-145km/t):Tesla: 4.9sek Audi: 2.5sek 60-120mph (96-193km/t):Tesla: 16.8sek Audi: 6.7sek
|
|
|
10/11/2013 07:48
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg har kjørt forbi en lastebil som lå i 80 ved å legge meg ut og tråkke full gass. Da jeg var på tide å legge seg inn foran, hadde jeg 150. Det føltes ikke veldig moderat. Moderat hadde hadde en viktig disclaimer i parentes. Alt er relativt: 60-90mph (96-145km/t):Tesla: 4.9sek Audi: 2.5sek 60-120mph (96-193km/t):Tesla: 16.8sek Audi: 6.7sek Hvor lang tid bruker du på å gire ned, få opp turtall og turbotrykk før du starter klokka? Har kjørt Audi rs2 selv og det er jo en hinsides rask bil, men jeg føler at disse tallene var pyntet litt. Å se på aks-kurven fra 0-150km/t og ta ut tiden mellom 96-145 er ikke å regne som mellomakselerasjon. I normale mellomakselerasjonshastigheter er det "ingen"som slår Teslaen, og da sammenlikner jeg med tider hvor fossilen først må gire ned evt vente på turbotrykk. Hvor ofte ligger man i korrekt gir og med korrekt turtall for maks aks? (Audi rs2 er jammen langt ifra en Audi 80 Avant med stor motor. Porsche kan sakene sine. Har drømt mye om den bilen)
|
|
|
10/11/2013 07:49
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
60-90mph (96-145km/t): Tesla: 4.9sek Audi: 2.5sek
60-120mph (96-193km/t): Tesla: 16.8sek Audi: 6.7sek
Audi er best med andre ord? ;-) Hva slags Audi og til hvilken pris innkjøp / service / bensinforbruk? Jeg har en Volvo STV Turbo også. Den skal klare 80-120 på ltt over fire sekunder. OM jeg har rett gir, ladetrykket på topp og dermed har "planlagt" øvelsen. Elbiler kommer rimelig momentant og krever ikke planlegging overhodet. Når jeg normalt lunker rundt i femte på Volvoen oppleves den selvsagt som dau i forhold (til en like rask) elbil nettopp av den grunn. En Tesla kan kjøres med et forbruk av energi tilsvarende ca 0,15 liter pr mil, null utslipp og garantert mer stillegående. Det er mer enn akselerasjon som betyr noe for de aller fleste. Få biler er best til alt. Tesla S og Audi? er sjanseløse mot en TH!NK i Autoslalom ;-)
|
|
|
10/11/2013 08:19
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
I normale mellomakselerasjonshastigheter er det "ingen"som slår Teslaen, og da sammenlikner jeg med tider hvor fossilen først må gire ned evt vente på turbotrykk. Hvor ofte ligger man i korrekt gir og med korrekt turtall for maks aks? (Audi rs2 er jammen langt ifra en Audi 80 Avant med stor motor. Porsche kan sakene sine. Har drømt mye om den bilen) Tja du må ikke glemme Mercedes SLS AMG Electric Drive. Varer kanskje ikke så lenge, men den er defintivt flere hakk hvassere på mellomakselerasjonshastigheter med 1000nm og AWD. Dog er jo prisen en tanke høyere enn Tesla og kanskje mer i superbil kategorien enn normal familiebil kategori....
Redigert av spilleth; 10/11/2013 08:26.
|
|
|
[Re: spilleth]
10/11/2013 09:14
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Derfor gåseøynene på hver side av ingen. Uansett, sls har jo elektrisk drift, og det er jo poenget, at elektriskeffektivitet banker fossilmotoreffektivitet.
|
|
|
10/11/2013 09:54
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Derfor gåseøynene på hver side av ingen. Uansett, sls har jo elektrisk drift, og det er jo poenget, at elektriskeffektivitet banker fossilmotoreffektivitet. Dyret du snakker om er nok raskere, men den blir ikke mer praktisk av den grunn. Mindre plass, kortere rekkevidde, MYE dyrere. Personlig synes jeg selvsagt at en Tesla S er super til sitt bruk. Mye er overkill og det faktum at den er diger gjør andre utgaver på markedet mer praktisk i det daglige om man kan unnvære den svært gode rekkevidden. Må si jeg kjemper en liten kamp i mitt hodet om jeg skal eller ikke skal skaffe meg noe nyere i stallen. MEN så lenge de to gamle jeg har med 28kWh batteri dekker behovet skal jeg nok makte å vente noen år (håper jeg ;-) i3 er for mange et bedre alternativ eller annet som veier mindre enn 2 tonn for den sakens skyld :-)
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
10/11/2013 10:47
|
Dan
More than words
|
More than words
Personlig synes jeg selvsagt at en Tesla S er super til sitt bruk. Mye er overkill og det faktum at den er diger gjør andre utgaver på markedet mer praktisk i det daglige om man kan unnvære den svært gode rekkevidden. Jeg er veldig fornøyd med at jeg etter litt tenking ikke trenger å lure på om Tesla S er en bil for meg. Svaret er et ubetinget nei. Vår fellesgarasje er såpass trang at en bil som tar enda nesten ti centimeter på hver side ville blitt uutholdelig både for oss selv og naboene på hver side. Men i3 er jo lekker derimot og sikkert en del smalare. Og pussig nok har den fått designmessig WA. Men så var det den dumme Citroënen som bare går og går uten alvorlige problemer...
|
|
|
10/11/2013 11:46
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
60-90mph (96-145km/t): Tesla: 4.9sek Audi: 2.5sek
60-120mph (96-193km/t): Tesla: 16.8sek Audi: 6.7sek
Audi er best med andre ord? ;-) Hva slags Audi og til hvilken pris innkjøp / service / bensinforbruk? Jeg har en Volvo STV Turbo også. Den skal klare 80-120 på ltt over fire sekunder. OM jeg har rett gir, ladetrykket på topp og dermed har "planlagt" øvelsen. Elbiler kommer rimelig momentant og krever ikke planlegging overhodet. Når jeg normalt lunker rundt i femte på Volvoen oppleves den selvsagt som dau i forhold (til en like rask) elbil nettopp av den grunn. En Tesla kan kjøres med et forbruk av energi tilsvarende ca 0,15 liter pr mil, null utslipp og garantert mer stillegående. Det er mer enn akselerasjon som betyr noe for de aller fleste. Få biler er best til alt. Tesla S og Audi? er sjanseløse mot en TH!NK i Autoslalom ;-) (Merk at mitt opprinnelige innlegg omhandlet klassifisering av akselerasjonen over 60mph i Teslaen av folk som er vant til (andre) svært raske biler) ikke noe om lydnivå, utslipp, pris, servicekostnader, etc.  På det norske markedet er Teslaen helt i særklasse, og hadde det ikke vært for måkevinge dørene på X modellen så ville det vært så og si game over for konkurrentene når den ankommer. En elmotor har maks moment ved 0rpm, og en umiddelbar gassrespons under fart. De vil føles enda kjappere enn de er pga. at deriverte av akselerasjonen (aks endring per tidsenhet, kalles faktisk jerk (videre deriverte heter snap, crackle, pop (tro det eller ei)) er så stor, fra konstant hastighet og null aks til maks aks. på null komma svisj. Dette er selvsagt gull verdt ved forbikjøringer, osv, der man må time mer med andre biler, spesielt turbobiler med stor turbo og lag. Jeg samler på aks data, og har et excel ark med over 1000stk tester i km/t og 600+ i mph med aks tall fra tester i bilblader pluss selvsagt målinger av egne biler (RS2 og en spesialbygget ex. Autocross Golf 2), pluss målinger som jeg har gjort av en haug med biler som standard RS2, RS2er av forskjellig trimgrad, MTM tunet B5 RS4, Golf 2 med VR6, Golf 3 med VR6 turbo (GT35), Audi S6+, og en haug med mer normale biler. Har ikke funnet noen europeiske tester på Tesla S (har dog ikke kikket så mye enda), kun fra amerikanske Car & Driver. På samme måte som en ''900lm'' DX lykt er hinsides kraftig for folk flest, og en 9kg hardtail virker sykelig lett for mange så er ikke Teslaens aks over 60mph mer enn moderat når man er vant til biler som går 100-200 på 7 sekunder og under, derav disclaimeren ''boostfreaks'' i mitt første innlegg. Kommer man fra en mer normal bil vil den føles alt annet enn moderat også i høyere hastigheter. Å sammenligne forskjellige biler av forskjellige typer og alder (og derav pris) og forskjellig grad av modifisering blir en håpløs øvelse, men f.eks siden f.eks min blå stasjonsvogn akser såpass bra at den får Teslaen til å bli relativt mild i forhold over 60mph, og noen lurte på hva slags type, og om tallene var fake, her er litt info: 1995 modell stasjonsvogn med firehjulstrekk. Kostet 1.3millioner ny i Norge i 1994. Det ble solgt en stk ny i Norge, såvidt jeg vet. Jeg ga 215.000 for den i 2006, da med 140K på telleren. Nå har den gått 160K, og jeg kunne solgt den for mer enn jeg ga, men kommer aldri til å selge. Visste at jeg en gang skulle ha en slik da jeg leste om den i et tysk bilblad i USA i 1995. Servicekostnader, etc: så og si null, gjør alt selv, så kan ikke sammmenlignes. Går på E85 (bioetanol) har lambda 9.6:1 vs. 14.7:1 på vanlig bensin, så forbruket er 30-50% høyere, men det koster 9.70 per liter. Ligger på ca 1.1L ved langkjøring. På bensin vil den ligge mellom 0.75 og 0.85 ved langkjøring så lenge man ikke booster, såklart. Pål (Gnål): den er ikke helt original, går på E85, bl.a. En standard RS2 drar omtrent 0.55G i 2. gir. Denne gjør det samme i 4.gir (utvekslinger hhv. 1.89 og 1.03) Mellomaks: 50-70mph (80-113km/t) Tesla: 2.3s Eksempel Audi: 1.4s 40-60mph (64-96km/t):Tesla: 1.8s Eksempel Audi: 1.2s Jeg tester med bransjestandarden som er 10hz GPS datalogger og i tillegg en 100hz akselerometer basert logger, begge er innenfor noen hundredeler av hverandre. På VAG tar jeg også rpm vs. tids data fra ECU, med VAGCOM via OBD kontakten. Akselerometer loggeren tar også vekt og luftmotstandskurve som input og produserer effekt og momentkuver (hjuleffekt og hjulmoment, så klart). Hvis noen vil ta en (gratis såklart) test (i lovlig hastighet) på Tesla eller annen kul bil, si fra, samler som sagt på data, og har et perfekt teststed 
Redigert av Espen W; 10/11/2013 20:06.
|
|
|
10/11/2013 11:56
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det er vel ingen som kjører fortere enn 100 km/t? Tror det er rundt 160 mil til nærmeste hundresone her jeg bor.
Jeg var oppe i 90 med Volvo turbo intercooleren en gang. Dramatisk!
|
|
|
[Re: Dan]
10/11/2013 13:59
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Personlig synes jeg selvsagt at en Tesla S er super til sitt bruk. Mye er overkill og det faktum at den er diger gjør andre utgaver på markedet mer praktisk i det daglige om man kan unnvære den svært gode rekkevidden. Jeg er veldig fornøyd med at jeg etter litt tenking ikke trenger å lure på om Tesla S er en bil for meg. Svaret er et ubetinget nei. Vår fellesgarasje er såpass trang at en bil som tar enda nesten ti centimeter på hver side ville blitt uutholdelig både for oss selv og naboene på hver side. Men i3 er jo lekker derimot og sikkert en del smalare. Og pussig nok har den fått designmessig WA. Men så var det den dumme Citroënen som bare går og går uten alvorlige problemer... Jeg tror mange vil få en saftig aha opplevelse etter første kjøretur med denne. http://www.elbil.no/elbiler/1143-her-er-en-mikro-lundetest-av-nye-bmw-i3Var så heldig å sitte ved siden av mannen som er ansvarlig for i konseptet til BMW under en lang middag i Amsterdam. Han kan forsikre at denne ikke blir utdatert med det første og at de som kjøper en nå kan kjøpe seg opp (innbytte av eksisterende batteripakke) til en ny med dobbel kapasitet om 2-3 år. Prototypene ruller allerede ;-) Det er ikke alle som har stor familie og hytte i Trushild de skal besøke hver annen helg. i3 er en frisk og rask bil som nok er å foretrekke for mange .
|
|
|
10/11/2013 15:23
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Så lenge de bare lager de med tullekjørelengde så gidder jeg ikke vurdere en gang.
|
|
|
10/11/2013 16:00
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
@ Espen W. Har du prøvd å måle mellomakselerasjon på RS2 i feil gir, uten å gire ned? På Porsche 944 turbo s, som jeg hadde for noen år siden, erfarte jeg at mellomakselerasjon i feil gir og på lavt turtall var på grensen til pinlig. Det var alt annet enn imponerende frem til turbotrykket slo inn på 3000+o/min.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
10/11/2013 16:28
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge de bare lager de med tullekjørelengde så gidder jeg ikke vurdere en gang. Med tullesjåfører er det ikke lett å vite hvor langt man kommer nei. Og har man behov som ligger på grensen bør man unngå å kjøpe elbil å kjøre vanlig bil. Det er viden kjent at kjøreforhold og kjørestil er utslagsgivendefor alle biler. Det MÅ en elbilkjøper spesielt og ikke minst selger ha i bakhodet. De heldige av oss som har funnet oss til rette med elbiler og har medfølelse for de som går glipp av den gode følelsen det innebærer ;-) Vi har jobbet med leverandørene å fått mye pepper for å blande oss inn i ting vi ikke har noe med, men når det kom til stykke var de takknemlige for hjelpen. Her har vi laget en kjøpsveiledning som gjelder for normale sjåfører. Tullesjåfører er uberegnelige og umulig å bruke som fasitt for noe som helst :o) http://www.elbil.no/kjope-elbil/introkjopeelbil
|
|
|
10/11/2013 17:23
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Så lenge de bare lager de med tullekjørelengde så gidder jeg ikke vurdere en gang. Med tullesjåfører er det ikke lett å vite hvor langt man kommer nei. Og har man behov som ligger på grensen bør man unngå å kjøpe elbil å kjøre vanlig bil. Det er viden kjent at kjøreforhold og kjørestil er utslagsgivendefor alle biler. Det MÅ en elbilkjøper spesielt og ikke minst selger ha i bakhodet. De heldige av oss som har funnet oss til rette med elbiler og har medfølelse for de som går glipp av den gode følelsen det innebærer ;-) Vi har jobbet med leverandørene å fått mye pepper for å blande oss inn i ting vi ikke har noe med, men når det kom til stykke var de takknemlige for hjelpen. Her har vi laget en kjøpsveiledning som gjelder for normale sjåfører. Tullesjåfører er uberegnelige og umulig å bruke som fasitt for noe som helst :o) http://www.elbil.no/kjope-elbil/introkjopeelbil Er det meg du kaller tullesjåfør? Ble du så brydd av bilkritikken at du må gå til personangrep? Jeg snakker om en bil som kan brukes i distriktene uten å ha hjertet i halsen når jeg skal til byen og hjem igjen. Jeg har ikke tenkt å eie to biler. Det er på trynet. "noen" har demonstrert at det er fullt mulig å lage biler med normal kjørelengde, men de tradisjonelle bilfabrikantene skal absolutt lage tullebiler.
Redigert av Tor Arne; 10/11/2013 17:24.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
10/11/2013 17:50
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge de bare lager de med tullekjørelengde så gidder jeg ikke vurdere en gang. Med tullesjåfører er det ikke lett å vite hvor langt man kommer nei. Og har man behov som ligger på grensen bør man unngå å kjøpe elbil å kjøre vanlig bil. Det er viden kjent at kjøreforhold og kjørestil er utslagsgivendefor alle biler. Det MÅ en elbilkjøper spesielt og ikke minst selger ha i bakhodet. De heldige av oss som har funnet oss til rette med elbiler og har medfølelse for de som går glipp av den gode følelsen det innebærer ;-) Vi har jobbet med leverandørene å fått mye pepper for å blande oss inn i ting vi ikke har noe med, men når det kom til stykke var de takknemlige for hjelpen. Her har vi laget en kjøpsveiledning som gjelder for normale sjåfører. Tullesjåfører er uberegnelige og umulig å bruke som fasitt for noe som helst :o) http://www.elbil.no/kjope-elbil/introkjopeelbil Er det meg du kaller tullesjåfør? Ble du så brydd av bilkritikken at du må gå til personangrep? Jeg snakker om en bil som kan brukes i distriktene uten å ha hjertet i halsen når jeg skal til byen og hjem igjen. Jeg har ikke tenkt å eie to biler. Det er på trynet. "noen" har demonstrert at det er fullt mulig å lage biler med normal kjørelengde, men de tradisjonelle bilfabrikantene skal absolutt lage tullebiler. Hehe Nei det var ikke deg jeg hadde i tankene, men hvem skal man oppgi kjørelengder for? Det finnes de som kan klare å kjøre halvparten så langt som de aller fleste andre. Tullebegrepet var bare en inspirasjon som du plantet ;-) Dessuten er det en kjennsgjerning at noen IKKE VIL å da er all argumentasjon nytteløs uansett. Oftest kommer de mest pessimistiske dommene over elbiler fra de som aldri har satt sine ben i en selv. Noen har et behov som aldri vil dekkes av elbilen som vi kjenner den i dag. Noen skal trekke hestehenger eller campingvogn nær sagt hver dag. Andre kan bruke den til det aller meste samtidig har mange flere biler der en av bilene aldri er på ferie eller på hytta med hele familien. Det er ingen lov som sier at de som bor utenfor Ring 3 i Oslo nødvendigvis kjører Oslo Trondeim hver dag. Det er nok av dem som for eksempel bor på Hamar og k\jobber på Rena, Lillehammer, Gjøvik Elverum etc ( for å nevne et eksempel) som meget godt kunne klart seg med en elbil (om de ville) Jeg har kjørt snart 320 000Km med elbil på 13 år. Lengste etappene jeg har hatt nonstop er Seljord VGS til Nittedal. Koppang kommune Nittedal. Begge deler ca 210Km og i disse tilfellene har det vært utover komfortgrensa. Nittedal Elverum går helt greit. Det er derfor en uting at elbiler har blitt stemplet som "bybiler" De er selvsagt like gode alle andre steder de klarer å dekke det daglige behovet. Jeg har en Volvo STV som jeg kjøpte 4-5 år før min første elbil å den står som en beredskapsbil i tilfelle jeg skal langt med henger eller en svært sjelden gang på jobb for langt vekk. Noen år har det vært på håret at jeg klarte meg på en tank bensin :o) Tror det var Autofil som skulle (typisk nok) teste en elbil på noe den ikke er laget for. Trondheim Oslo så fort man kunne. De glemte å lade og sjekke om bilen var ladet før de trillet den av bilhengeren samme dag de skulle starte. Bilen var nesten tom for strøm og overskriften på testen var " Allerede etter 20Km var jakten på strøm i gang" Sånne idioter finnes det heldigvis få av og desverre var det mange av dem i media for npoen år siden. Nå har de innsett at mange nok har gjennomskuet dem og derfor tester de fleste nå elbilen på elbilens premisser i et bruksmønster som svært mange faktisk har daglig :o)
|
|
|
10/11/2013 18:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dessuten er det en kjennsgjerning at noen IKKE VIL å da er all argumentasjon nytteløs uansett. Oftest kommer de mest pessimistiske dommene over elbiler fra de som aldri har satt sine ben i en selv. Noen har et behov som aldri vil dekkes av elbilen som vi kjenner den i dag. Noen skal trekke hestehenger eller campingvogn nær sagt hver dag. Andre kan bruke den til det aller meste samtidig har mange flere biler der en av bilene aldri er på ferie eller på hytta med hele familien.
Men är det inte så att det är rätt många som dagens elbilar faktiskt inte passar för? Om man bara vill ha en bil och ibland kör längre sträckor. Blir det problematiskt redan över 15 mil? Familjer med flera barn som därför behöver en rätt stor bil. Finns det någon rimelig elbil som är stor nok för en familj med barnesätten, barnvogn och en del pakning? Elbil är säkert bra för en hel del. Framför allt de som vill ha en andra bil i stället för att sykla eller åka buss till jobb men som enda bil är det nog många som det inte passar för,
|
|
|
[Re: fredriks]
10/11/2013 18:55
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Dessuten er det en kjennsgjerning at noen IKKE VIL å da er all argumentasjon nytteløs uansett. Oftest kommer de mest pessimistiske dommene over elbiler fra de som aldri har satt sine ben i en selv. Noen har et behov som aldri vil dekkes av elbilen som vi kjenner den i dag. Noen skal trekke hestehenger eller campingvogn nær sagt hver dag. Andre kan bruke den til det aller meste samtidig har mange flere biler der en av bilene aldri er på ferie eller på hytta med hele familien.
Men är det inte så att det är rätt många som dagens elbilar faktiskt inte passar för? Om man bara vill ha en bil och ibland kör längre sträckor. Blir det problematiskt redan över 15 mil? Familjer med flera barn som därför behöver en rätt stor bil. Finns det någon rimelig elbil som är stor nok för en familj med barnesätten, barnvogn och en del pakning? Elbil är säkert bra för en hel del. Framför allt de som vill ha en andra bil i stället för att sykla eller åka buss till jobb men som enda bil är det nog många som det inte passar för, Men er det ikke akkurat det jeg skriver da ? Den passer ikke for alle, men for langt fler enn mange tror ;-)
|
|
|
10/11/2013 19:07
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg er kjempeentusiastisk for elbiler, men jer er møkk lei av at hver nye modell som kommer har teoretisk kjørelengde på 200 km, og 110-150 km praktisk kjørelengde. Det funker til min daglig kjøring til jobb og butikk, men ikke de turene jeg tar annenhver uke til nærmeste by, eller kompis som bor et par bygder unna. Tesla med 60 kWt batteri hadde vært akkurat passe, men den koster omtrent dobbelt så mye som jeg har råd til alene.
|
|
|
10/11/2013 19:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tyckte inte det var akkurat det du skrev men möjligt att jag läste inlägget fel, Fick intrykk av att du menade att folk överdrev problemen och överdrev sitt bruk av bilen.
De flesta vet nog också ganska bra hur de använder sig av bilen så att el-bil passar för långt fler än de själva tror tror jag inte heller på.
Det ändå man kan tänka på är att det är möjligt att hyra bil när man ska dra hängare, köra mer än 15 mil, ha med sig massa ting och liknande. Om man gör detta sällan så kanske det lönar sig förutom att det blir extra styr.
Jag har bara svårt att se att det inte är väldigt många som kör tillräkligt ofta mer än 15 mil på en dag att en liten el-bil inte är praktiskt men som klarar sig med en fossil-bil. edit: i trondheim räcker det ju med dagsturer till oppdal, åre och meråker för att stå på ski för att det ska bli problematiskt.
Redigert av fredriks; 10/11/2013 19:16.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/11/2013 19:30
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Jag tyckte inte det var akkurat det du skrev men möjligt att jag läste inlägget fel, Fick intrykk av att du menade att folk överdrev problemen och överdrev sitt bruk av bilen.
De flesta vet nog också ganska bra hur de använder sig av bilen så att el-bil passar för långt fler än de själva tror tror jag inte heller på.
Det ändå man kan tänka på är att det är möjligt att hyra bil när man ska dra hängare, köra mer än 15 mil, ha med sig massa ting och liknande. Om man gör detta sällan så kanske det lönar sig förutom att det blir extra styr.
Jag har bara svårt att se att det inte är väldigt många som kör tillräkligt ofta mer än 15 mil på en dag att en liten el-bil inte är praktiskt men som klarar sig med en fossil-bil. edit: i trondheim räcker det ju med dagsturer till oppdal, åre och meråker för att stå på ski för att det ska bli problematiskt. For å bruke mine naboer som eksempel har de hatt flere biler der ingen har brukt begge på langtur samtidig. nå er det 6-7 som har en elbil og en "vanlig" bil. De er storfornøyde. For min egen del hadde jeg rett å slett ingen egentlig formening om at elbilen kunne ta over så mye av min kjøring som jeg faktisk kunne. Jeg kjørte mye pr år, men hadde ikke oversikt over hvor stor andel småkjøring det var. Min første elbil gikk en god dag 80-100Km Det ble ladet hjemme og på jobb og husker jeg ikke feil ble det 33000Km første året. Dagpendling på opptil 80-90Km hver dag til et par jobber over måneder var mye av årsaken. Jeg strakk strikken langt å det var utenfor komfortsonen mange dager, men det gikk. Den gikk nesten 200 000Km blank før den ble erstattet i 2009 med den jeg har nå (to stykk) med 28kWh batteri mot for ca 11. Som nevnt MÅ en som vurderer å kjøpe og selge en elbil være klar over at de har begrensninger. og at det må være gode marginer til daglig krav. Mitt poeng er at bilene har et større potensialet enn mange har forestillt seg. Det har avgjørende betydning at en selger under et intervju avdekker urealistiske forventninger og avviser kjøpere som garantert ikke vil kunne bli tilfredse med produktet. Elbil Norge er et godt eksempel på det. Svært fornøyde kunder med en bil som har begrenset ytelse og kapasitet. Dette var et resultat av at mange rett å slett ble frarådet å kjøpe bilen i kjøpsprsessen.
|
|
|
10/11/2013 19:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å bruke mine naboer som eksempel har de hatt flere biler der ingen har brukt begge på langtur samtidig. nå er det 6-7 som har en elbil og en "vanlig" bil. De er storfornøyde.
Ja, el-bil fungerar ofta bra för folk som har flera bilar. Nu vet jag inte hur många i norge som har flera bilar i familjen men det är nog fortfarande rätt många som bara har en bil, for exempel en väldigt stor del av alla singlar och de som tar sykkeln eller kollektivt till jobb. För de som klarar sig med en bil är nog inte en liten el-bil ett alternativ idag för väldigt många. Det du skriver visar ju också att totalt antal mil per år säger väldigt lite om en el-bil skulle fungera. Det som är viktigt är längden på tuererna och om man kan ladda bilen där man parkerar.
|
|
|
10/11/2013 20:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
For å bruke mine naboer som eksempel har de hatt flere biler der ingen har brukt begge på langtur samtidig. nå er det 6-7 som har en elbil og en "vanlig" bil. De er storfornøyde.
Mitt viktigste bidrag til miljøet på bilfronten er å klare seg med én bil.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|