Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

HiFi

Re: HiFi [Re: GeirK] #1711511 10/11/2013 12:36
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: GeirK
Sitat: vortex surfer

Men greien med å spille på nattestid pga mere spenningsstabilitet på strømnettet??? Er det mulig???

Hi-Fi-entusiaster er i stand til å overbevise seg selv og likesinnede om det meste.

Og det gjør ikke sykkelentusiaster??!! Ha, dummeste jeg har hørt i dag...
Men å spille musikk på nattestid begynner å grense til galskap, den er jeg enig i.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: HiFi [Re: Josruu] #1711538 10/11/2013 14:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Josruu

Og det gjør ikke sykkelentusiaster??!! Ha, dummeste jeg har hørt i dag...
Men å spille musikk på nattestid begynner å grense til galskap, den er jeg enig i.

Kan du forklare hvorfor det at sykkelentusiaster er flinke til å innbille seg ting, gjør det dumt å fortelle at Hi-Fi-entusiaster gjør det samme?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: magic] #1711545 10/11/2013 14:30
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Om man kan forutsette at støyende strømforbrukere slås av om natta kan vel strømmen måle en "renere" sinus med mindre støy. Mange laster belaster kun toppene av sinuskurven og kan faktisk forandre fasongen på den. Gjøre den flatere på toppene på en måte. Ikke alle laster er i fase med spenning / strøm heller kapasitivt eller induktivt. Overharmoniske frekvenser kan bidra til og skape støy. Om dette har noen praktisk betydning for den DC bussen som forlater strømforskyningen vet sikkert GeirK mer om.

Kan vel være natta har mindre fysisk støy fra andre kilder også (hørbar støy fra biler folk og fe i nabolaget) i tillegg til at våre sanser kanskje er mer skjerpet natterstid.

Etter at jeg begynte å sykle må jeg erkjenne at det er forskjell på utstyr og at et dekk ikke har de samme egenskapene selv om de har samme farge og er like runde.

En rutinert syklist med ambisjoner føler nok mer veriasjon på ulike elementer enn en hvilken som helst mann i gata.

Samme gjelder sikkert en som har HIFi som hobby :o)

Re: HiFi [Re: ØyvindHr] #1711550 10/11/2013 14:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØyvindHr
Om dette har noen praktisk betydning for den DC bussen som forlater strømforskyningen vet sikkert GeirK mer om.
En ting er om det har betydning for DC-forsyningen. Noe annet er om det har betydning for signalet. De fleste forsterkere har så stor PSRR at det som evt slipper igjennom ikke en gang er målbart.

Etter at jeg begynte å sykle må jeg erkjenne at det er forskjell på utstyr og at et dekk ikke har de samme egenskapene selv om de har samme farge og er like runde.

En rutinert syklist med ambisjoner føler nok mer veriasjon på ulike elementer enn en hvilken som helst mann i gata.

Samme gjelder sikkert en som har HIFi som hobby :o)

Jo, men hvis noen hardnakket påstod at de kjenner stor forskjell på lange og korte ventilhetter, ville du kanskje vært skeptisk. Der er det mye av Hi-Fi-debatten foregår - langt utenfor det som lar seg forklare fysisk.

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: GeirK] #1711641 10/11/2013 18:27
Anders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Sitat: Josruu
Biamping har absolutt noe for seg! Selv om du bruker samme strømforsyning i forsterkeren så kan du regne med å høre forskjell. Har selv gjort dette på flere forsterkere jeg har hatt før jeg hørte effektforsterker og har hatt positiv erfaring med dette hver gang. Og uansett så skader det ikke å prøve, det koster deg kun ett par meter med kabel. Du må bare huske at du må ha 2 sett med inngangen på høyttalerne dine og p fjerne den broen som er mellom de.

La oss ikke konkludere lenger enn at du opplevde en forskjell. Det er ingen grunn til at bi-wiring skal påvirke signalet.

Men vi kan konkludere at det er en fordel å ta seg tid til å lese innleggene før man kaster seg over dem med de samme kritiske argumentene som man har brukt hundrevis av ganger før, på kommentarer som _ligner_ denne her.
Det er fristende å tro at du har gjentatt deg selv så mange ganger at du har blitt uoppmerksom på hva du faktisk kritiserer. roll

Anders
Re: HiFi [Re: Pedalsyre] #1711645 10/11/2013 18:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Pedalsyre
På nevnte reciever er det jo mer enn to utganger, og dermed mulighet for biamping. Samme med høytalerene, de har to terminaler.

Snakker du om det samme geir? Er bi-wiring og biamp det samme?

OK. Den så jeg ikke. Anders sin kommentar var med andre ord helt på sin plass. My bad.

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: Anders] #1711665 10/11/2013 19:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anders

Det er fristende å tro at du har gjentatt deg selv så mange ganger at du har blitt uoppmerksom på hva du faktisk kritiserer. roll

Det har jeg full forståelse for. Denne gangen trodde imidlertid jeg, som posteren over meg, at det var en forveksling bi-wiring/bi-amping ute og gikk.

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: magic] #1711671 10/11/2013 19:11
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Dynaudio lager rimelig habile høyttalere fra 3-4000 kroner og opp mot 750 000. Ingen av dem har doble terminaler for biwire. De mener rett å slett at det ikke gir noen fordel.
De hopper tydeligvis bukk over biamping også å forutsetter at folk som kjøper deres konstruksjoner har en forsterker med tilstrekkelige resurser for å drive herligheten.

Re: HiFi [Re: magic] #1712010 11/11/2013 13:22
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg synes dette med god lyd om kvelden/natta er ganske interessant. Forsterker og høyttalere ble vel kjøpt i -94 eller i -95 (husker ikke helt), og på hybelen var det tidvis fritt fram for å spille musikk om kvelden. Det gikk ikke så lenge før jeg syntes det var gromt å spille musikk om kvelden ( ja mye bedre enn om dagen). Og nei, dette var før jeg hadde lest om likesinnede på internettet (som jeg for alvor begynte å bruke i -96). Det gikk nesten så langt at jeg i perioder lurte på om noe var galt med anlegget. Om det var fravær av bakgrunnsstøy eller reinere strøm veit jeg sannelig ikke, men opplevelsen var helt klart mye bedre om kvelden.

Nå har jeg bestemt meg for å la ECI-1 hvile, evt selge den til høystbydende om noen vil ha den. Etter å ha lest litt tror jeg at en Yamaha A-S700 skal få gjøre jobben, om jeg får tak i en på Lefdal/Elkjip. Det kunne jo vært moro å teste om jeg hører forskjell fra gammalt oppsett, men jeg tviler. Og siden det kun er i sporadisk bruk er det lite poeng å bruke ei netto månedslønn på lyd som kanskje ikke er bedre! Noen som vil overta en 20 år gammal Electrocompaniet?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: HiFi [Re: magic] #1712020 11/11/2013 13:38
jan erik Offline
Besatt
Besatt
All denne diskusjonen om at strømmen blir renere om kvelden og dermed gir deg bedre lyd

Det har ikke slått dere at dette ikke har noe med selve lyden å gjøre men derimot hvordan din egen kropp har en kroppsrytme som øker sanseintrykket fra hørselen om kvelden?

Re: HiFi [Re: jan erik] #1712596 12/11/2013 19:50
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: jan erik
All denne diskusjonen om at strømmen blir renere om kvelden og dermed gir deg bedre lyd

Det har ikke slått dere at dette ikke har noe med selve lyden å gjøre men derimot hvordan din egen kropp har en kroppsrytme som øker sanseintrykket fra hørselen om kvelden?

Jeg var helt overbevist om at min første bil en Volvo 144 med en B20 motor var langt sprekere i mørket enn i dagslys. Aldri turt å fortelle det til noen og hvorfor jeg mente den var det har jeg enda ikke noe svar på foruten at sansene kan spille inn her også ;-)

Re: HiFi [Re: ØyvindHr] #1712766 13/11/2013 08:45
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: jan erik

Jeg var helt overbevist om at min første bil en Volvo 144 med en B20 motor var langt sprekere i mørket enn i dagslys. Aldri turt å fortelle det til noen og hvorfor jeg mente den var det har jeg enda ikke noe svar på foruten at sansene kan spille inn her også ;-)

Helt enkelt, de visuelle referansene forandrer seg når det blir mørkt og setter i gang andre følelser pga. endrede sanseinntrykk.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: HiFi [Re: magic] #1732445 11/01/2014 16:57
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Sitter å leser manualen for den nye recieveren min.( Yamaha rx-a 1020)

Og under tilkoblinger står det at komponener med hdmi kobles til hdmi inn på reciever, og så hdmi ut(fra reciever) til tv. Dette forstår jeg, det er 8 hdmi innganger og 2 utganger på recieveren.

Men så kommer det jeg ikke helt forstår: Det står at man skal koble en optisk eller analog kabel mellom tv og reciever i tilegg. Hvorfor det? Jeg trodde hdmi overførte alle de nødvendige signalene på en tilfredstillende måte.

Takker for svar,

Mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: HiFi [Re: Pedalsyre] #1732452 11/01/2014 17:48
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitter å leser manualen for den nye recieveren min.( Yamaha rx-a 1020)

Og under tilkoblinger står det at komponener med hdmi kobles til hdmi inn på reciever, og så hdmi ut(fra reciever) til tv. Dette forstår jeg, det er 8 hdmi innganger og 2 utganger på recieveren.

Men så kommer det jeg ikke helt forstår: Det står at man skal koble en optisk eller analog kabel mellom tv og reciever i tilegg. Hvorfor det? Jeg trodde hdmi overførte alle de nødvendige signalene på en tilfredstillende måte.

Takker for svar,

Mvh

Det er vel kanskje ment som alternativ om en ønsker å overføre tv-lyden til receiveren fra en eldre tv som ikke har hdmi?

Redigert av mogens; 11/01/2014 17:48.
Re: HiFi [Re: Pedalsyre] #1732455 11/01/2014 17:55
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast

Dersom du har en TV du kjører TV-signalet rett inn i (f.eks om den har innebygget CanalDigital dekoder), så trenger du den koblingen dersom TVen/recieveren ikke støtter HDMI 1.4. Eldre HDMI standarder har nemlig ikke en returkanal for lyd fra TV til reciever (Audio Return Channel).

Mest sannsynlig har du en løs dekoder (GET, Altibox, CanalDigital) du kjører rett i recieveren, så da blir koblingen overflødig.

Re: HiFi [Re: magic] #1732468 11/01/2014 18:39
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Ahhh... selvsagt chillpadde!!

Takk!

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: HiFi [Re: magic] #1740682 03/02/2014 08:17
S
shait Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har skummet gjennom denne tråden og konkludert med at jeg ikke er i nærheten av å tenke på kabelkvalitet og kvaliteten på strømmen på natta. Men, jeg er ute etter nye høytalere i bokhyllestørrelse. Forsterkeren som skal brukes er en Sonos Connect Amp. Den skal jeg beholde selv om den sikkert ikke er imponerende i HIFI-sammenheng. Jeg skal spille i stua (som ikke er så stor) og spiller ikke spesielt høyt. Foreløpige alternativer er :

B&W CM1
XTZ 99,26 MKII
Dynaudio Excite XC14

Jeg hører stort sett på indy, rock og noe elektronisk musikk. Er det noen som har noen innspill til valg? Jeg har kun hørt B&W så langt. Jeg har heller ikke tenkt å bruke noe særlig mer enn 8000 på dette.

Re: HiFi [Re: magic] #1740688 03/02/2014 08:45
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ville hørt litt på høyttalerne for å finne ut hva slags lyd du kunne tenke deg. Utifra hva du lytter til bør du absolutt få hørt på Dynaudio. Jeg var selv i fasen og vurderte B&W mot Dynaudio da jeg skulle ha meg gode stativhøyttalere for noen få år siden. Jeg endte på Dynaudio pga. fylde og varm lyd med rikelig bass (helt ufattelig bass til å være små stativhøyttalere spør du meg). Kjøpte riktignok Dynaudio Contour, men lydkarakteren er fortsatt relevant. Fikk jobben til å kjøpe et par Dali Ikon 2 til ett av møterommene og det er også et par høyttalere du burde lyttet til selv om de er noe rimeligere.

Re: HiFi [Re: magic] #1740699 03/02/2014 09:20
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Lurer på om det er mange som sliter med WAF problemer?

Kjøpte nettopp inn et snertent 5.1 sett (hvite Focal Dome 5.1) i som en del av en avtale om å avskaffe de gamle stereo stuehøyttalerene (nittitalls Infinity Kappa 7.2i eik). Som vist skal være både "store og stygge".

Jeg liker lydsignaturen i Kappa'ne, og det er grunnen til at jeg har beholdt de i mange år, men avtalen med "sjefen" var å selge "de stygge" Kappa'ene så snart de nye små hvite vennene var oppe. Selv tenkte at dette skulle gå smertefritt, for jeg antok at de nye ville spille godt også på musikk (stereo).
Satt opp 5.1 oppsettet og Kappa'ene samtidig i sone 1 og 2 på forsterkeren, for å kunne veksle fortløpende mellom settene i en test periode. Vel, Kappa'ene er fortsatt i stua. Det nye 5.1 settet måler sikkert bedre på forvrengning i kliniske tester, men de er ikke i nærheten når det gjelder å gjengi musikk. Mangler gåsehud faktor.
Så nå sitter jeg med ett 5.1 oppsett og ett stereo oppsett i stua, og prøver å argumentere for å få beholde begge.

Redigert av tech8; 03/02/2014 09:22.
Re: HiFi [Re: tech8] #1740706 03/02/2014 09:31
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: tech8
Lurer på om det er mange som sliter med WAF problemer?

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det dukka opp et genialt hus her på Sleipenden, med innredet hybel over garasjen, bad og kjøkken og gode greier!
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=46464995&searchclickthrough=true

Jeg tror jeg skal ta med anlegget og dra på visning ICON_SMILE

Har ingen gode tips annet enn å finne ei annen stue/rom å rigge opp gromhøyttalerne i, fikk heldigvis bygget på huset i fjor og har fått litt boltreplass i ei lita loftssture ICON_SMILE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: HiFi [Re: tech8] #1740711 03/02/2014 09:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tech8
. Det nye 5.1 settet måler sikkert bedre på forvrengning i kliniske tester, men de er ikke i nærheten når det gjelder å gjengi musikk. Mangler gåsehud faktor.

Nemlig. Hvordan en høyttaler måler sier ikke nødvendigvis så mye om hvor godt den låter.

Hvordan spiller du musikk med 5.1-systemet? Som 2.1? Har du gjort noe romkorreksjon?

- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi [Re: magic] #1740719 03/02/2014 09:43
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ja kjører 2.1 på 5.1 settet med stereo input. HAr korrigert med Audissey. Men har også prøvd med bypass av romkorreksjon.

Re: HiFi [Re: magic] #1740721 03/02/2014 09:47
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: magic

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det dukka opp et genialt hus her på Sleipenden, med innredet hybel over garasjen, bad og kjøkken og gode greier!
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=46464995&searchclickthrough=true

Jeg tror jeg skal ta med anlegget og dra på visning ICON_SMILE

Har ingen gode tips annet enn å finne ei annen stue/rom å rigge opp gromhøyttalerne i, fikk heldigvis bygget på huset i fjor og har fått litt boltreplass i ei lita loftssture ICON_SMILE

Egen hybel høres topp ut ja. Tipper det er mange av oss som drømmer om det. Ikke dumt med lett tilgang til garasje/mekkeverksted fra hybelen heller.

Re: HiFi [Re: shait] #1740735 03/02/2014 10:20
S
syre Offline
Petrus
Petrus
S
Sitat: shait
...Foreløpige alternativer er :

B&W CM1
XTZ 99,26 MKII
Dynaudio Excite XC14

Jeg hører stort sett på indy, rock og noe elektronisk musikk. Er det noen som har noen innspill til valg? Jeg har kun hørt B&W så langt. Jeg har heller ikke tenkt å bruke noe særlig mer enn 8000 på dette.

Jeg anbefaler varmt Kef R100. Hørte også B&W høyttalerene du vurderer og de synes jeg ikke kan sammenlignes

R100 har en utrolig klar, ren og pen lyd og er, relativt til størrelsen, veldig bra på lave frekvenser. Jeg spiller disse på en power dac fra NuForce på 2x 50 W ved 8 Ohm, det er muligens litt for spinkelt.

Menn som drikker te hugger ikke ved.
Re: HiFi [Re: tech8] #1740977 03/02/2014 21:02
Anders Offline
Besatt
Besatt
Problemet med "store og stygge" høyttalere pleier vanligvis ikke å eksistere lenger å kunne unngås uten å måtte gå på kompromiss med lydkvalitet, når man begynner å krype litt oppover i prisklassene, hvor produsentene har tatt seg råd til å prioritere andre ting enn bare maksimal lydkvalitet pr krone.

Eksempler på lett tilgjengelige høyttalere som normalt sett ikke havner i "stor og stygg" kategorien med mindre noen rett og slett er mer opptatt av å være vrang og usaklig:
JMLabs Utopia-serie
Dali med sine Helicon og Epicon-serier
"det meste" fra de voksne prisklassene til Sonus Faber

Om man ikke er redd for å gå utenfor mainstream-sjappene er det bøtter og spann med spennende designvarianter på de ulike små highendsjappene i Norge. Sjekk bruktbørsen eller bildegalleriene på hifisentralen.no for inspirasjon dersom det er ønskelig.

Ellers er det mer enn nok av rettvinklede, blankpolerte varianter for de som heller foretrekker slikt. For eksempel B&W CM9 som har vist seg å være både populær både pga lydkvalitet og utseende.

Unngå for all del Tannoys Prestige-serie, og de fleste tyske transmisjonslinje-høyttalermodeller og andre hornvarianter som er populære blant hjemmebyggere på hifisentralen dersom du ønsker å få kjøpe høyttalere til husstanden uten å måtte ha med verge.

Redigert av Anders; 03/02/2014 21:04.

Anders
Re: HiFi [Re: magic] #1740980 03/02/2014 21:12
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det var en episode på vestlandet ett sted hvor en hifi-freak klaga på uren strøm i lengre tid fordi han hadde dårlig lyd, han ble selvfølgelig ikke tatt alvorlig men plutselig en dag ringte ha e-verket og spurte hva de hadde gjort fordi lyden plutselig hadde blitt så bra, e-verket bekreftet da at de hadde skifta ut noen komponenter de siste dagene, det sto en artikkel i ett eller annet blad som jeg tror jeg har liggende ett sted.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: HiFi [Re: bvp] #1741870 06/02/2014 07:12
S
shait Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har vært en runde og hørt litt forskjellig, blant annet, Tannoy DC6, diverse Dali-høytalere og Dynaudio Excite X14 og en aktiv trådløs (Xeo 3). Foreløpig er Dynaudio en klar favoritt. Jeg likte særlig fyld og bass på både Excite X14 og den trådløse.

Det jeg nå lurer på er om min Sonos Connect Amp vil klare å dra Dynaudio Excite X14. Spesifikasjonene på Sonos Connect Amp er:

"Class D rated output 110W RMS (2X55W continous average power into 8 ohms, THD+N<0,02%) with both channels driven, 22hz-20KHZ-AES17 measurement bandwith."

Spesifikasjonene på Dynaudio Excite X14 er:

Sensitivity 85 dB (2,83 V/1 m), IEC Power Handling >150 W, Impedance 8 Ohm, Frequency Response 50 Hz–23 kHz (± 3 dB)

Jeg skulle gjerne tatt med forsterkeren til Soundgarden for å teste, men det er litt vrient med Sonos pga tilgang og oppsett med trådløs nettverk. Er det noen som kan si noe fornuftig om hvordan denne kombinasjonen vil være?

Re: HiFi [Re: magic] #1742099 06/02/2014 13:25
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Deponer på høyttalerne på Soundgarden og lån de med deg hjem?

Re: HiFi [Re: magic] #1742173 06/02/2014 16:21
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
i verste fall, kjøp de på internett med 14 dagers returmulighet.

Re: HiFi [Re: shait] #1742220 06/02/2014 18:22
Anders Offline
Besatt
Besatt
Dette er ikke allverdens til følsomhet, men det bør forsåvidt gå greit til moderat spilling. ("normal bruk i et normalt rom", for å forenkle det litt)
Jeg ville vært mer bekymra for den nevnte DSPen i connectAMPen, og hva slags påvirkning den vil gjøre. Kan hende at den bare vil gjøre godt for ditt tilfelle, men jeg ville ikke vært for sikker på det.
Husk at du kan koble til en ekstern lydkilde til ampen, så det går an å ta den med til Dynaudio-forhandleren og koble til en vanlig cd-spiller for eksempel, om du vil teste.

Men jeg tror det kan være fornuftig å vurdere en vanlig forsterker sammen med en Connect om du er "litt nøye på det".

Anders
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support