Har brukt en SousVide Supreme i litt ove to år.. her er mine erfaringer:
Vannbad kan brukes til mye forskjellig, alt fra å få en indrefilet helt slik man ønsker den, tvers igjennom, til å få seige steker møre og saftig... for ikke snakke om lammeskankene jeg hadde til middag i kveld. I tillegg er det glimrende for syltetøy, grønnsaker m.m.
For meg det å få seigt kjøtt mørt noe av det beste, mye svært god smak i slikt kjøtt.

men sånt tar lang tid, lammeskankene tok to døgn. For sånt er det greit med et lukket system, som SousVide Supreme.
Vakuum vs. Poser: man kan tilberede kjøtt, kjøle det raskt ned og ha det i kjøleskap i flere dager. I slike situasjoner er det vitktig med vakuum for å unngå bakterier m.m.
SousVide poser man får kjøpt er dyrere enn vanlig poser, men tåler høy varme. .. og ser sertifisert til ikke å avgi uheldige smaker eller gasser.
Sirkulator vs. Vannbad: I følge Modernist Cusine bøkene er en sirkulator bedre i restauranter, hvor man trenger store volum og hvor badet blir åpent ofte og ting tatt inn og ut. For hjemme, er det lite å hente. -- for min del har jeg har ikke hatt problemer med ujevn temperatur.
Stekeskorpe: grunnen man skal ha en stekeskorpe er for Maillard reaksjonen, der kjøttet karamelliseres. Jeg syns dette er best når det er gjort etterpå, med mindre kjøttet er del av en gryterett, og dette skal bidra til smaken på sausen.
Sweetspot og temperatur. Collegen er det som gjør kjøtt seigt. Det brytes ned på litt lavere temperatur enn der proteinene i kjøttet trekker seg sammen (og da presser ut all kjøttsaft). Målet er å legge seg mellom disse to temperaturene. Hva det er, varierer med kjøttet, men ca. 18 grader over temperaturen dyret hadde da det levde. Kylling har, for eksempel, ca. 5 grader høyere kroppstemperatur enn okse, og kylling er bedre på høyere temperaturer. På motsatt side, smaker fisk best en del lavere.
Finnes masse om sousvide på nettet. På min matblogg / huskeside for hva jeg har gjort før, er mine erfaringer, med tid og temperaturer. Dog vær kritisk når man leser blogger, kjenner en som kjøpte en fantastisk lammestek, leste på en blogg et sted at den skulle stå i 24 timer.. og endte med det hun kalte ”lammegrøt”. Har smakt det samme på enkelte hoteller. En lammestek bør ikke stå mer enn 3-4 timer .. avhengig av tykkelse.
Siden min er på:
http://www.cremacafe.no/ (tar gjerne imot råd, forslag og spørsmål... og ja, jobber fortsatt med bildene.. ikke så lett som jeg skulle ønske :))