Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 28 1 2 12 13 14 15 16 27 28

Tesla Model S

Re: Tesla Model S [Re: -Jan] #1690017 27/09/2013 07:40
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: -Jan
Sitat: GeirK
Da har jeg testet Model S for første gang. Tidligere har jeg testet roadsteren.

Det som overrasket meg mest er hvor forutsigbar bilen er selv når du presser den. Ikke antydning til understyring


Da pressa du kanskje ikkje nok?



I en lånt bil til 700 000 prøver man å være litt safe, men eieren i passasjersetet hadde antydning til hvite knoker og innrømmet at han ikke hadde vært i nærheten av å kjøreden så friskt noen gang. Jeg kjørte bla av E6 mot Melhus sentrum, la meg helt ut til høyre, gikk inn i den første rundkjøringen i ganske god fart, traff en perfekt apex og ga så mye gass som jeg turte ut derfra. Både fronten og baken satt klistret hele veien ut.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: frodebo] #1690034 27/09/2013 07:57
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Sitat: frodebo
Sitat: silverwrx
VDet er da ut fra info i bestillingsbildet, og håper jeg tar feil på at internladeren tar kun 2,5kw timen.


Dobbeltlader er som navnet sier kun en ekstra lader i bilen. Max kapasitet pr. lader er 11kW i timen. Man klarer seg altså lenge med enkeltlader.

Frode

Da henger jeg med.

Det holder med enkeltlader da ja!

10KW timen blir vel noe slikt som 43A på 220v, og noe mer enn det tror jeg ikke man skal forvente å få (uten å ha supercharger). Med 32A kurs hjemme så har du 7,3kw trekk og 2kw mila gir 3,6mil i timen. Om man skal måle lading i mil/timen.

Har opplevd ladekø på Sverigetur med Leaf, vi var tre stk (Ishavsveien) der bare en lader av 2 fungerte. Samtidig er Leaf mer en lokalbil, men med hurtiglader så er den "lang"turbil der du får 10mil ekstra på 20min stopp. Lillestrøm er der og til tider fullt på tregladingen (4stk 220v og 2 chademo hurtigladere).

Så (rask nok) nattlading og stort nok batteri er å foretrekke for å ha en bekymringsløs nok hverdag.

Skal kjøre model s på nytt neste helg. Da blir det kjøre som man eier den, Lotus/rallystyle TCS off. Skal jeg bli lurt til å velge Model S over Leafen, så blir rallybilen og lotusen solgt, og begge bilene våre blir elektriske.


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Tesla Model S [Re: keo] #1690058 27/09/2013 08:22
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Sitat: keo
Hvordan er det med kø på ladestasjoner? Greit at du får ladet mye på 20 min med hurtiglader, men om tre stykker skal gjøre det før deg... Dette er kanskje mer et Leaf problem? Eller det ikke et problem?


Klippet fra en artikkel på nett:
Stasjonene er plassert her: Dombås (10 plasser), Lillehammer (8 plasser), Aurland (6 plasser), Gol (8 plasser), Lyndgal (8 plasser) og Cinderella, Brokelandsheia (6 plasser).


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1690279 27/09/2013 14:09
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Et lite hjertesukk: "kW i timen" er et meningsløst begrep. kW ER allerede per tid, det er kWh som akkumuleres over tid. Altså: man lader med f.eks. 10 kW, og etter 3 timer har man ladet 30 kWh.



Re: Tesla Model S [Re: Arne_And] #1690370 27/09/2013 17:56
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Arne_And
: "kW i timen" er et meningsløst begrep.


+1

Kilojoule per sekund per time lissom ...


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1690438 27/09/2013 19:33
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Eller i prefiksfri benevnelse J/s^2. Fysisk utrykker det hvor raskt effekten endres. Tilsvarende til at enheten for aksellerasjon er m/s^2 (m pr. s pr. s)

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1690449 27/09/2013 19:48
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Enig i presiseringen. kWtimen er fornorsket kWh. Ro ro..

Tror dere har noe galt med tastaturet deres. Kommer masse rare tegn og usammenhengende formler opp..


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1690503 27/09/2013 21:43
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 734
okl Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 734
En kollega hentet sin Tesla i dag. Ville tilstander hos forhandler: 28 biler ut i dag, og tilsvarende trøkk hver dag, hver uke, hver måned ut januar. Foreløpig.

Ble kjørt hjem i gliset, og må si jeg er imponert. Litt som en iPad på hjul: nyskapende samtidig som det er brukervennlig og med imponerende ytelser.

Min V70 føles plutselig 5 år eldre. Sukk...

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1690528 28/09/2013 05:46
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
For de fleste vil jeg anta at "vanlig" bil aldri blir det samme når man først har prøvekjørt en Tesla :-) Lange diskusjoner om girkassers fortreffelighet blir plutselig ikke tema. Momentan respons i enhver situasjon uten at girkassen må endre status, motor som må få opp turtall og ladetrykk før noe skjer er historie. Etter mange år med elbil sitter denne følelsen langt inn i ryggmargen og en kjøretur med "vanlige" biler gir en påtagelig følelse av at dette er på vei ut :-)

Jeg tror de har et rush av nybestillinger også. Etter hvert som tusenvis av Tesla S finner veien hjem til sine eiere vil naboer og kolleger stå i kø for å prøvekjøre og sannsynligvis vil det bli vrient å få solgt "vanlige" biler i prissegmentet om behovet er som for folk flest :-)

Redigert av ØyvindHr; 28/09/2013 05:56.
Re: Tesla Model S [Re: okl] #1690584 28/09/2013 08:31
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Sitat: okl
Litt som en iPad på hjul: nyskapende samtidig som det er brukervennlig og med imponerende ytelser.

Enig, tydelig at bilen er lagd utenfor tradisjonell bilindustri som er stokk konservativ på feil ting. BMW i3 for eksempel ser helt teit ut og den er teit også. Hvorfor lager de ikke skikkelig elbil som ser ut som BMW skal se ut?

Sitat: okl

Min V70 føles plutselig 5 år eldre. Sukk...

Jeg kjører med hatt og diesel.


He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1690647 28/09/2013 12:09
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Tesla model S blir ofte referert til som Bil Ver 2.0. Jeg samtykker.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1701116 17/10/2013 21:52
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Uff, telefon fra Tesla tidligere i uka; jeg er satt opp på prøvekjøring mandag 21. kl 15:00. Grugleder meg, kan fort være det ryker en liten årslønn den ettermiddagen.

Re: Tesla Model S [Re: Rene] #1701180 18/10/2013 06:23
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Sitat: Rene
Uff, telefon fra Tesla tidligere i uka; jeg er satt opp på prøvekjøring mandag 21. kl 15:00. Grugleder meg, kan fort være det ryker en liten årslønn den ettermiddagen.


Enda mer imponert om du klarer å beholde lappen etter at du har kjøpt en. :o)
Det har lenge vært hevdet at "elbiler" er trege, trafikkfarlige og aldri kan komme på høyde med "vanlige" biler. Men utviklingen må få gå sin gang å nå er sensasjonen et faktum. Verdens sikreste bil, blant de aller raskeste, definnitivt den mest energieffektive, langt fra den styggeste er nå elektrisk og i Norge til innbruddspris.
Mange besserwissere av bilfagfolk og journalister har nå fått så lang nese at de må kjøre "toppløst" om de skal få den med seg på tur.
Har kjørt Roadsteren ved flere anledinger også i konkuranse. Den er enda litt raskere, men er litt snau på størrelsen for de fleste ;-)
http://www.elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/319-tesla-rekkeviddetest

Lykke til ;-)

Redigert av ØyvindHr; 18/10/2013 06:25.
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1701201 18/10/2013 07:06
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Appropos elbiler og fremtiden ... LEAF har nå en prototype med dobbel batterikapasitet med et batteri på samme vekt og volum som før.
Utsiktene for en Tesla med halve batterivekten og bedre ytelser eller dobbel rekkevidde er ingen illusjon. Oslo Bergen tur retur på en lading er neppe noe poeng, men mulig med andre ord.

http://insideevs.com/nissan-tests-48-kwh-leaf-at-ecoseries/

Nesa til enkelte fortsetter å vokse, artig :o)

Re: Tesla Model S [Re: ØyvindHr] #1701230 18/10/2013 07:35
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: ØyvindHr
Appropos elbiler og fremtiden ...

Det som er så fint er at det ikke trengs så innmari mye mer utvikling. Når en elbil kan kjøre en lang dagstur, 100-150 mil, på én nattlading så er man jo i mål hvis ikke man skal ut på ekspedisjon. Og med 40 mil på en nattlading så er man jo nesten halvveis i mål allerede.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1701232 18/10/2013 07:41
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
400hk motoren i Tesla veier kun 68kg.. En fossilmotor er veldig avansert. Teknologien i elbil ligger i lading og batteri.

Men de 2,2tonn til ModelS ville jeg heller hatt dobbel kapasitet, enn lavere vekt på bilen. Den ekstra vekten opp får du igjen ca 1/3 av eneribruken på vei ned i regenerering.

Morsomme er at vi i norge har vært med å "månelande" elbiler gjennom think. Og akkurat før det tar av, så stoppet eventyret. Jeg er sikker på at batteriteknologi og lading vil utvikle seg mye. Solenergi, vindkraft etc har og store behov for energioppbevaring.

Men vi i Norge, vi skal rense Co2 vi fra oljen vår. Vi har for mye billig olje, gass og hydroelektrisk kraft til at vi ser nytte i energilagring. Og vindmøller, nei det er fyfy. Og å bygge ut slik at vi blir en kraftnasjon i (elektrisk) energi til eksport, det ser vi ikke helt nytten av. Vi må leve av noe etter oljen og, så kanskje vi skal starte byggingen om 50år istedet for, for vi trenger den ikke nå.


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1701254 18/10/2013 08:11
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Sitat: Dan
Sitat: ØyvindHr
Appropos elbiler og fremtiden ...

Det som er så fint er at det ikke trengs så innmari mye mer utvikling. Når en elbil kan kjøre en lang dagstur, 100-150 mil, på én nattlading så er man jo i mål hvis ikke man skal ut på ekspedisjon. Og med 40 mil på en nattlading så er man jo nesten halvveis i mål allerede.


Rekkevidde er i ferd med å bli et ikke tema. Det vil alltid være noen som MÅ ha dieselbil grunnet ferieturer med campingvogn til rivieraen? ;-) eller trekker tungt og langt ofte nok til at de pr dato ikke kan bruke en elbil. Dog er jeg sikker på at for svært mange sitter begrensningene i hodet enn så lenge. Jeg vil tro at mange som vurderer en bil til 5-600000 som tørr å prøve en Tesla ikke velger noe annet ;-)

Redigert av ØyvindHr; 18/10/2013 08:20.
Re: Tesla Model S [Re: silverwrx] #1701567 18/10/2013 15:22
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: silverwrx
400hk motoren i Tesla veier kun 68kg.. En fossilmotor er veldig avansert. Teknologien i elbil ligger i lading og batteri.



Motorkontrolleren er langt mer avansert elektronikk enn ladekontrollen.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1701639 18/10/2013 18:05
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Sitat: GeirK
Sitat: silverwrx
400hk motoren i Tesla veier kun 68kg.. En fossilmotor er veldig avansert. Teknologien i elbil ligger i lading og batteri.



Motorkontrolleren er langt mer avansert elektronikk enn ladekontrollen.


De spørs jo litt hva som man regner som 'teknologi'. Det er utvilsomt mer og tyngre algoritmer som kjøres i motorkontrollen, men ladesiden har mye teknologi innen cellebalansering, overvåkning av batteristatus og selve batterikjemien.

En motorkontroll kjører gjerne på en DSP med dedikerte motorkontroll PWM enheter og en hostkontroller for applikasjon og høynivåstyring. Batteriovervåkninen trenger nok vesentlig mindre prosessorytelse, men jeg vil ikke underslå kompleksiteten i å kunne lage denne typen store batterier.

Re: Tesla Model S [Re: ] #1710850 08/11/2013 09:53
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Sitat: pedaIglipp

Apropos Tesla-branner og Tesla-aksjer. Den aksjen er jo så følsøm at folk som shorter aksjene fort finner det regningsvarende å tenne på sin egen ModelS.

rotfl


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Tesla Model S [Re: Anders A-R] #1710851 08/11/2013 09:55
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Sitat: Anders A-R
Sitat: pedaIglipp

Apropos Tesla-branner og Tesla-aksjer. Den aksjen er jo så følsøm at folk som shorter aksjene fort finner det regningsvarende å tenne på sin egen ModelS.

rotfl
skull


- Stefan
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1710873 08/11/2013 11:23
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Jeg er spent på hvordan Tesla S skårer på ulykkesstatistikken i vinter. Jeg har tidligere slått fast at den nye Audioten er en Tesla-tosk. Herregud så mye idiotkjøring! Blir spennende når disse rakettene på over 2 tonn plutselig må bråstoppe på glatte, norske vinterveier.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1710874 08/11/2013 11:24
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Helt greit at Teslaen jeg har bestilt økte 80.000 i verdi over natta grunnet en massiv prisøkning. Om dette var så smart av Tesla, det stiller jeg meg tvilende til. Nå er inngangsbilletten for stor for altfor mange. I Norge.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1710884 08/11/2013 11:42
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Sitat: PålGnål
Helt greit at Teslaen jeg har bestilt økte 80.000 i verdi over natta grunnet en massiv prisøkning. Om dette var så smart av Tesla, det stiller jeg meg tvilende til. Nå er inngangsbilletten for stor for altfor mange. I Norge.


Den har vl noe å gå på likevel, men men....

Har en kompis som har kjøpt en og fått kjørt den litt. Den som ikke finner den imponerende har antagelig en (eller burde hatt) diagnose.

Om alle trenger en er en helt annen historie. Den er diger å de små elbilene jeg har fra før dekker 99% av alle mine kjøreturer fra før så de går nok noen år til :o)

Redigert av ØyvindHr; 08/11/2013 11:43.
Re: Tesla Model S [Re: ØyvindHr] #1710893 08/11/2013 12:06
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Sitat: ØyvindHr
Sitat: PålGnål
Helt greit at Teslaen jeg har bestilt økte 80.000 i verdi over natta grunnet en massiv prisøkning. Om dette var så smart av Tesla, det stiller jeg meg tvilende til. Nå er inngangsbilletten for stor for altfor mange. I Norge.


Den har vl noe å gå på likevel, men men....

Har en kompis som har kjøpt en og fått kjørt den litt. Den som ikke finner den imponerende har antagelig en (eller burde hatt) diagnose.

Om alle trenger en er en helt annen historie. Den er diger å de små elbilene jeg har fra før dekker 99% av alle mine kjøreturer fra før så de går nok noen år til :o)

Vi er jaggu litt rare her inne på forumet. Vi kan forsvare sykler til en hinsides pris, sykkeldekk som koster like mye som bildekk, trinsehjul med keramiske lagre, wattmålere, hjulsett i karbon til priser som får bilfelger til å blekne, men når det kommer til bil, ja da skal vi jaggumei skru igjen krana.
Jeg skriver dette med en hel neve full med selvironi, bare så det er sagt.

Teslaen er fremdeles uten avgifter og moms, dritrask, dødsfin, schwær, billig i drift, gratis i bommen, gadget på hjul og forumets nest mest diskuterte bil. Skoda oktavia går vel av med seieren der.

Låner forresten en Mercedes E200 cdi mens vi venter på S'n, men den virker utrolig gammel nå. At en bil kan reagere så tregt da gitt! Sirup jo!


På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1710895 08/11/2013 12:14
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
Sitat: PålGnål

Teslaen er fremdeles uten avgifter og moms, dritrask, dødsfin, schwær, billig i drift, gratis i bommen, gadget på hjul og forumets nest mest diskuterte bil. Skoda oktavia går vel av med seieren der.

Låner forresten en Mercedes E200 cdi mens vi venter på S'n, men den virker utrolig gammel nå. At en bil kan reagere så tregt da gitt! Sirup jo!


Noen og enhver får stokket om på sine preferanser etter en prøvetur med med TMS, Det vil jeg påstå gjelder for alle som setter sine ben for første gang i en moderne elbil.
Vant med TH!NK som er tilårskommen, men tiltross for det har den egenskaper mye annet ikke har. Lånte en BMW diesel for noen år siden og herrejemen så treig. Dvs nå den først fant gir turtall og ladetrykk var den ikke dau, men det tok jamme sin tid. Blitt rimelig bortskjemt :o) Kjørte i3 BMW forleden http://www.elbil.no/elbiler/1143-her-er-en-mikro-lundetest-av-nye-bmw-i3 og den har mye "THINK" i seg. Størrelse, lav vekt kjøreegenskaper. Mye raskere og selvsagt mer delikat på alle måter. Må oppleves ;-)

Redigert av ØyvindHr; 08/11/2013 12:16.
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1710901 08/11/2013 12:30
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: PålGnål

Vi er jaggu litt rare her inne på forumet. Vi kan forsvare sykler til en hinsides pris, sykkeldekk som koster like mye som bildekk, trinsehjul med keramiske lagre, wattmålere, hjulsett i karbon til priser som får bilfelger til å blekne, men når det kommer til bil, ja da skal vi jaggumei skru igjen krana.
Jeg skriver dette med en hel neve full med selvironi, bare så det er sagt.



Joda - og så glemmer du at
a) Syklene anskaffes utelukkende for å ha det moro
... og at ...
b) dyre sykler er en fjert i budsjettet sammenlignet med dyre biler


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1710903 08/11/2013 12:31
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: PålGnål
Helt greit at Teslaen jeg har bestilt økte 80.000 i verdi over natta grunnet en massiv prisøkning. Om dette var så smart av Tesla, det stiller jeg meg tvilende til. Nå er inngangsbilletten for stor for altfor mange. I Norge.


Innstegsmodellen økte vel ikke like mye i pris. Jeg tipper det er en del priselstasitet i det øvre segmentet, som Tesla utnytter


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1710915 08/11/2013 12:43
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: PålGnål
Teslaen er fremdeles uten avgifter og moms, dritrask, dødsfin, schwær, billig i drift, gratis i bommen, gadget på hjul og forumets nest mest diskuterte bil. Skoda oktavia går vel av med seieren der.

ICON_SMILE

Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1710927 08/11/2013 13:06
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: GeirK
Joda - og så glemmer du at
a) Syklene anskaffes utelukkende for å ha det moro
... og at ...
b) dyre sykler er en fjert i budsjettet sammenlignet med dyre biler

a) At syklene brukes for å ha det moro er jo bare enda et argument for at vi er rare, siden det da er enda mindre normalt å legge penger på det isteden for den "livsnødvendige" bilen.
b) All prisvurdering tas i forhold til normalen. En vinflaske til 5000,- er en fjert i budsjettet i forhold til en brukt V70 med 150 000 km på meteret. Det betyr jo ikke nødvendigvis bilen er dyr eller flasken billig. Dermed blir en sykkel til 50 000,- dyr selv om en bil til 3-400 000,- er normal.

Side 14 av 28 1 2 12 13 14 15 16 27 28

Moderator  support