Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Høstens kraftigste sykkel og hodelykter.

Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: langen] #1710098 06/11/2013 11:50
HaraldW Offline
Besatt
Besatt

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: HaraldW] #1710102 06/11/2013 11:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: HaraldW
Hva er grøss med den? Er du redd for batterier som kan sprenge, bruker du en sånn. Uansett om du har superfancy tyske saker eller billige Østen-saker. Alt kan ha feil.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710126 06/11/2013 12:35
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Det var jo et merkelig sammentreff om at akkurat dette kom opp idag, for vi trekker akkurat nå disse lyktene fra markedet etter rapport om brann i et batteri under lading.
Vi vet ikke om dette var en fabrikasjonsfeil eller om det kan ha vært en skade påført ledningen eller laderen, men for å være på den sikre siden har vi stoppet salget og trekker lykten fra markedet.

Li-Ion batterier er dessverre ikke så sikre som de eldre NiMh, NiCd batteriene, etc. så de må behandles med respekt med tanke på den store mengden energi som de inneholder. Har vært mye problemer med disse i alt fra Ipoder (Apple måtte trekke 1. generasjon Ipod), i laptoper, Nokia telefoner som tok fyr under lading, etc.osv.
Uansett produsent er en LiPo bag som nevnes over en svært god ide, og Li-Ion/Li-Po må alltid lades under oppsyn

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: baronKanon] #1710141 06/11/2013 13:02
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Er ny bruker på forumet,
Er også ivrig modellflyger, og har tonnevis med batterierfaring.
Den Inton lykta har LiPo (Lithium Polymer) batteri. Disse batteriene krever spesiell behandlig og spesielle ladere. Fins flere nedbrente hus i landet pga modellflybatterier som har tatt fyr.
Tar de først fyr får man ikke slukket heller, og de brenner noe inn i he..... masse klipp på Youtube om man vil se.
De bør (les MÅ) lades og oppbevares på brannsikkert sted, og den posen er å anse som et minimum.
Det er ikke nødvendigvis kvaliteten det kommer an på men anvendt batteriteknologi.
Forøvrig yter de dårlig i kuldegrader.

Når det gjelder lys synes jeg det er greit med to lykter, en på styret og en på hodet.
Bruker MS 872 på styret og 808 på hodet. Godt nok for meg.

Redigert av Lunix; 06/11/2013 13:53.

-------------------------------
NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: baronKanon] #1710152 06/11/2013 13:19
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon
Hva er grøss med den? Er du redd for batterier som kan sprenge, bruker du en sånn. Uansett om du har superfancy tyske saker eller billige Østen-saker. Alt kan ha feil.

Det er nettopp grøss uansett, din nisse ICON_WINK Jeg sier jo selv at jeg aldri lader uten at greiene er under oppsyn. Det er grøss at batterier kan ta fyr, uansett logo. Og som utgjort passet jo nettopp et grøss så langt i denne tråden.

Kudos til Espen&Co for ansvarsfull opptreden, btw, selvom jeg ikke har sett noen annonsert tilbakekalling så langt.

H

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: HaraldW] #1710153 06/11/2013 13:21
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: baronKanon

Det er nettopp grøss uansett, din nisse ICON_WINK Jeg sier jo selv at jeg aldri lader uten at greiene er under oppsyn. Det er grøss at batterier kan ta fyr. Og som utgjort passet jo nettopp et grøss så langt i denne tråden.

Kudos til Espen&Co for ansvarsfull opptreden, btw, selvom jeg ikke har sett noen annonsert tilbakekalling så langt.

H

Det er fordi vi fikk meldingen for under en time siden ICON_WINK

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Espen W] #1710155 06/11/2013 13:23
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen W
Det er fordi vi fikk meldingen for under en time siden ICON_WINK

Breaking news, altså. Det var jo et sammentreff ICON_SHOCKED

H

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710160 06/11/2013 13:29
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dere trekker altså lyktene fra markedet. Betyr det at vi som har kjøpt lykta kan kjøpe julegaver for pengene vi får når vi gir lykta tilbake til Gmax?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Espen W] #1710162 06/11/2013 13:31
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det var jo et merkelig sammentreff om at akkurat dette kom opp idag, for vi trekker akkurat nå disse lyktene fra markedet etter rapport om brann i et batteri under lading.

Hvilke lykter er "disse lyktene"?. Jeg har kjøpt en Inton T6 "Bicycle & ski light" på tilbud for 299 kroner hos dere nå for et par uker siden. Den første måtte jeg returnere fordi laderen, etter å ha pepet høyfrekvent under lading, sluttet å lade etter 2 ladesykluser. Den nye laderen har også en høyfrekvent piping men lader foreløpig lykta greit. Har dog bare ladet den opp et par ganger.

Bør jeg legge denne lykta i en brannsikker pose og skynde meg tilbake til dere med den?

Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710164 06/11/2013 13:32
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå så jeg denne: tråd på TS-deler

ICON_TONGUE

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Lunix] #1710165 06/11/2013 13:34
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Lunix
Er ny bruker på forumet,
Er også ivrig modellflyger, og har tonnevis med batterierfaring.
Den Inton lykta har LiPo (Lithium Polymer) batteri. Disse batteriene krever spesiell behandlig og spesielle ladere. Fins flere nedbrente hus i landet pga modellflybatterier som har tatt fyr.
Tar de først fyr får man ikke slukket heller, og de brenner noe inn i he..... masse klipp på Youtube om man vil se.
De bør (les MÅ) lades og oppbevares på brannsikkert sted, og den posen er å anse som et minimum.
Det er ikke nødvendigvis kvaliteten det kommer an på men anvendt batteriteknologi.
Forøvrig yter de dårlig i kuldegrader.

Li-Ion i disse lyktene (som i de fleste kraftigere lykter, driller, annet elverktøy, osv.)
Jeg lader i en Li-Po Guard bag som kan kjøpes i norske hobbybutikker for ca 100kr, men koster ca 20kr inkludert frakt på Ebay. Greit å ha et par stykker: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736&_nkw=lipo+guard

Video av batteribrann med og uten bruk av Lipo Guard bag: http://www.youtube.com/watch?v=d4lNx2Wn6Oc

Jeg kjøpte meg en liten safe på Biltema for sikrere oppbevaring. Står på brannsikkert underlag på peishylla.
http://www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Verdiskap/Safe-med-nokkellas-87788/

Her lagrer jeg det meste jeg har av Li-Ion og Li-Po batterier og stuff som bruker slike

Redigert av Espen W; 06/11/2013 15:28.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Raskall] #1710167 06/11/2013 13:38
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Raskall

Hvilke lykter er "disse lyktene"?. Jeg har kjøpt en Inton T6 "Bicycle & ski light" på tilbud for 299 kroner hos dere nå for et par uker siden. Den første måtte jeg returnere fordi laderen, etter å ha pepet høyfrekvent under lading, sluttet å lade etter 2 ladesykluser. Den nye laderen har også en høyfrekvent piping men lader foreløpig lykta greit. Har dog bare ladet den opp et par ganger.

Bør jeg legge denne lykta i en brannsikker pose og skynde meg tilbake til dere med den?

Dette gjelder den dyrere modellen med 4 dioder.
Men: Alle Li-Ion og Li-Po batterier må behandles med omhu.
Har en kollega som fikk brent opp sin nye bil da batteriet i Nokia telefonen hans tok fyr under lading.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Garpen] #1710168 06/11/2013 13:39
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Garpen
Dere trekker altså lyktene fra markedet. Betyr det at vi som har kjøpt lykta kan kjøpe julegaver for pengene vi får når vi gir lykta tilbake til Gmax?

Absolutt.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Espen W] #1710176 06/11/2013 13:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Dette gjelder den dyrere modellen med 4 dioder.
Men: Alle Li-Ion og Li-Po batterier må behandles med omhu.
Har en kollega som fikk brent opp sin nye bil da batteriet i Nokia telefonen hans tok fyr under lading.

Mm.. Jeg har ei stålbøtte med lokk som jeg lader disse batteriene i. Vet ikke om det er godt nok men føler meg tryggere enn om batteriene ligger rett på parketten. ICON_SMILE

Dere bør forøvrig også få sjekket ut laderne på lille-lykta. Jeg har hatt to av dem i hus og begge laderne har pepet fryktelig høyfrekvent under lading. Noe som gjør det vanskelig å lade dem under oppsikt.

Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710183 06/11/2013 14:02
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Har en sånn pose. Men laptoppene hjemme står jo ofte plugget i hele tiden. De har vel Li-Ion batterier vanligvis? Burde jeg putte dem i en stålbøtte også? Det blir jo noe upraktisk.... :/

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: vids] #1710193 06/11/2013 14:18
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: vids
Har en sånn pose. Men laptoppene hjemme står jo ofte plugget i hele tiden. De har vel Li-Ion batterier vanligvis? Burde jeg putte dem i en stålbøtte også? Det blir jo noe upraktisk.... :/

Brann i laptop batterier er dessverre ikke uvanlig. F.eks måtte Dell tilbakekalle 4.1 millioner laptoper for noen år siden.
De er ikke alene:
https://www.google.com/search?sourceid=n...are&spell=1

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710194 06/11/2013 14:20
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Altså, alle kan levere varer med feil, og det er, som nevnt, supert når leverandører som Gresvig umiddelbart tar ansvar og sørger for betingelsesløst innbytte og pengene tilbake. Troverdigheten i behold!

MEN – pussig nok kom batteribrann i Østenprodukter fram igjen. Volumet av disse er selvsagt mye større enn mange andre produsenter, men likevel, jeg betaler meg gjerne ut av engstelse for at ting kan ta fyr. Sikkert bra med en pose, men jeg hadde liksom tenkt meg at jeg nokså trygt kunne lade batteriene, dog under oppsyn.

Mulig dette er, eh.. en brannfakkel..

Harald

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: HaraldW] #1710198 06/11/2013 14:32
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Altså, alle kan levere varer med feil, og det er, som nevnt, supert når leverandører som Gresvig umiddelbart tar ansvar og sørger for betingelsesløst innbytte og pengene tilbake. Troverdigheten i behold!

MEN – pussig nok kom batteribrann i Østenprodukter fram igjen. Volumet av disse er selvsagt mye større enn mange andre produsenter, men likevel, jeg betaler meg gjerne ut av engstelse for at ting kan ta fyr. Sikkert bra med en pose, men jeg hadde liksom tenkt meg at jeg nokså trygt kunne lade batteriene, dog under oppsyn.

Mulig dette er, eh.. en brannfakkel..

Harald

Så blir spørsmålet om det lar seg gjøre å betale seg ut av det? Espen_W viser vel bare et par innlegg over til at det har skjedd lignende ting med blant annet Dell sine produkter...

Mulig du kjøper deg ut av din angst, men tror ikke du kjøper deg ut av faren med å oppbevare batterier innendørs.

keo
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710463 07/11/2013 09:20
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Kupper/sporer tilbake tråden litt. Hva tror folket om denne: Gemini DUO LED .

Mye for pengene? En god lykt å ha i tillegg til en Tesla eller to på styret? Tilstrekkelig for stisykling alene? Overkill?

Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: HaraldW] #1710465 07/11/2013 09:22
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Er det veldig lenge siden 2008? Ikke SÅ lenge siden, synes jeg. Men på lyktefronten har det gått flere lysår.

En høstkveld i 2008 fikk jeg være med en god kompis på en test av lykter langs Ankerveien ved Sognsvann. Forumets Geir Anders hadde nemlig fått det for seg at den beste måten å teste lykter er å ta dem med ut i felten. Forumets chalshus og KnutAa var også med om jeg ikke husker feil, og vi hadde en riktig spennende nerdekveld med en IKEA-pose full av lykter.

Det morsomme er at vi knapt snakket om lumen. Faktisk var ikke lumen noen målestokk for bare få år siden. Målestokken på testen var en håndfull kjegler og en hvit eske.

For nostalgikere; her er den redaksjonelle saken (bildene mangler dessverre) med link til forumdebatten før og etter testen.

Og her er jammen Picasa-galleriet til Geir Anders også, siden bildene har falt bort fra terrengsykkel.no.

Harald

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Lektoren] #1710469 07/11/2013 09:30
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lektoren
Kupper/sporer tilbake tråden litt. Hva tror folket om denne: Gemini DUO LED .

Mye for pengene? En god lykt å ha i tillegg til en Tesla eller to på styret? Tilstrekkelig for stisykling alene? Overkill?

Den er jo slående lik Lupine Piko, og ser svært velbygget ut! Og en super pris. Den har 15 graders spredning, mot Pikos 22 grader, men er usikker på hvordan dette ser ut i praktisk bruk. Min Piko er i alle fall veldig jevn og bred til å være så liten.
Til skikkelig sykling i skogen ville jeg hatt en slik på hjelmen (som jeg gjør med min Piko) og en større lykt på styret. Jeg pendler med Pikoen på styret, og tar jeg omvei innom Østmarka på vei hjem, holder Pikoen i massevis til stisnuttene jeg kan finne på å svinge innom.

Harald

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710476 07/11/2013 09:39
trondav Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøpte denne (Gemine DUO led) hos Sykkelkomponenter i forrige uke. Hadde min første tur i skogen med den i går - knallbra på hjelmen. Virker veldig solid og er lett som bare det. Mer enn nok for meg selv på ett av de laveste lysnivåene. Har også en MJ808 på styret - men den trenge jeg ikke å bruke i det hele tatt. Syklet i 3 timer og det er fortsatt grønt lys - løp og kjøp!

Giant Propel Advanced 0, Scott Scale 910, Trek Madone 2.1
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: trondav] #1710479 07/11/2013 09:49
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Takk for gode svar. Jeg har rukket å bli 44, og trenger mye mer lys enn jeg gjorde før. Slenger en Tesla og en Magishine på styret og setter en Gemini på hjelmen, så blir det trening før snøen kommer, også.

Etter at snøen har falt, blir det vel ikke behov for to lykter på styret, tenker jeg.

P.S. Av og til skulle jeg virkelig ønske jeg hadde like godt mørkesyn som avataren min. Det hadde blitt billigere. ICON_SMILE

Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: Lektoren] #1710485 07/11/2013 09:58
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lektoren
Etter at snøen har falt, blir det vel ikke behov for to lykter på styret, tenker jeg.

På snødekte stier i skogen holder det med adskillig mindre lys, sånn hvis du ikke har prøvd det før. En nærmest magisk opplevelse!

H

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: HaraldW] #1710498 07/11/2013 10:33
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jepp. Har frydet meg over sykling i mørket på snødekte vann mange ganger. Den beste opplevelsen hadde jeg en måneløs, stjerneklar natt. Kun lyset fra stjernene. Magisk er ordet.

Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710635 07/11/2013 15:52
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Har kommet fram at det har vært registrert enda ett branntilløp i batteriet på Inton NB-1308 (under lading), så det var tydeligvis helt riktig å stoppe salget/trekke tilbake i går.
Er solgt 92stk ut av våre butikker, så det jobbes med å spore opp eierne, i tillegg til vanlig prosedyre ved tilbakekalling med varsling til og etterfølgelse av DSB (Direktoratet for Samfunnsberedskap og Sikkerhet), sine rettlingslinjer.med hensyn på kunngjøringer etc.

Vi har varslet andre norske firmaer som selger samme lykt. Lyktene er fortsatt tilgjengelige fra dem, for de som ønsker en slik lykt.

Redigert av Espen W; 07/11/2013 16:58.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: langen] #1710813 08/11/2013 08:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Eller hvis du vil ha den i morgen http://www.rcbutikken.no/produkter/batte...po-batteri.aspx

Har du en RC-sjappe i nærheten, kan du skaffe deg en i dag.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710840 08/11/2013 09:14
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Igjen - Espen W og GIntersport presterer et skoleeksempel når det først går galt og man må varsle og trekke tilbake produkter. Kjipt når man driver butikk selvsagt, men man sitter igjen med troverdigheten i behold.

Her har mange kjøpmenn noe å lære. Bra Espen!

Harald

NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: HaraldW] #1710853 08/11/2013 09:57
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
yes

Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter. [Re: thorleif] #1710878 08/11/2013 11:31
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Takk for det folkens!
For oss var det en selvfølge å stoppe salget etter ett rapportert tilfelle, og når det kom fram at 2 av 92stk solgt hadde tatt fyr så var det jo absolutt ingenting å lure på.
Noe som er skremmende er at denne lykta fortsatt kan bestilles fra norske leverandører selv flere dager etter at vi opplyste dem om den overhengende faren ved produktet.
Det er dessverre et bevis på at selv om man som forbruker ikke har hørt om problemer/fare med et visst produkt så betyr ikke det nødvendigvis at produktet er trygt. Er mange som holder lokk på slike ting, dessverre.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå