Merkelig nok, kanskje, men det fins ikke så himla mange halvdempa sykler bygd for så mye vandring foran. Jeg ville tatt en titt på Saracen Zen 650b. Den kommer nå med 140 mm gaffel/67 graders styrerørsvinkel i 2014. Ujålete, men dønn solid.
Mulig den fås kjøpt som løs ramme også, men jeg veit ikke.
Ht for sti er konge, de som sier noe annet har rett å slett ikke prøvd en lenge nok.
Klatrer godt, generelt lavere vekt enn en fulldemper, du blir mer fokusert på linjevalg. Kan du sykle trial, så har man også muligheten å forsere store steiner og andre moro linjer som ikke går med fulldemp.
Jeg har DH sykkel som brukes på de toppturene hvor jeg kan stien godt, og jeg vet det kun blir pushing opp. Evo 456 blir brukt til de turene hvor jeg ikke kjenner til stien, eller det er tråkking.
Merkelig nok, kanskje, men det fins ikke så himla mange halvdempa sykler bygd for så mye vandring foran. Jeg ville tatt en titt på Saracen Zen 650b. Den kommer nå med 140 mm gaffel/67 graders styrerørsvinkel i 2014. Ujålete, men dønn solid.
Mulig den fås kjøpt som løs ramme også, men jeg veit ikke.
Den kommer i løs ramme og som koster 2850,-. Komplett Saracen Zen koster 14 250,-. Sjekk testen!
Ragley og On-One er også gode alternativer. Langbein HT er utrolig artig!!
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
Man kan heller ikke sammenligne normal XC halvdemper med en halvdemper som opsatt for sti.. Har 26" "birken" maskin, og har prøvd 29".. Jeg takler det ikke offroad i det hele tatt. Får ikke noe flyt, spretter rundt med lite vandring og krappe vinkler og lettrullende dekk med dårlig grep..
Kjører med Ardent, Rubberqueen, DerKaiser på min 456EVO..Må ha skikkelige dekk for at det skal funke! Ardent dekkene er for det man ser på som vanlig terrengsykling, rubberqueen for stiturene og kaiser for der hvor jeg vet at det blir mye harde nedturer..
Ht for sti er konge, de som sier noe annet har rett å slett ikke prøvd en lenge nok. Klatrer godt, generelt lavere vekt enn en fulldemper, du blir mer fokusert på linjevalg. Kan du sykle trial, så har man også muligheten å forsere store steiner og andre moro linjer som ikke går med fulldemp.
Ditto, jeg har en ekstra Ragley blue pig x (med true temper stål) i M du kan få for en tusing med styrelager, funker som fjell med fox 36 160mm. Foretrekker den gamle cotic`n.. T
Ditto, jeg har en ekstra Ragley blue pig x (med true temper stål) i M du kan få for en tusing med styrelager, funker som fjell med fox 36 160mm. Foretrekker den gamle cotic`n.. T
Takk , men M blir nok i minste laget vil jeg tro, er 184 ich cm Tror vel L eller XL er best da?
Koser meg på en On-One 456 med 150mm foran, anbefales absolutt. En god gaffel gir en kontrollert sykkel. Liker responsen i en HT og at sykkelen stiller krav til meg og linjevalg, men det er klart jeg savner fulldemper en gang i blant. Ikke så ofte i de groveste og bratteste kneikene, men faktisk mest på singletrack med mye røtter på tvers et.c. Bakhjulet henger og bremser og fulldemperene glir forbi.
Jeg har en ROS-ramme fra Niner i bestilling. Kjørte sju sesonger på Cotic Soul, og har hatt et par sesonger på mer XC-orientert sykkel med store hjul nå (Scott Scale 29). Ser virkelig fram til å dra på tur med en langbeint stålhardtail igjen.
Jeg har en ROS-ramme fra Niner i bestilling. Kjørte sju sesonger på Cotic Soul, og har hatt et par sesonger på mer XC-orientert sykkel med store hjul nå (Scott Scale 29). Ser virkelig fram til å dra på tur med en langbeint stålhardtail igjen.
Venter i spenning på terningkast
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Venter i spenning på terningkast
Jeg er skiløper om vinteren (og bor på Lillehammer), så du må vente en stund. Jeg har nok ikke noe å komme med før godt uti april.
Hva slags gaffel skal du ha på den Straightline? Er litt sugen på den der selv..
Veldig i tvil. Ifølge Niner er geometrien tilpasset gaffel på 120-140mm. Ferdigsyklene selger de med 120 og 130mm, så da tror jeg kanskje 140mm gir en veldig høy front og veldig baksetefølelse (selv om jeg har lyst på nye Pike). Tror jeg denne gangen uansett satser på Rockshox, og har inntil videre siktet innstilt på Revelation RCT3 130mm.
Ellers blir det fornuften som styrer: RS Reverb, hjul basert på LB wide -felger, XT-nav og revo-eiker, sannsynligvis 1x10-oppsett med Shimano og Wolftooth 30t. Satser også på solide dekk i Hans Dampf -klassen.
Har en Ragley bluepig med 140 32 gaffel og storkoser meg når anledningen byr seg. Min oppfatning er at fronten ikke er spesielt høy og hvis klatrecrux ikke er hovedpri så vil den kunne ta 160mm fint. Selv er jeg på vei til å gjøre den om til en skikkelig dirty 120mm 69er. Skal bli morsomt å se hvordan det funker.