Jeg har forstått det dithen at det viktigste er at man selv synes man ser godt i mørket.
Ja - og det skjer noe med lysbehovet etter fylte 40. Jeg syklet i Estenstadmarka tirsdag i regnvær og svært bløte forhold og synes ikke 2600/700 lumens på styre/hjelm var akkurat passe for å kunne dra på skikkelig nedover.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Er det mulig å få kjøpt større batteri til inton-lykta? 80 min på fullt er 40 min for lite for meg.
Jeg har en forespørsel inne hos Glintersport om akkurat det. Har ikke fått svar, men kan legge det ut her når jeg får. (Om ikke Espen har lyst til å informere oss.)
Jeg har forstått det dithen at det viktigste er at man selv synes man ser godt i mørket.
Ja - og det skjer noe med lysbehovet etter fylte 40. Jeg syklet i Estenstadmarka tirsdag i regnvær og svært bløte forhold og synes ikke 2600/700 lumens på styre/hjelm var akkurat passe for å kunne dra på skikkelig nedover.
Hva slags lykter har du, Geir? Og ikke uenig om dette med alder og lysbehov. Foreløpig ser det ut som passerte 40 ikke har rammet synet så hardt, men spørsmålet er selvsagt om man skal ta det store jafset og klinke til med 4000 lumen (og ikke teoretisk 4000 og praktisk 2800, det synes jeg er en fjollete markedsføringsgimmick), eller klare seg med mellom 2500 og 3000. OG - som Subs nevner tidligere i tråden, når er det «nok» for øyet? Vil en lykt med et enormt antall lumen bare gjøre at øyet blender ned? I så fall står vi vel overfor «lumen-myten». Vi blir markedsført for mer eller mindre troverdige massive lumen-kilder, mens det er øyets blending og fargetemperatur som er vel så viktig. Eller hva?
Edit: Jeg spør fordi jeg lurer, og etter antakelsen at en god lysopplevelse ikke bare dreier seg om antall lumen.
Harald
Redigert av HaraldW; 01/11/201310:08.
NOTS
Re: Høstens kraftigste sykkel og hodelykter.
[Re: HaraldW]
#170783801/11/201310:20
Vil en lykt med et enormt antall lumen bare gjøre at øyet blender ned? I så fall står vi vel overfor «lumen-myten». Vi blir markedsført for mer eller mindre troverdige massive lumen-kilder, mens det er øyets blending og fargetemperatur som er vel så viktig. Eller hva?
Edit: Jeg spør fordi jeg lurer, og etter antakelsen at en god lysopplevelse ikke bare dreier seg om antall lumen.
Harald
Dette er gode poenger. I tillegg til fargetemperatur er spekteret viktig. Dersom du har store huller i de grønne delene av spekteret, blir f-eks bladverk vanskelig å se, noe som dramatisk påvirker evnen til å holde hastighet på stier med mye vegetasjon langs sidene. Jeg kjørte i mange år med en første generasjons HID-lykt fra NiteRider, og den var helt håpløs på dette.
I disse dager har jeg en Lupine Betty på styret og en Tesla på hjelmen. De er noen år gamle, men fyller mine behov 100% (inntil jeg får prøvd noe nytt, antar jeg).
Vi hadde noen uker i Trondheim med den uvanlige kombinasjonen av høstmørke og knusktørre stier. Da følte jeg at jeg hadde så mye lys at jeg kunne kjøre fortere enn i dagslys - særlig på partier i tett granskog. Nå som fuktigheten er tilbake, kunne jeg sikkert satt pris på mer lys,
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#170787701/11/201311:21
Jeg har snakket med Lupine-importør DSG om lumen og hva de mener om dette. Jeg tar meg den frihet å sitere noe av det jeg fikk til svar. Det er selvsagt enkildejournalistikk, og importøren vil selvsagt selge sine lykter og fremholde dem som de beste. Likevel har de unektelig et poeng, og jeg ba jo om salgsargumenter til fordel for et forholdsvis dyrt merke.
Sitat:
Sitat: Lupine-importøren
Det som er interessant med lyktediskusjoner er at ingen noen sinne snakker om fargetemperatur og fargespekter, noe som er mye viktigere enn antall lumens. Lupine kjører en fargetemperatur på 6000 kelvin, som tilsvarer lyset fra sola på en veldig lett overskyet dag. Solens fargetemperatur spenner fra 5000K ved solnedgang til 6500K på en sterkt overskyet dag. Mange konkurrenter har lys med vesentlig høyere fargetemperatur enn 6500K, noe som gjør at man mister mye informasjon fra terrenget, og som da vesentlig påvirker evnen til å sykle godt. Lupine sine lykter er fullspektret, noe som vil si at alle farger vil bli gjengitt på korrekt måte, noe som selvfølgelig også er meget viktig. Med mer lumens vil jo pupillene våre reagere på dette, og oppfattet mengde lys blir ikke så stor som den virkelige mengden er, derfor kan man fint sykle med relativt lite lys, når øyet har tilpasset seg.
Jeg slutter at det har vel så mye å si hvilken «kvalitet» lyktene har, slik som fargetemperatur, spekter, bredde og jevnhet og selvsagt byggekvalitet og batteritid som er akseptabel. Og jeg har en mistanke om at spekter og temperatur er de minst populære egenskapene man ønsker å markesdsføre. Vanskelige å forstå er de også, og et stort antall lumen er en størrelse de fleste kjøper lett. Kanskje for lett.
Harald
NOTS
#170789301/11/201311:43
Lumens i seg selv er jo også ganske uinteressant hvis man har feil spredning. Masse lumens i en smal kjegle gjør at øynene blender ned, og man ser ikke noe bedre enn om man hadde hatt færre lumens. Mer lumens og mer spredning, og da snakker vi.
De fleste har vel opplevd at det er vanskelig å sykle med lys i skumringen. Skrur man på lykten for tidlig, blir man blendet såpass av lyskjeglen at man ikke lengre får nytte av balansen som periferisynet gir. Venter man for lenge, blir det jo for mørkt til å se noe foran seg. I alle mine år som lyktoman har kun prøvd én som kunne skrus på så tidlig man ville, fordi den har så mye spredning at man også får lys til periferisynet.
#170793701/11/201312:46
Vil nok si at naturlig lys har et mye større fargetemp-spekter enn det som lupine er sitert på over her. Fra 2-3000 på en varm solnedgang til 15000 på en overskya vinterdag.
Ellers er det en int. diskusjon hva som er "mer enn nok" lys. Personlig nærmer jeg meg førti og setter pris på mye lys. Merker at jeg sliter med kombinasjonen skumring/solnedgang og mørk skog, føles som jeg ikke får nok "bilder pr sekund" fra øynene og at alt får litt bevegelsesuskarphet.
Gjorde en oppgradering på lyktene denne høsten, har nå Bright as Day 3000 på styret og en magicshine 880 (kanskje 1500 reelle lumens?) på hjelmen. Det var en klar forbedring fra min gamle "1400" mikke mus-lykt, men jeg synes fortsatt ikke det er for mye lys, og kunne sikkert hatt dobbelt så mye
[Re: thorleif]
#170794901/11/201313:10
Mye bra info her. Det vil også være individuelle variasjoner mellom hva som oppleves som korrekt fargetemperatur. Den første prøven som vi fikk på Inton lykta hadde 6500K (U2 1C dioder), mens neste hadde 7000K (U2 1A dioder). Selv om jeg foretrekker 4300K på billys (OEM standard på HID) (hvordan i h.. greier bilindustrien fortsatt å ta seg så grovt betalt for så utdatert teknologi..) vs. høyere K, så opplevde jeg 7000K versjonen av Inton lykta som bedre i forhold til 6500K versjonen, men dette vil nok variere mellom forskjellige merker og. I lystesten min (måler Lux reflektert fra hvitt tak) så målte begge versjoner nøyaktig samme reflektert Lux. Normalt går styrken ned med høyere fargetemp, så lenge alt annet er likt.
Som Lars Thomas skrive lengre oppe. Jeg har heller ikke opplevd at jeg har hatt for lite lys med meg på tur. Vi gjorde til og med en test der vi fyrte på 18000 ekte lumen på en av Nord Norges beste MTB syklister.( 3 stk Bright as Day 6000 ) Og så fikk han oppgaven med å sitte ny pers ned fjellet vi bruker her oppe. Han perset med 10 sec i mørke. Men mente han nå hadde nok lys. Er også enig med Espen W. I mørke er det ganske deilig med hvitere lys kontra gult. En ting som nevnes lite er varmgang i lykter ved for lite luft kjøling. Dette påvirker også lyset og lyset levetid. BAD 3000 og 6000 er lykten med meget stor spredning samtidig som lys kjeglen er veldig lang. Funker fjell både på sti og i åpent lende. Er utrolig viktig med god spredning for å kunne orientere seg riktig i terrenget. Både på sykkel og på ski som vi gjorde i går kveld. Video av 18000 100% ekte lumen på vei ned fjellet: http://www.youtube.com/watch?v=pMsk-8eB_o4 På Nakamura Fat Bike.
#170875403/11/201318:41
Jeg er altså helt konsekvent på «dyrest er alltid best». Og Lupine leverer på begge områder: En helt latterlig bra kvalitetsfølelse og lys, og en helt latterlig fjollete pris.
H
Du har nok bare delvis rett. Hvis man dissekerer f.eks en Lupine vs. en MagicShine vil man finne at ja, det er forskjell på komponentpris og også byggekvalitet, men ikke i nærheten av å forsvare den store prisforskjellen. Her går det penger til en mye større organisasjon og sikkert også margin.
Ellers viser jo historien at presumtivt høykvalitetsleverandører fra tid til annen gjør designmessige feil, så også Lupine. For meg betyr kvaliteten på service vel så mye. Jeg har en high-end lykt på styret, men etter dårlig oppfølging fra importør kommer jeg aldri til å kjøpe tilsvarende igjen (defekt lader ga 10-12 uker reparasjonstid og ingen erstatningsprodukt). Tilsvarende har jeg en MJ-880 på hjelmen, defekt lader der ble umiddelbart erstattet i butikk.
Så oppgir nok low-end produsenter konsekvent høyere Lumen-tall enn reellt, men det finnes da high-end som gjør det samme, selv om avviket nok er mindre. Da er det bra med objektive lyktetester som gjøres hvert eneste år. Ser f.eks at min MJ-880 er målt til ca. 1.500 lumen på MTBR.com, den kostet meg 1.000 kr (på tilbud), en Piko X i siste versjon er oppgitt til 1.200 lumen (og det er vel omtrent det den yter også) og koster ca. 3.000
Man kan jo spørre seg om ikke Lupine og andre driver utviklingen framover ift. mengde lys og at dersom ikke noen kjøper så vil alle bli skadelidende? Så vidt jeg har sett bruker vel stort sett alle Cree sine produkter, så da er det vel de som også driver utviklingen? Resten er vel bare normal ingeniørkunst?
Lars-Erik
#170884003/11/201321:49
Neppe i dette forumet, siden de fleste her antakelig sykler i skogen i tillegg til å gå på ski, og dermed helst bruker, eller liker å debattere, lykter med mer futt enn 220 lumen. Antakelig helt OK for skiturer, men forbikjørt og ubrukelig på hjelmen en mørk høstdag.
H
NOTS
[Re: Ugla]
#170906604/11/201312:13
For meg betyr kvaliteten på service vel så mye. Jeg har en high-end lykt på styret, men etter dårlig oppfølging fra importør kommer jeg aldri til å kjøpe tilsvarende igjen (defekt lader ga 10-12 uker reparasjonstid og ingen erstatningsprodukt).
Dette er selvsagt sjekket ut, kontrollert og funnet i orden for min del. Importøren viser etter eget utsagn stor romslighet omkring reparasjoner. Som redningsmannskap i Norsk Folkehjelp har jeg også gleden av å bruke andre lykteprodukter fra samme importør.
Men enig – å kalle seg high end med dertil hørende pris krever at importøren står på pinne. Ett eller annet sted må jo pengene gå, selv når det er tyske ingeniører som designer og skrur sammen greiene. Det er jo nettopp dette som gjør at jeg nå dumper Light&Motion. Den tidligere importøren sto virkelig på pinne, og hadde et forholdsvis bredt forhandlernett. Så kom Shimano Nordic på banen og rota til alt. «Heldigvis» sammenfalt det med aldrende batterier og lite antall lumen etter dagens målestokk (mye vil ha mer-prinsippet, i alle fall når det er tilgjengelig på markedet), samt at produsenten har sakket akterut i forhold til andre merker.
Så skal jeg ikke legge skjul på at Kinalyktene, uansett forhandler, for meg framstår som et kjedelig alternativ. Ikke noe å bli «teknisk inspirert» av. Men - forskjellige behov. Baronen mener lykter kun er et nødvendig onde, jeg mener det er kult stæsj på linje med avanserte setepinner, snedige demperoppheng eller dynamiske dekk hvis mønster og egenskaper kan debatteres herfra til evigheten (som er når det kommer en ny modell). Og så lenge man mener det er kult stæsj, er det vel en forholdsvis aksept i forumet for en høyere pris enn billigsaker produsert av barn på den andre siden av jorda.
Harald
NOTS
[Re: pharynx]
#170909504/11/201312:55
Led Lenser SEO 7R - Lysstyrke: 220 lumen - Lyskilde: Både hvit og rødt lys - Lystid: Maks styrke 5 timer. - Lyslengde: 130 meter - Batteri: Oppladbart Li-ion - Vanntetthet: IPX 4. D.v.s. at lykta tåler et kraftig regnskyll
Arvtageren til Led Lenser H7, lav vekt og bra lys til jogging fotturer og langrenn, også er det bra batteritid. På sykkel i skogen blir det litt for lite lys, men som en nummer to lykt eller reserve i sekken duger den
#170920504/11/201315:45
Til den nye 4000lumen Ultrafire fra DX trenger jeg litt mer strøm. Er det mulig å koble sammen et slikt batteri fra DX så de både lader og kan brukes uten å kobles til hver enkel pakke?
Hei, tidligere i tråden var det spurt om erfaringer med den ny Inton 4x cree XM-L-U2 lykten til G-max/Intersport. Jeg har hatt denne i en mnd. nå og er veldig fornøyd med lyset. synes den har god og jevn spredning og nok lys til mitt bruk i skogen. I går var jeg uten en tur for å sammenligne den med to andre lykter jeg har, Hope Vision 4 og Sirius Kryptolight (DX/MS 808 klone). Bildene er tatt med mobil og den lysende prikken midt i bildene er en refleks ca. 100m unna.
Hope Vision 4 Sirius Kryptolight Inton 4000
Redigert av Starwars; 06/11/201307:33.
Frank
[Re: Starwars]
#171001306/11/201309:30
Hei, tidligere i tråden var det spurt om erfaringer med den ny Inton 4x cree XM-L-U2 lykten til G-max/Intersport. Jeg har hatt denne i en mnd. nå og er veldig fornøyd med lyset. synes den har god og jevn spredning og nok lys til mitt bruk i skogen. I går var jeg uten en tur for å sammenligne den med to andre lykter jeg har, Hope Vision 4 og Sirius Kryptolight (DX/MS 808 klone). Bildene er tatt med mobil og den lysende prikken midt i bildene er en refleks ca. 100m unna.
Selvom bildene er tatt med mobil, er dette gode illustrasjoner på vellykkede og mindre vellykkede lykter. Eller noen få års utvikling, om man ser raust på det. Intonlykta kaster ikke nødvendigvis lys så mye lengre framover enn de to andre, men er derimot svært god der slike lykter bør være gode, nemlig de første 50 metrene, bredt og jevnt.
Inton skrøner litt med antall lumen, men til 1500 spenn må jo dette være skikkelig valuta for pengene for antatt 2800 reelle lumen.
Jeg regner også med at Kinalyktene nå tilfredsstiller alle krav til sikkerhet, noe kanskje GIntersport-Espen kan svare på. Selvom alt mitt lykteutstyr skal tilfredsstille alle krav, overvåker jeg alltid ladingen, og går i alle fall ikke ut av huset eller legger meg mens greiene står på lading. Sammen med en kompis og modellhelikopterpilot fremprovoserte vi en gang overlading på et bittelite LiPo-batteri. Det er fascinerende å se hvordan en klædd på størrelse med en fyrstikkeske kan ha så mye futt og prestere en meters stikkflamme. (Ja, det var LiPo som er noe hissigere enn LiOn, men likevel.)
H
NOTS
#171001706/11/201309:43