Sarpsborg Sykkelsport konk
|
Re: Sarpsborg Sykkelsport konk
[Re: Espen E]
03/11/2013 22:50
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kundene som vet at de skal ha G03Ti-klosser handler der de får den billigst/enklest mens kunden som bare vet at de trenger nye bremseklosser går dit de vet de får hjelp til å kjøpe riktig bremsekloss. Før, la oss si for 10 år siden var det en mye større prosentandel i den siste gruppen enn hva som er tilfelle nå. Flere har blitt mer kunnskapsrike og trenger mindre service/kjøpshjelp. Endring hos forbrukerne betyr endring i butikkmiksen.
Vil vel gå så langt å si at enhver butikk trenger nettsider i mobilversjon slik at jeg f.eks kan sitte på bussen fra Oslo til Holmensenteret og sjekke hvem av butikkene som har varen jeg ønsker på lager til best pris, og der jeg kan bestille og betale mens jeg sitter på bussen og dermed bare stikke innom og hente uten å stå i kø. Butikker som ikke tilbyr en slik tjeneste vil nok på sikt dessverre være døsdsdømt på sikt. Skal man overleve som ren sykkelbutikk på sikt så er man avhengig av et veldig bra verksted, samt en "nettbutikk" hvor man kan bestille varen og hente den i butikk senere. Internett er kommet for å bli, enten man liker det eller ikke 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: HeavyDude]
04/11/2013 00:13
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror butikkene (og verkstedene) vil ha mye mindre på lager i fremtiden, det begynner å bli alt for mange artikler til at det er mulig å opprettholde ett stort vareutvalg. Hvis vi ser på bilbransjen i dag så må det meste bestilles allerede, det er ikke som før da man kunne gå inn på en bensinstasjon og kjøpe 4 tennplugger og viskerblader, ett verksted må ofte bestille 4 plugger fra en grossist, grossisten har lokale lager rundt omkring som leverer til verkstedet i løpet av noen timer, det lokale lageret må så bestille 4 nye plugger fra sitt hovedlager og det får de da ofte levert dagen etter, hvis minimumsantall er nådd så genereres automatisk en ordre og i tillegg blir ordrer lagt inn manuellt, grossisten har også bare en brøkdel av sortimentet på lager og da kan man risikere noen ukers leveringstid.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
04/11/2013 05:53
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg vil bare få presisere at mine negative erfaringer beskrevet tidligere i tråden handlet om Gaarder sykkelsport. Jeg har ingen negative erfaringer med Sarpsborg sykkelsport. Men det kan være fordi jeg alltid har ringt på forhånd og forsikret meg om at de hadde det jeg trengte før jeg besøkte butikken.
Det sykkelbutikker trenger er unge, lidenskaplige syklister som sykler masse og mekker masse selv. Disse vil sørge for å alltid ligge i forkant. Jeg tror hemmeligheten kan ligge i å alltid ha det siste, nye, cutting edge-utstyret veldig synlig i butikken før de store kjedene.
Hadde jeg f. eks. vært ute etter watt-måler, så hadde jeg tatt med meg den Garmin Vector-boksen som lå på disken på Sykkelstasjonen da jeg var der for 3 uker siden. Hos butikker som Gaarder og Sarpsykkel tror jeg aldri det vil være mulig å få tak i en Vector over disk.
Jeg skryter mye av sykkelstasjonen. Jeg har ingenting annet med dem å gjøre enn å være kunde. Fornøyd kunde. Sånn for at dette ikke skal oppfattes som reklame, liksom.
|
|
|
[Re: bvp]
04/11/2013 09:03
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg tror butikkene (og verkstedene) vil ha mye mindre på lager i fremtiden, det begynner å bli alt for mange artikler til at det er mulig å opprettholde ett stort vareutvalg. Enig i dette, men jeg tror da man må komme over den kneika der jeg som regel får hakeslepp når LBSer forteller meg prisen på varene de kan bestille for meg. Hvis jeg da i tillegg har måttet slå neven i disken for å få noen til å gi meg oppmerksomhet i stedet for å hilse og spørre om de kan bistå med noe når jeg kommer inn i butikken, får jeg lite lyst til å betale høyere pris enn hva jeg kan kjøpe for over nett.
Per B.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
04/11/2013 09:34
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Skjønner forøvrig ikke hvor du fikk det fra at det var en smålig tankegang ovenfor forbrukerne. Jeg tolket det at kundene ønsket seg dårligere service (blant annet ved å velge billig), men det var kanskje ikke det du mente. Alle ønsker seg nok god service, og opplevelsen av det er nok forskjellig. Alle ønsker seg også en god pris -- ikke nødvendigvis den billigste, men opplevelsen av å ha gjort en god handel.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
04/11/2013 09:59
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det du skisserer funka ikke helt for elprice.. Elprice: God ide, for ungt firma, for høy fokusering på vekst med små marginer, for dårlig økonomi, for smått, noen år for tidlig, kombinert med inkompetanse i mange ledd. Omlegging til modellen jeg skisserer krever et kjent merkenavn og at man er markedsleder i volum og m ed sterkt økonomi før man går i gang. Elprice ble bare den irriterende og blakke konkurrenten som var en vorte på samme adresse. Se derfor heller på Komplett og modellen de bygger med først pick up point i mange byer og nå showroom i Oslo som første by. I Sverige kjøper de opp utsalgsteder for å kunne ha pick up points og showroom også der. Elkjøp, Expert, XXL, GIntersport og en rekke andre vil bli nødt møte veksten i netthandel ved å bli sterkere på nett og legge mer omsetning den veien. Det er negativ vekst i varehandelen i tradisjonell retail, og dette vil ikke snu, mens netthandel vokser tosifret i % pr år innenlands. I tillegg kommer omsetningen vi sender ut av landet. Det er vel sånn med de store kjedene at de selger deg hovedproduktet med tilnærmet 0 i fortjeneste, og tar inn fortjenesten på kabler og oppheng til tv'er o.l. Jeg har selv "gått i fella" ved flere anledninger. Skulle ha ny tv, gjorde grundig forarbeid, og kranglet ned prisen siden jeg hadde sett den billigere et annet sted. Når alt var klart, så måtte jeg ha stativ til å henge den på veggen, noe som kom på 1.500 kr. Samme med mobil, fikk tak i billig mobil men kjøpte minnekort til 3 ganger prisen på nett.
|
|
|
04/11/2013 10:36
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Sørensen sykler og Bikedeal.no er jo en slags kombinasjon av nettbutikk og vanlig butikk. Det er bra at man kan sjekke på forhånd om de har det man skal kjøpe, men når man må vente til dagen etter for å hente det, holder det ikke.
Jeg var en gang innom for å hente noe kjøpt på nett, før de hadde pakket det. Jeg spurte om det var mulig å hente likevel, og fikk en overbærende kommentar om at jeg "nok ikke skjønte helt hvordan det fungerte". Jeg måtte vente til de hadde bekreftet at pakken var ferdig til henting, dagen etter. Det var tydeligvis latterlig at jeg foreslo at de skulle hente det jeg hadde bestilt før de hadde sagt at alt var klart.
Dette gjaldt to dekk, som jeg avbestilte via telefon utenfor butikken. Jeg syntes følr at Bikedeal.no var en ok butikk, men nå kommer jeg aldri til å handle der igjen. Litt fordi hele opplegget er merkelig, men mest pga utrivelig "service".
|
|
|
04/11/2013 10:37
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
De små butikkene må fokusere mer på merverdi tror jeg, gjerne av den utradisjonelle sorten. Uten at jeg har sett regnskapstallene fra kommende eksempler, så har de iallefall kunder: Cyclelab i Øst-london hadde en dekkpumpe montert på utsiden, og reservedeler på innsiden, i tillegg til en kaffe/juicebar. Genialt å stikke innom for småproblemer, og kansje ta en kopp kaffe mens man får bytta bremseklosser, bytte slange eller lignende. Look Mum No Hands i samme område er en cafe med sykkelverksted og litt småstæsj, fint for sykkelinteresserte som et sted å bare "henge" med kompiser etter jobb.
Jeg har inntrykk av at en del av nisjebutikkene er litt for skinnhellige i forhold til sitt virke, det er faktisk mulig å yte profesjonell service uten å framstå som en soup nazi, så ja...finn områder å gi merverdi, det trenger ikke være direkte sykkelrelatert
Trønder osv
|
|
|
04/11/2013 12:26
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Se derfor heller på Komplett og modellen de bygger med først pick up point i mange byer og nå showroom i Oslo som første by. I Sverige kjøper de opp utsalgsteder for å kunne ha pick up points og showroom også der. Elkjøp har nettopp begynt med pick-up-point som har åpent 7 dager i uken (6-23 på hverdager, 12-20 i helgen). Foreløpig bare på Slependen, men de vil utvide hvis dette er noe folk benytter seg av. Ellers har jeg også sett enkelte bedrifter som opererer som pick-up-point for andre nettbutikker. Jeg vil ikke bli overrasket om vi får se dedikerte pick-up-point bedrifter etter hvert, som etablerer seg med små lokaler i kjøpesentre rundt om kring i de største byene, med avtaler med mange små/mellomstore nettbutikker. Eller rett og slett bare postautomater.
|
|
|
[Re: Christian]
04/11/2013 13:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Sørensen sykler og Bikedeal.no er jo en slags kombinasjon av nettbutikk og vanlig butikk. Det er bra at man kan sjekke på forhånd om de har det man skal kjøpe, men når man må vente til dagen etter for å hente det, holder det ikke.
Jeg var en gang innom for å hente noe kjøpt på nett, før de hadde pakket det. Jeg spurte om det var mulig å hente likevel, og fikk en overbærende kommentar om at jeg "nok ikke skjønte helt hvordan det fungerte". Jeg måtte vente til de hadde bekreftet at pakken var ferdig til henting, dagen etter. Det var tydeligvis latterlig at jeg foreslo at de skulle hente det jeg hadde bestilt før de hadde sagt at alt var klart.
Dette gjaldt to dekk, som jeg avbestilte via telefon utenfor butikken. Jeg syntes følr at Bikedeal.no var en ok butikk, men nå kommer jeg aldri til å handle der igjen. Litt fordi hele opplegget er merkelig, men mest pga utrivelig "service". Men jeg skjønner de jo faktisk. Det er jo en grunn til at de selger det billigere på nett. Så hvis alle skulle bestille på nett og komme i butikken før det var pakket så ville det vært en dårlig butikk for de.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/11/2013 13:43
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Dette gjaldt to dekk, som jeg avbestilte via telefon utenfor butikken. Jeg syntes følr at Bikedeal.no var en ok butikk, men nå kommer jeg aldri til å handle der igjen. Litt fordi hele opplegget er merkelig, men mest pga utrivelig "service". Jeg har heller ikke noe god opplevelse av bikedeal.no. Jeg bestillte et stem som det var flere av på lager (i følge nettsiden) og skulle dra inn til Oslo for å hente. Tenkte jeg for sikkerhets skyld skulle ringe og høre om det var ferdig pakket. Da fikk jeg vite at det ikke var på lager.... Skal lokale butikker overleve, så må de, i tillegg til god service, ha ting på lager. De gangene jeg handler på den lokale sjappa, er når jeg trenger noe litt fort og det er litt billigere ting. Har de ikke ting på lager da, så bestiller jeg på nettet. Så enkelt er det.
|
|
|
[Re: aug11x]
04/11/2013 14:29
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jeg har heller ikke noe god opplevelse av bikedeal.no. Jeg bestillte et stem som det var flere av på lager (i følge nettsiden) og skulle dra inn til Oslo for å hente. Tenkte jeg for sikkerhets skyld skulle ringe og høre om det var ferdig pakket. Da fikk jeg vite at det ikke var på lager.... Skal lokale butikker overleve, så må de, i tillegg til god service, ha ting på lager. Ikke nødvendigvis, men for meg er det særdeles viktig at lagerinformasjonen på nettsiden stemmer. Jeg kan være villig til å vente litt hvis det er en god pris, men samtidig så hender jeg er villig til å betale en del ekstra for å få en vare NÅ. Hvis nettbutikken påstår de har varen på lager, og kan levere innen 24 timer, så blir jeg fort grinete hvis det viser seg at det er en ukes leveringstid.
|
|
|
[Re: aug11x]
04/11/2013 15:13
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har stort sett gode erfaringer med å kjøpe rabattert hos Sørensen gjennom bikedeal.no. Bestillinger gjort før klokka 12 pleier som regel å være klar til henting når jeg er ferdig på jobb.
|
|
|
07/11/2013 18:45
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Dette gjaldt to dekk, som jeg avbestilte via telefon utenfor butikken. Jeg syntes følr at Bikedeal.no var en ok butikk, men nå kommer jeg aldri til å handle der igjen. Litt fordi hele opplegget er merkelig, men mest pga utrivelig "service". Hei, Beklager at du følte du fikk dårlig service hos oss, det er ikke tanken hos oss. Vi opererer etter "først inn først ut prinsippet" dvs at man ved et fast tidspunkt på dagen begynner å pakke varer. Da vil de som bestilte varer rett etter stengetid og utover kvelden får sine varer plukket og pakket sine varer først. Dvs at alle som da kommer innom uten å ha fått sin ordrebekreftelse desverre få beskjed om å vente til man har plukket varene. På denne måten unngår man at han som bestilte før deg ikke får dekkene sine hvis det feks kun var 2 stk igjen.
|
|
|
[Re: olechr]
07/11/2013 18:48
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
[/quote]Men jeg skjønner de jo faktisk. Det er jo en grunn til at de selger det billigere på nett. Så hvis alle skulle bestille på nett og komme i butikken før det var pakket så ville det vært en dårlig butikk for de. [/quote] 
|
|
|
19/11/2013 13:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Spennende og trist debatt på en gang. Service - ikke bare på sykkelen - er den eneste måten å overleve på. ukristelige åpningstider, perfekt beliggenhet, vakttelefon, ekstrem kompetanse ned til sytrådsmaterialnivå på alle produkter, gratis kaffe(snobbete)/wienerbrød (ferske), nese for salg/økonomi, framifrå framferd og sosiale (media) skills, kreative stunts + alltid tid til å skravle med folk som ikke egentlig skal legge igjen penger. Appåtil skal prisene være bra, entusiasmen minst 110%, og nettbutikken skal være konge.. Maler et mørkt bilde her, men jeg har allikevel trua på at noen får det til.... Flere ting som gjorde at Sarpsykkel gikk nedenom som jeg ikke kjenner til, men min opplevelse hos de var sterkt blandet. Fra veldig fornøyd til oppgitt nervevrak 
|
|
|
[Re: knutspeed]
20/11/2013 16:13
|
Rythers
Entusiast
|
Entusiast
Så lenge servicen er bra, stort utvalg og verkstedet har kompetansen til å få sykkelen 100% så har de meg som kunde i evig tid. Heldigvis har vi en slik i Trondheim! Dessverre sponser de feil sykkelklubb. 
|
|
|
|
|