Fatbike er noe dritt. Alt for god flyteevne. I dag syklet jeg min vanlige vei til jobben langs Lomma og Sandvikselva. Ikke helt uventet så var Sandvikselva langt over sine bredder, men siden jeg allerede hadde klart å dyppe skoene litt tidligere så tenkte jeg at jeg bare måtte teste.
Det funket bra ganske lenge, men utfordringen var selvfølgelig at jeg ikke visste hvor dypt det ville bli før det begynte å gå oppover på andre siden. Og siden man sykler langs elven og ikke tvers over så må man jo sykle ganske langt for å komme i land igjen.
Til slutt var jeg på så dypt vann at det var vanskelig å holde forhjulet nede. Det begynte å flyte opp slik at jeg mistet styreevnen. Og da jeg prøvde å flytte vekt over på styret så mistet jeg fremdriften med bakhjulet. Så da endte jeg med å sette ned foten og da var det i hvert fall kjørt. Hele sykkelen fløt opp og jeg måtte vasse i vann nesten helt opp til skrukken med sykkelen på slep.
Men klarte jeg å lage en kul film av det? Nei, var ikke tilstrekkelig bevisst på å rette kameraet ned mot sykkelen der den fløt. Men slik så det nå i hvert fall ut noen meter ut i elendigheten:
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#170892904/11/201308:30
Fatbike er noe dritt. Alt for god flyteevne. I dag syklet jeg min vanlige vei til jobben langs Lomma og Sandvikselva. Ikke helt uventet så var Sandvikselva langt over sine bredder, men siden jeg allerede hadde klart å dyppe skoene litt tidligere så tenkte jeg at jeg bare måtte teste.
Det funket bra ganske lenge, men utfordringen var selvfølgelig at jeg ikke visste hvor dypt det ville bli før det begynte å gå oppover på andre siden. Og siden man sykler langs elven og ikke tvers over så må man jo sykle ganske langt for å komme i land igjen.
Til slutt var jeg på så dypt vann at det var vanskelig å holde forhjulet nede. Det begynte å flyte opp slik at jeg mistet styreevnen. Og da jeg prøvde å flytte vekt over på styret så mistet jeg fremdriften med bakhjulet. Så da endte jeg med å sette ned foten og da var det i hvert fall kjørt. Hele sykkelen fløt opp og jeg måtte vasse i vann nesten helt opp til skrukken med sykkelen på slep.
Men klarte jeg å lage en kul film av det? Nei, Var ikke tilstrekkelig bevisst på å rette kameraet ned mot sykkelen der den fløt. Men slik så det nå i hvert fall ut noen meter ut i elendigheten:
Høres ut som om du skulle hatt et Akwakat kit i rammebaggen.
Jeg har visst at fatbike flyter, og det er jo noe som er et relativt stort pluss hvis man skulle gå gjennom isen. Har ikke villet markedsføre akkurat det så mye, i tilfelle noen ville ta litt unødige sjanser.
Fatbike er noe dritt. Alt for god flyteevne. I dag syklet jeg min vanlige vei til jobben langs Lomma og Sandvikselva. Ikke helt uventet så var Sandvikselva langt over sine bredder, men siden jeg allerede hadde klart å dyppe skoene litt tidligere så tenkte jeg at jeg bare måtte teste
Jeg tenkte det ville komme tullinger etter meg som på liv og død skulle prøve det samme håpløse prosjektet å komme seg forbi her i dag, og jeg tenkte for så vidt også at den neste tullingen ville være deg ... Nåja, i tillegg til å sykle på en sti dekket av blader og 35-40 cm vann, så var det i tillegg bekmørkt da undretegnede tulling dro gjennom med sekken full av gadgets som ikke tåler vann. Jeg snudde vel omtrent der du har tatt bildet, og fikk samme erfaring mht. sykkelens flyteevne Nå hadde jeg ikke problemer mens jeg satt på sykkelen, men så veier jeg vel en drøy pakke flatbrød mer enn deg også da
Jeg har visst at fatbike flyter, og det er jo noe som er et relativt stort pluss hvis man skulle gå gjennom isen.
Har vært klar over at sykkelen flyter. Det er jo mer enn 14-15 liter luft i dekkene. Men at den faktisk begynner å lette selv med rytter i setet var jeg ikke klar over. Dette må testes mer nøye i varmere vær.
Nåja, i tillegg til å sykle på en sti dekket av blader og 35-40 cm vann, så var det i tillegg bekmørkt da undretegnede tulling dro gjennom med sekken full av gadgets som ikke tåler vann. Jeg snudde vel omtrent der du har tatt bildet, og fikk samme erfaring mht. sykkelens flyteevne Nå hadde jeg ikke problemer mens jeg satt på sykkelen, men så veier jeg vel en drøy pakke flatbrød mer enn deg også da
Det kan stemme at det var omtrent 35-40 cm vann der bildet ble tatt. Men det var vesentlig dypere da jeg kastet meg overbord. Man skjønner at det begynner å bli dypt når sloshingen fra pedalene opphører. Jeg hadde vann til godt over halve låret da jeg bailet.
#170917104/11/201314:13
Det kan stemme at det var omtrent 35-40 cm vann der bildet ble tatt. Men det var vesentlig dypere da jeg kastet meg overbord. Man skjønner at det begynner å bli dypt når sloshingen fra pedalene opphører. Jeg hadde vann til godt over halve låret da jeg bailet.
Halve låret??? Ja da har du vært lenger uti elva enn meg, da må jo nesten hele hjulet vært under vann. Når jeg tråkka, så gav jeg meg når pedalen var over vann mellom kl. 10 og kl. 2 - gitt det at jeg ikke var i stand til å se hvor jeg sykla (altså bunnen) og at det ikke ville være lurt for gadgetøkonomien å velte, så syntes jeg at jeg var passe sprø ... Jeg pysa og dro tilbake til gangveien mot Rud, men også den sto under vann til litt over nav/krank, men da visste jeg i det minste at jeg hadde asfalt under hjula. Skal se om det ble noe av bildet jeg tok under E16 (ved "kringla" over Lomma) der guardrailen forsvinner ned i vannet.
Kaldt på beina var det, men det blir jo desto bedre historier av sånt da.
Edit: Hvor tok du bildet forresten? Er det tatt rett rundt den første svingen etter "kringla", eller er det tatt nærmere påkjørselen til E16 der vi sykler rett utafor støyskjermen? Jeg passerte stedet der Sandvikselva rant rett inn på stien, men jeg regner med at den gjorde det flere steder. ... midt på låret? Sikker på at du ikke sykla i Sandvikselva da?
Halve låret??? Ja da har du vært lenger uti elva enn meg, da må jo nesten hele hjulet vært under vann.
Jepp, det er tydeligvis dypest nesten lengst bort, i bunn av den krappe oppoverbakken.
Quote:
Skal se om det ble noe av bildet jeg tok under E16 (ved "kringla" over Lomma) der guardrailen forsvinner ned i vannet.
Det var der jeg plumpet første gang. Prøvde meg helt i høyre kant med høyrefoten oppe på kanten men møtte en fotgjenger og kom meg ikke opp så raskt som jeg hadde håpet.
Quote:
Hvor tok du bildet forresten? Er det tatt rett rundt den første svingen etter "kringla", eller er det tatt nærmere påkjørselen til E16 der vi sykler rett utafor støyskjermen?
Det er rett etter venstresvingen etter kringlen.
Quote:
Jeg passerte stedet der Sandvikselva rant rett inn på stien, men jeg regner med at den gjorde det flere steder.
Som du ser i videoen så fosser det litt mer i begynnelsen, og deretter er stien en del av Sandvikselva.
#170920604/11/201315:57
Bare en liten advarsel til det du/dere holder på med her. Fluefiskere er noen jævler til å treffe blink når de tror det er en fisk som nærmer seg overflaten fra dypet!
Her er bilder som viser undergangen under E16 kl. 06:30 og kl. 16:10 i dag. Det er Lomma som renner forbi her, men jeg tror Sandvikselva hadde steget mer enn dette. Jeg prøvde meg ikke på noen krumspring langs kanten, men sykla rett over dammen. Morgenbildet er tatt i lyset fra en Inton lykt med fire leds og en Magicshine med to. Min subjektive følelse var at Magicshine-lykta bidrar marginalt her.
Jeg passerte ca 7.45 og da var vannstanden omtrent den samme som på ditt første bilde. Tok tommestokk og målte langs beinet nå og kom frem til en ca dybde på 80 cm. En kontrollmåling på sykkelen sier at 80 cm er ganske presis nedre styrelager, dvs litt over hjulet, og det høres jo logisk ut at det ikke ble dypere enn så før jeg begynte å få problemer.
Jeg snudde rett etter svingen i ditt første bilde. Da var jeg muligens i overkant nøktern ved å antyde 35-40 cm. Det føltes dypere der jeg snudde enn det var her under E16, og det er nok nærmere halvmeteren her når man ser på gjerdestolpene. En annen sak var at det var betydelig mer strøm i vannet lenger nede, så da sykkelen (dvs. dekkene) begynte å flyte opp så ville jeg ikke prøve lenger. Ergerlig at jeg ikke hadde med GoPro-kameraet i dag.
Skal tro om det var andre som prøvde seg på dette strekket på morgenen i dag? Hva egner seg best til å sykle i en elv? Fatbike, terrengsykkel (26" eller 29") eller CX?
Jeg har kryssa elv vellykket på vanlig terrengsykkel med 2,35" dekk, men det var et sted med fin, flat og fast sand/fin grusbunn. Vannet gikk til styret på sykkelen, men dette var i ett litt varmere klima enn Norge... kryssa samme stedet med Landcruisern også, siste gang var det endel høyere vannstand noe som førte til tørking av luftfilter i sola og lensing av frontlykter Når vannet blir for dypt egner Fatbike seg best som flyteelement:
Hva egner seg best til å sykle i en elv? Fatbike, terrengsykkel (26" eller 29") eller CX?
Det kommer an på dybden. Fatbike er jo suverent så lenge det ikke er mer enn navdypt, fordi dekkene finner feste og ikke lar seg vippe av pinnen av steiner på bunn. Men det er helt åpenbart at det er helt ubrukelig når man får ned hele hjulet under vann. Da vil jo en hvilken som helst vanlig sykkel være bedre.
Se rundt 1:30 i denne videoen. Der ser man veldig tydelig hvordan han får akkurat de samme problemene som det jeg hadde. Og det man også ser er at han faktisk dypper sykkelen godt over hjulene før den begynner å bobbe opp nok til at han mister styringen.
#170927704/11/201318:26
Hva egner seg best til å sykle i en elv? Fatbike, terrengsykkel (26" eller 29") eller CX?
Det kommer an på dybden. Fatbike er jo suverent så lenge det ikke er mer enn navdypt, fordi dekkene finner feste og ikke lar seg vippe av pinnen av steiner på bunn. Men det er helt åpenbart at det er helt ubrukelig når man får ned hele hjulet under vann. Da vil jo en hvilken som helst vanlig sykkel være bedre.
Problemet er jo også at folk driver på og vil ha LETTE fatbikes.. og gjerne ikke er så feite selv heller. En fatbike bør jo veie minst 15-16 kg og den som sitter på sykkelen minst 80kg. Da blir det litt lettere å krysse dypt vann Trenden mot lettere fatbikes er altså helt feilslått. Evt. kan man fylle rammeveska med ballast, litt rullestein der vil hjelpe.
En fatbike bør jo veie minst 15-16 kg og den som sitter på sykkelen minst 80kg. Da blir det litt lettere å krysse dypt vann Trenden mot lettere fatbikes er altså helt feilslått. Evt. kan man fylle rammeveska med ballast, litt rullestein der vil hjelpe.
Oppdrift..... uansett hvor tung ryttern er vil vekten av vannet vedkommende fortrenger gradvis gjøre han lettere når vannet blir dypere. Sykkel og syklist vil veie pluss minus null i praksis når vannet når deg til halsen . Mudderbunn og et medie som yter 800 ganger større motstand mot bevegelse gir utfordringer. Vekter du ned med 15-20 kilo bli vil du i beste fall "veie" 10-15 kilo mot underlqaget :-)