Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slag og spark ved pågripelse

Slag og spark ved pågripelse #1708204 02/11/2013 00:29
N
Nils_Arne Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
[url=http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144593][/url]

Er dette greit? Det er sikkert nødvendig nå og da å ta i litt ved arrestasjon. Det se ikke ut som det er veldig harde slag og spark. Det som virker ugreit er at politiet hverken har kontroll på bikkja eller den mistenkte og at politimannen føler det nødvendig å sjekke med vitnene om de ble observert og så forklare seg for dem.
Er dette overdreven makt som følge av slett politiarbeid eller er det innfor?

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: Nils_Arne] #1708205 02/11/2013 00:44
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Har ikke politimannen uttalt at spørsmålet "så dere noe?" til vitnene var relatert til den opprinnelige hendelsen, altså overfallsvoldtekten?
Nå er sikkert mitt syn noe farget av at jeg sliter med å ha sympati for en voldtektsmann, men jeg forstår at politiet går langt i å pasifisere vedkommende når han motsetter seg arrest og det er uavklart om han bærer våpen.

Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: Nils_Arne] #1708231 02/11/2013 08:10
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dakkar voldtektsmannen, av med silkehanskene sier jeg. På tide å ta tilbake litt autoritet i møte med voldsforbrytere som ranere og voldtektsmenn. Selv tollerne i Tyskland ser jo ut som om de er klare for å utøve større autoritet enn selv oslos spesialenhet.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: sanouka] #1708251 02/11/2013 09:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: sanouka
Dakkar voldtektsmannen, av med silkehanskene sier jeg. På tide å ta tilbake litt autoritet i møte med voldsforbrytere som ranere og voldtektsmenn. Selv tollerne i Tyskland ser jo ut som om de er klare for å utøve større autoritet enn selv oslos spesialenhet.

Veldig, veldig enig. Men det er et STORT men her. Betjentene skal være helt bombesikre på at de har tatt rette vedkommende. Alle reagerer forskjellig på ekstremsituasjoner og jeg er usikker på hvordan jeg hadde reagert om to politimenn og en hund hadde angrepet meg om jeg hadde vært på vei hjem fra byen uten å ha vært skyldig i annet enn høy promille. Her i reclineren ser jeg selvsagt at jeg skal samarbeide med politiet og ikke stritte i mot. Men sliten, trøtt, full og på vei hjem er det ikke utenkelig at jeg hadde kjempet fra meg med nebb og klør selv.

Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: Nils_Arne] #1708260 02/11/2013 09:51
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
Mye uproffe politi folk ute men synes ikke denne video sier så mye når man kommer midt oppi det. Men har selv måtte roe ned politifolk når dem har tatt helt av.

Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: Nils_Arne] #1708285 02/11/2013 12:15
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Helt greit at politiet gjør det de må. At det noen ganger blir litt mye er forståelig. De er bare mennesker de også og blir stresset. Hos soldater som ligger i ro er det målt 180 i "hvilepuls" og tunnelsyn når de er blitt beskutt og vært i stressende situasjoner. Det er lett å sitte i sofaen å kritisere andre når en egentlig aldri har vært i nærheten av noe som kan kalles en stressende situasjon.

Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: Nils_Arne] #1708318 02/11/2013 15:08
perbl Offline
More than words
More than words
I denne situasjonen virker hunden å være såpass fyra opp at den ene politimannen må holde den under kontroll (jeg kjenner for lite til tjenestehunder til å synse om hunden skulle vært mulig å parkere).

Når det kun er den ene politimannen som må utføre arresten, anser jeg det man ser på videoen som nødvendige korrigeringer når det er såpass mye motstand inne i bildet, det er ganske åpenbart at dette ikke er spark og slag som er ment å påføre særlig skade i seg selv.

Såvidt jeg husker var det vel også omstendigheter i denne saken der det var grunn til å frykte at gjerningsmannen var bevæpnet, og det er derfor svært lite ønskelig å ende opp i en brytekamp på bakken der det plutselig kan komme en kniv inn i bildet. Dette kan også være en god grunn til å fokusere på å holde seg stående og heller benytte en taktikk som man ser på videoen.

Per B.
Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: Nils_Arne] #1708552 03/11/2013 10:00
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Ingen ting å pirke på i denne videoen. De gjør jobben sin på en god måte helt etter boka.

Re: Slag og spark ved pågripelse [Re: morta] #1708584 03/11/2013 10:56
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: morta
Har ikke politimannen uttalt at spørsmålet "så dere noe?" til vitnene var relatert til den opprinnelige hendelsen, altså overfallsvoldtekten?
Nå er sikkert mitt syn noe farget av at jeg sliter med å ha sympati for en voldtektsmann, men jeg forstår at politiet går langt i å pasifisere vedkommende når han motsetter seg arrest og det er uavklart om han bærer våpen.

Greit nok det, men det er nok sannhet i at det er sadister i rekkene blant politifolk. Det er gjerne lite nyttig å bruke magliten på cella når han ligger i håndjern (ikke denne saken).

Det ligger nå ute en video på youtube fra Brasil om en person som stjeler en motorsykkel. Han blir plaffet rett ned av politiet. Så lenge saken er 100% klar så er det helt greit for meg. Søk på ordene Bike Jacking Goes Wrong. THIEF GETS SHOT. Street Justice

Jeg mener også man skal ha litt å gå på hvis man blir ranet selv, eller noen forsvarer noen som blir ranet. Det blir for dumt at helten havner i fengsel fordi han ikke slo akkurat passe. Da er det greit å gi en del bank, for å si det rett ut. Det samme bør gå for hvis noen presser en syklist ut av veien, eller har annen truende adferd med bil.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire

Moderator  support