|
Giring singlespeed. Hjelp??
|
Giring singlespeed. Hjelp??
01/11/2013 05:56
|
duke
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Bygger en litt artig variant Surly som blir noe mellom 26" og 27,5 hjulstr, men skal sykles med 26" pigg på vinter. Bruksområde: stiene i Oslo området (blir tungt ja) ikke på snø, men også rundt på asfalt og grusveier.
Spørsmålet er: hva anbefales på giring da? Heg vil ikke ha det for tungt men jeg vil heller ikke spin tom win på asfalten... Ber om pose og sekk her, men hva anbefales?
Kan noen hjelpe meg med tips? Det hadde vært topp!
Hvis du sender PM kan du ikke regne med svar. Kommenterer du kan du heller ikke regne svar. Ikke fordi jeg ikke vil. Jeg er sjelden her inne. Bruk jens@browncouch.no FFF
|
|
|
Re: Giring singlespeed. Hjelp??
[Re: duke]
01/11/2013 06:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Gå for klassisk 26"-giring, 32:16. Det er akkurat passe for cruising, det funker i skogen hvis man tråkker til litt og man kan spurte opp i 30+ hvis man trenger det.
|
|
|
[Re: Dan]
01/11/2013 09:34
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
|
|
|
[Re: Dan]
01/11/2013 20:57
|
duke
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tusen takk for tips! Ble 32/16 
Hvis du sender PM kan du ikke regne med svar. Kommenterer du kan du heller ikke regne svar. Ikke fordi jeg ikke vil. Jeg er sjelden her inne. Bruk jens@browncouch.no FFF
|
|
|
02/11/2013 17:15
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Men hva bruker folket i Oslomarka på sine 29"SS? ...og hva bruker Dan under SSWC? Noe riktig må mannen gjøre siden han sanker 4.-plasser til frokost! ...og har Dan tenkt seg til Alaska i '14 (hvis det da blir SSWC der. Leste noe rykter om at det kanskje ble lagt til en litt mer tilgjengelig del av USA)?
H
|
|
|
02/11/2013 17:51
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg bruker 29/17 på min 29er. Tidligere kjørte jeg med 33/20 men 33 rotor er gått ut. Utvekslingene er aldri testet i internasjonale ritt men massevis av norske rundbane og maraton med mer beskjedne plssseringer enn Dans berømte fjerdeplass.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
02/11/2013 19:06
|
oyvind
AKA DynamittGubb
|
AKA DynamittGubb
Kjører 32/17 på min 650b singlespeed. Det funker glimrende i Oslomarka. Syklet også terrengsykkelrittet på dette ifjor. Synes man mister "punch" med noe lettere enn dette.
|
|
|
[Re: Howard]
02/11/2013 20:20
|
Dan
More than words
|
More than words
...og hva bruker Dan under SSWC? Noe riktig må mannen gjøre siden han sanker 4.-plasser til frokost! ...og har Dan tenkt seg til Alaska i '14 (hvis det da blir SSWC der. Leste noe rykter om at det kanskje ble lagt til en litt mer tilgjengelig del av USA)? Jeg har aldri testet noe annet enn 32:16, så det er det jeg bruker for alt fra bycruising og jobbsykling til verdensmesterskaper. Men det resulterer jo bare i disse evige fjerdeplassene. Hva var det Sveinung brukte da han vant i 2006? Var det ikke 34:16? Alaska tror jeg neppe at jeg drar til. Det blir sykt dyrt. Når til og med kanadierne sier at de er skeptiske til å dra til Alaska grunnet flyprisene, mens de uten å blunke tok seg til Italia så sier det jo sitt. Men et annet sted i USA kunne jeg tenkt meg.
|
|
|
02/11/2013 21:04
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
32:18 her. Ingen internasjonale skalper i beltet, men trygt og sikkert loset inn til mang en nasjonal bunnplassering siden januar 2008. Og det er neppe utvekslingens feil.
Trå så tungt som du orker er mitt råd. Det er bedre å ha litt for tungt enn alt for lett, og det er utrolig hva man kommer seg gjennom om man bare har fart nok og litt moment i tråkket.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
02/11/2013 21:15
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Skal det relateres til dekk/hjulstørrelse, så ta også med krankarmer.
Redigert av Abit; 02/11/2013 21:15.
|
|
|
03/11/2013 09:56
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Skal det relateres til dekk/hjulstørrelse, så ta også med krankarmer. Tenker du på lengden på krankarmene ? I motsetning til hjulstørrelser og utveksling på tannhjulene så vil krankarmene ha null niks å si for utvekslingen
Redigert av joerntp; 03/11/2013 09:58.
|
|
|
[Re: joerntp]
03/11/2013 10:55
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Skal det relateres til dekk/hjulstørrelse, så ta også med krankarmer. Tenker du på lengden på krankarmene ? I motsetning til hjulstørrelser og utveksling på tannhjulene så vil krankarmene ha null niks å si for utvekslingen Egentlig burde jeg bare skrevet her: Begrunn ! Feil dette. Lengden har mye mer å si for utveksling. Samme måte som full- vs kvartbøy har for vekta på stanga. Har du aldri prøvd, så er det å anbefale å sette på noen 10mm lenger enn normalt på en av doningene, gjerne med samme utvekslinger for feelingens skyld. Forskjellen er langt større enn 10/170. Man må begynne å bruke "glemte" og derav undertrente muskler Jeg har valgt å senke sete ekstra. Det gir enda større effekt. Men også uten dette, så vil sadel måtte ned litt for å kunne nå bunnen av tråkket uten å forandre ankelvinkel. Det igjen fører til at arm kommer lengre opp før nedtråkk (dypere knebøy). Girutveksling er "vekt på stanga". Aldri opplevd at noen er sterkere i fullbøy enn kvart. Antar at du kjenner mange, ettersom det påstås at det er akkurat like tungt Apropos.... Det er slike utelatte variabler. Utelatte, men helt essensielle i praksis, når realiteten slår en i fleisen, som ofte gjør såkalt empiri/studier av ymse fenomen og sammenhenger altfor overfladiske. Her har du også 26 vs 29r debatten. Hvor mye energi spares egentlig på å ha en lettere vippbar sykkel. Eller motsatt. Hvor mye sparer man egentlig på å slippe vippe den/traktorere. Svaret er altfor komplisert. Det vil avhenge av terreng, dekkvalg, syklist, proporsjoner, styrker og svakheter og mer.
Redigert av Abit; 03/11/2013 11:13.
|
|
|
03/11/2013 12:44
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjører 32:18, men har liggende 33-klinge samt 19- og 20-drev. Her ute på Øvre Romerike er det ganske så flatt, så ofte hadde det vært fint med noe tyngre. Men; det er jo klatringene som er mest gøy, og for å komme opp de få som er kan jeg ikke ha noe tyngre utveksling - i alle fall ikke på sugende høstføre. Nå gleder jeg meg bare til sommer, da skal SS'n få lettere "skotøy" og kanskje jeg tar turen til SSWC så slipper vi at den eneste nordmannen som deltar er en svenske! Han skal i tilfelle få hard kamp om den 4.plassen.
H
Redigert av Howard; 03/11/2013 12:45.
|
|
|
[Re: Abit]
03/11/2013 23:20
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Skal det relateres til dekk/hjulstørrelse, så ta også med krankarmer. Tenker du på lengden på krankarmene ? I motsetning til hjulstørrelser og utveksling på tannhjulene så vil krankarmene ha null niks å si for utvekslingen Egentlig burde jeg bare skrevet her: Begrunn ! Feil dette. Lengden har mye mer å si for utveksling. Samme måte som full- vs kvartbøy har for vekta på stanga. Har du aldri prøvd, så er det å anbefale å sette på noen 10mm lenger enn normalt på en av doningene, gjerne med samme utvekslinger for feelingens skyld. Forskjellen er langt større enn 10/170. Man må begynne å bruke "glemte" og derav undertrente muskler Jeg har valgt å senke sete ekstra. Det gir enda større effekt. Men også uten dette, så vil sadel måtte ned litt for å kunne nå bunnen av tråkket uten å forandre ankelvinkel. Det igjen fører til at arm kommer lengre opp før nedtråkk (dypere knebøy). Girutveksling er "vekt på stanga". Aldri opplevd at noen er sterkere i fullbøy enn kvart. Antar at du kjenner mange, ettersom det påstås at det er akkurat like tungt Apropos.... Det er slike utelatte variabler. Utelatte, men helt essensielle i praksis, når realiteten slår en i fleisen, som ofte gjør såkalt empiri/studier av ymse fenomen og sammenhenger altfor overfladiske. Her har du også 26 vs 29r debatten. Hvor mye energi spares egentlig på å ha en lettere vippbar sykkel. Eller motsatt. Hvor mye sparer man egentlig på å slippe vippe den/traktorere. Svaret er altfor komplisert. Det vil avhenge av terreng, dekkvalg, syklist, proporsjoner, styrker og svakheter og mer. Her stod det mye spennende? men utvekslingen vil vel, såvidt meg bekjent, være den samme uavhengig av både lengden på krankarmer og setehøyde 
Redigert av joerntp; 03/11/2013 23:46.
|
|
|
[Re: Abit]
04/11/2013 06:03
|
Dan
More than words
|
More than words
Lengden har mye mer å si for utveksling. På en måte har du rett, men i praksis feil. Det ser nemlig ut til at du kun tenker på kraften du får lagt i tråkket. For en singlespeed så er det ikke nødvendigvis det som er det viktigste, men at man finner en utveksling som gir breiest mulig turtallsregister. F eks så funker høyt turtall og lav motstand (bortovertråkking) best med lavere sete, mens lavt turtall og høy motstand (bratt oppover) funker best stående. Så på en singlespeed vil man aldri klare å optimere utveksling, sittestilling og krankarmslengde, rett og slett fordi man veksler i turtall og motstand mye mer enn på en sykkel med gir. Den semantiske diskusjonen om hvorvidt krankarmslengden er en relevant faktor i begrepet utveksling mener jeg vi har hatt gjentatte ganger opp gjennom årene, så med litt søking kan man sikkert finne argumenter for og imot der. Jeg husker ikke konklusjonen og er gidder ikke å finne ut av det. Jeg bruker 175 mm, ferdig med det. 
|
|
|
04/11/2013 14:06
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Eller omvendt. I praksis, gitt samme terreng og stil, så blir forskjellen større en teroetisk estimert. Jeg bare kjenner at det er det. Hvorfor er litt hm.. Det som virker mest nærliggende, er at en større svingarm krever mer kraft å dreie rundt og at mimimumskraften for å holde den gåendes, er større. Altså vanskeligere å sitte å cruise i høg kadens og bare vippe på anklene for å få kranken til å gå rundt. Dersom X kraft ikke brukes, så stopper den liksom opp. Blir mer intervallpreg over tråkket. Så truckpull på strongman i går. Når de har momentum, så går det ganske greit, men veldig fort å miste det og hele trucken står bom fast. En rekke intervallpregede tilnærma maksdrag, hvis kraftutvikling ikke må være under X. Og X>Y, hvis man antar at Y er minimums kraftutvikling for kortere kranker eller i TV2 tilfellet, en mindre bil. I praksis skulle dette gi større hastighet på X, slik at teoretisk blir det en flott modell som sikkert kan få frem at lengden er ubetydelig. I realiteten pumper disse intervallpregede tråkk energien ut av en, samtidig som at man ikke kan hvile seg på samme måte, da man jo minst må utvikle X kraft for å holde hjulene i gang. Erfaringsmessig blir jeg langt mer sliten og kjenner muskelverk langt inn i rumpeballene og overgang rygg/rumpe på en helt annen måte enn med korte armer. Det er nok også noe med at man i større grad får et konstant muskelspenn og -bruk. No free launch/cruising. Makskraftområdet virker å bli forlenget. På den måten at både mer kraft må brukes på hvert tråkk for å sette det i gang og samtdig må den holdes lengre pga større dreiebane, kaaannseee. Der sporet jeg litt av. Men angående kraft for lengre armer, X, og kortere, Y, for singlespeed... Siden utveksling er konstant, så kan ikke X reduseres ved å gire ned. Minimumstråkket (kraftutvikling/arbeid) må bare holdes oppe. Vil man redusere det/senke farten, så "slutter" armene å gå rundt/trucken stopper opp.(litt overdramatisert, men anta 180 mm vs 130mm så nærmer man seg litt) Et siste moment jeg må trekke inn fra løftingen  .. For å utvikle best mulig løftedrag (les nedtråkk), så trengs lårmuskler. MEN for å utnytte disse muskler maks, så kreves også maks bruk av en rekke andre muskler (bl.a. kjernemuskulatur). Så når minimumsterskel X økes, så økes også bruken av disse andre muskler og derav energiforbruk. Man blir svett...Hele kroppens kraftutvikling og økning blir større enn økningen på "treffpunktet". Modellene vil typisk fokusere rundt treffpunkt da og overse "økende grensekost hele kropp" for kraftøkning
Redigert av Abit; 04/11/2013 14:30.
|
|
|
09/11/2013 10:15
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
Min billig-29ss ser ut til å være 39/18. Må jeg gjøre noe med det? Evt hva?
|
|
|
[Re: Lemond]
09/11/2013 11:15
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Oi. Det var vel i tyngste laget for terrengbruk. Hva du skal gjøre? Det kommer vel an på bruksområdet du har tenkt for sykkelen. Skal du bruke den i terrenget ville jeg byttet klinga foran. 32 eller 34 er vel det mest vanlige for 29SS i tilfelle. Så ville jeg spandert på meg et par drev for å skifte litt bak hvis man skal bruke sykkelen til litt av hvert. Drev koster lite hvis man nøyer seg med deler som funker flott men mangler sexy finish.
|
|
|
09/11/2013 12:01
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
Kjøpte en Vitus Dee 29 på CRC, rett og slett fordi jeg trengte en billig vintersykkel til og fra jobb (og jeg hadde 29" piggdekk liggende fra i fjor). Tenkte jeg i tillegg kunne lære meg litt om hva hardcore-gutta syklet på.
|
|
|
[Re: Lemond]
09/11/2013 14:40
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Overskrifta på Dee 29 siden på Vitus Bikes sier med store bokstaver City. Jeg ville kjørt den som den er en stund før jeg la opp til endringer. I alle fall ville jeg kjent på hvordan den fungere for deg. En 2:1 utveksling er i alle alt for lett for en bysykkel om du ikke bor i holmenkollåsen.
LarsB
|
|
|
|
|