Det sies at enkleste metode er å lage en hjemmelagd "Bender Fender" av dette skjæreunderlaget fra Clas Ohlson: Metoden er allerede utprøvd av noen i Fatbike Norge på Facebook. Jeg har også tenkt å prøve dette. 139 er svindyrt for ei slik plate, menmen Hvorvidt en gris passer godt på en Mammut er litt usikkert.
Edit: Det er visst 4 stk i hver pakke. Noen som vil ha et blått, grønt eller gult skjæreunderlag hvis jeg kjøper en pakke?
Vekta er på 397g for en 4-pk, så jeg tror at et stk beskåret underlag vil havne godt under 50g.
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#171063007/11/201315:33
Mange kreative sjeler der ute. Er da litt rødt på min mammut så underlaget med en gris på vil være fint. Får en til å lage en butt fender av dette også kanskje?
Jeg kunne betalt deg halvparten for blå og grønn anderfo og kanskje fått målene på skjerm?
#171066507/11/201317:35
Hei Nils_Arne, hvordan går disse floater på våte stein og fjell? Får dillinger til mandag, men vil ikke slite ut piggene. Er ikke is å snø enda. Bare vått, vått, vått
#171068307/11/201318:19
Får du Dillinger på mandag fra Browncouch? I så fall får kanskje vi andre som har forhåndsbestil også..
Jeg får de av en broren min som har noen kontakter her og der. Hvor han får de fra er jeg ikke sikker på. Han sa at de er klare for henting allerede i dag. Og han henter de på mandagen. Mer enn det vet jeg ikke.
Jeg kunne betalt deg halvparten for blå og grønn anderfo og kanskje fått målene på skjerm?
Det går an, vettu! Jeg er allerede igang med å lage en Mucky Pig - og jeg har råmateriale for Mucky Hen/Fish/Carrot liggende på kjøkkenbordet. Skal tipse deg når jeg er ferdig, da er det nok lett å kopiere målene ved hjelp av en penn og en saks Foreløpig utkast: Jeg lager fronten litt kortere enn på XL-versjonen av Bender Fender, også har jeg lagt på 5-6 cm i bredden.
Jeg synes Floater fungerer kjempebra, har Schwalbe Hans Dampf Trailstar på stisykkelen (26) og med Floater savner jeg den litt mer klissete gummien på våte svaberg men allikevel noterer jeg meg høyere snitthastighet og at jeg kommer opp flere steder med Floater.
Det hjelper også på fremkommeligheten å ikke ha lettere gir enn 32 - 36.
Hei Nils_Arne, hvordan går disse floater på våte stein og fjell? Får dillinger til mandag, men vil ikke slite ut piggene. Er ikke is å snø enda. Bare vått, vått, vått
Jeg har syklet hele sommeren og deler av høsten på Floater. De minner litt om Knobby Nick og andre stidekk med litt for hard gummi. Så lenge det er noe mykt å gripe fatt i så sitter de bra. På skogbunn, jord, myr og gjørme får du bra tak. På vått og glatt er de dårlige når det er sva og røtter. Jeg har merket meg at det har blitt stor slitasje på siden av knastene gjennom sommeren. Dette skyldes nok at de ofte sklir sidelengs på steiner og annet underlag.
Kan opplyse at Mucky Nutz jobber for harde livet med å lag fatbike skjerm + Gut Fender for å ha på downtuben.
Stemmer - jeg meldte meg hos dem som "betatester" for noen dager siden, men jeg har ikke hørt noe. Inntil videre tror jeg Mucky Pig funker fint, også er den jo kulere i fargen
#171102908/11/201318:24
Jeg fikk Floater-dekka i dag, og har prøvd å sette i en pigg i en av de ytre knastene. Det gikk uten problem, men hvor bør jeg egentlig sette piggene? De ytre knastene er de som har mest støttemateriale rundt seg, og det er vel egentlig der de gjør mest nytte? Kanskje annenhver knast i de ytterste og nest ytterste.
Jeg fikk Floater-dekka i dag, og har prøvd å sette i en pigg i en av de ytre knastene. Det gikk uten problem, men hvor bør jeg egentlig sette piggene? De ytre knastene er de som har mest støttemateriale rundt seg, og det er vel egentlig der de gjør mest nytte? Kanskje annenhver knast i de ytterste og nest ytterste.
forklar gjerne og vis bilder av hvordan du går frem for å gjøre det! Har to stk Floater liggende selv her.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
#171104208/11/201319:03
Jeg dreide et enkelt verktøy av noe avkapp jeg hadde liggende som lar meg presse piggen innenfor knasten med håndbaken, og deretter hamre den i bunn. Det er bare en dings med hull i tuppen. Jeg har et 3,2 mm bor i bormaskinen og bruket en 5mm rørbit som stopp så jeg ikke borer for dypt. Jeg er for lat til å lage skikkelig verktøy i dag. Hvis jeg borer like dypt som ytterdelen på piggen er høy så stikker toppen av ytterdelen ca 1 mm ut fra knasten. Usikker på om jeg bør bore dypere eller satse på at den synker lengre inn når jeg sykler en stund. Jeg har borret de fleste litt dypere. Jeg har dælja på de med hammer, så de burde være i bunnen.
Jeg sitter i stolen med en plankebit mellom beina som jeg legger dekket over og presser mot. Enkelt og greit. Det funker.
#171104908/11/201319:15
Jeg dreide et enkelt verktøy av noe avkapp jeg hadde liggende som lar meg presse piggen innenfor knasten med håndbaken, og deretter hamre den i bunn. Det er bare en dings med hull i tuppen. Jeg har et 3,2 mm bor i bormaskinen og bruket en 5mm rørbit som stopp så jeg ikke borer for dypt. Jeg er for lat til å lage skikkelig verktøy i dag. Hvis jeg borer like dypt som ytterdelen på piggen er høy så stikker toppen av ytterdelen ca 1 mm ut fra knasten. Usikker på om jeg bør bore dypere eller satse på at den synker lengre inn når jeg sykler en stund. Jeg har borret de fleste litt dypere. Jeg har dælja på de med hammer, så de burde være i bunnen.
Jeg sitter i stolen med en plankebit mellom beina som jeg legger dekket over og presser mot. Enkelt og greit. Det funker.
Får vi litt mer info om prosjektet ditt etterhvert? Vil gjerne vite mer om dimensjon på pigg, hvor stor knastehøyde man trenger og holdbarhet når du får syklet litt. Venter i spenning... :-)
#171118509/11/201310:39
Knall prosjekt, Tor Arne! Hvis piggene begynner å falle ut, bruk en liten dæsj superlim på dem. Superlim sitter noe sykt på gummi (nesten like effektivt som på hud..)
Knall prosjekt, Tor Arne! Hvis piggene begynner å falle ut, bruk en liten dæsj superlim på dem. Superlim sitter noe sykt på gummi (nesten like effektivt som på hud..)
Åh, har du prøvd på hud?
Jess, sånn omtrent annenhver forb..na gang jeg limer noe med superlim og glemmer å bruke engangshansker....