Det er bare å begynne utkastelsesprosessen, dette tar ofte en del tid og er smart å begynne på så snart som mulig. Sjekk også at kontrakten har den nødvendige utkastelsesklausulen som er nevnt i linken over, uten den så tar det ofte enda lengre tid...
Var det mye forsinket betaling månedene før siste måned? Er leitakeren ellers grei og behandler din eiendom bra?
Jeg spørrer fordi det ikke er allltid lett å fine en "god" leitaker (som defineres sikkert forskjellig av forskjellige personer). En del år tilbake hadde jeg selv en periode hvor jeg var noen få dager seint med betalingen to eller tre måneder på råd - dette var pga. altfor mye å gjøre og jeg rett og slett husket det at jeg måtte overføre penger den dagen pengene skule være på utleierens konto.
Også var det en gang problemer med banken min - jeg måtte bestille ny kodebrikke og det tok over to uker før jeg fikk en ny en...
EDIT: dette var ikke i sammenheng med betaling av husleie - men, dette kan skape problemer om man ikke er i byen på denne tidspunkt. (Da sier men dog fra til utleieren.)
Kan det være mulig leitakeren din er bortreist for tiden og noe gikk galt som han/henne ikke klarer å fikse (kanskje ikke vet om at du ikke fikk pengene endå)?
Jeg vil ikke forsvare leitakeren din, men av og til er det bare sik at "shit happens" - jeg ville ikke begynnt med utkastingsprosessen før du fikk snakket med han/henne. Kanskje det ordner seg likevel? Også er det mulig at leitakeren blir rimelig flau og du får verdens mest punktlige betalinger fremover
Det var bare noen tanker - kanskje er det ikke sannsynlig at det var bare noen uheldige hendelser, men det er jo verdt å håpe på det dersom du ikke allerede vet hvorfor betalingen ble forsinket allerede.
Redigert av Punzel; 30/10/201310:17.
Re: Leietaker har ikke betalt, hva gjør jeg?
[Re: PålGnål]
#170669730/10/201309:43
Punzel: Når man ikke får svar på purring og husleia er 2 måneder sein så er du langt forbi det som er akseptabelt i forhold til "Shit happens" spør du meg...
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
#170670530/10/201309:49
Du står ganske svakt hvis du ikke har spesielle betingelser i kontrakten, noe du burde hatt. Jobben bør du derfor gjøre før dere skriver under kontrakten.
Men ærlig talt bør leitakeren ta opp forbrukerlån heller enn å snylte på deg. Hint om at utleiere spør mer og mer om referanser.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
#170670830/10/201309:53
Leieboere som ikke betaler for seg er bare å få ut. Ferdig snakka.
Oppussing av leieobjektet gjør sussen, der kan du si opp leiekontrakten.
Sitat: Hva er saklig grunn?
Husleieloven oppstiller tre helt konkrete forhold som anses som saklige oppsigelsesgrunner. Det er: Utleierens (eller medlemmer av utleieres husstand) behov for å bruke boligen. Ved riving eller ombygging ( i den grad dette berører leieobjektet på en sånn måte at det er naturlig at leieforholdet ikke kan fortsette) Ved mislighold fra leierens side.
Mye enklere å dokumentere enn mislighold.
Resten tar du med Namsmannen. Tar litt tid, men mye enklere å forholde seg til en leieboer som gir faen...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
#170670930/10/201309:53
Enig med to siste talere. Denne leieboeren er det bare å kvitte seg med snarest.
Press vedk til å betale forfalt husleie og si opp husleieavt etterpå hvis mulig. Gjør du det i motsatt rekkefølge ser du hvertfall aldri pengene. Har selv måttet gå til tvangsutkastelse av leietaker og det tar tid og er noe skit. Vedkommende flyttet selvfølgelig ut frivillig dagen før namsmannen kom på døren.
Trenger ikke bruke advokat, får god hjelp og gode råd hos namsmannen.
Info kan også hentes på oppsigelse.no og i husleieloven.
Redigert av Goldrush; 30/10/201309:54.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
[Re: Punzel]
#170672630/10/201310:07
. altfor mye å gjøre og jeg rett og slett husket det at jeg måtte overføre penger den dagen pengene skule være på utleierens konto.
Forklaring - ikke unnskyldning. Ansvarsløst er ansvarsløst uansett og det går fint an å sette opp automatisk, månedlige trekk. Det handler om hvor mye respekt en har for folk en har tatt på seg forpliktelser for.
Sitat: Punzel
Også var det en gang problemer med banken min - jeg måtte bestille ny kodebrikke og det tok over to uker før jeg fikk en ny en...
Alle minibankene i området var kanskje nede samtidig i denne perioden også?
Sykdom eller andre personlige ting som gjør det umulig å betale er "shit happens". Det du beskriver er sløvhet og mangel på respekt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: H.Iversen]
#170672730/10/201310:10
Hmmm, jeg fortår det slik at det er snakk om en måned forsinkelse?
Jeg er ikke uenig i det mange andere sier. Men, er det en måned med forsinkelse så er dette fortsatt et tidsrom noen kan være bortreist i for eksempel. Jeg tror heller ikke at det er så fryktelig uvanlig at utleiere får betalt for seint (EDIT: dette med tanke på å finne ny leitaker.). Tanken som slå meg var rett og slett at det kunne være greit å har en samtale først for å finne ut hva som foregår. At en som utleier blir frustrert nå en ikke får kontakt med leitakeren er forståelig. Det kan dog være mindre jobb å får det å fungere med nåværende leitaker enn å kaste han ut (som kan tar lang tid det også) for å så finne en ny en. Det er ikke sagt at alt går som på skinner med den nye leitakeren
Men for all del så mener jeg heller ikke at det må fungere med nåværende leitakeren. Jeg personlig ville prøvd endå en gang å tar en prat først. Er han/henne på hybelen sin for tiden er det jo bare å stikke innom som er mindre jobb enn å innlede utkastelsen.
Redigert av Punzel; 30/10/201310:30.
[Re: GeirK]
#170673230/10/201310:14
Helt enig og det er selvfølgelig ikke noe unnskylding. Jeg for eksempel ble skikkelig flau (selv om utleieren ikke har tatt kontakt med meg) og etter den episoden betalte jeg før jeg skulle hver eneste måned.
Det med kodebrikken var forøvrig ikke i sammenhang med betaling av husleie Jeg bare mente å si at det kan være mulig at dette skaper problemer. Leietakeren er bortreist + problemer med nettbank = shit happens i denne sammenheng.
Ikke synse inn for mye i det jeg skriver - det viktigste syns jeg er å tar en prat før man går videre med saken og dette var hovedpoenget mitt.
Redigert av Punzel; 30/10/201310:15.
#170676830/10/201311:22
Var det mye forsinket betaling månedene før siste måned? Er leitakeren ellers grei og behandler din eiendom bra?
Jeg spørrer fordi det ikke er allltid lett å fine en "god" leitaker (som defineres sikkert forskjellig av forskjellige personer). En del år tilbake hadde jeg selv en periode hvor jeg var noen få dager seint med betalingen to eller tre måneder på råd - dette var pga. altfor mye å gjøre og jeg rett og slett husket det at jeg måtte overføre penger den dagen pengene skule være på utleierens konto.
EDIT: dette var ikke i sammenheng med betaling av husleie - men, dette kan skape problemer om man ikke er i byen på denne tidspunkt. (Da sier men dog fra til utleieren.)
Kan det være mulig leitakeren din er bortreist for tiden og noe gikk galt som han/henne ikke klarer å fikse (kanskje ikke vet om at du ikke fikk pengene endå)?
Jeg vil ikke forsvare leitakeren din, men av og til er det bare sik at "shit happens" - jeg ville ikke begynnt med utkastingsprosessen før du fikk snakket med han/henne. Kanskje det ordner seg likevel? Også er det mulig at leitakeren blir rimelig flau og du får verdens mest punktlige betalinger fremover
Det var bare noen tanker - kanskje er det ikke sannsynlig at det var bare noen uheldige hendelser, men det er jo verdt å håpe på det dersom du ikke allerede vet hvorfor betalingen ble forsinket allerede.
Dilemmaet er at leietakeren er helt super han. Langpendler som er lite til stede, men som tar bra vare på hybelen. Alt annet enn betalingen er supert. Bortreist sa du. Ja, det kan veldig gjerne være. Firmaet han driver, har et prosjekt i Russland for tiden som krever mye arbeid. Det kan være praktiske årsaker som gjør at tlf ikke blir besvart, slik som at han har en norsk, en tysk og en russisk tlf. Jeg har bare nr til den norske. Ikke at dette er noen som helst unnskyldning. Jeg føler også at utkastelsesprosessen bør vente til jeg har fått et svar.
På tide å begynne å trene igjen...
#170677230/10/201311:26
Helt enig og det er selvfølgelig ikke noe unnskylding. Jeg for eksempel ble skikkelig flau (selv om utleieren ikke har tatt kontakt med meg) og etter den episoden betalte jeg før jeg skulle hver eneste måned.
Det med kodebrikken var forøvrig ikke i sammenhang med betaling av husleie Jeg bare mente å si at det kan være mulig at dette skaper problemer. Leietakeren er bortreist + problemer med nettbank = shit happens i denne sammenheng.
Ikke synse inn for mye i det jeg skriver - det viktigste syns jeg er å tar en prat før man går videre med saken og dette var hovedpoenget mitt.
Dett med problemer med nettbank kan så absolutt være en grunn, sist måned hadde han glemt brikken i tyskland og betalte cash dagen etter han kom tilbake fra lang reise.
#170677330/10/201311:27
Har du ikke voldsomt bruk for pengene akkurat nå er det selvsagt kurant å vente litt, hvis du er fornøyd med karen ellers. Dette høres jo bortsett fra betalingen ut som en drømmeleieboer mtp slitasje og andre potensielle negative konsekvenser av å leie ut eiendom.
Men jeg ville hvertfall anbefalt ham å få satt opp autotrekk den 1. basert på sløvheten som er utvist.
Per B.
#170677430/10/201311:29
Har selv leid ut leilighet i mange år, og har opplevd ved noen tilfeller at leietakeren er sløv med betalingen. I mine tilfeller har det alltid bunnet i manglende betalingsevne, så jeg har lavere terskel nå enn tidligere for å si opp leietakeren. Rett og slett for å unngå at gjelden blir unødig stor.
Det jeg gjør er å si opp leiekontrakten når jeg får mistanke om at noe bærer galt av sted, og lar leietakeren få sine tre mnd oppsigelsestid. Skylder han deretter penger sender jeg en purring med 14.dagers betalingsfrist, og samtidig et inkassovarsel. (Det var rimelig å registrere seg hos inkassoselskapene den gangen jeg gjorde det, nå er det relativt kostbart. Har jeg hørt.)
Blir ikke pengene betalt sender jeg kopi kontrakt og varsel til inkassoselskapet, og leietaker og jeg møtes i forliksrådet etter en stund dersom han ikke gjør opp på oppfordring fra inkassoselskapet Jeg har alltid endt opp med å få det jeg har krav på, og det koster meg minimalt med arbeid.
Voksne damer som ikke føler behov for å avgi en lang og komplisert forklaring på hvorfor de ønsker å leie er vanligvis sikre kort.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
#170731531/10/201311:27
Så kom en slukøret leieboer med leia i går kveld, men bare for denne mnd. I morra skal neste leie inn... Årsak: Selskapet går litt dårlig, men det har bedret seg. Jobb i Russland. Kun på kort visitt i Norge.
Hmmm.
#170744331/10/201314:26
Så kom en slukøret leieboer med leia i går kveld, men bare for denne mnd. I morra skal neste leie inn... Årsak: Selskapet går litt dårlig, men det har bedret seg. Jobb i Russland. Kun på kort visitt i Norge.
Hmmm.
Da er det jo en kombinasjon av flere omstendigheter som forklarer at leia er sen, selv om det ikke holder som unnskyldning.
Synes vel da at det kanskje er en ide og si klart og tydelig ifra om hvilke forventninger du har til han, og at leia skal inn på tiden, ellers er det ut.
Dersom fyren er ordentlig og redelig ellers, ville jeg vurdert å gi han en sjanse til, men kun en.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
#170745031/10/201314:36
Autogirering med månedlig trekk fra kontoen har eksistert i over 10 år, så det er en svært dårlig unnskyldning for ikke å betale den "uforutsette" utgiften som husleien er...
[Re: pblind]
#170747131/10/201314:57
Råttent vil jeg ikke kalle det. Mannen kan jo rett og slett ha litt dårlig kontrol over pengene sine. Men automatisk overføring kan jo være en løsning, særlig med tanke på at Pavel er fornøyd med gjenferdet ellers. Kanskje en ide å flytte betalingstermin til dagen etter han får lønning. Kommer ikke pengene da så har mannen virkelig dårlig råd.