Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Forsøkt kjørt ned av sint herremann

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705362 27/10/2013 13:23
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har hatt flere opplevelser med en gammel surpomp i en grå Hyundai her. Han sneier meg og stopper så for å fortelle meg hvor farlig og teit jeg er. Har ikke klart å få han på kamera. Etter at jeg begynte å sykle med kamera har jeg ikke sett han. Jeg fantaserer om at han har mista lappen.

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705364 27/10/2013 13:35
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Dan
Da blir det nok et Hero3 Black i morgen.

Og så fikk jeg en PM som minnet meg på at Contour +2 bør være med i vurderingen også. Og det ser jo unektelig ut til at det er mye som taler for det. Ikke minst at det kan brukes uten undervannshus så lenge man holder seg i regnvær eller på maks en meters dybde, hvor GoPro forutsetter at man bruker hus. Synd at ikke det ene kameraet er bedre enn det andre på alle punkter, slik at kun pris kunne få avgjøre. Nå blir det til at man tenker på hva man velger bort ved å velge det ene eller det andre.

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705378 27/10/2013 14:44
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Det er Contour Roam som tåler en meter vann, mens +2 er regntett.
Det geniale i tillegg den plasseringsvennlige formen og av/på slideren som lett kan brukes med de tykkeste fatbike votter er GPS loggeren som gir deg posisjon, pluss hastighet, høyde over havet, etc, pluss Google Earth utsnitt. Ikke bare er det morsomt å se i realtime på Google Earth hvor videoen ble tatt, men i forhold til tvistesaker i trafikken kan det være svært hendig å kunne dokumetere hastighet, hvor man lå i veibanen, etc. GPS loggeren på +2 er av motorsport kvalitet og logger 5 ganger i sekundet.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Espen W] #1705381 27/10/2013 15:01
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Espen W
Det er Contour Roam som tåler en meter vann, mens +2 er regntett.

Ah, ok. Men +2 er vanntett nok for f eks skikjøring sittende på støvelen? Og Roam er en drøy tusenlapp billigere grunnet dårligere spec ellers?

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705383 27/10/2013 15:11
Rythers Offline
Entusiast
Entusiast
Roamen er billigere fordi den mangler;
Mobile connectivity
GPS Video Mapping
Up to 120fps
Live streaming
External microphone jack

http://global.contour.com/en/nordic/page/home

Ble nysgjerrig på denne selv.. batterilevetid er aboslutt viktig.
Men nå som det er sagt så selges gopro hero 3 BLACK for under 2000,- og man kan alltids kjøpe med batterypack som forlenger tiden med 1 time.

Redigert av Rythers; 27/10/2013 16:34.
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705390 27/10/2013 15:34
Niels Offline
Veteran
Veteran
Stengte ikke Contour dørene her for en tid tilbake? Eller er de oppe og går igjen?

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Espen W] #1705480 27/10/2013 19:39
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
som lett kan brukes med de tykkeste fatbike votter

Er tykke fatbikevotter ennå tykkere enn andre tykke votter?:)

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705520 27/10/2013 22:07
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Det er veldig, veldig vanskelig å svare i denne tråden, uten å legge hodet på blokka, og risikere å oppfordre til oppførsel som konkurrerer med politiets straffemonopol. Av den grunn vil jeg heller fraråde at folk får andre til å sms-sjekke regnr på bilen, slik at politiet ikke kan spore gjerningsmann om det gjøres via en medlemsside, jeg vil fraråde at man kaster egg på bilen, og jeg vil heller ikke oppfordre til at man venter 1-2 måneder før hevntoktet, for at det skal være vanskeligere å finne gjerningsmann.

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705522 27/10/2013 22:08
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Apropos advokater og biler: For en tid siden var kona ute med ungen i barnevogn. En bilist på en parkeringsplass syns hun var for treg til å passe seg der hun stod og pratet med en annen, så han presset seg fram og dultet borti vogna. Kona var ikke overraskende relativt misfornøyd med dette, åpnet døra hans og formidlet dette. Han svarte med å vise fingeren og gasse av gårde.
Hun noterte regnummeret, og delte både dette og historien med meg. Litt googling viste at bilen stod i konas navn, som var en advokat med klientell innenfor sjangeren "kvinner som plages av sinte menn".
Siden bilen stod i hennes navn var det jo naturlig for meg å ringe henne og legge fram hendelsen.
Jeg skulle svært gjerne vært flue på veggen ved middagsbordet den dagen. Det i hvert fall en temmelig spak Hr. Advokat som ringte senere på kvelden for å beklage det inntruffende..

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705572 28/10/2013 07:33
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Jeg har lært av egen erfaring at det beste er å ikke kjøre forbi i første omgang, velge en annen vei med en gang du skjønner at fyren er farlig og glemme hele greia så fort som mulig.

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: pbk] #1705605 28/10/2013 08:35
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: pbk
Jeg har lært av egen erfaring at det beste er å ikke kjøre forbi i første omgang, velge en annen vei med en gang du skjønner at fyren er farlig og glemme hele greia så fort som mulig.

Dessverre er det å la drittsekkene vinne. Nå har det verste sinnet rent av meg, så nå sitter jeg bare igjen med gleden over at jeg vet hvem han er men han vet ikke hvem jeg er. Jeg brukte politiets tipsfunksjon på web i lørdags men har ikke fått noen som helst bekreftelse på at det ble sendt, så jeg vet ikke om det funket. Men anmeldelse driter jeg i. Det leder ikke til noe annet enn at vedkommende får navnet mitt og det gidder jeg ikke når motparten er en gal tvisterettsadvokat. ICON_SMILE

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705608 28/10/2013 08:45
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Litt av en historie, har heldigvis aldri opplevd slike episoder her i Rogaland. Litt tuting har jeg opplevd, men vindusspyling og direkte pressing i grøfta har jeg knapt hørt om.

Hva med Garmins nye actionkamera - Virb? Det ser jo meget bra ut.

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: torinb] #1705634 28/10/2013 09:26
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: torinb
Hva med Garmins nye actionkamera - Virb? Det ser jo meget bra ut.

Ser spennende ut, men jeg var ikke veldig imponert over filmen som var lagt ut på Garmins hjemmeside. Litt for hakkete, men det kan jo være mer et web-problem enn et problem med kameraet. Uansett så er jeg skeptisk til å betale mange tusen for å være betatester. ICON_SMILE

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705643 28/10/2013 09:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fantastisk at slike personer går løs - og attpåtil har en jobb der man til forveksling burde kjenne sitt ansvar og sine rettigheter...

Men egging er utelukket altså? ICON_WINK

Hva slags lover/regler hindrer deg i å publisere navnet her, så eventuelle advokatkunder kan unngå å bruke vedkommende?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Anders A-R] #1705663 28/10/2013 10:14
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Anders A-R
Hva slags lover/regler hindrer deg i å publisere navnet her, så eventuelle advokatkunder kan unngå å bruke vedkommende?

Tipper ingen, men som sagt, hvis mannen er så gal som man må være for å drive på slik han gjorde så ser jeg for meg at han kan gå ut og sparke bulk i sin egen bildør for å legge skylden på meg, eller lage kvalm for meg på andre ikke direkte lovstridige måter. Han skulle "ha navnet mitt" fordi jeg syklet forbi ham og/eller fordi jeg ikke ble på stedet lenge nok til at han fikk overbevist meg om at jeg var en bølle og/eller fordi jeg snakket med kona hans.

Det jeg kan gjøre er å si at de som opplever tull i trafikken i Lommedalen med en sølvgrå Opel Vectra stv kan si fra så kan vi sammenligne notater. ICON_SMILE

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705686 28/10/2013 11:05
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Anders A-R

Tipper ingen, men som sagt, hvis mannen er så gal som man må være for å drive på slik han gjorde så ser jeg for meg at han kan gå ut og sparke bulk i sin egen bildør for å legge skylden på meg, eller lage kvalm for meg på andre ikke direkte lovstridige måter. Han skulle "ha navnet mitt" fordi jeg syklet forbi ham og/eller fordi jeg ikke ble på stedet lenge nok til at han fikk overbevist meg om at jeg var en bølle og/eller fordi jeg snakket med kona hans.

Det jeg kan gjøre er å si at de som opplever tull i trafikken i Lommedalen med en sølvgrå Opel Vectra stv kan si fra så kan vi sammenligne notater. ICON_SMILE

Var utsatt for en taxi sjåfør som prøvde seg på nettopp noe slikt.
Etter enn kort disput som følge av at han måtte stoppe for meg i et fotgjengerfelt (jeg var fotgjenger og skulle over), hoppet han ut av bilen og skulle ta meg.
Da han begynte å bli fysisk dro jeg frem telefonen for å ringe til onkel politi.
Han pekte da på en eldre bulk han hadde på bakskjermen og sa at han ville påberope seg at jeg hadde laget denne for å få fatt i både navn og personnummeret mitt, samt evt. kreve erstatning.
Jeg gjorde ham da oppmerksom på at han ikke var den eneste som kunne bløffe om en evt. skade og at jeg i såtilfelle ville si at ha hadde vært borti meg i fotgjengerfeltet og at jeg hadde vondt i foten. Dette ville i såtilfelle bety "personskade" og rutinemessig beslaglegging av førerkort i inntil 3 måneder med tilhørende inntektstap.
Dette roet ham betraktlig ned ;-)

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: towi] #1705687 28/10/2013 11:09
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: towi
Jeg gjorde ham da oppmerksom på at han ikke var den eneste som kunne bløffe om en evt. skade og at jeg i såtilfelle ville si at ha hadde vært borti meg i fotgjengerfeltet og at jeg hadde vondt i foten. Dette ville i såtilfelle bety "personskade" og rutinemessig beslaglegging av førerkort i inntil 3 måneder med tilhørende inntektstap.

Helt rått! ICON_SMILE
Han fikk føle litt på konsekvenser av eget spill der!

Redigert av vids; 28/10/2013 11:09.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: vids] #1705717 28/10/2013 12:01
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vids
Sitat: towi

Helt rått! ICON_SMILE
Han fikk føle litt på konsekvenser av eget spill der!

Om Dan var like psykopat som gærningen i Opelen, så hadde han selvfølgelig kastet seg over panseret på bilen og pådratt seg "skikkelig vondt i nakken" ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705719 28/10/2013 12:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I min barndom hadde vi mye morro med en "eksosrørfløyte" (eller hva man nå skal kalle det), en metallgreie man putta inn i eksosrøret på en bil som laget et helvetes leven når bilen startet. Rimelig uskyldig og temmelig morsomt for alle andre enn den som står der litt fortvilt og lurer på hvorfor bilen piper som f***.

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Øyvind V] #1705760 28/10/2013 13:06
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Øyvind V
I min barndom hadde vi mye morro med en "eksosrørfløyte" (eller hva man nå skal kalle det), en metallgreie man putta inn i eksosrøret på en bil som laget et helvetes leven når bilen startet. Rimelig uskyldig og temmelig morsomt for alle andre enn den som står der litt fortvilt og lurer på hvorfor bilen piper som f***.

Eller ett horn koblet til enten ryggelys-, bremselys- eller blinklyspinnen på tilhengerfestet ICON_SMILE
Lite hyggelig å bli tutet på av noen når man bruker noen av disse lysene, spesielt når ingen er i nærheten ICON_SMILE

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705795 28/10/2013 13:45
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Forslagene til Øyvind V og Niels er jo Stor Humor (TM).
Med så mange nevenyttige folk på dette forumet burde det være en smal sak å få laget noe slikt. Så kan Dan ikle seg sin beste Ninja-drakt og montere det en mørk og stormfull aften.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Lenny] #1705814 28/10/2013 14:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lenny
Forslagene til Øyvind V og Niels er jo Stor Humor (TM).
Med så mange nevenyttige folk på dette forumet burde det være en smal sak å få laget noe slikt. Så kan Dan ikle seg sin beste Ninja-drakt og montere det en mørk og stormfull aften.

Jeg har vært vitne til en fenghette som ble koblet på lysene. Dette var en bil uten automatiske kjørelys og føreren hadde alltid en 5-10 sekunders forsinkelse fra han satte bilen igang til han skrudde på lysene. Det smalt bra, og det var en nervøs mann som nærmest ramla ut av bilen og lurte på om hele motoren hadde sagt takk for seg.
Moro ICON_SMILE

- Stefan
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Øyvind V] #1705823 28/10/2013 14:32
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Øyvind V

Dette er jo noe i samme gate:

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705880 28/10/2013 17:12
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ok, nå sitter jeg her med et flunkende nytt Contour +2 og håper at jeg har gjort et godt kjøp. Har i hvert fall skjønt at man må bruke litt mer tid nå i oppsettsfasen, siden Contours hjemmeside er full at døde linker siden bedriften har gått på rygg. Måtte google meg til manualen og jeg måtte håpe at programvaren Contour Storyteller jeg fant via Facebook ikke er en virusbombe. ICON_SMILE Blir spennende å se hva som blir neste greie man må finne ut av uten en komfortabel supportside.

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705889 28/10/2013 17:34
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Gode greier, bare å hyle ut hvis du trenger info.
Kjenner importøren godt, (de lånte med seg BigBob demosykkern til Contour standen på Utflukt) så er det antydning til kluss er det bare å si fra.
Selve firmaet i USA er nok oppe og går i løpet av relativt kort tid, da med folk som forhåpentligvis er like gode Ingeniører/designere som de gamle, men bedre på business og markedsføring.

I tillegg til kamera så gjør GPS loggeren så og si jobben til en Racelogic Performance Box som Racelogic fortsatt selger bøtter og spann av til bilentusiaster, selv om PB er fra 2006 og fortsatt koster $500.
Faktisk er +2 mer å sammenligne med Video Vbox som koster $1000.
Dette er ting som Contour kunne ha markedsført aktivt inn mot en stor og kjøpesterk gruppe, spesielt i USA, der 60-130mph testing (tilsv. 100-200kmh testing i Europa) er stort, så på flere måter hadde (har) det et enda bedre og mer allsidig produkt enn de ga uttrykk for.

Stikk ut og mål og film 100-200kmh i børsa. Ooops, jeg mener selvsagt: ikke stikk ut og gjør det ICON_SMILE

Redigert av Espen W; 28/10/2013 17:37.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Espen W] #1705899 28/10/2013 17:49
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Stikk ut og mål og film 100-200kmh i børsa. Ooops, jeg mener selvsagt: ikke stikk ut og gjør det ICON_SMILE

Ingen fare. Kamerabatteriet vil være tomt og minnekortet fullt før jeg har klart å piske opp Citroënen i 200 km/h. ICON_SMILE

Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1705954 28/10/2013 19:57
A
aramstad Offline
Medlem
Medlem
A
Har vært borti noe tilsvarende som trådstarter.

Var på sykkeltur (landevei) med LBS, ca. 10 stk og på vei opp en slak serpentiner. Jeg lå sist i gruppa og hører det gjalle i et horn bak oss. Snur meg og ser en diger 4x4 Mitsubishi, gestikulerer "hva erre du maser om?". Vi sykler videre og veien svinger til høyre. Nå hører jeg rusing i motor og jeg må snu meg for å se på nytt. Bilisten har nå gitt litt avstand før han gasser på og skrenser mot meg. Stopper kun få cm. fra bakhjulet mitt. Adrenalinet fløy i taket så jeg kastet meg av sykkelen midt i veien og fikk gjøken til å rulle ned vinduet.

Her kom det vanlige oppgulpet om at syklister har for svingende ikke noe i veibanen å gjøre osv osv osv. Jeg spurte hva han ville oppnå med å kjøre meg ned og han svarer "jeg skulle bare skremme deg". Da tok jeg meg selv i å stå med knytta neve og var egentlig på vei inn i bilen hans da en av de andre kom og roet ned situasjonen. Tok frem kameraet og knipset bilde av skilt og sjåfør og sa jeg kom til å anmelde han. Sjåføren begynte da faktisk å posere breialt foran linsa (!).

Det begynte å bli kø av biler så det var på tide å komme seg ut av veien. Han ville diskutere mer, men resten av gruppa sendte han avgårde. Jeg vinket beklagende til bilene som måtte vente men det virket heldigvis som om de forsto situasjonen (ikke alle bilister er duzter).

Kom til konklusjon at anmeldelse hadde havnet i søpla så det endte bare med at jeg la ut bilde av neket på nettet for terapautisk effekt.

Vipera XC 9/8 | Vipera Race 7 | Diamant Mammut MKII Fatbike | Diamura delesykkel
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1706057 29/10/2013 07:21
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Litt trist når syklister kjøper "action"kamera utløst av sikkerhetmessige årsaker med bilister.

Egg bilen.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1706074 29/10/2013 08:02
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Så var det min tur å banne over at jeg ikke har kamera på sykkelen.

Tror det må være den kjølige luften som får enkelte personer til å utvikle ekstra mye varme i toppen. Defekt termostat...

Dagens tur til jobb:
Ligger bak bil i trafikk over et lyskryss med passe avstand til forankjørende, veien umiddelbart etter krysset går over til et Y-kryss (der jeg skal mot venstre). Stor varebil rett bak legger seg over i høyrefeltet gir gass og kjører frem på siden min for så å presse meg ut av feltet og over i motgående kjørebane. Dette var midt i Y-krysset.

Titter inn sidevinduet før jeg må finne et sted å komme meg unna, og ser inn på sur og hatefull person som burde trimma "litt"...

"Kjempefint"..

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann [Re: Dan] #1706156 29/10/2013 09:54
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Med tanke på kameraer på sykkelen så har det vært en morsom/tragisk/irriterende tråd på happymtb de siste dagene. Trådstarter der er sur over hvordan en annen syklist har kjørt (og generelt sur over hvor farligt bilene kjører). Så kommer noen av alle de filmene han har gjort opp i tråden, og det viser seg at han kjører som en gærning og havner i konflikt med alle... Men han ser det som at han er en uskyldig stakkers syklist som ikke gjør noe feil ICON_SMILE
Så om man har kamera så kan det jo være lurt å se på egen sykling med kritiskt øye etterpå, er kanskje ikke altid sånn at det som man selv ser som store marginer og sikker sykling oppfattes slikt av andre.

Ikke for at det her hadde noe å gjøre med situasjonen i den her tråden, men kanskje relevant sånn generelt.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support