|
|
Tvillingforeldre, hvilken bil?
|
Re: Tvillingforeldre, hvilken bil?
[Re: Nils_Arne]
28/10/2013 14:37
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da broder'n fikk vite at det var tvillinger på vei gikk han rett ut og kjøpte en Toyota Hi Ace, den lange typen. Da slipper du å hardpakke og brekke ryggen. I Hi Ace'n har du plass til alt av barnevogner og sykler samt alt annet ræl som skal med i årene som kommer. Og så slipper du komfort samt mangel på vei- og motorstøy. 
|
|
|
[Re: Ripen]
28/10/2013 14:52
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nye Octavia er en heit kandidat, vi får se om vi skal ha såpass "dyr" bil. Ellers får jeg nok god pris på Safira, kanskje såpass at det frister med ny bil.
Mange gode forslag her, jeg kunne fleska til med både Pathfinder (lyst på) og HiAce, men jeg vet med sikkerhet at min bedre halvdel ikke har fryktelig lyst på så stor bil. Og det er noe med prisen også, man får mer for pengene om man kjøper stasjonsvong eller flerbruksbil.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
28/10/2013 15:11
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Kjøp deg bikkje i tillegg Roy, så har du ikke noe annet valg enn å kvitte deg med den dølle Astra'n! Da kan du kjøpe deg en skikkelig bil som du har lyst på, slik som en Patrol, selv om Land Cruiser er mye grommere!  Vi har en C-klasse med bagasjerom på 485l. Det er nok ganske praktiske liter, men det blir skikkelig fullt både i bagga, skiboks og bakseter når vi skal en tur på hytta eller lignende. Jeg har ikke merket noe til at det har blitt noe mindre barnestæsj nå når Birk har blitt 2 år, og vi sikler for øyeblikket på Land Cruiser(621l), evt en E-klasse (695l). Har du sett Astraen min Bjørn? Om den er døll så er du fargeblind. Vi skal nok ha bikkje etter hvert, og vi har bestemt navnet allerede, men vi venter nok littegrann. Jeg ser ikke for meg at vi skal skaffe oss noe mer som må luftes ila de første par åra jaffal, det får holde med bremser og et par småttiser en stund. Er den grønne fare du snakker om? I såfall så må jeg kanskje moderere meg litt! Hva er navnet på bikkja da? Cog, Sprocket, eller Spoke? Når du får et bur baki, kan du trekke fra ca halvparten av bagasjerommet på en stor stasjonsvogn, hvis du ikke skal ha veskehund da!
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/10/2013 15:26
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
vi sikler for øyeblikket på Land Cruiser(621l), evt en E-klasse (695l). Funnet ut at du ikke er 60 eller taxisjåfør likevel? Jeg elsker C-klassen vår, det er kun mangel på bagasjeplass som trekker ned litt. Jeg blir vel ikke noe mindre gubbete/taxisjåfør om vi går for en E-klasse!  Hadde jeg bare skulle tenkt på kjørekomfort hadde det nok utvilsomt blitt en E-klasse, men vi har en livsstil som gjør at Mercedes kanskje blir litt for fint for oss, og etter å kjørt mye brutalt med LC i mine kontigenter i "syden" banker hjertet godt for den. Geländewagen er også fristende, men alt for dyr og aerodynamikk som en trailer trekker ned.
Bjørn
|
|
|
28/10/2013 16:07
|
LarsThomas
Entusiast
|
Entusiast
Å være tvillingforeldre er _travelt_, når skal dere ha tid til å kjøre to biler?
Bra å se at det fungerer med stasjonsvogn i mellomklassen også. Jeg tror at Astraen kan fungere som hverdagsbil, og at en bil nr 2 er den vi bruker til utflukter og handleturer som krever litt ekstra plass. På spørsmål om når vi skal få tid til å bruke to biler: veldig ofte, det har mer med hva vi må ha får å få tiden til å strekke til og fungere i det praktiske. Hvis du leser første innlegg så ser du at bilen jeg kjører i dag er en firmabil, den skal jeg bruke hver dag i min jobb som selger. I tillegg flytter vi nå ut av Oslo til et sted der kollektivt eller sykkel til jobb (i Oslo) ikke er så fryktelig lettvint eller praktisk gjennomførbart. Ja sorry, dårlig formulert av meg. Skal ikke legge meg opp i andres bilbruk Var ment mest som et innspill på at vi har brukt bilen mye mindre enn vi trodde vi skulle gjøre. Å dra på biltur med de alene lengre enn 15-20 min regner jeg f.eks. som helt uaktuelt.
|
|
|
[Re: LarsThomas]
28/10/2013 16:15
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Å dra på biltur med de alene lengre enn 15-20 min regner jeg f.eks. som helt uaktuelt. Skjønner det er store forskjeller på hvor greie barn er å ha med i bil! Min to-åring synes det er helt greit å sitte alene bak i bilen flere timer i slengen. Røvertrikset er å sette på en film med Cars/Toy story/Madgascar. 
Bjørn
|
|
|
[Re: LarsThomas]
28/10/2013 16:39
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Å være tvillingforeldre er _travelt_, når skal dere ha tid til å kjøre to biler?
Bra å se at det fungerer med stasjonsvogn i mellomklassen også. Jeg tror at Astraen kan fungere som hverdagsbil, og at en bil nr 2 er den vi bruker til utflukter og handleturer som krever litt ekstra plass. På spørsmål om når vi skal få tid til å bruke to biler: veldig ofte, det har mer med hva vi må ha får å få tiden til å strekke til og fungere i det praktiske. Hvis du leser første innlegg så ser du at bilen jeg kjører i dag er en firmabil, den skal jeg bruke hver dag i min jobb som selger. I tillegg flytter vi nå ut av Oslo til et sted der kollektivt eller sykkel til jobb (i Oslo) ikke er så fryktelig lettvint eller praktisk gjennomførbart. Ja sorry, dårlig formulert av meg. Skal ikke legge meg opp i andres bilbruk Var ment mest som et innspill på at vi har brukt bilen mye mindre enn vi trodde vi skulle gjøre. Å dra på biltur med de alene lengre enn 15-20 min regner jeg f.eks. som helt uaktuelt. Det var ikke ment som noe krasst eller irettesettende, bare info om vårt behov. All ære til de som klarer seg uten bil, dithen kommer jeg nok aldri.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Bjørn B]
28/10/2013 16:51
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kjøp deg bikkje i tillegg Roy, så har du ikke noe annet valg enn å kvitte deg med den dølle Astra'n! Da kan du kjøpe deg en skikkelig bil som du har lyst på, slik som en Patrol, selv om Land Cruiser er mye grommere!  Vi har en C-klasse med bagasjerom på 485l. Det er nok ganske praktiske liter, men det blir skikkelig fullt både i bagga, skiboks og bakseter når vi skal en tur på hytta eller lignende. Jeg har ikke merket noe til at det har blitt noe mindre barnestæsj nå når Birk har blitt 2 år, og vi sikler for øyeblikket på Land Cruiser(621l), evt en E-klasse (695l). Har du sett Astraen min Bjørn? Om den er døll så er du fargeblind. Vi skal nok ha bikkje etter hvert, og vi har bestemt navnet allerede, men vi venter nok littegrann. Jeg ser ikke for meg at vi skal skaffe oss noe mer som må luftes ila de første par åra jaffal, det får holde med bremser og et par småttiser en stund. Er den grønne fare du snakker om? I såfall så må jeg kanskje moderere meg litt! Hva er navnet på bikkja da? Cog, Sprocket, eller Spoke? Når du får et bur baki, kan du trekke fra ca halvparten av bagasjerommet på en stor stasjonsvogn, hvis du ikke skal ha veskehund da! Det er den grønne fare ja, og den er stappa med utstyr så døll er den ikke. Mye bil for penga, og særlig som firmabil. Bikkja skal hete Puffen, et bein i hvert hjørne. Ikke bulldog og slett ikke veskehund (fysjom), men en Dansk-Svensk Gårdshund. Tror vi. Terriere har alltid vært min favoritt, D-S Gårdshund er en terrierlik pinscher med litt roligere oppførsel og lynne enn terrierne, tipper det kan bli en fin traildog. Men det blir ikke før vi har tid og overskudd til å gi den den oppmerksomheten og treningen den trenger. Og ikke minst må vi ha stor nok bil ja.
Roy
|
|
|
28/10/2013 18:20
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
De er jo knapt større enn en veskehund, så dat går det nok bra med plassen! Foreldrene til Zakka har en sånn(som du kanskje veit). Artige bikkjer det, som jeg tror egner seg som trail-dog.
Bjørn
|
|
|
28/10/2013 18:24
|
lr_80
Medlem
|
Medlem
Vi har vært på Danmarksferie - 14 dager med alt nødvendig inkl bæremeis og Chariot CX2 (tvilling sykkelvogn) under rolloen på forrige versjon Octavia. Bortsett fra syklene som sto på taket da... Superb har superb bakseteplass, men ikke særlig større bagasjeplass.
Cannondale Scalpel 29er Fuji CX
|
|
|
28/10/2013 19:44
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
For å si det sånn.. Jeg pakker hundebur, barnevogn, kone og et barn i en qashqai.. og da er det lite plass igjen. Vi vurderte Qashqai+2, men det idiotiske her er at bagasjerommet bygger 10cm opp fordi de skal ha en flate der de to ekstra setene skal felles ned. Dermed blir det faktisk ganske ukurrant.
Jeg hadde gått for X-trail eller noe i den størrelsen. Min far har XC70 og den er det god plass i. Har fått lurt med 2 hunder, barnevogn, rullestol, fire voksne og et barn i den
ink bagasje.. Da var den full, men det ble plass.
|
|
|
28/10/2013 20:52
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Octavia går igjen og seiler opp som en god kandidat, tok et søk på finn.no og ser at man får greit med bil for pengene der.
SUV vil jeg ikke ha, synes Qashquai, RAV-4 og andre små SUV'er er tullebiler. Stor og dyr bil med lite bagasjeplass bak baksetene. Korirger meg gjerne, men jeg forstår ikke fordelene med en SUV annet enn litt ekstra bakkeklaring.
Roy
|
|
|
28/10/2013 21:01
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Octavia går igjen og seiler opp som en god kandidat, tok et søk på finn.no og ser at man får greit med bil for pengene der.
SUV vil jeg ikke ha, synes Qashquai, RAV-4 og andre små SUV'er er tullebiler. Stor og dyr bil med lite bagasjeplass bak baksetene. Korirger meg gjerne, men jeg forstår ikke fordelene med en SUV annet enn litt ekstra bakkeklaring. Du endrer mening når du har løftet inn kidsa noen ganger i den lave stasjonsvogna. Jeg fikk vond rygg av dette, noe som løste seg med overgang til Honda CR-V. En annen fordel med CR-V ' n vi hadde var at det var stort og høyt bagasjerom slik at vi kunne sette barnevogna rett inn uten å slå den sammen.
Redigert av sindrer; 28/10/2013 21:15.
Sindre R.
|
|
|
28/10/2013 21:29
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hmm... Ok. De fordelene ser jeg Sindre. Om enn noe motvillig.
Roy
|
|
|
28/10/2013 21:45
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
En bil som ikke er nevnt her er VW Caddy maxi life, har hatt den som leiebil. Kjip, men relativt kompakt og veldig praktisk.
Sindre R.
|
|
|
28/10/2013 21:46
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
X-trailen ble faktisk 19cm lengre og fikk dermed større bagasjeplass i modellskiftet i 2008, i motsetning til det de fleste andre husmor-suv'er fikk i sin 'makeover'. Nissan dyttet heller frem Quashqai som et alternativ i det segmentet. For øvrig på samme "chassis" som X-trail. Vi så på flere SUV'er men dette med bagasjeplassen ble utslagsgivende for vårt valg. Litt traust og kjedelig kanskje og på ingen måte noen sportsbil, selvom 173 dieselhester gjør sitt. Som vår eneste bil dekker denne alle formål. Kona som bruker den daglig klager ihvertfall ikke. Personlig skulle jeg gjerne hatt en pathfinder istedenfor, men prisene på noe sånt er jo helt tullete...
|
|
|
28/10/2013 21:56
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
SUV vil jeg ikke ha, synes Qashquai, RAV-4 og andre små SUV'er er tullebiler. Stor og dyr bil med lite bagasjeplass bak baksetene. Korirger meg gjerne, men jeg forstår ikke fordelene med en SUV annet enn litt ekstra bakkeklaring. Nabofamilien med tvillinger er på sin andre Octavia og virker fornøyd. Sjøl har jeg X-trail hvor en en kid og ei svær bikkje er fast inventar, samt ofte en pen haug med sportsutstyr. Jeg ville ha 4x4, kona ville sitte høyt og vi måtte få plass til alt sammen uten at det går på bekostning av komforten. Da er det nesten bare X-trail som når opp. De andre alternativene er leke- eller kassebiler. X-trail får du nok også ganske billig ettersom ny modell er lansert, men først i salg neste år. Har hørt om flere som har gjort gode kjøp hos Aasen bil på Minnesund, http://www.aasen-bil.no/Lykke til med bil og tvilllinger!
|
|
|
29/10/2013 10:23
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Stakk innom Nissan for å kikke på X-trail, det er en grom bil med ganske god plass ja.
Men helt uten å spørre om prisleie så pensa selgeren meg inn på Quasquai +2 og viste meg bagasjerommet, nesten like stort som X-trail faktisk. Og når man ikke trenger 4-hjulstrekk så er det jo greit å spare 100-150k og kunne kjøpe en bil med mye mer utstyr. Jeg fortalte selgeren om tullebil-synet mitt på den typen biler, men det falt liksom i fisk når bagasjeplassen og prisen passer det jeg tror jeg vil ha. Høh...
Og det med å løfte ting og barn inn og ut, istedenfor å løfte dem opp og ut, det nevnte han også. Et argument som teller litt, spesielt for mor når hun skal ut på tur alene med tvillingene.
Roy
|
|
|
29/10/2013 11:08
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Og når man ikke trenger 4-hjulstrekk så er det jo greit å spare 100-150k og kunne kjøpe en bil med mye mer utstyr. Sikkert avhengig av hvordan du bor, men 4-hjulstrekk er favorittutstyret på min.
|
|
|
29/10/2013 11:10
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Enig, SUV uten 4wd blir feil i min verden.
Big wheels keep on turning
|
|
|
29/10/2013 11:23
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Blir dette bilen du drar på feire o.l med? Med 2 små barn ville jeg tenkt sikkerhet og plass. For rundt 250' kan du få helt nye biler, og normalt er nyere bil bedre enn eldre ift. vedlikeholdskostnader, men ift. brukt, trygg og stor bil ville jeg sett på:
Volvo V70 fra f.eks 2010 får du fra 250' uten for lang km-stand, ville valgt 2.0/2.4D og ikke de små 1.6D. Topp sikkerhet, skikkelig bredde i baksetet (mor/far kan sitte godt mellom barna hvis nødvendig) og et av klassens beste/største bagasjerom. V70 er ikke best på plass i lengderettningen mellom framstoler og baksetet, så hvis du er mer enn 185cm blir det trangt med bakovervendte bilstoler, og det skal du selvfølgelig ha!
Subaru Legacy fra 2010 får du også fra 250', denne har faktisk også sikkelig bra plass, bedre i lengdrettning for barnestoler enn Volvo. Pluss for skikkelig 4wd også hvis det er et ønske. Bra komfort og trygge kjøreegenskaper, noe mer støy enn Volvo.
Av SUVer ble ikke jeg spesielt imponert over X-trail, bra med plass, men komfort, støy, kjørefølelse synes jeg ikke var bra. Fikk heller ikke skikkelig varme i kupeen ved -20 (ikke at det er så mange dager med det da). Da synes jeg CR-V var bedre, men personlig har alltid stasjonsvogner vunnet mine personlige biltester foran folkesuvene. Jeg har aldri hatt "sitte høyt" som et kriterie da. CX-5 har jo blitt en skikkelig suksess, men den har jeg ikke prøvd ennå. Den blir vel også over budsjett.
Masse andre biler som kan passe også selvfølgelig, f.eks. S-max & Co som har masse plass, 3 separate seter bak osv. Uansett bør bil kjøpes med hodet, men også med hjertet :-)
|
|
|
[Re: jaks74]
29/10/2013 12:09
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Masse andre biler som kan passe også selvfølgelig, f.eks. S-max & Co som har masse plass, 3 separate seter bak osv. Uansett bør bil kjøpes med hodet, men også med hjertet :-) Er så enig. Skal man svi av en passende mengder med Edvard Grieg's så skal man kjøpe bil man faktisk trivs med. Det nytter ikke at bilen er ultrapraktisk og fornuftig om den ser ut som en havarert barnetegning. Jeg gikk i forresten fra liten firehjulstrekker (Suzuki Jimny). Den ble kjøpt av rent begjær og lysten på å ha en snerten bil til å komme opp på fjellet med om vinteren. Fungerte utmerket til meg og hunden. Sykkelen fikk jeg også plass til på taket. Men når fruen kom inn i bildet og det atpåtil ble småtroll da var det over og ut. Gikk over til Qashqai. Den er skikkelig fin den også, men jeg prioriterte utstyr og heller passende motor og automat fremfor firehjulstrekk og stor motor. Neste gang blir det firehjulstrekk og det jeg har råd til av utstyr, ikke motsatt 
|
|
|
29/10/2013 12:15
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette blir nok bilen for ferie og helger, handleturer osv, og sikkerhet og plass to viktige faktorer. Driftssikkerhet, garanti, og vedlikeholdskostnader er også viktig, så det blir nok ikke eldre bil enn 2010/2011, om jeg får bestemme. Kald kupé i -20 kjenner jeg til fra bil med litt for kald dieselmotor, det var til tider direkte fælt. Jeg tipper vi kjøper bensinbil denne gangen, om vi finner en med bra nok motor og dreiemoment til en ok pris, jeg orker ikke strikkmotor. Subaru har jeg sett på som dyre biler, mulig jeg tar feil. Men vi trenger strengt tatt ikke 4wd, veldig få trenger egentlig det i og omkring Oslo, det koster ekstra. Om man får det på kjøpet så er det jo greit, jeg skal sjekke priser. Volvo, nei takk. Kan ikke sette fingeren på det utover at jeg kjenner et par stykker som har hatt utallige turer på verksted med Volvoene sine. Og der kommer det med hjertet inn, har aldri hatt sansen for Volvo, kun den særdeles vakre 164, men den blir litt for gammel. 
Roy
|
|
|
29/10/2013 12:19
|
magic
Besatt
|
Besatt
Ække Qashqai ganske trang inni? Prøvekjørte +2 for 3 år siden da vi var på utkikk etter 7 seter. Med førersetet i min posisjon var jeg sjanseløs på å få plass i baksetet. Tipper det kan bli snaut med plass til 2 bakovervendte stoler.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
29/10/2013 13:26
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Den så da ut til å ha greit med plass, men jeg målte ikke.
Nå er det ingen av oss foreldrene som trenger å ha setet så langt bak, vi er ikke så plasskrevende, så baksetepassasjerene våre klager sjelden.
Roy
|
|
|
29/10/2013 14:06
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Et moment å ta med i vurderingen er den dagen barna blir såpass store at dere må på sete nummer to. Da holder det ikke kun å ha sett på størrelsen på bagasjerommet.
Vi har per i dag en VW Touran, en labrador og en 2,5 åring. Dette kombinert med et monster av et Beesafe barnesete innebærer at bagasjeplassen er grei, men at kona sitter med beina i dashbordet, for meg på 186 er det uaktuelt å sitte foran barnesetet over lengre distanser og det hadde heller ikke gått og hatt barnesetet montert bak sjåføren hvis både jeg og kona skulle hatt en forsvarlig kjørestilling.
Min drømme-FAMILIE-bil er en VW Mulitvan med 4x4 og automat, men det koster jo helt latterlig mye.
En ting verdt å tenke på når man skal kjøpe familiebil er kupe- og motorvarmer dersom bilen står ute eller i kald garasje. Dette skal vår neste bil ha og den skal gå på diesel/bensin og være fjernstyrt.
Jeg tipper for øvrig at vår neste bil blir en Skoda Superb.
|
|
|
29/10/2013 16:13
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Grattis. Ripen har PULT. Dobbeltladning! OMG...
jeje. En innføring i STOLER og VOGNER. Bakovervendte stoler og swære vogner er jo 1-2år av barna sitt liv. Skal jo leve med bilen etterpå også. Første kid satt bakovervendt i årevis, de neste to satt baklengs til max1,5år. Førstemann fikk dypvogn barnevogn, de to andre snertne praktiske sportsvogner. Erfaring gjennom "oppdrett" er at VOGNA til poden blir mindre og mer snerten for hver nedkomst.
STOLER: Bakovervendte stoler er fine i front/front kollisjoner. Jeg er påkjørt bakfra 6ganger siste 15år, og har aldri kjørt av veien. Bakovervendte stoler der du ikke har blikkontakt anser jeg risikoen som større. Jeg liker ikke bakovervendte. Unga likte det heller ikke. I tillegg er de ekstremt plasskrevende. Men klart det er tryggere bakovervendt, men jeg anser risikoen som mindre for at det skal skje ulykke som mindre når man har fremovervendt og blikkontakt.
Bilvalg: Kjøper du Multivan/caravelle da, så er det for at fritidssyslene senere. Vi har bobil registrert for 6 og seng til 8. Kjøre på langtur i Multivan blir litt snaut med plass og trangt om beina. Tilhenger til ferieturer (ferietur med bil og kids kan være kult med mye stasj). Kjøre rundt med en Multivan på StorSenteret(TM) er ikke så bra. Legacyn vår ble solgt da den var for stor til daglig bruk, Impreza 2008-opp dugde til daglig. Via Forestere (som var favoritten, ikke stor i det daglige, ikke liten til ferie (men med takboks).Praktisk er iallefall et nøkkelord med barn og bil. Varm bil og små barn er også viktig, like viktig som bagasjeplass, lett innlasting av barn (at du kan stå uten å krumme ryggen mye når barna skal inn) og slikt. Så hjerte, følelser og sportslighet..
Hva jeg hadde gjort? Mitt valg hadde vært Forester om jeg hadde gått tilbake til tobarnsfarstadiet. 2006+ og 2,5XT(urbo) under 12k km året eller 2,0D ved langkjøring, eller 2,0X som er mer en nok. Supertrygg bil SOM IKKE TRENGER ESP, rusler og går til de dør av rust 20år gamle. Murosomme til de grader å kjøre (og kjipt til de grader å gå til noe annet med jalla 4wd). Finnes jo spenstigere veier til målet, men en Forester 2,5XT med 100sprinten på 6sek original er greit nok, og på 5tall om man vil, pakker inn i noe som enkelt går under radaren til konemor. Ps, 2005 2,0XT og 2,5XT får du brukt til 150K, mens en ny koster 650-700.000. Herlige bilavgifter!
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
29/10/2013 16:18
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Når unge nr. 2 kom innså jeg at min kjøre A4 Avant Quattro måtte byttes inn (begynte også å dra på åra, kan fort bli dyrt med Audi da!) Siste runde hos oss bestod av:
Superb - for small, ikke plass til en person mellom mine 2 Besafe bakovervendte stoler. Egentlig ikke så fornuftig bagasjerom heller, smalt og veldig skrå bakluke.
Passat - jevnt over bra, men ikke det helt store på noen områder egentlig, også litt smalt bagasjerom egentlig.
V70 - måtte legge mine fordommer på hylla etter en del prøvekjøring av denne. Går jo for å være familiebil nr. 1 og på mange måter er den det også. Ikke så dyr som jeg trodde med manuell og 2 liter diesel, Volvo er billig på ekstrautstyr sammenlignet med f.eks VW. Flott komfort og premium følelse sammenliknet med mye annet i samme prissegment. Samme plattform som Mondeo så den kjører ganske bra også, men man kjøper ikke V70 for å ligger på 2 hjul i svinga.
CR-V - ok bil med bra plass, familievennlig og praktisk, litt mye motorstøy, ikke helt rettferdig å kjøre denne etter V70 ift. komfort.
V70 ble valget iht. kriteriene som var sikkerhet, plass i bredden bak, bagasjerom, komfort og "godfølelse". Etter 4 år er jeg veldig fornøyd med valget, ikke vært noe problemer. Var nok betydelig verre med V70 II (2000-2007), for ikke å snakke om katastrofen XC90.
For meg har bilen en "feil", ikke 4wd. Når man først har hatt dette, er det kjipt å kjører rundt med fwd på vinteren. Kanskje derfor jeg normalt bruker nr. 2 bilen til daglig, en eldre Subaru Forester, mens kona kjører Volvoen :-) Man trenger det kanskje ikke, men permanent 4wd er gøy og behagelig hele året :-)
|
|
|
29/10/2013 16:45
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, jeg kan jo ikke nekte for at jeg har hatt pels på knaggen, hvem skulle vel trodd det!?
Problembilene fra Volvo som jeg kjenner til er ganske riktig en V70 fra ca 2007, og en XC90 fra omtrent samme år. Men Volvo sitter jaggu langt inne merker jeg, problemfri eller ikke.
Roy
|
|
|
29/10/2013 17:05
|
2rgrim
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Slenger meg inn jeg også, håper det går bra;-) Er pappa til tvillinger og ei DSG-tispe. Nå er det noen år siden barna var i "barnestolaldreren" men har gjort meg noen erfaringer som kan være verdt å ta med i vurdering av ny bil. Skal du følge hode, kjøp noe som er litt for stort til daglig bruk og litt lite for langturer. Eks. Octavia, Passat, A4 osv.. Dette er sikre biler og rimelig i drift. Mange biler av samme marke=lett tilgjengelig verksted/deler. Har du i tillegg hjertet med i denne vurderingen hadde jeg utvilsomt gått for en XC70 eller A6. Relativt dyrt, men innbyr til laaaange turer. Utstyrsnivå må selvsagt reguleres etter tykkelsen på lommeboka;-) Har forøvrig et vennepar som har 3 små i stoler enda, de valgte A6 pga. bredden i baksetet.
Husk også at 4wd øker stabiliteten på bilen ved sporete vei;-)
Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
|
|
|
|
|