Hadde bestemt meg for å kjøpe en feiting i år og ble stressa når jeg så at folk sliter med å få tak i dem, så da gikk til innkjøp av en Mammut i går (den til 10k). Står en til i 19 tommer (tror jeg) på G-sport Hvaltorvet i Sandefjord.
Spurte selgeren om Snowshoe ville passe, han visste ikke men sa jeg kunne selge sykkelen tilbake til han hvis de ikke passet. Nesten i overkant bra service.
Nærmer seg vinteren GodtFolkens, snøen er rett rundt hjørnet for de fleste og da kan jeg med stolthet skryte av artikkelen som Jo Inge har laget for Hemsedalsmagasinet 13/14.
Utelukkende positivt vinklet og med rimelig greit opplag via FriFlyt og Skistars egne kanaler.
(klikk på lenken under for 1500pxl oppløsning)
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Hadde bestemt meg for å kjøpe en feiting i år og ble stressa når jeg så at folk sliter med å få tak i dem, så da gikk til innkjøp av en Mammut i går (den til 10k). Står en til i 19 tommer (tror jeg) på G-sport Hvaltorvet i Sandefjord.
Spurte selgeren om Snowshoe ville passe, han visste ikke men sa jeg kunne selge sykkelen tilbake til han hvis de ikke passet. Nesten i overkant bra service.
...så... har selgeren gått på en smell her?
Velkommen til forumet Snowshoe vil passe aldeles utmerket, det ble laget for akkurat den sykkelen. Foran vil alt som er på markedet av fatbikedekk passe, selv det aller største, Surly Bud, som er hakket større enn Snowshoe. Bak vil Snowshoe være det største som passer uten modifisering av dekk og/eller kjedelinje.
Saksa fra Tune sin facebook side: • Based on long-time experiences with our Kind and Kong hub combination we have developed a Offset Hub set for Fatbikes. • With its 130 g the Fat King is ploughing a lonely Fatbike-furrow. The hub will be available as version quickrelease (142 mm width) and 15mm thru-axle skewer alike. • With its 170mm ( quickrelease) respective 177mm (12mm thru-axle) the Fat Kong is an unknown territory for us but with only 240g anyhow tunetypical and mounted for all clamping and drive systems . • Thanks to identical flange distances of the Offset hubs both wheels can be built symmetrical. The result is highest stiffness and endurance. In favor of constant weight arrangement the hub body has been stiffen onto the spokes. In addition the flange is tilt towards the spokes and therewith to the direction of load. The sum of the measures is a solid, long-living and minimal weightily product, Made in Buggingen/Germany.
Veldig god erfaring med Beto sin (selges merket Schwalbe, BBB, osv.) 3-160psi, oppdelt i tidels psi, Veier 36g og er liten og slank, så merkes knapt på baklomma. Bikeshop.no etc. har den nå, kommer i flere butikker etterhvert.
Jeg satser på analog trykkmåler til vinteren. Har ikke god erfaring med digital (SKS), men hører at andre er veldig fornøyd.
P.S. Det ser ut til at mine bekymringer rundt giring var unødvendige. Min LBS (Hans Petter Ødegård) hadde jammen mulighet til å skaffe meg en Trek Farley. (36/22 i front og 11 - 36 bak.) Trodde virkelig alle var utsolgt, men det var de ikke. Det var én igjen.
Så da blir det topp sykkel til meg og penger i kassa til LBS. Bedre blir det ikke.
Veldig god erfaring med Beto sin (selges merket Schwalbe, BBB, osv.) 3-160psi, oppdelt i tidels psi, Veier 36g og er liten og slank, så merkes knapt på baklomma. Bikeshop.no etc. har den nå, kommer i flere butikker etterhvert.
Påstander om at man MÅ ha trykkmåler syns jeg er bare tull.
På sommerstid setter jeg dekket på en spiss kant (stein) å legger all vekt på setet. Trykket er bra når jeg akkurat ikke slår igjennom i det jeg gynger hardt ned. Samme forran, men da med all vekt på styret. Om vinteren er ikke faren for gjennomslag tilstede, og trykket lavere, så da bruker jeg henda. Fungerer hver gang, koster ingenting og er 10ganger enklere enn trykkmåler.
Har både Schwalbe og SKS. SKS er mye bedre etter min mening. Med Schwalbe må jeg måle flere ganger og ta et middel. SKS gir rett trykk med en gang.
SKS måler bare med 0.5psi nøyaktighet er min erfaring.... Det er kanskje ikke så nøye hvis Schwalbe gir random måliger....
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Har både Schwalbe og SKS. SKS er mye bedre etter min mening. Med Schwalbe må jeg måle flere ganger og ta et middel. SKS gir rett trykk med en gang.
SKS måler bare med 0.5psi nøyaktighet er min erfaring.... Det er kanskje ikke så nøye hvis Schwalbe gir random måliger....
Jeg har prøvd en haug med Beto målerne, både basemodellen som de også produserer for Schwalbe, BBB, etc, men også deluxe modellen deres. Ved fatbike trykk (under 10psi) er de alltid innenfor 0.1psi (tar selvfølgelig høyde for at dekket mister litt trykk hver gang man måler). Dette gjelder mellom flere målere og gjentatte målinger med samme måler. På landevei (rundt 120psi) var de innenfor 1psi.
Poenget med trykkmåler er at man har en referanse, vet man fra testing med forskjellige trykk at f.eks 3.2psi er gulltrykk i løssnø, så finner man det trykket lynkjapt. Det absolutte trykket er egentlig uinteressant, men siden forskjellen mellom 3.0psi og 3.7 psi ved mange forhold kan være forskjellen mellom å cruise og å skyve sykkelen er min erfaring at det å raskt slippe ut til/pumpe opp til akkurat det riktige trykket er gunstig. På samme måte som et termometer er veldig hendig når man skal smøre ski.
Fin test. Jeg regner med at noen vil irettesette deg på den historiske oversikten i starten. Det er nok mer enn 2 år siden Surly begynte å lage tjukkaser Mener å huske at det står litt historisk i siste nr av Terrengsykkel (som jeg fikk i posten i forgårs).
Når det gjelder tredelt krank, har jeg også etterhvert innsett at jeg nesten utelukkende bruker 22t i marka, selv på sommer- og høstføre. Det er eventuelt kun på "anmarsjen" til marka at jeg føler behov for tyngre utveksling. Jeg flytter snart nærmere marka, og da vil jeg kanskje ikke ha behov for mer enn 22t noensinne...og ihvertfall ikke mer enn 33t.
Ingenting er avgjort enda, men ikke umulig at det kommer en XX1 modell.
Mk1 var demoene som kom til butikk forrige vinter Mk2 er de som kom i høst Mk3 er som kommer til vinteren (F4 er den rimelige, F3 er den dyrere og lettere, ca 11.5kg ,med 103mm felger og 4.7'' dekk) Mk4 kommer neste høst
Har stor tro på MK3 av nettopp dette: Mk3 Mammut F3 er den dyrere og lettere, ca 11.5kg ,med 103mm felger og 4.7'' dekk
Jeg har bestilt MK3 F3, og går å grugleder meg til at Moonlanderen jeg har kan/vil bli overfløldig/konesykkel. Så helt klart at en F3 har endel riktige fatbike specs på spesielt felgbredde, dekkbredde og vekt. Iallefall for meg!
Og jaggu var det ikke en Fatbike på forsiden av terrengsykkelbladet i postkassa i går og.