Hva blir vekten på 24''? En gutt som er 154 høy veier vel typisk det halve av en voksen mann, og har kanskje også halve styrken..? I så fall burde en Mammut 26 på 15 kg ha en tilsvarende Mammut 24 på 7,5 kg. Kanskje ikke veldig realistisk
Relativt urealistisk for under 7K veil ja. Felger, dekk og ramme vil veie noe mindre enn på 26, men skal man nå et prispunkt som ligger 30% under (7K er en avgjørende grense for barne/ungdomssykler) må man bruke noen komponenter som er rimeligere og tyngre, f.eks vil den ha stålgaffel istedenfor alu. Så kan senere generasjoner ha lettere og dyrere alternativer, tilsvarende som utviklingen har vært på 26''. Godt volum på førstegenerasjon og så mer spesialisering.
Jeg har forståelse for at pris på barnesykler er høyere enn voksensykler, da det er lavere produksjonsvolum kombinert med at folk flest ikke er villig til å bruke mye penger på sykler det vokses fort i fra. (Det er jo allikevel tydeligvis mulig. Jeg har selv nettopp bestilt en tredje Islabikes: 26'', sub 10kg, ferdig levert til Norge for ca. 5000,-, og da snakker vi kvalitetssykkel.)
Absolutt. Nettbutikker kutter et ledd og kan potensielt selge rimeligere. Hvis Gresvig/Stians Sport/Foss Sykler/Ramo/Horten/Hard Rocx/andre sykkelimportører. droppet forhandlerleddet og solgte (kun) direkte via nett ville man kunne senket prisene vs. at det går gjennom en lokal butikk. Om det hadde lønt seg til slutt på bunnlinja er nok et regneøvelse som en del gjør med jevne mellomrom.
Fins det noe alternativ for oss som har 2 sykler fra før, og ikke vil kjøpe enda en? F eks ekstra brede dekk som passer MTB`en ? Så en får "Fatbike-følelse-light" ?? Når det er sagt, har jeg nå tenkt å prøve meg i lysløypa med MTB` en, den har fått vinterdekka på, og litt ut i sesongen, når løypa blir hard og isete, tråkker jeg av gårde.Med mine 120 kg flyter jeg vel ikke så veldig oppå snøen uansett, fatbike eller ikke!! :-)
Absolutt. Nettbutikker kutter et ledd og kan potensielt selge rimeligere. Hvis Gresvig/Stians Sport/Foss Sykler/Ramo/Horten/Hard Rocx/andre sykkelimportører. droppet forhandlerleddet og solgte (kun) direkte via nett ville man kunne senket prisene vs. at det går gjennom en lokal butikk. Om det hadde lønt seg til slutt på bunnlinja er nok et regneøvelse som en del gjør med jevne mellomrom.
Tar man i tillegg med at det bor nesten 13 ganger så mange potensielle kunder i SB (+ noen i utlandet) og at sannsynligvis mange kostnader (lønn, lokalleie osv.) ligger lavere der enn i Norge så er det ikke rart at Isla klarer å selge en Beinn (?) på sub10 til 5000,-. Veit ikke om Isla produserer i Kina/Taiwan man da vil det ikke overraske meg at de betaler fabrikken et sted mellom 12-1500,- for en Beinn. Utan at dette vil få folk til å steile over at de må betale mer enn tre ganger for samme sykkelen hos Isla.
Og så må du bytte til i hvertfall 9-delt bak, helst 10-delt (11?), 1,5" dekk holder ikke for terrengsykling, 152mm kranken holder jo heller ikke mål og må nok oppgraderes til 160 eller 165mm......... vi bor jo tross alt i Norge.
Med mine 120 kg flyter jeg vel ikke så veldig oppå snøen uansett, fatbike eller ikke!! :-)
120kg er ingenting
Kenneth i denne videoen er 130kg+ Her er det så mykt at en vanlig MTB med 2'' piggdekk med 70kg rytter kom ca. to meter før det var full stopp. Fatbike med 130kg derimot:
Tar man i tillegg med at det bor nesten 13 ganger så mange potensielle kunder i SB (+ noen i utlandet) og at sannsynligvis mange kostnader (lønn, lokalleie osv.) ligger lavere der enn i Norge så er det ikke rart at Isla klarer å selge en Beinn (?) på sub10 til 5000,-. Veit ikke om Isla produserer i Kina/Taiwan man da vil det ikke overraske meg at de betaler fabrikken et sted mellom 12-1500,- for en Beinn. Utan at dette vil få folk til å steile over at de må betale mer enn tre ganger for samme sykkelen hos Isla.
Og så må du bytte til i hvertfall 9-delt bak, helst 10-delt (11?), 1,5" dekk holder ikke for terrengsykling, 152mm kranken holder jo heller ikke mål og må nok oppgraderes til 160 eller 165mm......... vi bor jo tross alt i Norge.
Jeg er glad for at det er mulig å få kjøpt sykler i butikk, og ikke bare på nett. Andre som nerder mindre enn de fleste på dette forumet burde være enda gladere for det.
Jeg tror allikevel at dersom man hadde hatt produktutviklere som hadde vært like entustiastiske når det gjaldt barnesykler som sykler man bruker selv, så hadde det vært et bedre tilbud, noe Islabikes vel nettopp er et godt eksempel på. (Hvis det kun dreide seg om lokaler, lønn etc., så hadde det nok vært flere gode konkurrenter til Islabikes.)
Om Islabikes er gunstig til terrengsykling vet jeg ikke, våre barn bruker dem til alt mulig. Jeg vet derimot at de er fantastisk mye bedre enn det meste av sykler andre barn bruker, og gjør at vi kan dra på lange sykkelturer med barna våre. (Forøvrig, Wikipedia: The bicycles are designed in the UK and manufactured in Vietnam.)
Ypperlig, da skal jeg prøve ut et narrow/wide raceface drev!
30T regner jeg med?
Jeg vurderer det samme. Har konvertert til 2/10, men vurderer singel fremme. Anbefalinger til str på fremdrev? Har 11-36 bak.
Jeg vurderte å teste 28 foran og 38 bak, men har forkastet det og går rett på 28/42. Sykkelen blir nesten 5kg lettere enn forrige vinter, men 28/42 er fortsatt litt tyngre enn 22/34 som var letteste utveksling forrige vinter. Av og til ønsket jeg meg tilogmed lettere, spesielt når man har sittet og kvernet 20cm løssnø i 5 timer med O2 snappere som Lars-Ove Thoresen. Mao. vil jeg ikke gå noe særlig tyngre enn jeg hadde.
Ypperlig, da skal jeg prøve ut et narrow/wide raceface drev!
30T regner jeg med?
Jeg vurderer det samme. Har konvertert til 2/10, men vurderer singel fremme. Anbefalinger til str på fremdrev? Har 11-36 bak.
Jeg har noen få mil med 11-36 bak og 27 drev foran (aerozine har bla. disse). Jeg fant ut at det var helt ok å bruke drev for minsteklinge-posisjon på kranken. Krankhuset er 100 mm bredt fra før og jeg brukte en avstandsring og en kjedefører (type MRP e.l.) som den andre avstandsringen. Funker fin-fint på min 9:zero:7.
Spredning i gir med et slikt oppsett passer meg bra, sjelden jeg føler jeg sitter og spinner selv på tyngste gir men så har jeg kort vei til marka. Kun ti minutter trilletur.
Vurderer 26 eller 24 som fremdrev, etter en sesong med NuVinci navgir var lettere gir en kjærkommen endring. Det vil bli noe lettere enn 27 sjølsagt, men når snøen legger seg blir nok det et godt kompromiss.
Jeg har 22-26 som letteste gir og det er kjekt å ha på enkelte av stiene jeg sykler om sommeren for å kunne ruslesykle opp veldig bratte og tekniske bakker.
Hei Espen W! ser du skriver følgende om fatbike treningen: (Treningseffekten av en vinter på fatbike på snø er helt hinsides alt annet jeg har gjort som vintertrening siden første terrengritt i 1986) (andre eksempler er f.eks Lars-Ove Thoresen og Morten Vaeng)
Kan du fortelle litt om din fatbike trening, jeg sjesser på en tjukkas, men liker å løpe/ski på vinteren, men ser at her på sørlandet, med ustabilt klima, vil en fatbike være bra.
Lurer på om fatbike sykling blir mye lappskaus sykling? Klarer du å sykle rolige turer på en fatbike? og åssen er det med intervaller på en fatbike?
Går det greit å kombinere fatbike sykling og løping, eller blir beina bare bly?
Hei Espen W! ser du skriver følgende om fatbike treningen: (Treningseffekten av en vinter på fatbike på snø er helt hinsides alt annet jeg har gjort som vintertrening siden første terrengritt i 1986) (andre eksempler er f.eks Lars-Ove Thoresen og Morten Vaeng)
Kan du fortelle litt om din fatbike trening, jeg sjesser på en tjukkas, men liker å løpe/ski på vinteren, men ser at her på sørlandet, med ustabilt klima, vil en fatbike være bra.
Lurer på om fatbike sykling blir mye lappskaus sykling? Klarer du å sykle rolige turer på en fatbike? og åssen er det med intervaller på en fatbike?
Går det greit å kombinere fatbike sykling og løping, eller blir beina bare bly?
På vinteren blir det mye rolig. dvs pulsen er lav, men belastningen på muskulaturen er relativt høy, pga motstanden i underlaget. Dette gir en slags styrketråkkseffekt som er ekstremt effektiv. Det bygger utvilsomt muskelmasse i beina. F.eks i påskeuken kjørte jeg i snø på høyfjellet ca 5 timer hver dag, så 33 timer den uken. Spiste ikke mer enn normalt, så gikk rimelig garantert med kaloriunderskudd, men gikk likevel opp i vekt, ie. jeg fikk i meg nok proteiner til å bygge muskelmasse, men fettprosenten gikk ned pga kaloriunderskudd. Pga belastningen på snø kan det absolutt være smart å gjøre annen aktivitet som langrenn/løping/sykling på vei, etc. for å avlaste beina. Ikke noe problem å kjøre en rolig tur, så lenge man har lav nok utveksling. Lapskaus unngår man ved å bruke pulsklokke og/eller wattmåler og selvfølgelig kjenne på dagsformen. Sykling og løping er ikke noen kjempekombinasjon for optimal løpsforms del, men jeg løper fra tid til annen, spesielt på reiser, og er stort sett fin og lett i beina da. Ikke noe problem å kjøre intervaller på fatbike. Spesielt gøy på en som veier rett over 10kg og står på Speedster dekk. Er nok av Birken folk som skal yppe i skauen her, og det er alltid like moro på fatbike.