BAB legger ned
|
Re: BAB legger ned
[Re: mtbmaniac]
21/10/2013 23:42
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Eneste lønnsomme forretningsmodell for sykkelbransjen (småbutikker) etter min mening: 1. Start verksted 2. Få tilsendt en rekke folk fra NAV på tiltak. Billig arbeidskraft. I det minste er det kapable til å vaske syklene. På gjerne også oppstartstilskudd fra NAV/offtentlige. Hjelper alltid å skulle veilede noen eks-narkomane, hvis nykterne likevel ikke får jobb da de egentlig ikke trengs...Who cares.. 3. Få avtale med importørene. Hold et fornuftig påslag. Ikke disse helt ville 4. Grundig gjennomgang av syklene for en rimelig penge. Kanskje bare bremser som skulle luftes i utgangspunktet, men ta fatt i alt som begynner å bli slitt. Ring opp kunden. Når sykkelen først står på verksted, så går de med på så mye mer oftere. Kunden sier lufting av bremser, jeg hører potensielt nytt drivverk, nye bremseklosser, nye vaiere, retting og etterspenning av hjul (denne er alltid bankers på billigere modeller) m.m.... Forresten. Modellen fins. Den kalles i dag for Pedalen Kirkens Bymisjon. Som vanlig. Staten betaler.... 70-80% av nordmenn er snyltere på staten i varierende grad, uansett. Kan vel likevel tjene litt på det og deretter be Gud om tilgivelse i stedet for tillatelse. 5. Profitt i disse bransjer kan bli et lite problem. Så vær nøye med å ta ut rikelige med lønn før overskuddet må ut igjen til andre "veldedighetstiltak". Det skal per definisjon ikke være lønnsomt, selv om de alle er det. Har en kompis som driver annen butikk etter tilsvarende modell. Slik kan han holde seg godt i live, til tross for billigkjedene. Han driver ikke non-profitt, så stønadene er færre. Gratis arbeidskraft får han dog og sitter igjen med overskuddet til seg selv. Irriterer meg bare litt at han alltid skal nekte på at han er like stor sosialklient som det jeg er  . Uten denne stønaden fra det offentlige, ville overskuddet hans tilsvart sosialstønaden. Enkelte år også mindre. Nei, eneste som har fremtiden for seg i landet, er sex. Der vil det alltid være et marked.
Redigert av Abit; 21/10/2013 23:57.
|
|
|
22/10/2013 05:19
|
epsilone6
Entusiast
|
Entusiast
Frister skikkelig å levere inn sykkelen til NAV-høkkerter.
Avtale med importørene blir litt vel banebrytende kanskje, kan vel kjøre halv pris av CRC da.
|
|
|
22/10/2013 05:42
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Et verksted med NAV klienter, kan bli et dårlig verksted dersom det ikke er noen mekanikererfarng å spore.
Veldig synd at BAB må i pennalet, men de fleste spesialistbutikkene sliter. Umulig å konkurrere med de store kjedene som kan spre priser og fortjeneste på et helt vell av varer, og netthandelen ødelegger veldig. Alle som bruker netthandel (meg selv inkludert) ødelegger vel så mye for spesialistene. Men så er det det må å få valuta for pengene...en iboende ryggrefleks i ethvert menneske
|
|
|
[Re: HNK]
22/10/2013 07:19
|
Dan
More than words
|
More than words
Alle som bruker netthandel (meg selv inkludert) ødelegger vel så mye for spesialistene. Men så er det det må å få valuta for pengene...en iboende ryggrefleks i ethvert menneske Jeg synes ikke man skal måtte ha dårlig samvittighet for å handle på nett, eller å handle hos de store kjedene. Selv sprer jeg pengene mine ganske likt mellom spesialistbutikker, G-sport/XXL og nettbutikker. Spesialistbutikkene hjelper meg med ting jeg skal kjøpe eller få utført som jeg ikke har greie på eller verktøy til. Og hvis verkstedet tar for lite betalt (dere vet hvem dere er  ) så prøver jeg alltid å ta en runde i butikken for å se om det er noe jeg kan impulskjøpe. Kjedebutikkene bruker jeg til kjedelige ting som slanger, superundertøy og annet hvor det er enkelt å svippe innom mens man er på Storsenteret. Og nettbutikkene brukes når jeg skal prøve å få tak i akkurat riktig del og heller søker rundt hele verden fra sofaen enn å bruke en dag på å dra rundt i alle butikker i nærområdet og nesten alltid komme hjem tomhendt. Det som er kjipt er når lokale entusiastinitiativ som BAB går dukken av forskjellige grunner. Men det er dessverre slik markedsøkonomien funker og jeg tror ingen er tjent av at man "subvensjonerer" sin lbs ved å betale mange hundre ekstra for å få vente en uke på en del som man kan få på nett på to dager. Det som trengs, som andre har sagt, er butikker som kombinerer servicen de kan gi i butikken med en velfungerende nettbutikk som er konkurransedyktig på pris. Sikkert ikke lett å få til, men jeg vil tro fremgangsoppskriften er å konsentrere seg om nettbutikken og så ha et "hull i veggen" hvor folk kan komme og slå av en prat, se på deler før de kjøper eller bestillinger og hente ting de har bestilt i nettbutikken. Og fordi man er en nettbutikk først og fremst så trenger ikke dette hullet i veggen å ligge på Grünerløkka. Det kan ligge på passe sykkelavstand fra byen hvis det er det som må til for å få ned husleien. Her er en gratis idé til noen av mikroimportørene: Snakk dere inn hos SRW eller andre sykkelvennlige kaféer og få til et samarbeid som gjør at dere kan ha et lite glasskap på veggen med deler, med bestillingsnummer og pris ved siden, og mulighet til å bestille via sms. Tipper det kunne generere en del impulskjøp. 
|
|
|
[Re: Dan]
22/10/2013 07:59
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
[quote=HNK] Det som trengs, som andre har sagt, er butikker som kombinerer servicen de kan gi i butikken med en velfungerende nettbutikk som er konkurransedyktig på pris. Sikkert ikke lett å få til, men jeg vil tro fremgangsoppskriften er å konsentrere seg om nettbutikken og så ha et "hull i veggen" hvor folk kan komme og slå av en prat, se på deler før de kjøper eller bestillinger og hente ting de har bestilt i nettbutikken. Og fordi man er en nettbutikk først og fremst så trenger ikke dette hullet i veggen å ligge på Grünerløkka. Det kan ligge på passe sykkelavstand fra byen hvis det er det som må til for å få ned husleien. Ligner vel litt på hva fast-bikes prøver på.
|
|
|
22/10/2013 08:07
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja bare at på fast bikes så var det hvertfall ikke veldig hyggelig å stikke hodet igjennom veggen da det ikke var veldig hyggelige folk der. Mulig det har bedret seg da jeg ikke har vært der på flere år.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/10/2013 08:10
|
tron
Besatt
|
Besatt
Synd med BaB, selvfølgelig, men jeg kan da ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for at jeg mekker selv og ofte foretrekker å få delene levert på postkontoret et steinkast unna stuedøra, i stedet for å ta lange omveier hjem fra jobb for å kjøpe lokalt. For meg handler delekjøp like mye om praktisk hverdagslogistikk som om kroner og øre. Vi får bare håpe de dyktige, hyggelige medarbeiderne hos BaB raskt får seg nye jobber. Kanskje til og med i samme bransje.
|
|
|
[Re: epsilone6]
22/10/2013 08:20
|
Toillball
Entusiast
|
Entusiast
Frister skikkelig å levere inn sykkelen til NAV-høkkerter.
Avtale med importørene blir litt vel banebrytende kanskje, kan vel kjøre halv pris av CRC da. Hehehe, NAV'ere fungerer ikke. Jeg jobber på sykkelverksted og er tidvis imponert over hvor vanskelig det kan være å skaffe en mekaniker som er pålitelig, grundig og flink. Det hjelper ikke med ungdom\tiltak som man hver dag må lære opp i de samme oppgavene og straks de er ferdig utlært går de til studier (av opplagte grunner). Det blir ofte at man bruker all tid på å følge opp hjelpekorpset og ikke får noenting gjort. Mange driver verkstedbiten av butikken med tap på denne måten, bare for å ha et verksted. Og med prisene nettbutikker og xxl holder så er det ytterst vanskelig å være konkurransedyktig på pris dersom man ikke kjøper opp uhorvelige store kvanta. Jeg har selv erfart at det er billigere for meg personlig å handle på crc\bikeshop enn direkte fra importør. Dette gjelder alt fra hjulsett, grupper,dempegafler,dekk+++.Vi har solgt Nokian\Suomy piggdekk uten en krone i fortjeneste de siste årene for å tjene på omlegging, da XXL har dumpet prisene de siste årene. Mange varer er det ingen vits å ha på lager,da vi må selge dem opptil 50% dyrere enn nettbutikker for å tjene penger på dem. Og det er ikke alltid nettbutikkene får handle billigere, de selger mye varer med kalkulert tap og tar det det opp på mersalg. Det er altfor mange sportsbutikker om beinet som alle må selge med lav fortjeneste\tap for å være med i dansen, så det er ingen bombe at folk legger inn årene. Butikker slår seg konkurs annethvert år og starter opp igjen, eller låner i hytt og pine for å holde skipet flytende. Når butikksjefer kommer innom for å låne vanlige 9-delt sykkelkjeder og dekk til reperajoner de har inne, fordi de er svartelistet av grossistene så sier det litt om ståa i sportsbransjen for tida. Klart man vil være servieinnstillt og behjelpelig, og et rikholdig lager av varer er imponerende og flott for kunder i beita, men det lønner seg sjeldent å ha masse dyre varer på lager som du må selge uten fortjeneste til kresne kunder som har saumfart internett etter laveste pris....
|
|
|
22/10/2013 08:33
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men så kan man spørre seg hvor lenge Gresvig klarer å holde på som de gjør. De blør jo penger så det synger etter: Her og her ser det rimelig svart ut for å si det sånn... Morselskapet gjør det ikke så bra det heller... XXL gjør det bedre.
|
|
|
22/10/2013 08:41
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Av en eller annen grunn får ikke importører og distributører i Norge til noe spesielt bra priser? Samme med bildeler, et verksted kan få tak i billigere deler ved selv å gå på ebay enn å kjøpe fra grossist.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
22/10/2013 11:54
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Av en eller annen grunn får ikke importører og distributører i Norge til noe spesielt bra priser? Samme med bildeler, et verksted kan få tak i billigere deler ved selv å gå på ebay enn å kjøpe fra grossist. Det er akkurat det som tar livet av entuisastsjappene også. De kan ikke føre alt mulig rart, men må bruker grossister som tar en pen avanse. Når man så skal få tak i noe litt utenom det vanlige fra dem får man beskjed om at de må bestille fra Tyskland/Nederland/Langtvekkistan og at det tar tre uker. Du må også betale porto. Ok, da bestiller jeg heller fra Tyskland selv. Jeg hadde skikkelig tro på BaB etter at de la om til å satse på varer de førte selv, samt brukte plassen på verksted i stedet for fancy lokale. Da skulle de i utgangspunktet ha klart å unngå de verste problemene med dyre mellomledd, så jeg er faktisk litt overrasket. De eneste virksomhetene som overlever i Norge i dag er de som er i stand til å konkurrere med utlandet på tross av høye lønninger eller de som leverer noe som er skikkelig slitsomt å få levert fra utlandet. Frisører og rørleggere er en del av sistnevnte, selv om man ser at arbeidskraften på sikt kan hentes fra EØS og presse ned lønningene her vil virksomhetene overleve. I førstnevnte kategori finner man alle som leverer et mye bedre produkt enn billigere konkurrenter i utlandet ved at man har hjelp av mye fancy kapital og teknologi eller verdifull humankapital. Entusiastbutikker er ingen av delene. De kan ikke konkurrere på pris med utlandet, så de klarer ikke å overleve på å selge stæsj. De kan reparere syklene, men klarer ikke å konkurrere med billigere verksteder som tar inn arbeidskraft med lavere lønn. Dermed forsvinner hele entusiastkonseptet siden de ikke har muligheten til å lønne "entuisastene" som skal mekke på syklene. De jeg har tro på vil overleve er XXL og kanskje G-Max samt noen butikker som tilbyr skreddersøm til relativt kjøpesterke kunder(les dyre ski, slip, prepp osv). Milslukeren og Oslo Sportslager er eksempler på dette. Sistnevnte er faktisk ganske konkurransedyktige på pris samtidig som de på et eller annet vis klarer å holde på en del dyktige ansatte. Hvordan de klarer det aner jeg ikke, men det må vel kunne tilskrives stordriftsfordeler, godt arbeidsmiljø, billig husleie og at de har klart å ta spranget over på nett og leverer til hele landet. Jeg håper gutta fra BaB finner seg noe relevant og spennende å drive med kjapt!
|
|
|
[Re: thewizard]
22/10/2013 14:01
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Det triste er jo at også Rå Sport legger inn årene.... Er det offisielt? Eller tenker du bare på sykkelavdelingen? Ryktet har det til at de skal avvikles og starter på nytt i en litt annen retning. Axl Sport AS overtar Rå Sport sitt lager og merkenavn fra 1. januar 2014. Rå Sport vil drives videre i dagens lokaler i Parkveien. Axl Sport AS driver i dag en fjellsportbutikk i Sandvika Storsenter under merkenavnet Tøft Terreng og vil satse på å bringe Rå Sport og Tøft Terreng opp som en hovedaktør innen outdoor, og spesielt ski i Oslo-området, sier Grosvold.
Hva kan du si om framtiden til Rå sport?
Rå har utfordringer med høyt varelager i enkelte kategorier. Fokus de neste månedene vil være å presentere en skibutikk med bredt sortiment, etterspurte og relevante varer. Det vil også være fokus på å bli kvitt «gammel moro», derfor har vi planlagt mye salgsaktiviteter fremover. http://friflyt.no/Ski/Nye-eiere-paa-Raa-sportOppdatert: Ganske mye på salg der: http://raa.no/sale
Redigert av Christian; 22/10/2013 14:17.
|
|
|
[Re: Christian]
22/10/2013 14:47
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
De har jo ligget temmelig høyt i pris på det meste , skal bli spennende å se hvor de tenker å legge seg. Selv kjøper jeg ski på Jesting. De får det jo faktisk til dette med priser osv.
|
|
|
[Re: Jokis]
22/10/2013 17:10
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De har jo ligget temmelig høyt i pris på det meste , skal bli spennende å se hvor de tenker å legge seg. Selv kjøper jeg ski på Jesting. De får det jo faktisk til dette med priser osv. Og service.
|
|
|
[Re: Abit]
22/10/2013 17:56
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
3. Få avtale med importørene. Hold et fornuftig påslag. Ikke disse helt ville
Jeg bare MÅ spørre, hva er et fornuftig påslag? Biffo
|
|
|
22/10/2013 18:09
|
Vo
Entusiast
|
Entusiast
Huff... Så utrolig kjipt.. handlet alltid dekk og holker hos bab.
|
|
|
24/10/2013 16:16
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Var innom bab nettopp, og fikk høre at Raske hadde hatt en veldig rask konkurs-og-tilbake (gjeldssanering?) i fjor, samt blitt fratatt agenturet på Specialized og Santa Cruz - noen som vet noe mer om dette?
|
|
|
[Re: RoyK]
24/10/2013 16:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
samt blitt fratatt agenturet på Specialized og Santa Cruz - noen som vet noe mer om dette? De har ikke hatt noen av de agenturene...
|
|
|
24/10/2013 16:48
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
hva var det bab-fyren snakka om, da? og hva med gjeldssanering?
|
|
|
24/10/2013 16:56
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Etter hva jeg har forstått etter en kort samtale med eieren av Raske tidligere i år, så gjorde de en del feil som kostet for mye penger. Han slo seg konkurs, gjorde opp med kreditorer, og startet på nytt i datterens navn (det med datteren har jeg fra en annen i sykkelbransjen, så ta det med en neve salt).
Mulig BaB også skal gjennom noe liknende (håper det) og at de starter opp igjen med en annen strategi og profil.
|
|
|
24/10/2013 17:04
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
....startet på nytt i datterens navn (det med datteren har jeg fra en annen i sykkelbransjen, så ta det med en neve salt).
Det høres ut som sladder og lett å avkrefte, bare å sjekke i foretaksinfo hvem som er oppført som eier. Det er offentlig info og lett tilgjengelig på nett.
|
|
|
24/10/2013 17:13
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
....startet på nytt i datterens navn (det med datteren har jeg fra en annen i sykkelbransjen, så ta det med en neve salt).
Det høres ut som sladder og lett å avkrefte, bare å sjekke i foretaksinfo hvem som er oppført som eier. Det er offentlig info og lett tilgjengelig på nett. Gikk tydeligvis konkurs 24. september i fjor, men et selskap stiftet 17. september sto klar til å ta over før konkursen. Organisasjonsnummer: 898 874 052 Navn/foretaksnavn: RASKE SYKLER AS KONKURSBO Organisasjonsform: Konkursbo Forretningsadresse: Pilestredet 47 0350 OSLO Kommune: OSLO Postadresse: v/Adv. Siv Sandvik Postboks 2583 Solli 0203 OSLO Registrert i Enhetsregisteret: 24.09.2012 Stiftelsesdato: 24.09.2012 Bostyrer: Siv Sandvik Virksomhet/art/bransje: Konkursbo. Nytt selskap: Organisasjonsnummer: 998 863 740 Navn/foretaksnavn: RASKE SYKLER BUTIKK AS Organisasjonsform: Aksjeselskap Forretningsadresse: Pilestredet 47 0350 OSLO Registrert i Enhetsregisteret: 20.09.2012 Stiftelsesdato: 17.09.2012
Redigert av tmork; 24/10/2013 17:14.
Lillo-Connoisseur Terje Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
24/10/2013 17:16
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Mulig BaB også skal gjennom noe liknende (håper det) og at de starter opp igjen med en annen strategi og profil.
Det virker ikke som det, dessverre. Gutta er på utkikk etter nye jobber, noen av de har fått det allerede.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: RoyK]
24/10/2013 17:19
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var innom bab nettopp, og fikk høre at Raske hadde hatt en veldig rask konkurs-og-tilbake (gjeldssanering?) i fjor, samt blitt fratatt agenturet på Specialized og Santa Cruz - noen som vet noe mer om dette? De var vel ikke blitt fratatt agenturet - men Spec som krevde for mye for at Raske skulle ha de videre. Derfor Raske valgte noe annet (ut fra hva jeg har hørt)
|
|
|
[Re: thomasengen]
24/10/2013 17:27
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Var innom bab nettopp, og fikk høre at Raske hadde hatt en veldig rask konkurs-og-tilbake (gjeldssanering?) i fjor, samt blitt fratatt agenturet på Specialized og Santa Cruz - noen som vet noe mer om dette? De var vel ikke blitt fratatt agenturet - men Spec som krevde for mye for at Raske skulle ha de videre. Derfor Raske valgte noe annet (ut fra hva jeg har hørt) Han jeg prata med sist jeg var innom mente de hadde slutta å føre Specialized fordi det var blitt så vanlig og "mainstream". Derfor hadde de begynt med Trek istedet! Er vel enda mer vanlig og mainstream, men dem om det. Høres litt mer riktig ut det du sier, Thomas 
|
|
|
24/10/2013 17:43
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter så jeg har hørt så er Spec ganske hard mot forhandlerne sine. Her lokalt ga de dem opp grunnet måten de oppførte seg forretningsmessig. Uten å utdype det noe nærmere overfor meg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/10/2013 17:48
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
samt blitt fratatt agenturet på Specialized og Santa Cruz - noen som vet noe mer om dette? De har ikke hatt noen av de agenturene... De har hatt begge. Men Santa Cruz er det noen år siden sist de avsluttet som forhandlere.
|
|
|
24/10/2013 19:28
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Håkon har blitt skuespiller da.