Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Nybegynner enduro - belær meg!

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1701804 19/10/2013 10:43
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Øv på å melde deg på. Resten kan du. No worries.
På Nesbyen, Sogndal og Kongsberg så er ingenting værre enn du er vant til, de to første har masse flyt. Det nye er så sykle med startnummer. Oslo i år var litt spesielt pga arenaen, og Traktor er nok der folk som oss to er mest på bortebane pga elementer. Så kansje litt øving med stihojen i Aron er en god ide?

Del stien, skru av Strava
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1702070 20/10/2013 06:51
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk - du da?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1702100 20/10/2013 08:52
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var jo riktignok en kar på en 29er HT på Kongsberg som kom på 16 plass. Han manglet bare snaue to minutter på topp 10. Så det kan sikkert gå på en litt stutt FS hvis du øver litt ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: sanouka] #1702157 20/10/2013 13:03
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: JoachimV
Spiller jo ingen rolle det, dere skal jo starte med ett minutt mellom dere på hver etappe så du får ikke kjørt i fra mer enn det du klarer ned hver enkelt etappe for seg. Ellers er det jo bare å finne seg en ledsager. Masse kids med i alle aldre.

Aha, men hva er da poenget med å sykle med pappa hvis vi ikke må sykle sammen på etappene ?

Sitat: olechr

Det er bare å bli med uansett sykkel. Men slik det er nå så blir du ikke topp 10 med vanlig rundbane sykkel. Da er man hvertfall sjukt god. Men gøy kommer du til å ha det. Men det kommer nok til å gå enda fortere neste år enn det gjorde i år osv.

Jeg har jo ingen anelse om hvordan nivået eller løypene er så om topp 10 er realistisk med en rundbanesykkel vet jeg jo ikke, men som sagt jeg får se. Jeg skal hvertfall få til å stille i minst ett ritt.

Sitat: sanouka
Var jo riktignok en kar på en 29er HT på Kongsberg som kom på 16 plass. Han manglet bare snaue to minutter på topp 10. Så det kan sikkert gå på en litt stutt FS hvis du øver litt ICON_WINK

Da kan det jo være mulig med topp 10 på lapierre xr, men det er nok som ole sier at det blir enda mer konkuranse neste år. jeg får se hvordan det går, gøy blir det nok uansett !

Takk ICON_SMILE

Redigert av BikeTorjus; 20/10/2013 13:03.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: BikeTorjus] #1702185 20/10/2013 14:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: BikeTorjus
Sitat: JoachimV
Spiller jo ingen rolle det, dere skal jo starte med ett minutt mellom dere på hver etappe så du får ikke kjørt i fra mer enn det du klarer ned hver enkelt etappe for seg. Ellers er det jo bare å finne seg en ledsager. Masse kids med i alle aldre.

Aha, men hva er da poenget med å sykle med pappa hvis vi ikke må sykle sammen på etappene ?
Aner ikke men tipper på ansvaret og forsikring som tidligere nevnt i tråden. Ledsager kommer jo rett bak med startnummer for å plukke opp ev. rester. ICON_WINK . I Kongsberg var det vel også med såpass små kids at noe annet ville grenset til uforsvarlig. Enklere å finne de igjen på en etappe enn fem om noe skulle skje!

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: JoachimV] #1702463 21/10/2013 09:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du sykler sammen med ledsageren din på KSE, men det er da sånn at det er 2 min til nestemann.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1702498 21/10/2013 09:54
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Våger meg på et dumt spørsmål. Hva er grunnen til at ingen bruker nakkekrave/leatt på enduro?

Ser et argument for og et mot, det er kanskje slik at motargumentet er sterkere enn det andre?

For å bruke nakkekrage:
Det går tidvis nesten like fort i bratt terreng som i en downhill-konkurranse, og det er mye dritt å kræsje inn i om man skulle gå over styret.

Mot å bruke nakkekrage:
Det er farlig å kjøre med Leatt uten helhjelm, så om man skal sykle opp igjen med lett hjelm så må man ta av seg nakkekragen og den er kanskje vanskelig å frakte på ryggen?

Eller er det bare ukult?

Hva sier dere som faktisk har vært deltakere?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: vids] #1702521 21/10/2013 10:22
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Vids:
Har sett flere som har brukt rustning på noen av rittene.

Jeg synes det blir litt klønete med rustning og/eller Leattnakkekrage siden man må ha med sekk.

Jeg har brukt:
Innershorts med beskyttelses paneler
Knebeskyttere
Albuebeskyttere
Hansker
Stihjelm (+ lett helhjelm på noen ritt)
Sekk med ryggplate

Har ikke sett mange som har hatt mer beskyttelse enn meg. De fleste har mindre.

Det hele blir en avveining med hva man er komfortabel med.

Sindre R.

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: sindrer] #1702591 21/10/2013 12:12
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
For min del blir det kun knebeskyttere og stihjelm. Føler bevegeligheten blir såpass hemmet med rustning, nakke og albue beskyttere.
Har også ryggplate "innebygd" sekken, men denne merker jeg ikke noe til så den forbli inntil videre.

Dette er jo smak og behag og mulig jeg angrer den dagen jeg ligger rett ut i steinrøysa eller kveila rundt et tre.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1702650 21/10/2013 13:53
vids Offline
Ivrig
Ivrig
http://www.pocsports.com/en/product/1392/spine-vpd-2-0-jacket

Har en VPD 2.0 jakke fra POC som har myke beskyttelsesplater (de blir visstnok harde ved slag). Bruker den når jeg vet jeg skal gjøre litt hårete nedkjøringer hvor det er mye stein å lande på. Synes ikke den hindrer noe bevegelse heller. Kan ta ut brystplata om det er varmt for øvrig, det puster, men det blir jo litt varmere enn vanlig da jeg bruker en genser over den. Synes det funker bra på stisykling faktisk.

Men nakkekrage har jeg dog aldri prøvd... Bare litt overraskende at man ikke benytter seg av en slik mulighet til å unngå nakkeknekk?

Har opplevd å kikke ned på bakken, fra et par meters høyde, opp ned med sykkelen mellom beina. Tenkte bare, ikke knekk nakken! Så dro frem skulderen og tok støyten der, den rev av alle leddbånd som holdt den i skjelettet. Ble operasjonsbord og et års skadeavbrekk. (Hoppet et gap over en jumpbox og en rail til en over-icepick-grind på andre siden av boksen, en liten feil på bunnyhoppet og mye fart, landet på tvers av railen og spratt videre).

Etter det så kikket jeg misunnelig på all beskyttelsen tilgjengelig for MTB-folket. BMX street sykles dessverre kun i det man vanligvis går i, pluss evnt hjelm. Når jeg nå kjøpte sti-sykkel i sommer var en slik vest høyt på ønskelista ICON_SMILE Er blitt for gammel og har for lite tid til slike skader nå...

Har for øvrig mange erfaringer med praktisk anvendelse av hjelm også og kan om nødvendig fortelle anekdoten om hvorfor jeg til slutt endte med å bruke caps under hjelmen ved bmx-sykling ICON_SMILE

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: vids] #1702756 21/10/2013 18:07
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For min del er 3-4 timers ritt med rustning totalt uaktuelt pga jeg blir for varm og sliten av å drasse på det.
Man sykler oppover på transportetappene, og jeg ville svetta ut mer væske enn jeg fikk i meg bare på transporter.

Man får prøve seg frem selv, og beskytte seg etter ferdigheter og satsing.
Vil anbefale å bli med på et ritt og ikke stille for store krav til seg selv, ta det som læring og fokuser på å fullføre med hel sykkel og rytter.
Da ser man hvilke endringer man evt skal gjøre til neste ritt. Enduroritt har veldig lav terskel for alle som liker å sykle sti. ICON_SMILE

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1702761 21/10/2013 18:12
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Høres ut som sunt og godt råd ja ICON_SMILE

(Men hva med 40-års krisa jeg har planlagt til neste år?)

Redigert av vids; 21/10/2013 18:47.

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1702834 21/10/2013 19:27
olechr Offline
More than words
More than words
I vanlig Enduro kjører jeg stort sett helhjelm, bliss kneskydd og en bliss ryggplate. Ryggplaten er av myk type og den kjenner jeg ikke når jeg sykler. Nakekrange har jeg aldri vurdert i vanlig Enduro, men i Megavlanche er det ganske mange som har det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1703023 22/10/2013 08:16
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Regner med at jeg kommer til å bruke den myke ryggplata mi jeg også. Merker som sagt ikke noe til den annet enn at man er usikker på om man har ryggsekken på eller av...

Tenker å skaffe en helhjelm også.

Har for så vidt syklet en heldagstur i marka med den VPD 2.0 vesten med myk skulder, rygg og bryst-beskyttelse. Med en typisk sykkel-longsleeve over. Gikk helt fint det! Men da var det jo bare kanskje 10 varmegrader. Kan nok bli litt for mye om sommeren tror jeg...

Sykler normalt sett bare med knebeskyttere og hjelm, bare så det er sagt ICON_WINK Bevis nr 1:
http://instagram.com/p/cXQ2aiOb2y

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1703030 22/10/2013 08:21
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg vurderer også å begynne med albueskydd. Men må ha noen som er sjukt myke. Tenkte å teste disse og se om de er myke nok.http://www.blisscamp.com/snow/protection/bliss-arg-minimalist-elbow/a-20910/

Ambassadør for Scott.
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1703038 22/10/2013 08:29
vids Offline
Ivrig
Ivrig
De så ikke dumme ut nei! Får håpe de puster bra også? Eller er kanskje ikke noe voldsomt med svette i innsiden av albuen heller?

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: vids] #1703043 22/10/2013 08:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: vids
De så ikke dumme ut nei! Får håpe de puster bra også? Eller er kanskje ikke noe voldsomt med svette i innsiden av albuen heller?

Jeg så de på en messe i Frankrike og de virket veldig okey. Det samme gjorde de tynne kneskyddene av samme type. Men tenkte å teste det. For er bra med utstyr når det ikke blir for tykt og sykle med.

Ambassadør for Scott.
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: vids] #1703118 22/10/2013 10:37
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

[...] Etter det så kikket jeg misunnelig på all beskyttelsen tilgjengelig for MTB-folket. BMX street sykles dessverre kun i det man vanligvis går i, pluss evnt hjelm.

"Eventuelt hjelm"?
Den temmelig innarbeida og minimalistiske BMX-stilen (klassisk: bøttehjelm, trange sægge-olabukser og stor t-skjorte) er jo egentlig ganske gjennomført teit - i alle fall med tanke på sikkerhet.

Og beskyttelsesutstyr som er tilgjengelig for terrengsyklister er selvsagt også tilgjengelig for BMX-syklister.
ICON_WINK

Gaute
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1703127 22/10/2013 10:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har i år syklet med NukeProof Critical Armour Base, som er en trang trøye med myk SAStec-i skuldre og albuer. Da jeg ikke er kraftig nok i armene til å få albuebeskytterne til å sitte, blir det neste år Race Face med D3O rund baut på enduro. Kjøpte nettopp en t-skjorte med skulderbeskyttere, samt myk ryggplate (som går ut når jeg skal sykle med EVOC-sekk - dvs. stort sett hele tiden), Samt Ambush kne- og albuebeskyttere. Helhjelm har jeg alltid på fartsetappene, en lett en er absolutt å foretrekke, da du blir sliten av alt ekstra du drasser på.

Kaster sikkert stein i glasshus her, men de som føler seg hemmet av bruk av rustning har ikke funnet riktig rustning.

Nakkekrage og sekk er ikke kompatibelt, så det er ikke aktuelt engang.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: gauter] #1703130 22/10/2013 10:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: gauter

[...] Etter det så kikket jeg misunnelig på all beskyttelsen tilgjengelig for MTB-folket. BMX street sykles dessverre kun i det man vanligvis går i, pluss evnt hjelm.

"Eventuelt hjelm"?
Den temmelig innarbeida og minimalistiske BMX-stilen (klassisk: bøttehjelm, trange sægge-olabukser og stor t-skjorte) er jo egentlig ganske gjennomført teit - i alle fall med tanke på sikkerhet.

Og beskyttelsesutstyr som er tilgjengelig for terrengsyklister er selvsagt også tilgjengelig for BMX-syklister.
ICON_WINK
dessverre er trenden slik jeg oppfatter det blitt at hjelm har blitt "eventuelt". Rufus Preiss hadde noe BMX-opplegg for kids i nærmiljøet og måtte bortvise mange som rett og slett stilte opp uten hjelm. Ække kult med hjelm, vøtt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: gauter] #1703135 22/10/2013 11:05
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gauter

"Eventuelt hjelm"?

ICON_WINK

Skrev "eventuell" fordi det faktisk ikke er alle som bruker hjelm. Hjernen vet selv om den er noe å samle på eller ikke ICON_WINK Det er en individualistisk sport på gata, men normalt er det krav til hjelm i konkurranser.

Men skatehjelm type pro-tec er veldig bra og gir beskyttelse fra flere vinkler enn en typisk sykkelhjelm!

Personlig brukte jeg alltid hjelm og knebeskyttere. Og hansker... Dog, en gang trynet jeg hardt med ansiktet i asfalten, med hjelmen i ryggsekken, skulle bare varme opp først, ble fort varm og hjelmen var glemt. Lett hjernerystelse bare dog, og mange sår i trynet. Gjentatt tilsvarende fall med hjelm senere, da uten hjernerystelse, ingen sår i panna, men på hake, kinnbein og nese. Begynte med caps under hjelmen, bremmen bøyes ned ved fall og beskytter ansiktet, full suksess!

At man kan bruke rustning når man sykler street er en ting, man kan bruke en rom-drakt også, men du vil jo se veldig merkelig ut i andres øyne. Skal være ganske hardcore for å komme unna med det. Derimot kan du fint bruke hva du vil i vert-rampen eller på et big-jump.

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1703136 22/10/2013 11:07
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon

Kaster sikkert stein i glasshus her, men de som føler seg hemmet av bruk av rustning har ikke funnet riktig rustning.

Er min erfaring også, glemmer helt at jeg har den på.
Har som sagt ikke testet den i skikkelig sommervarme dog...

..Megatower v2..
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1703153 22/10/2013 11:44
cayman Offline
Ringrev
Ringrev

Ikke engang med sekk fra Leatt eller USWE ?

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1703155 22/10/2013 11:48
W
Wonka Offline
Entusiast
Entusiast
W
Hepp!! Noen som veit om enduro opplegg i trønderlag?? Virker jo sykt kult..

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: vids] #1703157 22/10/2013 11:55
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er min erfaring også, glemmer helt at jeg har den på.
Har som sagt ikke testet den i skikkelig sommervarme dog...

For noe tøys, dette er i beste fall naiv generalisering, rustning er rett og slett ikke for alle.
Det er ikke bare passform som spiller inn, og spesielt ikke i enduro som er ganske lange og krevende ritt, med mye tråkking. Stikkord: varm, svett, sliten.

Jeg blir så varm av bare å ha en trøye for mye på meg når jeg sykler (oppover og bortover), og da sier det seg selv at en rustning blir for mye av det gode.
Blir man for varm og svetter for mye så går det utover konsentrasjon og utholdenhet, og da har man lettere for å gjøre feil og gå på snørra.

Nå sier ikke jeg at rustning er tull og tøys, men man må selv finne ut om man kan og vil bruke det.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: simenf] #1703197 22/10/2013 13:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Altså: jeg ville aldri i livet funnet på å kjøre med rustning i enduro. Da snakker jeg om rustning type POC eller Dainese og andre "jakker".

Men lette trøyer med skulderbeskyttelse i kombinasjon med noen lette albuebeskyttere er minimum for min del.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1703221 22/10/2013 13:57
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er det du skriver lenger her oppe veldig forvirrende Kristian, siden dette er en endurotråd. ICON_WINK

Roy

Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: baronKanon] #1703295 22/10/2013 16:45
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har i år syklet med NukeProof Critical Armour Base, som er en trang trøye med myk SAStec-i skuldre og albuer. Da jeg ikke er kraftig nok i armene til å få albuebeskytterne til å sitte, blir det neste år Race Face med D3O rund baut på enduro. Kjøpte nettopp en t-skjorte med skulderbeskyttere, samt myk ryggplate (som går ut når jeg skal sykle med EVOC-sekk - dvs. stort sett hele tiden), Samt Ambush kne- og albuebeskyttere. Helhjelm har jeg alltid på fartsetappene, en lett en er absolutt å foretrekke, da du blir sliten av alt ekstra du drasser på.

Og jeg som fremdeles sliter med å huske på å ta med knebesyttere ICON_BLUSH

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: sanouka] #1703357 22/10/2013 19:09
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
For at en nakkekrage skal fungere må man ha helhjelm , noen det er ett fåtall av i enduro ? Ved bruk av normal sekk fungerer det ikke med krage . Men med leatt sekk sitter kragen mye Bedre enn uten sekk ! Så hvis man har helhjelm og leeat sekk så må det vel funke i enduro?

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Nybegynner enduro - belær meg! [Re: olehen] #1703362 22/10/2013 19:19
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olehen
For at en nakkekrage skal fungere må man ha helhjelm , noen det er ett fåtall av i enduro ? Ved bruk av normal sekk fungerer det ikke med krage . Men med leatt sekk sitter kragen mye Bedre enn uten sekk ! Så hvis man har helhjelm og leeat sekk så må det vel funke i enduro?

Standarden i utlandet har vel faktisk blitt helhjelm i år. Scott blant annet kommer med sekk hvor du kan inkludere nakkekrage. Men jeg tipper at i Enduro kommer ikke nakekrage til å bli en stor greie.

Ambassadør for Scott.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå