Jeg var også ute i bymarka i går. Flotte forhold, men følte at det var for tynt med snø oppå grusveien inn til elgsethytta til å konkludere noe på Fat vs. Vanlig. (De kjører jo fortsatt Hiacen sin inn til hytta) Skiløypene er ennå kun enkle entusiastspor så de er det Are å holde seg langt unna.
VeeMission hadde godt feste i alle bakker så lenge man fordeler vekta rett. Kjører Wellgo V8 flatpedaler og dette pakker seg ikke.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
* Latterlig godt grep med Lou bak! Spant ikke en eneste gang, selv ikke i de bratteste kneikene. Kommer meg lett opp bakker der skiløperne må gå fiskebein. Lou sitter dårlig på stein men fryktelig bra på snø.
Selv BigFatLarry (de har nesten ikke knaste høyde) sitter veldig godt på snø, som du sier selv i de bratteste fiskebeinskneikene. Ikke fått snø under Lou enda. Har beholdt BFL til å finne ut om de faktisk kan funke som snødekk og tørt skogs sommerdekk. Samtidig ruller bud/lou godt nok. Men på snø med det store fotavtrykket så sitter det med veldig lite mønster.
Litt overrasket over at mange andre slet. Var bare å sitte og trå der andre måtte gå!
Kanskje du rett og slett også hadde veldig gode bein den dagen...
nja, motoren min hadde problemer og stemplene gikk treigt til tider, men grepet mitt var usedvanlig godt sammenlignet med de andre. Og det på glatte steiner som er fatbikes svakhet. Nedover så forsvant de med smalhjul og heldemping (og lykt på hodet).
Siste jeg sa til dama før jeg dro på jobb idag "Det blir ihvertfall ikke noe tur i dag etter den turen i går."
Det første jeg sier når jeg kommer hjem. "Det blir nok en tur ut på sykkel etter middag."
Hehe. Minner meg om en Italiaferie for noen år siden hvor vi bodde tre uker på toppen av en lang bakke. Etter å ha syklet singlespeed opp den første dagen sa jeg til henne at hvis jeg begynte å fabulere om at jeg skulle gjenta den galskapen så måtte hun bare binde meg fast i et eller annet tungt. Det endte med at jeg syklet den samme bakken 15 ganger i løpet av ferien.
Var på den lokale sportssjappa i helgen og klarte ikke gå derfra uten å ta med meg en bigbob vurderer kjapt noen oppgraderinger, men spørsmålet er dekk. Mulig det står noe vettu i disse 480 sidene men... Hva anbefales av dekk til snø. Sitter jo veerubber på std, men er dette optimalt? Er en kombo av Bud og Lou bedre. Vi snakker stisykling først og fremst på snø, men ser jo for meg an fulldemperen må vike en del til sommeren til fordel for fatbiken, så et dekk som noe allsidig er vel kanskje en ønskedrøm, men? Tilbakemeldinger mottas med stor takk
"If you can’t make it up the hill, it’s not because your bike sucks, it’s because you’re fat & lazy!"
Var på den lokale sportssjappa i helgen og klarte ikke gå derfra uten å ta med meg en bigbob vurderer kjapt noen oppgraderinger, men spørsmålet er dekk. Mulig det står noe vettu i disse 480 sidene men... Hva anbefales av dekk til snø. Sitter jo veerubber på std, men er dette optimalt? Er en kombo av Bud og Lou bedre. Vi snakker stisykling først og fremst på snø, men ser jo for meg an fulldemperen må vike en del til sommeren til fordel for fatbiken, så et dekk som noe allsidig er vel kanskje en ønskedrøm, men? Tilbakemeldinger mottas med stor takk
Jeg kjører Lou bak på Mammut (identisk med BigBob) og det går fint, men dette dekket ble "trimmet" av forrige eier. Ytterste rekke med sideknaster er altså veldig redusert. Dette er ypperlig på 80mm-felg; disse sideknastene ville aldri truffet bakken uansett (kun ramma). Vær obs på at det kan subbe litt hvis du får kast i felgen eller hvis ramma flekser mye med tung rytter.
Vær også obs på at letteste giret bak ikke vil funke fordi kjedet subber i dekket av og til. Selv har jeg tenkt å modde litt (bytte om på rekkefølgen på drevene bak) for å løse dette.
Blir helt sugen på sykling på snø når jeg ser kongebilder som Mr. Frowsy poster over. Nå var det meldt noen fjoner her i Oslo og, men siden jeg satt på pigghjul på jobbsykkern så er tørre veier garantert.
Fikk derimot rullet 210km og 11 timer på fat i løpet av lørdag og søndag. Fikk filmet litt fra en grom myr oppe i Gjerdingen traktene, men videoen ble helt skurrete. Mistenker at det er pga minnekortet. Mye krøll med de om dagen, både i kamera og telefon.
Normalt fryser jeg mer på venstre hånd enn høyre, men i helgen var det motsatt. Stusset litt over det, men fant grunnen. Kjører high density skum C4 holke på venstre side og testet en Ergon holke på høyre. Selv om styret et løvtynt karbon (118g i 750mm bredde) så var høyre holke mye kaldere. Tester en annen Ergon holke med mer gummi på jobbsykkelen, og der har jeg et alu 750 styre på 320g. Forskjellen selv etter dagens lille førsteøkt på 35 minutter var enorm. Ca 2 grader ute. Ergon holken var iskald, mens C4 holken var lunken. Har et termometer type infrarødt så jeg skal få litt data på det i løpet av kveldens 1.30t runde. De nye C4 holkene isolerer enda bedre, da de er tykkere. Da jeg byttet til disse holkene ifjor vinter etter å ha brukt lock on gummiholker på begynnelsen av sesongen kunne jeg gå ned en hansketykkelse ved samme temp. Overraskende stor forskjell. Tipper at en silikon holke som ESI vil ligge mellom en gummiholke og C4 holken (samme materiale som Titec Pork Rinds, KCNC holkene, etc). De nye Lizard Skins holkene vil nok også isolere godt, men high density skum innerst og et tynt silikon lag ytterst. 28g for paret for disse.
Fikk derimot rullet 210km og 11 timer på fat i løpet av lørdag og søndag.
Da syklet du ikke i myr mesteparten av veien og med 2-3 psi i hjula regner jeg med? ;-)
Enn så lenge føler jeg at Fat er høy puls+lav fart = morro likevel .... Kan ha noe med veivalget å gjøre, men noe snitt på 20kmt er jeg ikke i nærheten av :o)
Diamura-holkene er en felle. Jeg får ikke av gir eller bremser uten å få av holkene. Jeg får ikke holkene av uten å kjøpe hårspray eller kutte dem av. Hårspray er litt teit å ha stående for å bare bruke en gang, og det er synd å ødelegge holkene.
Fikk derimot rullet 210km og 11 timer på fat i løpet av lørdag og søndag.
Da syklet du ikke i myr mesteparten av veien og med 2-3 psi i hjula regner jeg med? ;-)
Enn så lenge føler jeg at Fat er høy puls+lav fart = morro likevel .... Kan ha noe med veivalget å gjøre, men noe snitt på 20kmt er jeg ikke i nærheten av :o)
Neida, var stort sett relativt raskt underlag. Opp til Gjerdingen og så over til Krokskogen og Damtjern på lørdag. Til Mylla og tilbake via Sandungen på søndag. Ca 105km begge dager.
Diamura-holkene er en felle. Jeg får ikke av gir eller bremser uten å få av holkene. Jeg får ikke holkene av uten å kjøpe hårspray eller kutte dem av. Hårspray er litt teit å ha stående for å bare bruke en gang, og det er synd å ødelegge holkene.
Hårspray koster 5 eller 6 kroner på OBS (COOP) Holkene sitter festet med en ny type tape som jeg ser at Lizard Skins også bruker. På fabrikken bruker de komprimert luft for å få dem på.
Blei litt over 2 timer tur i dag også. Ca. så dyp snø at pedalene tok et stykke nedi på bunnen av tråkket, myk og fin. Det gikk riktinok litt sakte for hvem sykler vel etter veien når du kan sykle i snøen i grøfta.. og i stien når det er ikke nedtråkka snø atme stien.
Og nå har dama også tatt over sykkelen min som transportmiddel til skolen..... DVS: Jeg må ha en sykkel til på sikt for den der får jeg ikke ha i fred !!
Smoothe greier, Frowsy, og gromt slagord i signaturen NB: på sykkelen som står på Mission, kjør bakdekket i reversert retning. NB2: Floater er laget av Vee-Rubber NB3: Vee Rubber kommer med en sak som heter Snowshoe. Første 3 parene i Norge gikk gjennom tollen idag og havner her i morra.
Flott snutt fra en herremann nede i Fredrikstadmarka på en Mammut med artig kameravinkling. Kongested for sykling. Kom på at jeg ikke har vært der siden treningssamlingen med Rye i april 1993:
Hårspray koster 5 eller 6 kroner på OBS (COOP) Holkene sitter festet med en ny type tape som jeg ser at Lizard Skins også bruker. På fabrikken bruker de komprimert luft for å få dem på.
Neida, var stort sett relativt raskt underlag. Opp til Gjerdingen og så over til Krokskogen og Damtjern på lørdag. Til Mylla og tilbake via Sandungen på søndag. Ca 105km begge dager.
Imponert :-) Og litt lettet over at du ikke syklet den strekka i myr med 3 psi :o)
Smoothe greier, Frowsy, og gromt slagord i signaturen NB: på sykkelen som står på Mission, kjør bakdekket i reversert retning. NB2: Floater er laget av Vee-Rubber NB3: Vee Rubber kommer med en sak som heter Snowshoe. Første 3 parene i Norge gikk gjennom tollen idag og havner her i morra.
Takk takk
Sykkelen som står med Vee Mission er brodern sin.. kan ikke gjøre så han får mer grep, det er ikke like morro for meg
Ja forsto det sånn at Vee Rubber lager dekket for On-One, kjøpte det for å ha noe med litt mer grep i påvente av snø og Snowshoe som vi har siklet etter en stund nå Snøen kom før dekkene mine, ikke planlagt men jeg er ikke veldig lei meg.. Og i dag skulle jeg ihvertfall ikke sykle, benia mine er ikke gode nå. Men med -3 ute, vindstille og såpass myk og fin snø... nei nei nei.. Beina mine kommer til å hate meg seinere i dag
PS: Gjett at jeg angrer på at jeg bestilte en fatbike usett og uprøvd i mai.
24'' er normalt for aldersgruppen 8-12, men Mammut 24/BigBob 24 har rullediameter på 26'' og vel så det pga dekkstørrelsen, så anbefalt aldersgruppe og høyde vil ligge over det som brukes for vanlig 24''. Ramma er ca 13'' senter-senter
*snipp*
Hva blir veil. pris?
Blir det mulighet for forhåndsbestilling med god pris på disse?
Mammut 24/BigBob 24 er enda ikke registrert som offisiell MY14 modell, men mottagelsen på prototypen var kjempepositiv, både fra butikkene og folket i aldersgruppen, så den vil produseres.Vi sender ut info om bestilling til butikkene neste uke. Pris ikke helt fastsatt, men den vil ikke være høyere enn 7999,- Forhåndsbestilling blir opp til hver enkelt butikk, men kan sikkert være mulig, da det er gunstig for butikken å ha.
Tar opp igjen denne jeg. Har en 12-åring i hus som er keen på fatbike. Og da blir far glad
Espen: Har du noe ny info om 24"-eren? Junior er forresten 154cm. 26" hjul, str 15" blir for stort?
Espen: Har du noe ny info om 24"-eren? Junior er forresten 154cm. 26" hjul, str 15" blir for stort?
Jeg tipper at 15" går greit. Samboeren min på 163 cm sitter faktisk bra på min 17"-Mammut, hvis jeg bare senker setet med 4" (GravityDropper). Hun skulle sikkert egentlig hatt 15", men etter sist prøvetur sa hun kun at det var kjempeartig.
Dra til en butikk og prøv! En junior på 154cm vil sikkert trives bedre og bedre på 15" helt til den blir for liten
Jepp. Mammut 24 blir en realitet og kommer til våren. Mottagelsen til den som vi viste på messa var super. Den vil selges inn til butikk i vinter og leveres relativt kjapt etter det. 100mm felger foran og bak. Prisen blir sannsynligvis under 7000kr.
Hva blir vekten på 24''? En gutt som er 154 høy veier vel typisk det halve av en voksen mann, og har kanskje også halve styrken..? I så fall burde en Mammut 26 på 15 kg ha en tilsvarende Mammut 24 på 7,5 kg. Kanskje ikke veldig realistisk:)