Fatbike: Modding av Diamura
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
15/10/2013 14:13
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Ikke modding akkurat, men skjermer trenger man når man skal commute. SKS Grand D.A.D/M.O.M blir hverken grandiose eller elegante, men de kommer vel til å gjøre jobben greit.
Redigert av kodax; 15/10/2013 14:14.
|
|
|
15/10/2013 20:17
|
oyvlie
Avhengig
|
Avhengig
Moddet litt for å passe mine preferanser:) Nytt styre og stem, hadde liggende XO-bremser og skifter. X9 short bak. ESI grips. Satt opp 1X10 med 32 og 11-36. Blir vel noe styrketråkk til vinteren. Ghettoslangeløst. Godt inntrykk så langt! Spørs om man kommer seg utenom en gravity dropper.. 
- Øyvind
|
|
|
15/10/2013 20:49
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Smooth oppsett, Øyvind!
XX1 type drev foran?
|
|
|
15/10/2013 21:21
|
oyvlie
Avhengig
|
Avhengig
Takker! Gleder meg til snowshoe kan skaffes også, da blir det vanskelig å finne mer å modde:) Drevet er e-thirteen g-ring single, holder godt på kjedet. Godt drev for 1x10. Har kjedefører liggende som smelles på om jeg skulle få dropp, men tror nok den får hvile. Rødt styre og drev, gullbolter og gullkjede er forfengets ansikt. Sitter forresten godt på 19´ med 70mm stem, 785mm styre, 190cm mann.
- Øyvind
|
|
|
[Re: oyvlie]
16/10/2013 11:01
|
btm
Besatt
|
Besatt
Det røde styret var jo bare knall sammen med den svarte ramma med røde detaljer. 
btm
|
|
|
17/10/2013 17:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Noen som har en formening om å eike disse felgene offset med f.eks. 3x + 1x mønster. For dårlig vinkel på niplene? For de som ikke har lyst til å vente på offsetversionen. 
|
|
|
17/10/2013 23:02
|
chalshus
More than words
|
More than words
Modding av Nakamant? Kjøp dette: 
|
|
|
[Re: chalshus]
18/10/2013 04:47
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Hva da? En egen gressplen og et par hjul? Åh, det var en ramme der også. Det var så smale rør at jeg ikke så den først. 
|
|
|
18/10/2013 05:56
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva da? En egen gressplen og et par hjul? Åh, det var en ramme der også. Det var så smale rør at jeg ikke så den først.  Ja, det er sannsynligvis pga de smale røra at den må kompensere med så tjukke hjul. En slags penisforlenger om du vil. 
Redigert av H.Iversen; 18/10/2013 06:28. Rediger grunn: Trøtt!
|
|
|
18/10/2013 08:52
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Modding av Nakamant? Kjøp dette: Wow, flott sykkel! Jeg har faktisk sett på når de skrur disse sammen på Axman fabrikken i Taichung  Når vi først har en rep. for merket i tråden så kan vi kanske få litt info om modellen slik at vi kan sammenligne med syklene som tråden egentlig omhandler. Jeg kan lite om sykkelen på bildet, så det hadde vært greit for mange å få følgende info om dem for de mest aktuelle størrelsene: 16/18/20: - Reach (beskriver hvor lang sykkelen er) - Setevinkel - Styrevinkel - Effektiv overrørslengde - Lengde på stem - Vekt - Mekaniske eller hydrauliske bremser (I tilfelle mekaniske på denne: Fordelen med mekaniske bremser er at de er lette å fikse ute i skauen, pluss at de er mye rimelige i innkjøp, så produsenten kan selge sykkelen billigere. Vinn-vinn på en del punkter  )
Redigert av Espen W; 18/10/2013 09:11.
|
|
|
18/10/2013 09:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Surly har mekaniske bremser på sine Pugsleyer. Veldig enkelt og gode bremser når de er korrekt satt opp - men krever etterjustering. Mine erstattet noe tektrodrit som satt på jobbsykkelen min. Geometrien til Pugsley ligger fritt her: http://surlybikes.com/bikes/pug_ops/geometryDe er dessverre av den gamle skolen i mørketiden til terrengsykling der landeveisgeometrien hadde erstattet den lange, slakke klunker-geometrien  (fakta faen), og er korte.
|
|
|
18/10/2013 11:32
|
Lekrot72
Medlem
|
Medlem
Er det noen som kunne tenke seg å poste en oversikt over vekt på de ulike komponentene som er enklest å bytte ut (f.eks: styre, stem, slanger, sadel, setepinne, bremseskiver) ? Det skal jo ikke så mye til for å dra av en kg fra standardoppsettet av disse syklene, og selv om man har fokus på andre ting enn vekt så forsvinner det jo fort en del gram når man bytter ut litt utstyr...
|
|
|
18/10/2013 12:47
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke helt hvilke deler på den Pugslyen som er så mye å trakte etter som oppgraderinger? Tette smale felger, dekk som ikke produseres lenger (framdekk), tungt sete med mer virker litt malplasert å skryte av.
En stålramme som også veier sitt trekker heller ikke opp for mitt vedkommende.
Nå som avsporingen er total (er det plutselig greit i denne tråden?), hva er det som er så bra med høyt overrør? Jeg hadde en DBS på 90 tallet som så omtrent slik ut. Er det om å gjøre å ha så kort setepinne som mulig kanskje?
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
18/10/2013 13:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nå som avsporingen er total (er det plutselig greit i denne tråden?), hva er det som er så bra med høyt overrør? Jeg hadde en DBS på 90 tallet som så omtrent slik ut. Er det om å gjøre å ha så kort setepinne som mulig kanskje? Landeveisinspirasjon og annen dritt. men for å snu på flisa og sammenligner en nakamant med årets pugsley, hva er å trakte etter på Big Mammut annet enn at den har lettere ramme og gaffel? Og for å fortsette flamewar: Heller mekaniske bremser enn billig hydraulikk. Skikkelig fatbikekrank Enkeltbunnede felger. GODE dekk.
|
|
|
[Re: Espen W]
18/10/2013 13:32
|
chalshus
More than words
|
More than words
Jeg har faktisk sett på når de skrur disse sammen på Axman fabrikken i Taichung  Når vi først har en rep. for merket i tråden så kan vi kanske få litt info om modellen slik at vi kan sammenligne med syklene som tråden egentlig omhandler. Jeg kan lite om sykkelen på bildet, så det hadde vært greit for mange å få følgende info om dem for de mest aktuelle størrelsene: 16/18/20: - Reach (beskriver hvor lang sykkelen er) - Setevinkel - Styrevinkel - Effektiv overrørslengde - Lengde på stem - Vekt - Mekaniske eller hydrauliske bremser Vital informasjon finner man på http://surlybikes.com/bikes/pugsley/bike_specs og http://surlybikes.com/bikes/pugsley/geometryKjøper dere open mold rammer fra Axman?
|
|
|
18/10/2013 15:15
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Superbt! Vi kjører for MY14 open mold Axman på rimelig (20K) karbon 29, mens på rimelig karbon 27.5 så har vi en egen mold gjennom Axman. På dyrere karbon, dvs. 30K, 45K og 55K kjører vi forskjellige versjoner av en (svinedyr) Apro/(X-Fusion) (samme firma) ramme som Apro utviklet molden for sammen med Intense, og tilbød egne versjoner som open, der vi har gjort en del viktige endringer, og kunne fått eksklusivitet, men lot Apro kjøre den som open mold for andre merker, siden vi hadde enerett for Norge. Nå begynner vi å eksportere MY14 Mk3 Mammut F3 og F4 Diamant fatbikes til Australia/New Zealand og sannsynligvis etterhvert til USA (har sendt noen prøver allerede) så da må vi bli striksere med å holde ting som rammer og dekk eksklusive for oss, hittil har det ikke betydd noe da vi bare har solgt i Norge. På fat karbon jobber vi med fire forskjellige produsenter. Axman er en av dem. De har allerede produsert en svært mye omtalt fatbike karbonramme, men siden fatbike markedet tar av så ønsker de å kunne tilby en åpen modell også. Siden vi er blant de største kundene hos Axman så lar de oss spesifisere den ramma etter våre ønsker, så vi kan få en custom ramme helt etter vår spec, men slipper kostnaden med denne molden. Så vil testing i vinter avgjøre om vi går for denne eller en av de andre der vi har hatt mer utviklingskostnader med custom molder. Hadde muligheten for Axman ramma blitt presentert i vinter hadde vi nok bare konsentrert oss om den, da de har bevist at de kan lage grom karbon fat. Grunnen til at vi satt igang med tre andre produsenter samtidig var at karbon fat er så nytt at man må ha noen alternativer, ikke bare med tanke på testing av sluttproduktet, men også på prosessen, for noen bruker uvirkelig lang tid.
Redigert av Espen W; 18/10/2013 15:29.
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/10/2013 15:51
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Heller mekaniske bremser enn billig hydraulikk. Skikkelig fatbikekrank Enkeltbunnede felger. GODE dekk.
Flere gode poeng der, men merk at f.eks rimelige hydrauliske som Tektro HDC300, Avid Elixir 1 (som lages av Tektro), Hayes Dyno, etc fungerer veldig bra etter at de er kjørt inn skikkelig. Både med tanke på max kraft og modulasjon. Dyrere bremser er i hovedsak lettere, men har også mer justeringsmuligheter. Gode mekaniske, som Avid BB fungerer også svært bra, spesielt med freshe strømper/wire. For sykling på salt er mekaniske ofte å foretrekke, da hydrauliske har en tendens til å låse seg, spesielt de dyrere. Hvis man ikke vil ha 44skiva (som absolutt er større enn man trenger) så kan man gjøre som Fredrik og montere bashguard i stedet, da har man 22/32, og 32 tanna er gull på en fatbike. På standardsykler skyr man enkeltbunnede felger, men de fungerer jo bra på fat, Hovedfordelen er lavere vekt, noen tyngre ryttere bretter dem dog på sti, så de anbefales fra en del produsenter om å brukes kun på mykt underlag, men det er jo tross alt det er fatbike er til for. Vi kjører enkeltbunnet på Mk3 pga at nå har det blitt mye mer tilgjengelig enn ifjor høst da spec ble satt. Men: var en god del andre fatbikes på Eurobike som stod på dobbeltbunnede Weinmann felger, da en del firmaer ønsker at førstegenerasjons fat'ene deres skal være bombesikre. Et eksempel er Norco sin nye Bigfoot, men det er jo ikke så overraskende da de fleste vet at den deler mye av spec'en med Mk2 Diamant Mammut. Ingen tvil om at MY14 Pugsley er en knall sykkel, så den selv på Eurobike. Sammenligner vi 2014 Pugsley med 2014 BigBob/Mammut som kommer i vinter på de nevnte punktene, så får de: - 34/22 krank på F4 og 32/22 på F3 - Enkeltbunnede 885g 103mm brede felger (foran og bak) - Vee Tire Snowshoe 4.7 dekk - Hydrauliske bremser beholdes, kan bli en ny Hayes brems som vi er med og utvikler sammen med Hayes på F4. Testversjoner kommer utover høsten for å gi feedback på fat bruk. F3 får Magura MT-2 F4 vil veie et sted mellom 13.8 og 14.2, mens F3 vil veie 11.5kg -Ser at noen butikker forhåndsselger F4 for 7.999,- og F3 for 15.999,- Jeg har ikke sjekket prisen på MY14 Pugsley, så vet ikke hvordan den er sammenlignet på pris (og vekt).
Redigert av Espen W; 18/10/2013 16:49.
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/10/2013 15:59
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Nå som avsporingen er total (er det plutselig greit i denne tråden?), hva er det som er så bra med høyt overrør? Jeg hadde en DBS på 90 tallet som så omtrent slik ut. Er det om å gjøre å ha så kort setepinne som mulig kanskje? Landeveisinspirasjon og annen dritt. men for å snu på flisa og sammenligner en nakamant med årets pugsley, hva er å trakte etter på Big Mammut annet enn at den har lettere ramme og gaffel? Og for å fortsette flamewar: Heller mekaniske bremser enn billig hydraulikk. Skikkelig fatbikekrank Enkeltbunnede felger. GODE dekk. Her misser du poenget Kristian. Tråden handler om modding og oppgradering av Diamant og Nakamura. Da ligger det til grunn at man ønsker å skifte ut til bedre deler. Ut i fra det synes jeg mitt innlegg var relevant da jeg ikke så de store oppgraderingene ved nevnte forslag. Jeg synes det er veldig spennende å følge med på Gresvigs produktutvikling her. Som de fleste her vet tester jeg ut sykkel for Espen og har hatt en meget bra fatbikesommer og nå høst. Det er for meg litt pussig at det skal være såpass mye tildels ovenifra og ned holdning til en Norsk utvikler som har lyst til å lage gode sykler for et nytt marked. Alle skjønner at man må tjene penger på dette, så det kan neppe betraktes som negativt - men at andre merker produsert i øst og vest under diverse navn og firmakonstellasjoner skal være så mye mer gjevt er vanskelig for meg å forstå. Det har på kort tid kommet til nye dekk og annet utstyr i et segment som har vært temmelig seigtflytene så lenge jeg har kunnet følge med på det. Det kommer av at flere er på ballen og at markedet ekspanderer. Dette er til alles fordel, og dette vet jeg andre aktører i samme marked vet å verdsette.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
19/10/2013 20:26
|
tron
Besatt
|
Besatt
Sånn, nå får det holde med oppgraderinger. Billig senkepinne, sete fra reserveskuffen, et billig, kort stem og litt eksperimentering med spacerkonfigurasjon. Sitter meget bra på Mammuten nå, og tror dette er omtrent så bra som fatbike blir. Om noen på en Salsa eller Surly kjører fra meg, så er det ikke på grunn av sykkelen. Jålebukker. 
|
|
|
[Re: tron]
19/10/2013 21:27
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med kløtsjgir også så nærmer man seg.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
20/10/2013 04:14
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Nå har jeg hatt en kjempetur på Vierli på barfrost i fjellet og igjen fått svar på at Fat er supergøy!
Men, på en lengre nedkjøring trengte jeg å senke pinnen, og den ville ikke ned. Viste seg at den er blitt litt banan. Så, hva nå? Er det noen alternativer der ute som passer de med litt over middels trykk på sete? Jeg tenker Thomson eller Syntace. Er karbon uaktuellt eller bør man vurdere noe svinedyrt i titan? En ting er jeg hvertfall sikker på, jeg tør ikke å sette på en dropperpinne i denne dimmen, må jo få hard medfart.
Synes fortsatt at mk3 rammene burde få en større seterørs dim. De som ønsker seg mer komfort med en 30,9 eller 31,6 pinne, kan jo oppgradere til karbon.
|
|
|
[Re: Nilsern]
20/10/2013 08:09
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Er det noen alternativer der ute som passer de med litt over middels trykk på sete? Jeg tenker Thomson eller Syntace. Thomson Elite-pinnen jeg hadde på den helstive smaldekksykkelen min ble også banan. Jeg veier 73kg netto. Vil ikke anbefale den om du skal ha noe som tåler en trøkk, jeg er i hvertfall ferdig med Thomson. Har erstattet Thomson-pinnen med en FSA FR270. Veier 50 gram mer (sånn ca), men er bombesikker. Ulempen er at den fins ikke lengre enn 350mm.
mvh Helge
|
|
|
20/10/2013 09:22
|
9kko
Fersking
|
Fersking
Det kunne jo vært fint om noen av de som har kjøpt de billige Tmars senkepinnene kunne delt litt erfaringer om dem?
@Nilsern Jeg har en karbon pinne i 27, 2 350mm som tåler mine 100kg netto Du kan få den til en god pris. Bare send en PM.
---Nakamant--- ----BigBob----
Spør meg om Murphys lov!
|
|
|
[Re: Subs]
20/10/2013 10:09
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Her misser du poenget Kristian. Tråden handler om modding og oppgradering av Diamant og Nakamura. Da ligger det til grunn at man ønsker å skifte ut til bedre deler. Ut i fra det synes jeg mitt innlegg var relevant da jeg ikke så de store oppgraderingene ved nevnte forslag.
Jeg synes det er veldig spennende å følge med på Gresvigs produktutvikling her. Som de fleste her vet tester jeg ut sykkel for Espen og har hatt en meget bra fatbikesommer og nå høst. Det er for meg litt pussig at det skal være såpass mye tildels ovenifra og ned holdning til en Norsk utvikler som har lyst til å lage gode sykler for et nytt marked. Alle skjønner at man må tjene penger på dette, så det kan neppe betraktes som negativt - men at andre merker produsert i øst og vest under diverse navn og firmakonstellasjoner skal være så mye mer gjevt er vanskelig for meg å forstå. Det har på kort tid kommet til nye dekk og annet utstyr i et segment som har vært temmelig seigtflytene så lenge jeg har kunnet følge med på det. Det kommer av at flere er på ballen og at markedet ekspanderer. Dette er til alles fordel, og dette vet jeg andre aktører i samme marked vet å verdsette.
Enig med du Synes Espen gir enormt mye bra informasjon også, så all honør til han. Ingen tvil om at han jobber målrettet. Jeg mistenker at han er lydhør og følger med på saklige tilbakemeldinger også. Jeg kommer til å kjøpe en 11,5+ Diamura - digger at Gresvig satser såpass på sykkel som de faktisk gjør !!
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
20/10/2013 10:20
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Er det noen alternativer der ute som passer de med litt over middels trykk på sete? Jeg tenker Thomson eller Syntace. Jeg ville ha tenkt på Bontrager Rhythm Pro. Den får du i 400 mm.
|
|
|
20/10/2013 10:33
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg hatt en kjempetur på Vierli på barfrost i fjellet og igjen fått svar på at Fat er supergøy!
Men, på en lengre nedkjøring trengte jeg å senke pinnen, og den ville ikke ned. Viste seg at den er blitt litt banan. Så, hva nå? Er det noen alternativer der ute som passer de med litt over middels trykk på sete? Jeg tenker Thomson eller Syntace. Er karbon uaktuellt eller bør man vurdere noe svinedyrt i titan? En ting er jeg hvertfall sikker på, jeg tør ikke å sette på en dropperpinne i denne dimmen, må jo få hard medfart.
Synes fortsatt at mk3 rammene burde få en større seterørs dim. De som ønsker seg mer komfort med en 30,9 eller 31,6 pinne, kan jo oppgradere til karbon. Jeg vet ikke hva du veier eller hvor hardt du kjører, men jeg har 27,2 pinne og har kjørt både karbon og Gravity Dropper, ikke hatt noe problem med holdbarheten enda. Mulig folk må trene litt på teknikk også, det er ikke bare å dundre på å regne med at sykkelen tåler alt, man må hjepe til selv både med sporvalg, hjelpe forhjulet over hindringer og lette ræva opp fra setet når man ruller over tøft terreng. Man sykler på en helstiv sykkel, det må man ikke glemme på tross av svære dekk. Mistenker at mange har fått "ødelagt" teknikken sin etter mange år på fulldemper. Jeg hadde sykla to sesonger med sti HT før jeg starta med fatbike, det tror jeg var en fordel.
|
|
|
20/10/2013 10:37
|
Dreuf
Medlem
|
Medlem
Dagens lilla: Fant fort ut at kjedestaget ikke kommer til å være pent etter litt herjing i skog og fjell så kjøpte Lizardskin kjedestag-beskytter. Blir spennende å se hvor lenge den sitter på...  Byttet original slangene til Schwalbe 13F, ble en besparelse på nesten 600gram totalt. Original slanger:  Schwalbe:  Tok med meg sykkelen på baderomsvekta for å sjekke rikets tilstand, 15,5kg inkl pedaler, garmin 810 feste og flakseholder. Det vil si at sykkelen må ha vært ca 16kg før jeg begynte (eksl pedaler).
Redigert av Dreuf; 20/10/2013 10:38.
|
|
|
[Re: 9kko]
20/10/2013 14:04
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det kunne jo vært fint om noen av de som har kjøpt de billige Tmars senkepinnene kunne delt litt erfaringer om dem?
Jeg har den som heter Forca, fra Bike24. Den funker fint og er veldig smooth. GD er nok litt mer kontant ift. pinnen som smeller i og holder det hele i valgt posisjon, men er man vant med GD fra før er det ikke noe problem å bli vant med. Forca-pinnen kommer uten belg, så det må kjøpes ekstra. Den belgen jeg kjøpte fra Bike24 har litt problemer med å ekspandere etter den har vært klemt sammen i laveste posisjon. Ikke noe litt vulktape og en strips ikke kan fikse, men dog en litt klønete konstruksjon. Ser TMARS-varianten har en bedre innfesting av belgen. Slark er omtrent som på GD, forøvrig, men det ser ut som om GD har mer solide bushinger.
|
|
|
20/10/2013 14:38
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Har fått noen timer på Tmars pinnen. Litt slarkt både fram og tilbake og sideveis men merker ikke dette ved bruk. Funger ok men er treg tilbake til toppstilling når det er noen minusgrader. Det hjalp noe å stramme fjøra som sitter inne i røret men burde sikkert skiftet ut fettet med noe lettflytende. Noen som har en bruksanvisning på hvordan dette gjøres? Ellers er den blitt kjørt en god del i steinete terreng og styrken er i hvert fall ok for meg (70 minus)
|
|
|
[Re: Espen W]
20/10/2013 18:27
|
kodax
Veteran
|
Veteran
For sykling på salt er mekaniske ofte å foretrekke, da hydrauliske har en tendens til å låse seg, spesielt de dyrere.
Hæ, jeg trodde det var motsatt? Jeg har helårspendlet i Oslo i noen år nå, og gledet meg til å endelig slippe rustne og frosne bremsewire som låser seg nå som jeg har fått hydraulisk..
|
|
|
|
|