Selv forstår jeg ikke det Xenon skriver ang at S-bend er bedre når girspaken plasseres på tuppen - det er helt uavhengig av formen, har mer med hvor lange de er og hvilken vinkel de monteres i..
Der henviste jeg egentlig til "aeroartikkelen" og bildespesialen med Allan Hovdas sykkel (men dette kom ikke klart frem). Sram-skifterne står alltid vannrett, mtp. aerodynamikk.
Hvis en har skitupp/J-bend/etc hvor skifterene står "rett opp i været", så er det litt mindre aerodynamisk.
Etter å ha hatt temposykkel med J-bend og skiftere som står "rett opp" har jeg kommet til den konklusjonen at skiftere (elektroniske eller mekaniske) passer bedre i S-bend eller rette rør. Ikke bare med tanke på aerodynamikk, men også ergonomisk for mine hender.
Men - igjen - som jeg skriver - "Hvis du skal putte gir på tuppen (til temposykkel eller Di2 for "hurtigkobling" på landeveissykkelen) ville jeg kanskje valgt "S-bend". Personlig preferanse der altså."
Legg vekt på *personlig* - ikke hva som er best for alle andre.