Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler

Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: Kriss] #1702122 20/10/2013 10:10
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kriss
Alltid interessant å høre hvordan de beste trener..
Mange babler i vei med den "man blir god på det man trener teorien, og derfor må intervallene foregå på sykkelen", mens de som gjerne er best løper mye og har harde løpeintervall gjennom hele vinteren..

man blir god på det man trener mye på, tro meg - jeg har vært trener i ti år ICON_WINK og har sett høyst middelmådige utøvere heve seg mange hakk med "man blir god på det man trener på" praksisen

Hvis du skal bli best derimot må du ha en usedvanlig god fysikk - helst bedre enn alle andre og da "må" du trene styrke og utholdenhet fx ved kreative sirkeltreninger.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: Øyvind V] #1702212 20/10/2013 16:23
N
nesteby Offline
Entusiast
Entusiast
N
Tror man må skille litt innen Terrengsykling her. Rundbane og maraton er to forskjellige ting, og har ulike arbeidskrav. I maraton kreves det i storparten av rittene mye fysisk kapasitet og mindre teknikk, mens rundbane krever høy grad av begge deler. Den typiske mosjonisten kjører vel mest maraton. Derfor vil behovet for teknisk trening for mosjonister være mindre? Altså at mye stisykling og teknisk trening med tanke på å forbedre prestasjonen altså er litt bortkastet tid? Snakker litt av egen erfaring her

Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: nesteby] #1702252 20/10/2013 18:36
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Sitat: nesteby
Tror man må skille litt innen Terrengsykling her. Rundbane og maraton er to forskjellige ting, og har ulike arbeidskrav. I maraton kreves det i storparten av rittene mye fysisk kapasitet og mindre teknikk, mens rundbane krever høy grad av begge deler. Den typiske mosjonisten kjører vel mest maraton. Derfor vil behovet for teknisk trening for mosjonister være mindre? Altså at mye stisykling og teknisk trening med tanke på å forbedre prestasjonen altså er litt bortkastet tid? Snakker litt av egen erfaring her

+1.
Tren på det man vil bli god til!
Vil man bli god til å sykle 3 timer på grus i moderat tempo - tren på å sykle på grus i moderat tempo.
Ønsker man å bli god til å kjøre maks i 5 min i terreng, tren på å kjøre maks i terreng.

Redigert av Zaskarin; 20/10/2013 18:38.
Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: Zaskarin] #1702256 20/10/2013 18:48
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Zaskarin
+1.
Tren på det man vil bli god til!
Vil man bli god til å sykle 3 timer på grus i moderat tempo - tren på å sykle på grus i moderat tempo.
Ønsker man å bli god til å kjøre maks i 5 min i terreng, tren på å kjøre maks i terreng.
Man bør vel også trene VO2max/terskel, dvs intervaller på under 3 timer?

Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: rog] #1702497 21/10/2013 09:54
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: rog
Sitat: larsb
Virker gjør det også. Bevist negativt av meg selv i år.
Jeg har IKKE kjørt hardt opp for å gønne ned igjen. Og nå kan jeg ingen av delene. Bare presse jevnt på grus med puls rett under AT.

LarsB

Misfornøyd med fremgangen i treningspanelet?

Njjaa?
Ikke noen hemmelighet at jeg har mislyktes med alle målene for deltagelsen. Samtidig har jeg hevet meg på andre områder. Så i 2014 sesongen skal jeg kombinerer på en ny måte.

LarsB

Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: larsb] #1702693 21/10/2013 16:40
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: rog
Virker gjør det også. Bevist negativt av meg selv i år.
Jeg har IKKE kjørt hardt opp for å gønne ned igjen. Og nå kan jeg ingen av delene. Bare presse jevnt på grus med puls rett under AT.

LarsB

Misfornøyd med fremgangen i treningspanelet?

Njjaa?
Ikke noen hemmelighet at jeg har mislyktes med alle målene for deltagelsen. Samtidig har jeg hevet meg på andre områder. Så i 2014 sesongen skal jeg kombinerer på en ny måte.

LarsB

1) Bygge/kjøpe/låne seg fatbike
2) Sykle masse i tildels løs snø
3) Smoke konkurrentene til sommeren.(sålenge de ikke har fulgt samme oppskrift)

(Treningseffekten av en vinter på fatbike på snø er helt hinsides alt annet jeg har gjort som vintertrening siden første terrengritt i 1986) (andre eksempler er f.eks Lars-Ove Thoresen og Morten Vaeng)

Redigert av Espen W; 21/10/2013 16:42.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: Espen W] #1702697 21/10/2013 16:56
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen W

(Treningseffekten av en vinter på fatbike på snø er helt hinsides alt annet jeg har gjort som vintertrening siden første terrengritt i 1986) (andre eksempler er f.eks Lars-Ove Thoresen og Morten Vaeng)

Morten er vel den som har det råeste utbytte. Problemet hans er at han ikke har skjønt at det går ann å sykle vanlig sykkel på sommeren ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: ScottRacing] #1704605 25/10/2013 10:40
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: ScottRacing
Sitat: Kriss
Alltid interessant å høre hvordan de beste trener..
Mange babler i vei med den "man blir god på det man trener teorien, og derfor må intervallene foregå på sykkelen", mens de som gjerne er best løper mye og har harde løpeintervall gjennom hele vinteren..

man blir god på det man trener mye på, tro meg - jeg har vært trener i ti år ICON_WINK og har sett høyst middelmådige utøvere heve seg mange hakk med "man blir god på det man trener på" praksisen

Hvis du skal bli best derimot må du ha en usedvanlig god fysikk - helst bedre enn alle andre og da "må" du trene styrke og utholdenhet fx ved kreative sirkeltreninger.

Så skal du bli best skal du ikke bare trene på "det du skal bli god på" men også andre ting f.eks. løpeintervaller i ulendt terreng, styrke osv. Men blir du best av dette blir du vel også god? For du må vel bli god før du blir best?

Redigert av Hekta-MTB; 25/10/2013 11:35.
Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: Øyvind V] #1704631 25/10/2013 11:11
vids Offline
Ivrig
Ivrig
My brain hurts!

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler [Re: vids] #1704643 25/10/2013 11:36
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Mine too ICON_SMILE

Redigert av Hekta-MTB; 25/10/2013 11:37.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support