Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Funnet strippet sykkel. Hva gjør man?

Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? #1700052 16/10/2013 06:33
G
geirrosset Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Hei

Jeg har tatt med meg en strippet sykkel hjem. Den har ligget ulåst på samme plassen i to uker og det er stadig flere deler som har blitt fjernet. Nå tenkte jeg at jeg skulle ta den med meg før alt var borte og før noen bestemte seg for å kaste den i søpla.

Har søkt i diverse registre for stjålne sykler og ikke funnet noe. Det er ikke en veldig dyr sykkel (ca 3000 kr tenker jeg) så det er kanskje ikke så rart at det ikke har blitt brukt penger på Falck e.l.

Kan legge ut et bilde på facebook kanskje?

Mvh
Geir

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1700059 16/10/2013 06:47
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man leverer den inn på politistasjonen.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1700089 16/10/2013 07:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg fikk en gang en sykkel slengt inn i hagen. Ikke var den registert hos Falck, ikke var den meldt stjålet hos politiet heller.

Politiet sa at jeg kunne levere den til dem om jeg gadd, så skulle de destruere den. Ukomplette sykler blir jo ikke solgt på auksjon. Men jeg måtte ta meg fri fra jobben og komme i arbeidstida for å levere.

Så du har skaffet deg et problem Geir. Nå er du som må granske om du vil ta fri for å sørge for at vraket blir destruert, eller slenge den i hagen til noen, finne en container eller bygge din egen vintersykkel.

LarsB

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: larsb] #1700130 16/10/2013 08:44
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
eller gi bort på finn/TS ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1700285 16/10/2013 13:29
G
geirrosset Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Jeg tar meg selvfølgelig ikke fri for å levere den på noen politistasjon, da koster det meg mer enn denne ramma er verdt. Særlig når det er slik at de desturerer den om den ikke er meldt stjålet. Og er den meldt stjålet kan politiet gi eier min adresse så kan den hentes hos meg...

Men la oss for morro si at ingen har meldt den stjålet og at jeg har ervervet meg en helt grei hybridramme i den lavere prisklassen. Den har altså bremser (Shimano skive), enkel dempegaffel og girskiftere. Jeg sjekket litt rundt omkring i går for morro skyld, og bare å kjøpe nye hjul med dekk og sete/setepinne kommer på mer enn man kan få en ok "sykle til jobben"-sykkel for ny på XXL. Så hvis man ser slik på det så lønner det seg nesten uansett ikke for eier å melde seg da investeringen for å få den i orden igjen er for lav til å bruke forsikring (pga egenandel) og totalprisen blir omtrent som å kjøpe en ny sykkel.

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1700297 16/10/2013 13:45
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: geirrosset
Og er den meldt stjålet kan politiet gi eier min adresse så kan den hentes hos meg...

Det kommer ikke til å skje da politiet står ansvarlig dersom du blir voldtatt av den som kommer og henter rammen.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1700305 16/10/2013 14:11
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du ringer til politiet, ber om å få hittegods. Hos oss er de på plass tirsdager og torsdager. De sjekker rammenr for deg. Er den ikke innrappotert, så kan du bygge noe ut av den. Hos meg sier hittegodsdama alltid "jeg kan jo ikke si at du bare kan ta den, men....*pause*..... får vi den så går den til fyllinga"
Har hendt at jeg har latt en ramme ligge et halvt års tid, prøvd på nytt. Er den fremdeles ikke rappotert inn da, så blir den neppe det seinere. 1 gang har de også funnet eier for meg. Da gav eier meg rammen og gav beskjed til hittegods om det, da de ikke trengte en ubrukelig (for dem) sykkel #2. De syntes likevel at det var litt artig å høre hvordan det hadde gått med sykkelen, 2 år etter tyveri. Kjerringa hadde vært veldig glad og fornøyd med den. Drivverk var utrolig nok utslitt, hjul var borte og ramme var tyverilakkert. Så på resten at det var en 7-8000 kr veiledende sykkel og tenkte derfor at de kunne ha meldt den stjålet. Hittegods er en grei tjeneste det

Blir du stoppa av onkl, så er prosedyren, gitt at det går så langt, hvilket igjen kommer an på trynetillegg/gjenkjenningsfaktor/hvorvidt de kjeder seg, at de tar rammenr, gir det til sentralen der og da. Er den ikke stjålet, så lar de deg sykle videre på stedet. Det siste året har de gjort det 2 ganger med meg. Først etter å kreve at jeg tømte lommene. Regner litt med at i skuffelsen over å da ikke finne noe narkotika, så angrep de sykkelen. Men ikke noe der heller, så da kan man sykle videre

Har du ikke 15 fra før, så kan det være greit med et vinterprosjekt. Sette på et rimelgere, men ganske nytt drivverk. Bruke noen andre deler man ikke helt vet hva man skal gjøre med. Kanske selge den for en tusing til våren, når "alle" skal begynne å trimme.

Redigert av Abit; 16/10/2013 14:25.
Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701257 18/10/2013 08:14
G
geirrosset Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Kommer jo ikke som noen overraskelse at Politiet ikke vil være særlig behjelpelige med å finne en løsning som ikke medfører masse arbeid. De sa den skulle leveres inn hos dem. Jeg argumenterte med at jeg da har krav på å få dekket arbeidet med håndtering av eier dersom han eller hun gjør krav på den. I dette tilfellet vil det fort gå et par timer av arbeidsdagen for å få levert den, noe som gjør at jeg da har krav på la oss si en tusenlapp. Det er mer enn det som er igjen av sykkelen er verdt. Og ikke bare det, men dersom ingen gjør krav på den kan jeg kreve å få beholde den etter tre måneder, men da måtte jeg i tilfelle ha tatt enda et par timer fri for å hente den. Noe som gjør at jeg til slutt etter å ha kjøpt nye deler ville brukt mer enn en ny (og bedre) sykkel koster.

Hittegodsloven sier at politiet kan gi tillatelse til at finner tar vare på gjenstanden til en evt. eier gjør krav på den dersom det er "tenlegt". Her er verdien av gjenstanden mindre enn det vil koste for både megg og eier å levere og hente og da er det så absolutt "tenlegt" å gjøre dette så billig som mulig for alle parter, men det ville jo kreve at Politiet brukte fornuften framfor regelboka og det sitter jo litt inne.

Jeg tar saken videre. Har egentlig allerede brukt alt for mye tid på dette med all epostskrivingen fram og tilbake med onkel politi.

Angrer på at jeg tok den med meg.

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701279 18/10/2013 08:35
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du synes du skal ha en tusenlapp for å levere den på hittegodskontoret? Ja, ja...

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701290 18/10/2013 08:48
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Angrer på at jeg tok den med meg.

Kjapp løsning: legg den tilbake der du fant den.

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701301 18/10/2013 09:24
G
geirrosset Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Stein: Jeg syntes jeg ikke skal ha så mye jobb med det, men dersom Politiet pålegger meg en masse jobb med det så vil jeg ha dekket det det koster meg. Om du hadde fått med deg hva jeg faktisk vil her så er det å bare ta vare på ramma i tilfelle eieren melder seg så skal han få den tilbake gratis. Hadde du brukt tusen kroner på å gi tilbake et sykkelvrak til en eier som kanskje ikke gidder å sette den istand engang fordi han nesten får en ny sykkel for prisen på delene? Og mest sannsynlig ville du brukt tusen kroner på å levere noe hos politiet som de ender med å kaste i søpla. Hørt om å kaste penger rett ut vinduet?

Politiet har rammenummeret og navnet mitt, siden jeg var så dum at jeg spurte dem, så jeg kan ikke slenge den fra meg igjen.

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701305 18/10/2013 09:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg skjønner jo det, men likevel...

Du får si til dem at de kan hente den, ellers må du kassere den, siden du ikke har mulighet til å levere.

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701308 18/10/2013 09:37
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
siden jeg var så dum at jeg spurte dem, så jeg kan ikke slenge den fra meg igjen.

Riktig, så neste gang er det bare å overse hvis man finner noe slikt igjen.

Man lærer så lenge man lever. ICON_SMILE

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701550 18/10/2013 14:45
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du må ringe hittegods direkte. Snakke med dem. Det blir så j formelt om det går via epost. De må ta sine hensyn på en annen måte.

Si at det står en sykkel der og der (jeg bruker alltid ringe før jeg gidder å ta "vraket" med meg hjem). Rammenr er xxxx og spør om den er stjålet.
Aldri opplevd å ikke få svar på det

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701553 18/10/2013 14:49
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

Politiet har rammenummeret og navnet mitt, siden jeg var så dum at jeg spurte dem, så jeg kan ikke slenge den fra meg igjen.

Den blir ikke henta av eier og politiet gidder i hvert fall ikke hente. Jeg ville begynt småoppusing av den. Går fort noen måneder. Da kan du si et du regnet med den ble din da ingen tok kontakt i løpet av hittegodsperioden. Du er ikke pålagt å oppbevare den for alltid. Du kan eventuelt også si at du har kasta den og mye mer. Ringer eier, så skulle man tro du a) har god tid på deg eller b) i det minste får lov til å skru av nymonterte deler. Kanskje også eier ville betalt deg for oppussinga. Det er jo en grei deal

Nei de formelle kanaler er håpløse. Telefon direkte til hittegods er best. Har også trappet opp hos politivakta med rammenr og fått hjelp av dem der og da. Typisk første de lurer på "er den i god stand". Altså egentlig "er det noe å hente eller bry seg med".. Tenker hva jeg selv ville likt. Om en stjålet sykkel er blitt vrak , så er det likevel litt artig å vite hvor dens liv endte.
2 ganger ,under et år, har snut stoppet meg og sjekka rammenr. 5000 i forelegg, sies det, om man sykler på stjålet ramme. Primært derfor jeg ringer vakta. Fordi at det er påbudt å rappotere inn til politi om man ønsker forsikringspenger. Har dem ikke det, så sykler man videre etter rammekontroll. En A4 person som ikke bor i et bysentrum, vil antakelig aldri bli stoppa. Mistenker at de bruker det som et påskudd for å ransake etter narkotika, først og fremst. Ja, det skjer jevnt og trutt i Norge at man stoppes på åpen gate og ransakes. Dessverre et privilegium forbeholdt altfor få

Redigert av Abit; 18/10/2013 15:00.
Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701626 18/10/2013 17:35
G
geirrosset Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Problemet er at det er Politiet som bestemmer om jeg får lov til å oppbevare den i hittegodsperioden, det er ikke slik at jeg er pålagt å gjøre det. Jeg har fremdeles ikke klart å få få klarsignal på at jeg kan ha den liggende hos meg. De insisterer på at jeg leverer den inn, selv om jeg har forklart at den er ribbet for deler og bare er av interesse, både for meg og for en evt. eier, om det å få den tilbake eller beholde den ikke medfører noen kostnader. Så fort det påløper kostnader så blir dette bare veldig dyr søppel.

Prøver en direktetelefon til hittegods jeg.

Jeg har aldri opplevd å bli stoppet av Politiet hverken til fots, på sykkel eller på bil. Så jeg er ikke så redd for akkurat det.

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1701812 19/10/2013 11:00
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Jeg har aldri opplevd å bli stoppet av Politiet hverken til fots, på sykkel eller på bil. Så jeg er ikke så redd for akkurat det.

Håper du sitter inni bilen! ICON_SMILE

(Måtte bare)

Re: Funnet strippet sykkel. Hva gjør man? [Re: geirrosset] #1703217 22/10/2013 13:50
G
geirrosset Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Hehe. Ser den.

Moderator  support