Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Handle replica av designmøbel på nett?

Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: Dan] #1696155 08/10/2013 16:21
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan

Eh... Nå hørtes det akkurat ut som at du sa at hvis noe bra ikke blir hypet så klarer ikke folk å skjønne at det er bra. ICON_SMILE Jeg velger å snu på det å si at bra design blir populært og klassisk fordi det er bra, ikke fordi det blir opplest og vedtatt av noen eksperter eller trendnisser at det er bra. Selvfølgelig vil det alltid være noen som ikke klarer å sette pris på godt design hvis ikke de først blir fortalt at det er godt design. Litt som høyttalerkabler som høres helt like ut helt til du betaler 3000,-/meter for den ene. Da høres den plutselig mye bedre ut.

Nei, jeg ordla meg nok litt feil. Jeg følte noen over sa at de kjøpte det kun fordi de likte uttrykket, og ikke brydde seg om at det var et designerobjekt etc. Poenget mitt er at jeg har litt vanskelig for å tro at det er den 100% isolerte og eneste motivasjonen. Da tror jeg nemlig man veldig sjelden hadde truffet akkurat på de aller mest kjente designerobjektene gjennom historien, i konkurranse med alt annet som blir markedsført der ute i dag. Jeg tror at folk oppsøker disse nettopp fordi de er det de er, og ønsker å ha disse symbolene...men velger å jukse seg til statusen de tilsynelatende gir ved å kjøpe kopier.

Nja, det er vel ikke sikkert? Hvis jeg f eks får lyst på en tro kopi av en "slik lenestol i stål og skinn uten armlener" så er det jo mye enklere å bare si at jeg har lyst på en kopi av en Barcelona-stol av Mies van der Rohe. Det er jo i tilfelle ikke fordi jeg er opptatt av at det er en Mies van der Rohe-stol, men fordi jeg er opptatt av akkurat den formen.

Hvorfor er du opptatt av akkurat den formen? Det er vel antagelig muligens fordi den designeren kom opp med noe som en samlet bransje var enige om at var lekkert som fy, og dermed skapte blest rundt det. Formen er jo Mies van der Rohe...det er litt motstridende å prøve å skille de to tingene fra hverandre.

Enig hvis det er snakk om kopiering av nålevende designere, men derimot ikke når det er snakk om design som har gått inn i historien på en slik måte at det er blitt en del av den kollektive bevisstheten og kunsthistorien. Da mener jeg en fabrikk som lager kopier ikke er verre enn et trykkeri som lager lovlige kunstreproduksjoner.

Agree to disagree. En fabrikk som prøver å tjene penger på noen andre, uten noen relasjon eller royalties har vi nok av i alle bransjer, og jeg mener man burde unngå å hjelpe dem økonomisk. Har nok venner i klesbransjen, skobransjen og andre bransjer som er utsatt for dette - og det river ned en rekke verdikjeder.

Men hva hvis en nålevende kunstner har laget fem litografier som er så geniale at den første blir solgt for en million og kunstneren sparer de andre fire for å selge dem når han trenger penger. Er det da greit å selge åpenbare reproduksjoner fordi det bare finnes fem originaler i hele verden? Hvis man svarer nei på det spørsmålet så er det sannsynligvis fordi man tror at verdien av de andre fire originalene blir minsket ved at markedet fylles av kopier. Hvis man svarer ja på spørsmålet så er det sannsynligvis fordi man ikke tror at reproduksjonene minsker verdien av originalene. Jeg ville ha svart ja, det er greit.

Det er vel derfor det selges trykk? Autorisert av kunstneren.
Reproduksjoner finansierer evt. bransjen nevnt over.

Hvis jeg kjøper en kopi av en Barcelona-stol så er det bare én gruppe mennesker som blir lidende, og det er de som har kjøpt en original Barcelona-stol og har gjort det ikke bare fordi de liker designet, men også fordi de ønsker statusen som følger med å ha originalen. De føler sikkert at statusen blir litt svekket av at hvem som helst kan gå ut og kjøpe en tilsynelatende lik stol. (Det er selvfølgelig ikke noe galt i å ha lyst på en originalstol fordi den gir en glede på flere plan enn det rent visuelle og at den eventuelt er god å sitte i. Men den gleden burde ikke bli forminsket av at andre folk kjøper kopier.)

Nei, du finansierer også de som selger produkter som utfordrer forhandlernettverket rundt de opprinnelige produktene.

Nei, det var vel litt klønete skrevet kanskje. Poenget lå i det jeg skrev om å la designeren få penger til å kunne fortsette å produsere godt design. Hvis designeren bare ligger ved svømmebassenget hele dagene og det har gått tjue år siden han produserte noe av verdi så ser jeg ikke noen grunn til at jeg skal være med og sponse hans livsstil. ICON_SMILE

Jeg gjør det glatt.
De som pusher grenser og kommer frem til noe nytt og genialt som hylles av mange nok til å gi ham en slik livsstil, får lett mine penger før de som ikke evner å skape noe, men kun kopierer det eksisterende. Hva godt bidrar de med? Og antagelig ligger de ved bassengkanten de også...fortjener kopierne pengene mer enn designeren? Ikke for min del ICON_WINK

Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: Trygve_] #1696233 08/10/2013 18:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Trygve_
Nei, jeg ordla meg nok litt feil. Jeg følte noen over sa at de kjøpte det kun fordi de likte uttrykket, og ikke brydde seg om at det var et designerobjekt etc.

Det var jeg som sa det, og jeg mente det. Men jeg skjønner ikke helt hva du legger i at det er et "designerobjekt". Er det en kvalitet som er fristilt fra uttrykket?

Quote:
Poenget mitt er at jeg har litt vanskelig for å tro at det er den 100% isolerte og eneste motivasjonen. Da tror jeg nemlig man veldig sjelden hadde truffet akkurat på de aller mest kjente designerobjektene gjennom historien, i konkurranse med alt annet som blir markedsført der ute i dag. Jeg tror at folk oppsøker disse nettopp fordi de er det de er, og ønsker å ha disse symbolene...men velger å jukse seg til statusen de tilsynelatende gir ved å kjøpe kopier.

Det er litt vanskelig å separere eksponering fra trendfølsomhet. Selvfølgelig liker jeg f eks Barcelona-stolen fordi jeg har sett den, ofte. Hvis jeg aldri hadde sett den så ville jeg ikke kunne like den i det hele tatt. Da jeg så den første gang vet jeg ikke om den tok meg med storm. Det blir litt som et album som krever innlytting før man blir helt solgt. Så takket være at jeg har blitt eksponert for Barcelona-stolen så liker jeg den. Det er ikke det samme som at jeg liker den fordi noen har fortalt meg at jeg burde like den hvis jeg ønsker å fremstå som den åndssnobb jeg er. I tillegg må jo designet være bra. Selv om vi har blitt eksponert for bilder av Hitler Göring hundrevis av ganger opp gjennom livet så synes vi jo ikke at han var en rasende kjekk kar.

Det å si at man jukser til seg status ved å kjøpe en kopi synes jeg er tull. Den som kaller det juks bryr seg åpenbart om at hans egen status blir svekket. Det betyr at han har kjøpt objektet for å skaffe seg status. Ikke nødvendigvis fordi han skjønner seg på design.

Quote:
Agree to disagree. En fabrikk som prøver å tjene penger på noen andre, uten noen relasjon eller royalties har vi nok av i alle bransjer, og jeg mener man burde unngå å hjelpe dem økonomisk. Har nok venner i klesbransjen, skobransjen og andre bransjer som er utsatt for dette - og det river ned en rekke verdikjeder.

Jeg er enig i det hvis vi snakker om piratkopiering. Men når copyrighten er foreldet mener jeg det ikke finnes noen grunn til ikke å kjøpe en god kopi isteden for en brukt original, hvis det er det som må til for at man i det hele tatt skal ha råd til å kjøpe det aktuelle designet.

Quote:
Det er vel derfor det selges trykk? Autorisert av kunstneren.
Reproduksjoner finansierer evt. bransjen nevnt over.

Er reproduksjoner av van Gogh lisensiert slik at man ikke har lov til å lage trykk uten at det går penger videre til familien? Hva med Venus fra Willendorf?

Quote:
Nei, du finansierer også de som selger produkter som utfordrer forhandlernettverket rundt de opprinnelige produktene.

Jeg går ut fra at du ikke mener at snekkerier og møbelfabrikker som lager lovlige kopier av ikke kopibeskyttet design er slemme mennesker som stjeler brødet fra nålevende designere?

Quote:
Jeg gjør det glatt.
De som pusher grenser og kommer frem til noe nytt og genialt som hylles av mange nok til å gi ham en slik livsstil, får lett mine penger før de som ikke evner å skape noe, men kun kopierer det eksisterende. Hva godt bidrar de med? Og antagelig ligger de ved bassengkanten de også...fortjener kopierne pengene mer enn designeren? Ikke for min del ICON_WINK

Okeida, jeg skal gi meg på det. Selv en avdanket designer som ligger og snorter ved poolkanten fortjener pengene sine. Men han får dem ikke av meg. Da kjøper jeg heller noe av en up and coming. ICON_SMILE

Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: gbrig] #1696260 08/10/2013 18:54
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Tror vi bare får være enige om at vi ikke er enige. ICON_SMILE
Er nok noen grunntanker her som er forskjellig.

Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: TJF] #1696300 08/10/2013 19:38
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: TJF
Med fare for å havne i en lang diskusjon med kverulanter, blander man etter min mening sammen design og merkevare her. Møbelprodusenter som benytter et design som tidligere var beskyttet av en mer eller mindre tilfeldig møbelprodusent bedriver ikke kopiering. De lager møbler etter samme (lovlige design) som en møbelprodusent tidligere hadde enerett til.

Dette.

En interessant diskusjon, for det er vanskelig å se bort fra at det ligger en del snobberi i lisenserte møbler. Selv har vi mange ekte Eames-stoler, men det var helt klart designet som var grunnen til at disse ble innkjøpt, ikke navnet. Jeg har likevel ikke sett noen replicas som har samme kvalitet og følelse som dem vi har. Jeg mener derfor det var verdt å kjøpe the real deal i det tilfellet.

Jeg er også veldig glad i Barcelona-stolen, og jeg vil ikke ha noen problemet med å kjøpe en reproduksjon av denne så lenge kvaliteten er god og produsenten faktisk har holdt seg til det originale designet.

Det er ikke ulovlig å kjøpe/ importere reproduksjoner av kjente designmøbler, så jeg kan ikke se noe problem med dette. Det kan på ingen måte sammenlignes med piratkopier av musikk og film eller fake klokker.

I was just riding along...
Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: gbrig] #1696337 08/10/2013 20:25
Niels Offline
Veteran
Veteran
What Dan said/says ICON_SMILE

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: gbrig] #1696515 09/10/2013 08:15
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Vi har spart til vi har hatt råd til original/offisiell versjon. Anbefales.

Det er av og til mulig å prute. Hvis f.eks. arbeidsgiver skal kjøpe en del møbler, kan det være mulig å legge til noe i samme bestilling, og få rabatt.

Enig med Øyvind også. Det er mange eksempler på at originaler opprinnelig er produsert på annen måte enn i dag (plast/glassfiber, størrelse/antall sømmer på skinn, etc), og at de gamle versjonene er mer ettertraktet.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: Trygve_] #1696527 09/10/2013 08:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Trygve_
Tror vi bare får være enige om at vi ikke er enige. ICON_SMILE
Er nok noen grunntanker her som er forskjellig.

Jepp, dine er dumme. ICON_LAUGH

Re: Handle replica av designmøbel på nett? [Re: gbrig] #1699820 15/10/2013 13:53
G
gbrig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Det her ble jo en interessant tråd etterhvert. Jeg har vært borte en stund og ble litt overrasket over antall svar.
Er ikke det som diskuteres hele poenget med opphavsrett og/ eller mønsterbeskyttelse? Det spiller ikke så stor rolle om det er møbeldesign eller industridesign. Noen har en god ide og setter den ut i livet. Det søkes om og gis en beskyttelse av, (eventuelt patent på) designet i x antall år. Noen ideer er så geniale at de overlever beskyttelsestiden, men når den er over kan alle bruke ideen. Og så lages det kopi/replica av varierende kvalitet.
Jeg har en kompis som har en Corbusier og et vennepar som har en Peel. Før denne tråden har jeg ikke tenkt annet enn at begge stolene er stilige og passer inn der de står, hva de har betalt har vært underordnet. Jeg kommer til å fortsette å tenke det om de to stolene hvertfall.

Geir B
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support