Varierande träning som tränar hela kroppen är nog det bästa och maraton är nog bland det mest extrema men att de på något sätt ser tjocka ut förstår jag verkligen inte.
Langrenn tror jag är väldigt bra träning. Alpint (tävlingsnivå) också.
Re: Lars Petter Nordhaug dropper styrketrening.
[Re: fredriks]
#169896614/10/201308:24
Denne debatten dukker jo opp med jevne mellomrom. Jeg vil si som jeg har gjort tidligere, det finnes svært mange gode grunner fopr å trene styrke, å bli bedre til å sykle er ikke en av de.
Dette bør derfor være av betydning for hva slags styrke man skal trene. SIden du ikke blir bedre til å sykle av å trene styrke kan du droppe styrketreningen på beina (med mulig unntak av knebøy) og fokusere på overkroppen.
I tillegg, siden det er en del forskning som indikerer at sykling kan svekke knoklene bør man legge inn en del løping, ihvertfall off season for å styrke knoklene.
[Re: sigmund1]
#169925214/10/201316:04
Denne debatten dukker jo opp med jevne mellomrom. Jeg vil si som jeg har gjort tidligere, det finnes svært mange gode grunner fopr å trene styrke, å bli bedre til å sykle er ikke en av de.
Dette bør derfor være av betydning for hva slags styrke man skal trene. SIden du ikke blir bedre til å sykle av å trene styrke kan du droppe styrketreningen på beina (med mulig unntak av knebøy) og fokusere på overkroppen.
I tillegg, siden det er en del forskning som indikerer at sykling kan svekke knoklene bør man legge inn en del løping, ihvertfall off season for å styrke knoklene.
Dette synes jeg er en rar og veldig bastant påstand. Om man med styrketrening egentlig sier vektløfting eller ren styrkeløft - så ja, da kan jeg være enig.
Men å si at generell styrke er negativt for en syklist - det synes jeg i beste fall lyder merkelig. Styrketrening er mangt. Det vil aldri være negativt å trene buk, rygg og støttemuskler for en syklist heller. Du er jo faktisk inne på det ved å henvise til løping. Man kan få mye av samme effekten ved å trene styrke riktig også for en syklist.
Så lenge man ikke bygger store tunge muskler vil man kunne ha god nytte av muskulatur.At man som toppsyklist bør ha et helt spesifikt treningsprogram det er jeg enig i.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
[Re: amigo]
#169925914/10/201316:14
Jeg er ikke i tvil om at styrketrening vil gjøre deg til en bedre syklist. Spesielt om man har litt skadehistorikk vil styrke hjelpe enormt.
Og det er ikke bare toppspurterne som trener styrke. Bradley Wiggins er en av de som løfter litt i styrkerommet iløpet av vinteren og deler av sesongen.
Det hele spørs om hvor mye tid man har tilgjengelig til trening. Om man har begrenset tid og styrketreningen vil gå ut over en intervalløkt ville jeg valgt intervallene (så fremt det ikke er snakk om skader). Om man har mye tid til trening ville jeg absolutt anbefalt styrke.
Om man trener skikkelig maksstyrke er det uansett ikke snakk om en økning i muskelvekt uansett.
[Re: eGo]
#169948014/10/201323:58
Marathonkropper ser jo rett og slett syke ut. Er kjempetynne, men ser allikevel feite ut fordi de har null musklemasse.
Kan ikke være spesielt sunt.
Tynnfeit heter det.
Null muskelmasse og tynnfeit? Dere kan umulig snakke om gode marathonløpere. Skal man løpe så raskt som de beste gjør så må man ha styrke i både bein og overkropp. Uten styrke vil man aldri få opp nok km eller timer på veien, og man vil rett og slett ikke klare å løpe fort nok i konkurranse. Derimot vil en god marathonløper trenge mye mindre muskelmasse enn proffe syklister, men det kan jo lett forklares ved at belastning og bruk av muskelgrupper er annerledes. Se på Moses Mosop fra Kenya, ikke akkurat tynnfeit og har bra med muskler, løper vakkert og jævlig raskt. Wilson Kipsang bruker to måneder i gymen med styrketrenig etter hvert marathon han løper. Renato Canova som er en veldig annerkjent trener og har trent mange av de beste kenyanerne og amerikanere sier at styrketrening er svært viktig i "off-seseason".
[Re: BjKj]
#169948115/10/201300:08
Amen! Alpinlandslagstreneren er utpå og mener at en allsidig alpinkropp er sunnere enn en ensidig trent marathonkropp. Tror mannen og du har et poeng
Mvh
Hva går dette poenget egentlig ut på? Skal alle gå rundt å veie 100 kg som Lund Svindal, eller med mage som Kjus og Aamodt hadde i sine glansdager? Ensidig trente marathonkropper finnes nok, men ikke i verdenseliten eller i toppklassene i Norge.
[Re: ohels]
#169949215/10/201305:27
Poenget går ut på at mange mosjonister i dag KUN trener o2 og langtur relatert til sin sport. Dette gir ikke en allsidig og nødvendigvis sunn fysikk jf flimmer "epedemien". Svindals 100 kg løper 3000 m på 11.25 min. Tjukkassen Aamodt syklet grenserittet i 2012 på 2.52. Det er nok til å imponere meg. I tillegg kommer maksstyrke og spenst.
Blattmanns satte ny rekord i alpinistenes «Ironman»-test. Dette er allsidighet av stål:
Benkpress: 125 kilo Knebøy maksløft: 205 kilo 3000 meter: 11.02. Knebøy - 29 repetisjoner: 130 kilo Antall hang-ups: 18 90 sekunder kassehopp: 100 hopp Vertikale situps: 24 Hexagonal Obstacle (spensthopp rundt seks kjegler med spesifikke mål, fire runder): 17,7 sekunder
Det er klart, dersom målet med treningen kun å barbere minutter på birkentiden, så er det sikkert best å bli sittende på setet og snappe oksygen. Er målet å holde formen allsidig, minimere muskeltap med alder og motvirke belastningen en stillesittende hverdag påfører, da har jeg mer tro på å ha alpinkroppen som ideal.
Mvh
#169949915/10/201305:55
Tynnfeit var myntet på Kaffekannes "Er kjempetynne, men ser allikevel feite ut fordi de har null musklemasse.".
Dette må komme veldig an på øya som ser tydeligvis. Den beskrivelsen av løpere virker rar for meg. Det eneste jeg IKKE tenkte på når jeg så løpere under Oslo og København maraton var "fett" eller "feit"
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
#169952215/10/201306:30
Poenget går ut på at mange mosjonister i dag KUN trener o2 og langtur relatert til sin sport. Dette gir ikke en allsidig og nødvendigvis sunn fysikk jf flimmer "epedemien". Svindals 100 kg løper 3000 m på 11.25 min. Tjukkassen Aamodt syklet grenserittet i 2012 på 2.52. Det er nok til å imponere meg. I tillegg kommer maksstyrke og spenst.
Blattmanns satte ny rekord i alpinistenes «Ironman»-test. Dette er allsidighet av stål:
Benkpress: 125 kilo Knebøy maksløft: 205 kilo 3000 meter: 11.02. Knebøy - 29 repetisjoner: 130 kilo Antall hang-ups: 18 90 sekunder kassehopp: 100 hopp Vertikale situps: 24 Hexagonal Obstacle (spensthopp rundt seks kjegler med spesifikke mål, fire runder): 17,7 sekunder
Det er klart, dersom målet med treningen kun å barbere minutter på birkentiden, så er det sikkert best å bli sittende på setet og snappe oksygen. Er målet å holde formen allsidig, minimere muskeltap med alder og motvirke belastningen en stillesittende hverdag påfører, da har jeg mer tro på å ha alpinkroppen som ideal.
Mvh
Nytelse å lese. Det er mange som med fordel burde tenke i disse baner. For min egen del trener jeg veldig likt dette - jeg er jo ikke engang tynnfeit, men kun feit. Fortere og fortere går det år for år likevel - også på sykkelen. Så at det fungerer og trolig gir en veldig god helsegevinst det er jeg ikke i tvil om. Funker det for en som er feit, så funker det trolig for de som ikke har noe ekstra å dra på også.
[Re: Lurifax]
#169954115/10/201306:57
Nå er jo dette en landeveistråd, men her er et signal om hva verdens beste på terrengsiden gjør/har gjort... (og ja, maksimal styrke er en del av dette)
#169955115/10/201307:17
Alpinister är allrounda men varför ha just den som ett ideal?
Det jag menar är att det finns många idrotter där utövarna är allrounda men att vad de är bra på varierar. En langrens utövare skulle antagligen också få bra resultat på de övelserna men självklart bättre på uthålighet och sämre på styrkan. En sports klättrare skulle få sinsykt bra på överkroppstyrka som chins och stabilitet.
Om man har alpinisterna som ideal tycker jag man överdriver viktigheten av styrka.
[Re: Oystein L]
#169956315/10/201307:35
Joda fredrics, men når det her snakkes/gjettes om hvorvidt folk som LPN, Alex, Cav, Greipel, Froome etc trener styrke, mener jeg at det ikke er irrelevant å trekke inn hva Nino faktisk gjør.
#169961215/10/201308:32
Og så har man folk i verdens toppen som ikke trener maks styrke. Felles er vel at alle trener basis. Mange veier til omtrent samme mål. Men for vanlige folk så vil det helt sikkert i de fleste tilfellene være bedre å sykle, løpe og gå på ski foran styrke hvis målet er å sykle fort.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#169961815/10/201308:38
Mvh
Det at mange mosjonister ikke trener styrke har ingen verdens ting med saken å gjøre. Jeg ønsket bare forklaringen på hvorfor en alpinkropp er så mye bedre enn f.eks. langrennsløpere eller syklister.
Man kan lett bli imponert over allsidigheten til Lund Svindal. Jeg kjøper derimot ikke resultanene som noen fasit på hvordan folk bør legge opp treningen sin. Diskusjonen går ikke på allsidighet er bra eller ikke, den går på hvorfor alpinkroppen er så mye bedre enn andre.
#169962415/10/201308:44
Aplpinistene var den gruppen jeg hadde referanser til. Andre idretter kan sikkert ha tilsvarende allsidighet (roing, langrenn, kaiakk og kampsport?). Langrennsutøvere og klatrere trener vel gjennomgående mye styrke? Går det an å klatre uten å drive styrketrening samtidig. Ser dog at blant langrennsmosjonister er det noen som ikke trener styrke. Tror et langrennsgående gjennomsnittsmenneske (ikke Fagerli;-)) skal ha få timer tilgjengelig før styrkeøkter bør prioriteres
Mvh
#169962615/10/201308:48
Aplpinistene var den gruppen jeg hadde referanser til. Andre idretter kan sikkert ha tilsvarende allsidighet (roing, langrenn, kaiakk og kampsport?). Langrennsutøvere og klatrere trener vel gjennomgående mye styrke? Går det an å klatre uten å drive styrketrening samtidig. Ser dog at blant langrennsmosjonister er det noen som ikke trener styrke. Tror et langrennsgående gjennomsnittsmenneske (ikke Fagerli;-)) skal ha få timer tilgjengelig før styrkeøkter bør prioriteres
Mvh
Hvis man snakker om en sunn kropp, god helse og unngå skader/problemer når man blir eldre så er jeg 100% enig med deg. Men for de fleste som sykler Birken så er ikke det målet ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#169964315/10/201309:05
Går det an å klatre uten å drive styrketrening samtidig.
Verdens beste klatrer (Adam Ondra) trener visstnok ikke annen styrke enn det han får ved å klatre. Sjukt sterk er han likevel. Klatring er en styrkeøvelse! (pluss mye annet) Andre klatrere (bl.a. Magnus Midtbø) trener mye styrke. Kjennetegnet på dem er ofte litt dårligere teknikk, og at de klatrer saktere.
Sitat: BjKj
Ser dog at blant langrennsmosjonister er det noen som ikke trener styrke.
Hvis man trener allsidig tror jeg ikke man trenger å trene styrke for å bli "god" på mosjonistnivå (hva nå det er). Jeg har ikke trent styrke siden jeg la opp med langrenn i 2005, men i mange muskelgrupper (f.eks. kjernemuskulatur og armer) er jeg sterkere nå enn da. Antakelig pga mer variert aktivitet (f.eks. klatring, sykling og telemark). Det er kun lårene jeg er litt svakere i, siden knærne ikke tåler løping og knebøy lenger.
#169966315/10/201309:35
Det jag tänkte mest på var att bra resultat i ren styrka och rätt medelmåttiga resultat i kondition ansågs som väldigt allround. Att alpinister är bra på mycket är nog mer på grund av bra koordination och balans än att de tar 200 kg i benböj.
Styrka är bra men styrke nivåen som krävs innan det blir "onödigt" tror jag inte är så väldigt hög. En del basis övelser med egen kropp som belastning skulle jag tror är tillräkligt om man vill må bra och inte ha något direkt nakdel i konditionsidrotter.
Tillvissdel så får man ju också relevanta muskler när man är ute och tränar kondition.
[Re: ohels]
#169970915/10/201311:06
Inte stora spannet mellan svært god form och dårlig form i benkpress. En 40 åring som väger 70 kg är i dårlig form om han tar 62 kg men i svært god form om han tar 78 kg i benkpress. Är det verkligen så stor skillnad mellan dessa två?
Skillnaden i hangups mellan 1 och 8 st verkar rimelig.
#169979115/10/201312:56
16 kg er en godt drøy 1/4 av kroppsvekten for en på 70, så ja. Vil si det er en vesentlig forskjell. Synes denne oversikten er en god pekepinn. Jobber nå om dagen med å komme meg gjennom de ulike testene. Mye gult :-( Litt grønt :-)
Mvh
#169979315/10/201313:00
Styrka är bra men styrke nivåen som krävs innan det blir "onödigt" tror jag inte är så väldigt hög. En del basis övelser med egen kropp som belastning skulle jag tror är tillräkligt om man vill må bra och inte ha något direkt nakdel i konditionsidrotter.
Tillvissdel så får man ju också relevanta muskler när man är ute och tränar kondition.
Helt enig. Tror kroppen som belastning tar de fleste veldig langt! .
Mvh
[Re: olechr]
#169979615/10/201313:03
Mvh
Hvis man snakker om en sunn kropp, god helse og unngå skader/problemer når man blir eldre så er jeg 100% enig med deg. Men for de fleste som sykler Birken så er ikke det målet ;-)
Nei du sier noe. Er nok mange som er så langt inne i birkentåka at fremtidig muskeltap og trappegang i pensjonistalder er det siste de tenker på