|
|
Nytt kristendomsfag i skolen
|
Re: Nytt kristendomsfag i skolen
[Re: Lurifax]
03/10/2013 18:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For det første synes jeg enkelte i denne tråden faktisk drar veldig ekstreme, og svært så fordomsfulle innlegg i mot religiøse personer. Så det ketle skriver er jo ikke så mye verre andre veien.
Det er jo flere aspekter i akkurat dette: - Samfunnet var jo generelt mye mer brutalt før i tiden om man ser på dagliglivet. Men jeg tviler jo på at man på generelt grunnlag kan si at det har med religionen å gjøre. Det var jo ikke slik at vikinger eller mongoler herjet Europa, at romerne okkuperte store deler av den kjente verden for å spre sin religion, eller at den generelle volden innbyggere i mellom var motiverte i forskjellig gudstro. Det handlet nok mer om makt og kampen for å skaffe seg et levegrunnlag. Og jeg tror nok at den minkende volden i samfunnet over noen 100 eller 1000 år har å gjøre med at man i økende grad har samfunnsstrukturer som i ivaretar de behovene som enkeltpersoner har for å kunne føre et bra liv. For å henvise til Maslov; jeg tror at om du kjemper for å tilfredsstille behovene for mat og ly så er du mer tilbøyelig til å drepe kontra om det er behovet for en kinobillett som driver deg. - Jeg tror vel også at i de tilfeller man ser "religionskriger" så er det jo ikke gitt at krigene er der på grunn av religionen, men at man i mange tilfeller bruker religionen som et middel for å oppnå makt. I tilfeller hvor man ikke har brukt religion for å skape fiendebilder har man brukt andre ting som etnisk opprinnelse eller sosial status. Slik sett kan man jo skylde på religionen, men den er mer et middel enn et mål, og i fravær av det midlet finner man nok lett ett annet.
Enig i det du skriver her. Det er i seg selv ikke religionen som er problemet når noen gjør handlinger og påberoper seg å gjøre det i Guds navn. Godt innlegg synes jeg Så religionen var inte problemet i Nord irland? Religionen är inte en stor del av problemet i midtösten? Det varierar nog vad som är problemet i praktiken med att religion ibland är problemet är väl uppenbart? Det var ju inte heller religions krig som Ketle startade den här delen av diskussionen om utan att krig med ateister var mer brutala.
|
|
|
[Re: supernalle]
03/10/2013 18:21
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Tja på begge to ettersom Nord-Irland også handler veldig mye om nasjonalisme og ikke bare religion selv om dette er en del av det. Tja pga Islam i ekstrem form nesten er mer sammenlignbart med fascisme enn med andre religioner .
Redigert av Ketle; 03/10/2013 18:21.
|
|
|
[Re: Ketle]
03/10/2013 18:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så huvudproblemet i midtösten är islam och inte Israel?
|
|
|
[Re: anonym5]
03/10/2013 19:12
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Det er i seg selv ikke religionen som er problemet når noen gjør handlinger og påberoper seg å gjøre det i Guds navn. Det er jeg uenig i. Jeg skulle gjerne sett at religioner var flinkere til å sile ut elementer som kan misbruke makten og drive ugagn i "guds navn". Jeg synes også det er en uting at overgrep dysses ned fordi de begås av likesinnede. Vi må ikke så langt tilbake i tid før mye ugagn ble gjort i navnet av politisk ideologi. At flere bruker religion for å mønstre en gruppe mot en annen betyr ikke at uten religiøse forskjeller ville det ikke skjedd. Om jeg husker rett, så har vel Pol Pot, Mao Tze Tung og Stalin alle gjennomført forferdelige ting uten religion i bunn. Samme med Hutu vs. Tutsi. Apartheid, Ku Klux Klan, .. listen er lang! Siden Nord Irland blir nevnt, handlet det om hvem som skulle styre Nord Irland, Storbritannia eller Irland. Preferansene er delt på religion, fordi de som har aner til Storbritannia er protestanter, mens de som har røtter til Irland er katolikker. Det at religion brukes som argument for krig er heller ikke nytt. Shakespeare skrev Henrik V, hvor det kom klart frem at Kirken hadde skissert en religiøs grunn som rettferdiggjorde krig mot Frankrike, etter en forespørsel fra Britisk adel som ville krige. Det sier seg selv at jeg da tror at Ateister og Agnostikere har like lett for å skape ugang basert på grupperinger, som de som er i en organisert religion.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/10/2013 19:30
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så huvudproblemet i midtösten är islam och inte Israel? Jepp. Les historien din.
|
|
|
03/10/2013 19:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så religionen var inte problemet i Nord irland? Religionen är inte en stor del av problemet i midtösten?
Det varierar nog vad som är problemet i praktiken med att religion ibland är problemet är väl uppenbart?
Nord-Irland handler som det skrives lenger opp om republikk med Irland eller monarki med UK, ikke hvilken kirke man skal gå i. Og å legge skylden på religionen når man skal forklare konflikten(e) i Midt-Østen er en svært grov forenkling. Skal man gå inn på de konfliktene så må man ta inn f.eks. ettervirkningene av gamle kolonistyrer, tilgang til vann og landområder, utrolig lite gjennomtenkte beslutninger i FN, ...
|
|
|
03/10/2013 20:50
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
...For å snu litt på flisa så viser det seg at det er fraværet av en religion, uansett hvilken, som fører til mer vold og drap. Kriger mellom ikke-troende er mer brutale. Religion har en dempende effekt på brutaliteten. Det er ikke en spuriøs sammenheng slik ateister liker å hevde ... Dette er det vel nesten umulig å å belegge siden praktisk talt alle kriger i historisk tid har vært utkjempet av stater eller grupper med religiøs tilknytning fra for eksempel kristendom, islam, hinduisme buddhisme, shintoisme osv. Religion synes ikke å lagt noen demper på brutaliteten i kolonikriger, korstog og verdenskrigene. Tvert i mot så har religion ofte vært brukt til å ildne opp til innsats, som feks. korstogene, hellig krig, Gott mit uns, God on our side. De mest krigshissende politikerne i USA har sin sterkeste støtte fra kristne fundamentalister.
|
|
|
03/10/2013 20:55
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Så huvudproblemet i midtösten är islam och inte Israel? Religion er en vesentlig del av problemet. Det uløselige spørsmålet om Jerusalems fordeling i en tostatsløsning. Klagemuren, tempelhøyden osv. osv. Angivelig kjempeviktige for de religiøse på begge sider. Konflikten handler selvfølgelig også om vann, boarealer, dyrkbar mark, sikkerhet og fri ferdsel (for å nevne noe). Men spørsmålet omkring Jerusalem har hele tiden vært fullstendig fastlåst (selv når Osloprosessen var på sitt mest positive).
|
|
|
03/10/2013 22:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja til kritisk religionsundervisning i skolen. Det vil vi komme til å trenge i åra fremover. En god ide vil være å ikke bare piske kristendommen ut av skolene men også ta for seg en annen abrahamittisk trosretning med samme pisk. Den neste store konflikten/krigen som kommer blir mellom shia og sunni, men det har vel ikke noe med religion gjøre........kolonitiden og israelerne får ta den også mens muslimene slakter hverandre fordi de ikke vil forstå at andre ikke vil tro på akkurat det samme som dem. Vi går rundt her oppe i det moderne og sekulariserte nord og tror vi veit og kan forklare alt. Det er bare det at vi ikke skjønner at i MØ og store deler av den 3 verden er og betyr religion alt. De har fått YT, FB, mobiltlf og et syskjenbarn på gjøvik via skype men det å være gudløs som oss sekulariserte nordboere er i prinsipp å anse som å være et fortapt menneske. Det ville nok ikke ha vært så dumt om man hadde innført et pensum i forståelse for hvor mye religion og frykt for evig pine i de forskjellige skjærsildene betyr for folk utenfor vår lille boble av menneskerettigheter, likestilling og likeverdstankegang.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
04/10/2013 06:30
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Greit å være kritisk til religion, men ut fra hva jeg kan forstå så hadde krigene blitt startet under andre påskudd om det ikke fantes religion/gudstro.
Etter min mening så mangler man litt gangsyn om man ikke ser dette.
Kjenner opptil flere troende som er genuint gode mennesker, de viser da vitterlig ovenfor meg, at det ikke er religionen som er hovedproblemet. De rister like mye på hodet - som meg, når styggedom gjøres i Guds navn.
Jeg mangler tro, noen ganger misunner jeg de som tror.
Pr definisjon så er jeg vel da en ateist muligens, jeg har dog kun tenkt på dette som mangel på tro. Har aldri hatt noe behov for å definere min mangel på tro.
Kan ikke se jeg tok noen form for skade av å lære om kristendom i skolen. For min del så kan man like gjerne lære mye om en religion som litt av alle. Til syvende og sist handler det om å tro på noe opphøyd og hellig - på det punktet er alle trossamfunn like så langt jeg har forstått det.
Jeg er i det minste slik at jo mer tid jeg bruker på EN ting, jo mer forstår jeg av det. Konkludere gjør jeg aldri i forkant uansett.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: egbl]
04/10/2013 06:54
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
...For å snu litt på flisa så viser det seg at det er fraværet av en religion, uansett hvilken, som fører til mer vold og drap. Kriger mellom ikke-troende er mer brutale. Religion har en dempende effekt på brutaliteten. Det er ikke en spuriøs sammenheng slik ateister liker å hevde ... Dette er det vel nesten umulig å å belegge siden praktisk talt alle kriger i historisk tid har vært utkjempet av stater eller grupper med religiøs tilknytning fra for eksempel kristendom, islam, hinduisme buddhisme, shintoisme osv. Religion synes ikke å lagt noen demper på brutaliteten i kolonikriger, korstog og verdenskrigene. Tvert i mot så har religion ofte vært brukt til å ildne opp til innsats, som feks. korstogene, hellig krig, Gott mit uns, God on our side. De mest krigshissende politikerne i USA har sin sterkeste støtte fra kristne fundamentalister. Hvis du leser den Wikipedia artikelen jeg linket til så ser du at jeg har meget godt belegg for min påstand. Selvsagt er religon alltid en del av samfunnet, men du ville vel ikke kalle Irakkrigen 1991 for en religionskrig selv om USA sa til sine soldater at Gud var med dem og fienden var muslimer?
|
|
|
[Re: Lurifax]
04/10/2013 06:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Greit å være kritisk til religion, men ut fra hva jeg kan forstå så hadde krigene blitt startet under andre påskudd om det ikke fantes religion/gudstro. Nettopp. Ved å holde folket i uvitenhet ved hjelp religion så er de lettere å manipulere til å gå ut i krig mot "de andre". Religion har derfor opp gjennom historien vært et effektivt verktøy for maktsyke herskere (og for mer eller mindre opplyste despoter som ønsket det beste for sitt folk). De andre påskuddene ville altså måttet være veldig gode for å bli like effektive som religionen. (Kommunisme teller som religion i denne sammenhengen.)
|
|
|
04/10/2013 07:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...For å snu litt på flisa så viser det seg at det er fraværet av en religion, uansett hvilken, som fører til mer vold og drap. Kriger mellom ikke-troende er mer brutale. Religion har en dempende effekt på brutaliteten. Det er ikke en spuriøs sammenheng slik ateister liker å hevde ... Dette er det vel nesten umulig å å belegge siden praktisk talt alle kriger i historisk tid har vært utkjempet av stater eller grupper med religiøs tilknytning fra for eksempel kristendom, islam, hinduisme buddhisme, shintoisme osv. Religion synes ikke å lagt noen demper på brutaliteten i kolonikriger, korstog og verdenskrigene. Tvert i mot så har religion ofte vært brukt til å ildne opp til innsats, som feks. korstogene, hellig krig, Gott mit uns, God on our side. De mest krigshissende politikerne i USA har sin sterkeste støtte fra kristne fundamentalister. Hvis du leser den Wikipedia artikelen jeg linket til så ser du at jeg har meget godt belegg for min påstand. Selvsagt er religon alltid en del av samfunnet, men du ville vel ikke kalle Irakkrigen 1991 for en religionskrig selv om USA sa til sine soldater at Gud var med dem og fienden var muslimer? Din link om folk mord gjorde av sosialister? I så fall undrar jag hur det överhuvudtaget är ett belegg för det du skrev? Att religion är en demper på brutaliteten etc. Skulle det blivit endå värre i rhawanda och jugoslavien om de inblande var ateister?
|
|
|
[Re: erling]
04/10/2013 07:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så huvudproblemet i midtösten är islam och inte Israel? Jepp. Les historien din. I historien jag har läst så är huvudproblemet att israel behandlar palestinierna väldigt dårligt och självklart det att judarna fick israel av FN.
|
|
|
[Re: EgilS]
04/10/2013 07:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og å legge skylden på religionen når man skal forklare konflikten(e) i Midt-Østen er en svært grov forenkling. Skal man gå inn på de konfliktene så må man ta inn f.eks. ettervirkningene av gamle kolonistyrer, tilgang til vann og landområder, utrolig lite gjennomtenkte beslutninger i FN, ... Det är självklart att det är kompliserat och att inte allt handlar om religion men att det är en viktig del av detta hela tycker iallafall jag. Men en massa konfikter kommer på grund av att olika folkgrupper går imot varandra. Religion är ofta en skillnad mellan de olika grupperna och gör att försoning mellan grupperna blir ändå svårare. Vad som är huvdudproblemet går oftast inte att bestämma. Midtösten är ju också en konflikt där religion spelar en roll hur man tolkar orsaker och verkning för vad som händer. Många kristna håller med Israel och är nestan alldrig kritiska till israels politik medans många ateister tycker att israel är huvudproblemet. Självklart en grov förenkling det också.
|
|
|
[Re: Dan]
04/10/2013 07:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nettopp. Ved å holde folket i uvitenhet ved hjelp religion så er de lettere å manipulere til å gå ut i krig mot "de andre". Religion har derfor opp gjennom historien vært et effektivt verktøy for maktsyke herskere (og for mer eller mindre opplyste despoter som ønsket det beste for sitt folk).
Nemlig - derfor er det like galt å skylde på religion som årsak til krig som det blir å skylde på våpenprodusentene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/10/2013 07:54
|
Dan
More than words
|
More than words
Nemlig - derfor er det like galt å skylde på religion som årsak til krig som det blir å skylde på våpenprodusentene. Eh, er det galt å skylde på våpenprodusentene? Du er da vel ikke så blåøyd at du ikke tror det finnes sterke krefter innenfor lovlig og ulovlig våpenindustri og våpeneksport som er med på å blåse opp under konflikter?
|
|
|
04/10/2013 08:23
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Mennesker har alltid kriget, med eller uten religion. Man ønsker seg mer makt, status, tilhørighet eller hva det måtte være, definerer seg en fiende og går i konflikt. Men det er dog lettere å demonisere fienden om man tror at man selv har den rette lære om de Store Ting, og at fienden spotter og håner dette.
|
|
|
[Re: lph]
04/10/2013 08:40
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Mennesker har alltid kriget, med eller uten religion. Man ønsker seg mer makt, status, tilhørighet eller hva det måtte være, definerer seg en fiende og går i konflikt. Men det er dog lettere å demonisere fienden om man tror at man selv har den rette lære om de Store Ting, og at fienden spotter og håner dette. Sånn jeg ser det så er spørsmålet om dette hadde skjedd uten religion. Mitt svar på dette er ja, ergo mener jeg det ikke er religion i seg selv som er problemet. Jeg føler meg rimelig sikker og overbevist om at "religion" i så måte ville vært erstattet av noe annet. Hvis spørsmålet er missbruk i guds navn, så vil listen være lang. Like fullt vil det være svikefulle, maktsøkende og manipulerende mennesker som står bak all djevelskapen som skjer. Mennesket er den største utfordringen - religion når oss ikke til knærne engang. Sånn jeg ser på ting i det minste. Artig å lese hvor mange syn det er og hvor sterke meninger folk har i det minste. Ikke så rart det blir krig - med eller uten religion, selv syklister er jo tross alt folk 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
04/10/2013 10:04
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så huvudproblemet i midtösten är islam och inte Israel? Jepp. Les historien din. I historien jag har läst så är huvudproblemet att israel behandlar palestinierna väldigt dårligt och självklart det att judarna fick israel av FN. Dette stikker mye lengre bak. Jødefolket har røtter fra landet fra flere tusen år tilbake. Det palestinske folke kun noen hundre år. Så jeg kan forstå at Isrealittene kjemper for landet sitt da de oppfatter seg som rettmessige eiere. Noe også FN delvis besfestet. Uten at jeg av den grunn støtter Isreals behandling av palestinerne. Det palestinske folk er jo en arabisk folkegruppe. Hvorfor kan de ikke slå seg ned i et annet arabisk land? Det er nok fordi ingen vil ha de. De har alltid vært statsløse og ikke være eier av eget land før de fikk tildelt sitt området av FN samtidig med Isreal. Litt usikker på om de oppfattes som eiere eller ikke. Så nå kjemper de med nebb og klør for å beholde eget land. Forståelig nok. Men om det er rettmessig kan vel diskuteres.
|
|
|
04/10/2013 10:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag kan inte hålla med om att de som tidigare har bott i ett land har mer rätt flytta in i ett land och ta över det än de som bor där vid övertagandet. Sen att de också tar mer och mer av landet hela tiden är ju inte heller så bra.
|
|
|
04/10/2013 13:14
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag kan inte hålla med om att de som tidigare har bott i ett land har mer rätt flytta in i ett land och ta över det än de som bor där vid övertagandet. Sen att de också tar mer och mer av landet hela tiden är ju inte heller så bra.
Det har hele tiden vært jødiske bosetninger i Israel.
|
|
|
04/10/2013 13:22
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har hele tiden vært jødiske bosetninger i Israel. Japp, og det er fortsatt norske bosetninger i Bohuslän (samt Jämtland og Härjedalen) selv om svenskene okkuperte det og forviste mange nordmenn for "noen år siden".  Det er dog litt mindre uroligheter her...
|
|
|
04/10/2013 15:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette stikker mye lengre bak. Jødefolket har røtter fra landet fra flere tusen år tilbake. Det palestinske folke kun noen hundre år. Så jeg kan forstå at Isrealittene kjemper for landet sitt da de oppfatter seg som rettmessige eiere. Noe også FN delvis besfestet. Uten at jeg av den grunn støtter Isreals behandling av palestinerne.
Det palestinske folk er jo en arabisk folkegruppe. Hvorfor kan de ikke slå seg ned i et annet arabisk land? Det er nok fordi ingen vil ha de. De har alltid vært statsløse og ikke være eier av eget land før de fikk tildelt sitt området av FN samtidig med Isreal. Litt usikker på om de oppfattes som eiere eller ikke. Så nå kjemper de med nebb og klør for å beholde eget land. Forståelig nok. Men om det er rettmessig kan vel diskuteres. Det du predikerer her er jo tanken om at etnisitet er det som skal avgjøre hvem som skal ha rett til å styre et landområde. Det fungerte i en periode i Sør-Afrika, men det var ikke så veldig populært blant flertallet av innbyggerne, og det meste av resten av verden syntes det var en dårlig idé. Så der avviklet man dette. Saddam Hussein hadde jo som argument at tidligere var Kuwait styrt av irakere og brukte dette for å ta tilbake Kuwait, men også der var det meste av verden uenig.
|
|
|
04/10/2013 15:33
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da skal man føle seg veldig fornærmet (mange eksempler i denne tråden), Virkelig? Jeg tror du overvurderer din egen evne til å fornærme andre. erlings hele budskap i denne tråden er jo nettopp det. dessuten har jeg ingen intensjoner om å fornærme noen, som du inisuerer. Hvorfor drar du opp en slik tråd med så sterke meninger hvis du er redd for å bli fornærmet? Du kritiserer og dels harselerer med noe som er svært viktig for andre mennesker. Din total mangel på respekt for at andre har et annet syn enn deg provoserer meg voldsomt. Derfor kan det nok føles som et persomangrep på deg. Men det er dine meninger jeg angriper, ikke deg som person. Det er den gode gamle: Skille sak og person. Det at man uttrykker sin mening betyr ikke at det er fritt frem å angipe personen. Det skal rett og slett ikke skje. Da bør i såfall moderator inn og slette meldinger/fjerne bruker. At du blir provosert er ikke mitt problem. Jeg tror du heller ikke skal overdrive påstand om harselering. At man henviser til ting som faktisk står og/eller hvordan det blir praktisert kan oppfattes som harselering i seg selv. Skal man også unngå å omtale NAMBLA negativt fordi det kan såre følelsene deres, fordi det betyr så mye for dem? I et fritt samfunn skal det være en rett til å ha en religion, men man har ingen rett i å få respekt for religionen. Jeg tenker mer på dem som har blitt villedet, alle homofile som har tatt livet sitt pga blitt plaget av religiøse, kriger og elendighet religion har ført til.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
04/10/2013 15:34
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva bra har religion medført til som ikke ville skjedd ellers? ) Det er uinteressant i denne sammenhengen. Så selve argumentet ditt er plutselig uinteressant? Deg om det.
- Voltaire
|
|
|
04/10/2013 15:40
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
(ihverfall er det bred enighet om at det er det som menes blant bibeleksperter). Nåja. Det er sto enighet om hvordan det historisk er blitt tolket. Faktum er at homofili, eller samleie mellom personer av samme kjønn oftest blir nevnt sammen med virkelige forbrytelser, som massevoldtekt, undertrykkelse eller tyveri. De fleste liker i sitere historien fra Sodoma, men glemmer glatt at mennene ville voldta, ikke at samleiene var frivillige. I tillegg er det selvsagt en del sløve oversettelser ute og går. Uvanlig (para physin) er blitt til unaturlig. Jeg er ingen ekspert, men det er absolutt ikke så svart-hvitt som noen gjerne vil ha det til... Mange som kaller seg kristene vender seg bort fra ting som faktisk står i bibelen, samt at de vender seg bort fra ting som faktisk blir forkynt i kirkene. Da er det jo et definisjonsspørsmål om man faktisk er kristen, eller bare tror på "noe" overnaturlig med en bibel på nattbordet.
- Voltaire
|
|
|
04/10/2013 15:44
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Den største feilen ateister gjør i sin kritikk av religion, da særlig kristendommen er at de leser bibelen på samme måte som religiøse fanatikere. Det er sikkert noen som gjør det, men jeg har ikke snakket med noen slike, og det bør være rimelig klart at verken jeg eller Dawkins har gjort noe slikt (ingen sammenlikning forøvrig).
- Voltaire
|
|
|
04/10/2013 15:51
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det eneste jeg i denne sammenhengen mener er at mange ateister ikke skiller seg nevneverdig ut i sin argumentasjon og væremåte fra fanatisk religiøse.
Ja alle de personene som har vært selvmordsbombere og drept for ateismen altså.... du har virkelig et poeng her.... At man ikke skiller seg nevneverdig ut i sin argumentasjon.... hmmm, la oss nå se: Mange religiøse: Jeg tror fordi jeg tror, og jeg følger det som står i en bok, uten noen spesiell grunn Ateister: Bruker vitenskap som argumentasjon, og tror sjelden på noe som ikke kan bevises. Samtidig påtar noen seg å påpeke at det en del andre hevder ikke er bevist. Det samme? Neppe.
- Voltaire
|
|
|
04/10/2013 16:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mange religiøse: Jeg tror fordi jeg tror, og jeg følger det som står i en bok, uten noen spesiell grunn
Virkelig? Jeg har forstått det slik at du kjenner noen kristne. De klarer ikke å oppgi en grunn til at de holder fast ved livssynet sitt? Ateister: Bruker vitenskap som argumentasjon, og tror sjelden på noe som ikke kan bevises.
Vel, tro på noe som kan bevises eksisterer ikke, for i det man vet, tror man ikke lenger. Ateister tror aldri at det blir fint vær i morgen eller at Rosenborg vinner serien?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|