Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 12 1 2 5 6 7 8 9 11 12

Nytt kristendomsfag i skolen

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: anonym5] #1693168 03/10/2013 09:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det kanske bara är läsförståelsen men betvivlar det. Problemet är nog att jag helt enkelt inte förstår vad du menar när du skriver fanatiker, ateism som religion, reformationer etc.

Om vi tar det jag kommenterade så verkar det mest vara en stråman och jag drog väl kanske min kommentar ett led extra.

Quote:

Men som sagt finnes det fanatikere som mener religion overhodet ikke medfører noe bra.

Att det finns så väldigt många ateister som inte håller med om att man for example kan lära något om hur man påverka massar av tv predikare tror jag inte.

Att det är kunskap som man måste gå till religion för att få tror jag dock inte.

Det som Alain de Botton sa tycker jag man kan tycka var ointressant eller fel utan att behöva kallas fanatiker.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: EgilS] #1693172 03/10/2013 09:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS

Sorry, uenig her også. Kristiendommen har vel forandret seg ganske mye på 2000 år. Om du ser på hvordan den ble praktisert i dag, kontra for 1000 år siden så vil du nok finne store forskjeller. Religioner og samfunnet forøvrig er ikke atskilt, men vil forandre seg sammen i større eller mindre grad.

Hur mycket den har förändrats varierar nog väldigt mycket. Mycket av kritiken mot religion tror jag kommer på grund av religiösa som praktiserar en gammal och konservativ religion, for exempel bokstavs troende kristna i USA som är imot homofila och som vill lära ut kreationism i skolan eller muslimer som vill begå martur döden.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: EgilS] #1693176 03/10/2013 09:32
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Sorry, uenig her også. Kristiendommen har vel forandret seg ganske mye på 2000 år. Om du ser på hvordan den ble praktisert i dag, kontra for 1000 år siden så vil du nok finne store forskjeller. Religioner og samfunnet forøvrig er ikke atskilt, men vil forandre seg sammen i større eller mindre grad.

Samfunnet har endret seg pga forskningen har fremtvunget endring, ateister og religionskritikere har gjort at religiøse har mistet mer makt, spesielt gjennom rasjonell argumentasjon. På individplan, som jeg prater om, så er religionens natur å forsvare den versjonen man er presentert fordi det er "guds ord", som står over alt. Da skal man føle seg veldig fornærmet (mange eksempler i denne tråden), eller påstå at det er noe galt med deg (også eksempel på i denne tråden). Tror du fortsatt ikke disse menneskene mener at de er noe spesielt, mer enn deg, for du kommer til å havne i evig pine. Synes du ikke det er litt merkelig at forsøk på undertrykking av homofile fortsatt er står så sterkt, hvis de er så moderne (bare les KrF sitt partiprogram). At de fortsatt ikke føler for å argumentere for hvilke egenskaper de mener de innehar som ikke andre innehar som mener at det de tror på er sannheten, er mildt sagt merkelig.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693183 03/10/2013 09:36
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Hur mycket den har förändrats varierar nog väldigt mycket. Mycket av kritiken mot religion tror jag kommer på grund av religiösa som praktiserar en gammal och konservativ religion, for exempel bokstavs troende kristna i USA som är imot homofila och som vill lära ut kreationism i skolan eller muslimer som vill begå martur döden.

Det er nok ganske vanlig å mene at homofile ikke skal utøve sin seksualitet. Hvorfor skulle de ikke det? Det er jo faktisk det som står i bibelen (ihverfall er det bred enighet om at det er det som menes blant bibeleksperter). Så hvis de velger bort dette så er de jo mindre kristne (følger midre det "kristne budskapet").

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1693188 03/10/2013 09:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: supernalle
Da skal man føle seg veldig fornærmet (mange eksempler i denne tråden),

Virkelig? Jeg tror du overvurderer din egen evne til å fornærme andre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: GeirK] #1693189 03/10/2013 09:42
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

erlings hele budskap i denne tråden er jo nettopp det.

dessuten har jeg ingen intensjoner om å fornærme noen, som du inisuerer.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1693205 03/10/2013 10:25
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

erlings hele budskap i denne tråden er jo nettopp det.

dessuten har jeg ingen intensjoner om å fornærme noen, som du inisuerer.

Hvorfor drar du opp en slik tråd med så sterke meninger hvis du er redd for å bli fornærmet? Du kritiserer og dels harselerer med noe som er svært viktig for andre mennesker. Din total mangel på respekt for at andre har et annet syn enn deg provoserer meg voldsomt. Derfor kan det nok føles som et persomangrep på deg. Men det er dine meninger jeg angriper, ikke deg som person.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1693222 03/10/2013 10:55
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hva bra har religion medført til som ikke ville skjedd ellers?
)

Det er uinteressant i denne sammenhengen. Essensen er hvorvidt religion inneholder noe verdifullt når den mangler en gudeskikkelse. Der er noen ateister fryktelig dogmatiske og kategorisk negative.

Anonym5
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1693232 03/10/2013 11:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
(ihverfall er det bred enighet om at det er det som menes blant bibeleksperter).

Nåja. Det er sto enighet om hvordan det historisk er blitt tolket. Faktum er at homofili, eller samleie mellom personer av samme kjønn oftest blir nevnt sammen med virkelige forbrytelser, som massevoldtekt, undertrykkelse eller tyveri. De fleste liker i sitere historien fra Sodoma, men glemmer glatt at mennene ville voldta, ikke at samleiene var frivillige.

I tillegg er det selvsagt en del sløve oversettelser ute og går. Uvanlig (para physin) er blitt til unaturlig.

Jeg er ingen ekspert, men det er absolutt ikke så svart-hvitt som noen gjerne vil ha det til...

Anonym5
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1693246 03/10/2013 11:47
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Artikkelen angriper en film som heter zeitgeist, som jeg overhode ikke har referert til, og mitt utgangspunkt er så langt i fra filmens utgangspunkt som overhode mulig. Artikkelen har videre løse påstander om forvridning og oppdikning jeg umulig kan forholde meg til. Bill Maher er en stor talkshowvert som har et rykte å tenke på, der han ikke kan ha et rundhåndet forhold til fakta, ellers mister han troverdigheten, og showet (og over 200 millioner kristne amerikanere klar til å rive ham ned). Men jeg har sjekket mange av påstandene hans opp mot artikler som ligger ute på nett, og alt stemmer med det jeg sjekket.

Jeg kan forøvrig anbefale Zeitgeist bar i San Francisco.

Ja, han har sikkert masse publikum, akkurat som FOX NEWS! Sjangsen er stor for at han har lært løgnene sine ved å sjå Zeitgeist, for det er same tullet i forhold til kva som har inspirert jul/påske opplegget i kristendommen.

Kven har forresten mest å tape på å drive med løgn, ein populistisk talkshow vert eller den norske greina av CSI (The comitee for skeptical Inquiry)?

Sidan du driv med appell til autoritetar med din arguemntasjon: Litt info om CSI
"Some of the founding members of CSI include scientists, academics, and science writers such as Carl Sagan, Isaac Asimov, Philip Klass, Paul Kurtz, Ray Hyman, James Randi, Martin Gardner, Sidney Hook, and others. A list of CSI fellows is published in every issue of Skeptical Inquirer magazine."

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: anonym5] #1693269 03/10/2013 12:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: pontiff
Hva bra har religion medført til som ikke ville skjedd ellers?
)

Det er uinteressant i denne sammenhengen. Essensen er hvorvidt religion inneholder noe verdifullt når den mangler en gudeskikkelse. Der er noen ateister fryktelig dogmatiske og kategorisk negative.

Är det verkligen spesiellt vanligt bland ateister att ens ställa sig den frågan? Har du något eksempel på någon fryktelig dogmatiskt ateist som svarar på den frågan?

Det som supernalle är väl också väldigt relevant när man diskuterar de Botton. Han tar ju for exempel upp hur bra det är med diverse högtider som vi har fått från religionen. De högtiderna som normalt firas i Norge och Sverige har numera väldigt lite med kristendomen att göra (får många iallafall), tex jul eller så har de inget att göra med kristendommen, tex midsommar och 17 mai.

Är det verkligen nödvändigt att tacka religioner för att vi har högtider? Hade vi inte haft några om det inte fanns några religioner?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693281 03/10/2013 12:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Är det verkligen spesiellt vanligt bland ateister att ens ställa sig den frågan? Har du något eksempel på någon fryktelig dogmatiskt ateist som svarar på den frågan?

Det er vel klinkende klart hva både Dawkins og Hitchens mener om religion og dets betydning når en gudeskikkelse ikke eksisterer? De ateistene som ikke stiller seg spørsmålet burde kanskje ta seg litt tid og tenke over det.

Uansett mener nå jeg iallfall at de Botton har et poeng, og at ateisme i sin helhet er tjent med en endring bort fra New Atheism.

Anonym5
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: anonym5] #1693287 03/10/2013 13:10
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Vad kan reformeras med min avsaknad av tro?

Jeg kan ikke svare for deg personlig siden jeg verken kjenner deg eller din ateistiske overbevisning.

Poenget til Alain de Botton er at ateister kan lære en hel del av religiøse, og ikke bare fokusere på alt det negative som menneskets misbruk av religion har medført. For de fleste virker dette grei skuring. Men som sagt finnes det fanatikere som mener religion overhodet ikke medfører noe bra.

Skyldes ikke dette rett og slett bare mangel på tro som Fredriks sier?
Er man overbevist om noe annet når man mangler tro?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: anonym5] #1693290 03/10/2013 13:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror att jag missförstod vad du menade med religion när en gudeskikkelse ikke eksisterar men varför skriva på det sättet? De religiösa tror ju fortfarande att gud existerar och det är ju just det som är problemet. Varför skrev du inte bara "Essensen er hvorvidt religion inneholder noe verdifullt"?

Är dock fortfarande skeptiskt till din slutsats. Dawkins och Hitchens ser väl som religion som en hellhet som de tycker är överlag negativ men det impliserar ju inte nödvändigtsvis att de tycker presis allt som religion har resulterat i som dårligt.

New ateism? endring bort från new ateism? ateism som helhet?

Vilket pm om ateism har jag missat? Du skriver som om ateism är en religion.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Radival] #1693292 03/10/2013 13:13
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Radival

tja, gadd du slenge opp en liste over innhold i jula som du mener er utelukkende kristent og ikke arvet eller transformert fra tidligere skikker? Så vet vi litt om hva du mener og ikke bare hva du er uenig i ICON_WINK

Men uansett: hvis du ser på jula slik den blir feiret av kristne i kristne land med aksept fra kirken, så er det jo mye som ligner på den førkristne. Du vet, at man samler familien til mat og drikke når høstens arbeid er over. De religiøse seremoniene er selvfølgelig byttet ut med nye. Som kanskje ikke er så forskjellige fra andre fortellinger om guder. Du mener vel ikke at kristendommen var den første fortellingen om jomfrufødsel?

Det er heilt klart noko som er likt, det eg lurte på var om Supernalle ville komme opp med den feilinformasjonen som han faktisk presenterte, sjå i tilfelle mitt svar til han.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693294 03/10/2013 13:23
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hopper over alle sitata her fredriks, men likevel:

Eg trur faktisk ikkje vi er så veldig ueinige, anna enn på konklusjonen. Sjølv om det er ganske vesentlig.

Eg ser ikkje noko poeng i å forklare deg kva det tullete med Dawkins sine meininger er, sidan du ser ut til å ha eit litt meir nyansert syn på saken enn slik han og desse "nye ateistane".

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1693309 03/10/2013 14:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: khadgar

Eg ser ikkje noko poeng i å forklare deg kva det tullete med Dawkins sine meininger er, sidan du ser ut til å ha eit litt meir nyansert syn på saken enn slik han og desse "nye ateistane".

Du tror jag att det är du som inte vet vad Dawkins står för. Jag tror jag har en rätt lik syn på saken som Dawkins.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693318 03/10/2013 14:38
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Du tror jag att det är du som inte vet vad Dawkins står för. Jag tror jag har en rätt lik syn på saken som Dawkins.

Du for tru det, og eg håper du har rett, fordi då er ikkje meiningene til Dawkins så tullete som eg oppfattar dei.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1693336 03/10/2013 15:43
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Den største feilen ateister gjør i sin kritikk av religion, da særlig kristendommen er at de leser bibelen på samme måte som religiøse fanatikere. De finner ett eller annet udatert og merkelig i gammeltestamentet og så framstiller de dette som noe alle kristne står for. De driver cherry-picking og velger å ikke se skogen for trær. De gjør seg selv en bjørnetjeneste med denne logikken da den framstår som svært uintelligent og viser en total mangel for forståelse for hva religion handler om.

Den andre feilen de gjør er å si at religion ikke er viktig. Religion er svært viktig. Ikke pga religionen i seg selv, men fordi det er så mange religiøse mennesker som påvirket av religion, gjennom tanker, ord og handlinger. Kan sammenlignes med teknisk aksjeanalyse som statistisk sett er bare tullball, men fordi mange nok handler aksjer på grunnlag av det faktisk har betydning.

Til slutt må jeg kommentere at ateister sammenligner ateisme med bartene til Hitler og Stalin. Nei, det er slettes ikke en valid sammenligning. At ateister har tatt livet av flere mennesker enn religiøse har en faktisk sammenheng. For å snu litt på flisa så viser det seg at det er fraværet av en religion, uansett hvilken, som fører til mer vold og drap. Kriger mellom ikke-troende er mer brutale. Religion har en dempende effekt på brutaliteten. Det er ikke en spuriøs sammenheng slik ateister liker å hevde.

Hilsen en skap ateist

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Ketle] #1693339 03/10/2013 15:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ketle
At ateister har tatt livet av flere mennesker enn religiøse har en faktisk sammenheng. For å snu litt på flisa så viser det seg at det er fraværet av en religion, uansett hvilken, som fører til mer vold og drap. Kriger mellom ikke-troende er mer brutale. Religion har en dempende effekt på brutaliteten. Det er ikke en spuriøs sammenheng slik ateister liker å hevde.

Var har du fått detta ifrån? Tror det är den klart mest extrema varianten på det temat jag någonsin har läst.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693344 03/10/2013 16:13
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Varför skrev du inte bara "Essensen er hvorvidt religion inneholder noe verdifullt"?

Fordi de færreste vil være uenig i det. Det blir først interessant om du tar bort det gudommelige, og så undersøker hva som er verdifullt med det gjenværende.

Du skriver som om ateism är en religion.

Det eneste jeg i denne sammenhengen mener er at mange ateister ikke skiller seg nevneverdig ut i sin argumentasjon og væremåte fra fanatisk religiøse. Bortsett fra troen på en guddommelig makt, da selvsagt.

For å ha det på det rene mener jeg ikke at ateisme er en religion.

Anonym5
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Lurifax] #1693345 03/10/2013 16:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Lurifax

Skyldes ikke dette rett og slett bare mangel på tro som Fredriks sier?
Er man overbevist om noe annet når man mangler tro?

Jeg synes ikke man automatisk må benekte det positive med religion eller tro, selv om man mangler tro selv.

Anonym5
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693349 03/10/2013 16:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Ketle
At ateister har tatt livet av flere mennesker enn religiøse har en faktisk sammenheng. For å snu litt på flisa så viser det seg at det er fraværet av en religion, uansett hvilken, som fører til mer vold og drap. Kriger mellom ikke-troende er mer brutale. Religion har en dempende effekt på brutaliteten. Det er ikke en spuriøs sammenheng slik ateister liker å hevde.

Var har du fått detta ifrån? Tror det är den klart mest extrema varianten på det temat jag någonsin har läst.

Det er jo en like valid påstand som det motsatte.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: anonym5] #1693355 03/10/2013 16:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Fordi de færreste vil være uenig i det. Det blir først interessant om du tar bort det gudommelige, og så undersøker hva som er verdifullt med det gjenværende.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar och när för exempel Dawkins
har svarat på detta.

Om du bara söker positiva ting med dagens utövelse av religion så blir ju frågorna de samma. Om du antar att folk möts varje söndag och spelar fotboll istället för att prata om på gud (religion utan gudstro) så får vi ju en helt annan fråga.

Quote:

Det eneste jeg i denne sammenhengen mener er at mange ateister ikke skiller seg nevneverdig ut i sin argumentasjon og væremåte fra fanatisk religiøse. Bortsett fra troen på en guddommelig makt, da selvsagt.

Det är väl just bakgrunden till det man argumenterar för som är det viktiga i argumentasion och det verkar du bortse från.

Jag ser iallafall en stor skillnad med att Dawkins argumenterar mot religion med en massa olika argument än en religiös fanatiker som hela tiden säger att det är sant på grund av att det står så i en bok.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693357 03/10/2013 16:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Det är väl just bakgrunden till det man argumenterar för som är det viktiga i argumentasion och det verkar du bortse från.

Du kan heller snu på det, og si at bakgrunnen ikke er det eneste som er av betydning.

Anonym5
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: EgilS] #1693358 03/10/2013 16:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Personligen tror jag inte vi för närvarande har ett bra svar på den generella frågan. Resulterar religion i fler och värre krig en ateism.

Min poäng med mitt inlägg var dock att det ketle skrev var den mest extrema varianten på ett svar på den frågan det som jag har läst.

Religion har stått får väldigt många och brutala krig och att säga att det definitivt hade varit värre om de inblande inte var troende tycker jag är ett väldigt extremt påstand.

Senaste 100 åren har vi också fått en massa teknologi som gör att massdrap är mycket lättare att genomföra. När jag läser historia får jag intryck av att värden egentligen var mycket våldsammare tidigare än vad den är idag. Folk var inte så väldigt snälla mot varandra när en större del än idag av befolkningen var troende.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1693365 03/10/2013 17:19
EgilS Offline
More than words
More than words

Personligen tror jag inte vi för närvarande har ett bra svar på den generella frågan. Resulterar religion i fler och värre krig en ateism.

Min poäng med mitt inlägg var dock att det ketle skrev var den mest extrema varianten på ett svar på den frågan det som jag har läst.

Religion har stått får väldigt många och brutala krig och att säga att det definitivt hade varit värre om de inblande inte var troende tycker jag är ett väldigt extremt påstand.

Senaste 100 åren har vi också fått en massa teknologi som gör att massdrap är mycket lättare att genomföra. När jag läser historia får jag intryck av att värden egentligen var mycket våldsammare tidigare än vad den är idag. Folk var inte så väldigt snälla mot varandra när en större del än idag av befolkningen var troende.

For det første synes jeg enkelte i denne tråden faktisk drar veldig ekstreme, og svært så fordomsfulle innlegg i mot religiøse personer. Så det ketle skriver er jo ikke så mye verre andre veien.

Det er jo flere aspekter i akkurat dette:
- Samfunnet var jo generelt mye mer brutalt før i tiden om man ser på dagliglivet. Men jeg tviler jo på at man på generelt grunnlag kan si at det har med religionen å gjøre. Det var jo ikke slik at vikinger eller mongoler herjet Europa, at romerne okkuperte store deler av den kjente verden for å spre sin religion, eller at den generelle volden innbyggere i mellom var motiverte i forskjellig gudstro. Det handlet nok mer om makt og kampen for å skaffe seg et levegrunnlag. Og jeg tror nok at den minkende volden i samfunnet over noen 100 eller 1000 år har å gjøre med at man i økende grad har samfunnsstrukturer som i ivaretar de behovene som enkeltpersoner har for å kunne føre et bra liv. For å henvise til Maslov; jeg tror at om du kjemper for å tilfredsstille behovene for mat og ly så er du mer tilbøyelig til å drepe kontra om det er behovet for en kinobillett som driver deg.
- Jeg tror vel også at i de tilfeller man ser "religionskriger" så er det jo ikke gitt at krigene er der på grunn av religionen, men at man i mange tilfeller bruker religionen som et middel for å oppnå makt. I tilfeller hvor man ikke har brukt religion for å skape fiendebilder har man brukt andre ting som etnisk opprinnelse eller sosial status. Slik sett kan man jo skylde på religionen, men den er mer et middel enn et mål, og i fravær av det midlet finner man nok lett ett annet.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1693384 03/10/2013 17:55
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis vi skal begynne å telle lik så er det faktisk slik at sosialister og fascister er de verste. Faktisk har sosialister, kommunister, marxister og andre på venstresiden tatt livet av flest. Ser vi bort fra andre verdenskrig (nazistene drar opp snittet til fascistene ganske mye) så er de venstreekstreme i en helt egen kategori når det gjelder å ta livet av andre mennesker.

Tallene finner du på Wikipedia. Blant annet her http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_killings_under_Communist_regimes

Derfor får jeg en viss avsmak i munnen når kommunister og venstreradikale beskylder fascistene for å være mordere eller prøver å knytte FrP til ABB. Snakk om å kaste stein i glasshus når representanter for de samme partiene/organisasjonene forsvarte massemordere og hyllet blant annet Pol Pot bare noen tiår tidligere.

PS: For the record så forsvarer jeg verken fascister eller kommunister bare så det er sagt, men vil bare påpeke fakta.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: EgilS] #1693386 03/10/2013 18:00
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

For det første synes jeg enkelte i denne tråden faktisk drar veldig ekstreme, og svært så fordomsfulle innlegg i mot religiøse personer. Så det ketle skriver er jo ikke så mye verre andre veien.

Det er jo flere aspekter i akkurat dette:
- Samfunnet var jo generelt mye mer brutalt før i tiden om man ser på dagliglivet. Men jeg tviler jo på at man på generelt grunnlag kan si at det har med religionen å gjøre. Det var jo ikke slik at vikinger eller mongoler herjet Europa, at romerne okkuperte store deler av den kjente verden for å spre sin religion, eller at den generelle volden innbyggere i mellom var motiverte i forskjellig gudstro. Det handlet nok mer om makt og kampen for å skaffe seg et levegrunnlag. Og jeg tror nok at den minkende volden i samfunnet over noen 100 eller 1000 år har å gjøre med at man i økende grad har samfunnsstrukturer som i ivaretar de behovene som enkeltpersoner har for å kunne føre et bra liv. For å henvise til Maslov; jeg tror at om du kjemper for å tilfredsstille behovene for mat og ly så er du mer tilbøyelig til å drepe kontra om det er behovet for en kinobillett som driver deg.
- Jeg tror vel også at i de tilfeller man ser "religionskriger" så er det jo ikke gitt at krigene er der på grunn av religionen, men at man i mange tilfeller bruker religionen som et middel for å oppnå makt. I tilfeller hvor man ikke har brukt religion for å skape fiendebilder har man brukt andre ting som etnisk opprinnelse eller sosial status. Slik sett kan man jo skylde på religionen, men den er mer et middel enn et mål, og i fravær av det midlet finner man nok lett ett annet.

Enig i det du skriver her. Det er i seg selv ikke religionen som er problemet når noen gjør handlinger og påberoper seg å gjøre det i Guds navn.

Godt innlegg synes jeg yes

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Lurifax] #1693392 03/10/2013 18:07
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Lurifax
Det er i seg selv ikke religionen som er problemet når noen gjør handlinger og påberoper seg å gjøre det i Guds navn.

Det er jeg uenig i. Jeg skulle gjerne sett at religioner var flinkere til å sile ut elementer som kan misbruke makten og drive ugagn i "guds navn". Jeg synes også det er en uting at overgrep dysses ned fordi de begås av likesinnede.

Anonym5
Side 7 av 12 1 2 5 6 7 8 9 11 12

Moderator  support