Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Nytt kristendomsfag i skolen

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: bjerkseth] #1692726 02/10/2013 14:07
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: bjerkseth
Sitat: CarlGustav
Sitat: CarlGustav

når jeg ser hvem det er som representerer de forskjellige religiøse samfunnene og hva de står for (pedofili, krigshissere, undertrykkere av homfile/anderledes troende etc) så er det greit å være ateist

Hvis du tror noen av de tingene du har listet opp har noen ting med kristendom å gjøre, så synes jeg det er på sin plass at det blir mer kristendom i undervisningen. Åpenbart mye vranglære og egne tolkninger ute og går.

Pedofili; det har kommet frem at prester/biskoper i den kataloske kirken over hele verden har misbrukt barn seksuelt.

Krigshissere; har du hørt om korstogene, eller soldater som får beskjed om "gud er på vår side", religiøst motiverte kriger i midtøsten, "Jugoslavia", Syria, Asia

Bibelen omtaler homfili og anderledes troende i særdeles krasse og brutale vendinger, det er ikke mye rom for tolkninger der i gården gitt.

Bibelen inneholder mange brutale vendinger som ble pratet bort når jeg gikk på skolen...

Eeeeh, ja. Jeg kjenner til alt dette. At pedofili blir begått av katolske prester betyr ikke at det er korrekt lære. Og diverse kriger/korstog som et kall fra Gud har jeg ingen tro på. Da dreier det seg om misbruk av den kristne tro for å forsvare egne gjerninger som man vet er gale. Og seksuell omgang med en av samme kjønn omtales ikke som noe mer synd enn seksuell omgang utenfor ekteskapet. At kirken opp gjennom tiden har valgt å undertrykke sidde, betyr nok en gang ikke at det er korrekt.

øøøøh, tja
Hvis du ikke kan forholde deg til Gud sine representanter pga deres handlinger
kan du/kristne da forholde deg til bibelen ? som knappest er mindre brutal enn fx koranen

bibelen foreskriver dødstraff for bla homofili, fyll, ødselhet, hor, snakke nedsettende om foresatte, tilbe andre guder. Kan du/kristne etterleve slike påbud ?

Hvis ikke, hva er det da igjen av religionen hvis du/kristne ikke kan forholde deg til Guds skrevne ord eller hans representanter på jorden ?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: GeirK] #1692729 02/10/2013 14:12
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Sitat: supernalle

Hadde det ikke vært for alle disse fanatiske ateistene som driver med selvmordsbombing, egger til krig, og undertrykker de homofile så hadde verden vært et fredelig sted å bo.

Det finnes ikke ateister som egger til krig eller undertrykker homofile?

Ikke en eneste krig er startet med begrunnesle i ateisme, eller som forsvar av ateisme. Fint om du heller har et innlegg om dine meninger enn slike pubertale spørsmål. Det mangler ofte kontekst, derfor svarer jeg normalt sett ikke på slikt.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692730 02/10/2013 14:18
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ganske bra argumenter, at ingen ateister har startet krig i ateismens navn. Ergo er ateister skikkelig kjekke folk og ateismen er det mest tolerante trossamfunnet i hele verden. Nei, hele universet.

La meg nå stikke og spise litt spaghetti.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692735 02/10/2013 14:26
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: khadgar
men tru på ikkje eksistens.

Det kan fortsatt ikke påståes at det er verken religion eller livssyn. Det er de religiøse som stor på bevisbyrden siden de hevder at det finnes noe utenom det vitenskapen kan bevise. Det finnes ikke en gang en sannsynliggjøring av dette.

De kristne hevder en hypotes. Ateistene sier at dette finnes det ingen beviser for så dette tror jeg ikke på. Da er dette plutselig deres livssyn.

Hevder jeg at utenfor verdensrommet så finnes det kun camembert, og du ikke tror på dette, og jeg da finner på et begrep for dette, så er det din religion eller livssyn? Du må da både si at du er en kristen og en antipostcamemberter.... vil du gå rundt å si det? Kanskje dette skal inn i rle-faget?

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692737 02/10/2013 14:28
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
idiotiske argumenter, unnskyld at jeg sier det.

hva er det med ateister og mat egentlig? er dere sultne?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692739 02/10/2013 14:30
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: mtbmaniac

hva er det med ateister og mat egentlig? er dere sultne?

+1

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: bjerkseth] #1692741 02/10/2013 14:34
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Eeeeh, ja. Jeg kjenner til alt dette. At pedofili blir begått av katolske prester betyr ikke at det er korrekt lære. Og diverse kriger/korstog som et kall fra Gud har jeg ingen tro på.

Man snakker om to ting her:

1. Det som faktisk står i biblen som er uholdbart, som drap av homfile, hylning av voldtekt, steining av utro, osv.

2. Det faktisk de kristne gjør ut av begrunnesle i bibelen. Da kan man diskutere om dette er tilfelig misbruk eller om dette er disse religionenes karakter, og innholdet gjør det lett å oppføre og utføre slikt. Jeg tror sterkt på det siste.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692742 02/10/2013 14:35
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Begrunnelsen din er?

Du mener en svevende ånd, som da sender sin sønn, som egentlig er seg selv, ned på jorden, for å bli født av en tilsynelatende jomfru, for etterhvert å bli pint, uten at gud, altså ham selv, ikke kan gjøre noe med det, dør om noen dager og blir levende igjen, noe som blir bare bevitnet av noen fiskere på fylla. Da er det mer trolig at det er camembert på utsiden av verdensrommet. Sorry å si det.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692744 02/10/2013 14:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er det mer trolig at det er camembert på utsiden av verdensrommet. Sorry å si det.

Og mye mer interessant. Nam nam. thinking

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692745 02/10/2013 14:42
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
camembert er et ost som mennesker har laget. Gud derimot, er ikke skapt av mennesker.

om man har sterk visshet om at det ikke finnes noen gud, så tyder det jo bare på at man har sterkere tro enn mange andre angivelig religiøse.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692750 02/10/2013 14:51
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
camembert er et ost som mennesker har laget. Gud derimot, er ikke skapt av mennesker.

Kan du bevise at en slik gudeforestilling ikke er skapt av mennesker? eller at det finnes en gud (eller flere)?

Hva med gudene Tor og Frøya? Er de mer eller mindre menneskeskapte enn den kristne gudeforestillingen?

(PS. Guden Tor er forøvrig transvestitt for dem som hevder dette er samme guden)

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692754 02/10/2013 15:02
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, det kan jeg ikke bevise. Og hva er problemet med det?

Du kan ikke bevise det motsatte, og jeg krever ikke at du fremlegger noe bevis for det.

Du tror at det ikke finnes en gud, mens andre tror at det finnes en gud.

Derpå har vi noen som ikke aksepterer at andre ikke tror på den gud som de selv tror på, og noen som ikke aksepterer at andre tror på en gud mens de selv tror at det ikke finnes noen gud.

Hva er forskjellen? Hvorfor skulle den som tror at det ikke finnes noen gud, enda det ikke finnes noe som helst bevis for dette, være så mye mer opplyst enn de andre som har en sterk overbevisning om at det finnes en gud?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692758 02/10/2013 15:10
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Du kan ikke bevise det motsatte, og jeg krever ikke at du fremlegger noe bevis for det.

Derpå har vi noen som ikke aksepterer at andre ikke tror på den gud som de selv tror på, og noen som ikke aksepterer at andre tror på en gud mens de selv tror at det ikke finnes noen gud.

Hva er forskjellen? Hvorfor skulle den som tror at det ikke finnes noen gud, enda det ikke finnes noe som helst bevis for dette, være så mye mer opplyst enn de andre som har en sterk overbevisning om at det finnes en gud?

Forskjellen er at de som hevder at det er noe overnaturlig står på bevisbyrden, siden de hevder det finnes noe som bryter med naturlovene, som gjelder på alt annet, og det finnes ikke et snev av sannsynliggjøring av en slik hypotese.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: HNK] #1692764 02/10/2013 15:16
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HNK

Men jeg er uenig at det strider mot menneskerettighetene (ref. Strasbourgdom fra 2007) å måtte lære om Kristendom. Den syns jeg blir for drøy

Nå er det vel ikke objektiv opplæring om religionen kristendom som er domfelt, men mer kristendomsforkynnelse i pålagt opplæring. Så får en være uenig eller enig i en menneskerettighetsdomstol som en vil da...

ref: http://www.tv2.no/nyheter/politisk/nytt-kristendomsfag-kan-bryte-menneskerettighetene-4130207.html

Quote:
«obligatorisk opplæring om religioner skal være objektiv, kritisk og pluralistisk. Det innebærer at den skal være saklig og upartisk og at de ulike verdensreligioner og livssyn skal presenteres med respekt».

Så kan det vel diskuteres om 55% andel av religionsopplæringsfaget skal være kristendom er upartisk og objektivt når en snakker om opplæringsfag om verdensreligionene?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692765 02/10/2013 15:18
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
I utgangspunktet hadde det vært mer matnyttig for meg å kunne litt om noe som er så identitetsdefinerende som religion, enn det har vært å bli plaget av norsklærere. Men jeg lærte aldri noe om hvordan kristendommen har bøffa elementer fra andre religioner i kristendomsundervisningen. Jeg tror hovedfunksjonen var å få meg til å like liturgiske elementer, og få et forhold til kristendom, som om det var "mitt" lissom. At jeg skal identifisere meg med det, selv om jeg ikke tror på noe som helst.

Jeg blir ikke så kjempeprovosert over dette. Det er jo ikke noe forskjellig fra innholdet i andre fag som jeg hadde, hvor misjonering av politiske synspunkter og andres interesser var helt sentralt.

Men jeg kjøper ikke det at kristendommen er helt ufarlig. Det er ikke slik at kristne bare har gode verdier. I venneflokken min har jeg hatt mange ateister som har vært mindre fordømmende til homofile, sex utenfor ekteskap og abort enn hva jeg kjenner godkristne som er. Det er ikke sånn at kristendom, det er religion med null stress, ateisme, det er misjonerende humanetikere. Folk må gjerne fortsette å være kristne for min del, men vi burde kanskje skrive om bibelen og satse på at folk tror på revisjonen om 2000 nye år.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692767 02/10/2013 15:26
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Forskjellen er at de som hevder at det er noe overnaturlig står på bevisbyrden, siden de hevder det finnes noe som bryter med naturlovene, som gjelder på alt annet, og det finnes ikke et snev av sannsynliggjøring av en slik hypotese.

Men så har det seg slik at Gud har vorte sett på som utanfor naturlovene sidan lenge før menneska fann fatt på naturlovene i det heile tatt. Dette er ikkje noko kristne har funne på for å tilpasse seg nye teoriar.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692768 02/10/2013 15:27
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei det du sier der har jeg liten tro på. Bevisbyrden ligger heller hos den/de som mener at andre tar feil.

Hvordan forklarer egentlig den "allvitende" vitenskapen hvordan naturlovene ble til?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692782 02/10/2013 15:57
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Nei det du sier der har jeg liten tro på. Bevisbyrden ligger heller hos den/de som mener at andre tar feil.

Hvordan forklarer egentlig den "allvitende" vitenskapen hvordan naturlovene ble til?

Ah, så du mener jeg må bevise at jomfrufødsel og "oppstandelse" fra de døde ikke er noe som har skjedd..... jeg tror nok ikke det.

Det er ingen allvitende vitenskap... det er poenget.... de hevder ikke at de vet mer enn de vet. Til forskjell fra religiøse som påstår ting som de overhode ikke har hold for. De tror de har overnaturlig evner selv, siden de "ser" ting som andre ikke ser. Det selvfølgelig bare sludder.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692784 02/10/2013 16:06
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis Gud klarer å skape gravitasjon og magnetisme, så klarer han vel også å gjøre en dame gravid... ?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Hvilepuls] #1692788 02/10/2013 16:16
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Hvilepuls
I utgangspunktet hadde det vært mer matnyttig for meg å kunne litt om noe som er så identitetsdefinerende som religion, enn det har vært å bli plaget av norsklærere. Men jeg lærte aldri noe om hvordan kristendommen har bøffa elementer fra andre religioner i kristendomsundervisningen. Jeg tror hovedfunksjonen var å få meg til å like liturgiske elementer, og få et forhold til kristendom, som om det var "mitt" lissom. At jeg skal identifisere meg med det, selv om jeg ikke tror på noe som helst.

Jeg blir ikke så kjempeprovosert over dette. Det er jo ikke noe forskjellig fra innholdet i andre fag som jeg hadde, hvor misjonering av politiske synspunkter og andres interesser var helt sentralt.

Men jeg kjøper ikke det at kristendommen er helt ufarlig. Det er ikke slik at kristne bare har gode verdier. I venneflokken min har jeg hatt mange ateister som har vært mindre fordømmende til homofile, sex utenfor ekteskap og abort enn hva jeg kjenner godkristne som er. Det er ikke sånn at kristendom, det er religion med null stress, ateisme, det er misjonerende humanetikere. Folk må gjerne fortsette å være kristne for min del, men vi burde kanskje skrive om bibelen og satse på at folk tror på revisjonen om 2000 nye år.

Sikkert mulig at du kunne lært meir om kva som er likheita mellom kristendommen og andre religionar, men der er det viktig å huske på at mykje av det du kan finne om dette på internett rett og slett er løgn. Anbefalar Blogg, Bjørn Are Davidsen for info om slikt, samt mykje anna.

Når det kjem til revisjon av bibelen og om kristendommen er ufarlig eller ikkje, så er eg sjølv meir interessert i om det som står i bibelen er sant eller ikkje. Er det løgn, så burde vi kassere det uansett om det skulle vere aldri så bra. Det står no til og med i bibelen at heile greia berre er tull om Jesus ikkje har stått opp.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692790 02/10/2013 16:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hypotese->dette fenomenet kan ikkje testast naturvitenskapelig->det er falsifisert.

Kan vara enig med detta men tror inte det är så många som du virker tro.

Det bland annat Dawkins och Russel säger är inte att gud och alla tusentals religioner är falsifiserade. Det de säger är att man inte ska tro på saker som det inte finns några belägg för. Som tex osynliga rosa enhörningar och tekoppar i orbit.

Det som religiösa verkar tro är att bara för att de har en fin teori om värden som man inte kan motbevisa alla delar av så är det de andras uppgift att motbevisa det eller så blir man klassad som religiös om man inte tror på det på grund av brist på positiva bevis för er teori.

Tror du på alla värdens trosriktningar eller är du också med i antibuddism religionen, anti-scientologi religionen etc etc ?

Hur löser föresten en troende i en religion det logiska problemet med att det att det finns tusentals fler religioner som ofta motsier varandra så pass mycket att de alla inte kan vara sanna på samma gång och att det finns folk som tror på alla dessa religionerna? Varför valde tex den kristna guden att några miljarder personer från asien inte ska komma till himlen?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692795 02/10/2013 16:33
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hvis Gud klarer å skape gravitasjon og magnetisme,

Dette er jo grepet ut av ingenting. Hva mener du at du vet som ikke jeg vet?

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692798 02/10/2013 16:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men så har det seg slik at Gud har vorte sett på som utanfor naturlovene sidan lenge før menneska fann fatt på naturlovene i det heile tatt. Dette er ikkje noko kristne har funne på for å tilpasse seg nye teoriar.

Konstig kommentar. Naturlovarna har ju alltid funnits och bestämmt hur värden uppför sig.

Att inte folk på stenåldern visste om F=ma medför ju inte att de hade ett begrepp om hur saker och ting uppför sig.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692800 02/10/2013 16:36
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er ikke grepet ut av ingenting.

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.

Og jorden var øde og tom, og det var mørke over det store dyp, og Guds Ånd svevde over vannene.

Da sa Gud: Det bli lys! Og det blev lys. Og Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.

Og Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det blev aften, og det blev morgen, første dag.

Det kunne gjerne stått "og han skapte gravitasjonen, og elementærpartiklene". Men nå står det i det minste at han skapte fotonene. Det får holde, Gud skapte de ting og regler som gjør at ting fungerer slik de gjør. Å gjøre en dame gravid eller oppheve tyngdeloven for å hjelpe en kar ut av vannet burde ikke være noe stort problem for en slik kraft.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1692805 02/10/2013 16:46
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: fredriks

Kan vara enig med detta men tror inte det är så många som du virker tro.

Det bland annat Dawkins och Russel säger är inte att gud och alla tusentals religioner är falsifiserade. Det de säger är att man inte ska tro på saker som det inte finns några belägg för. Som tex osynliga rosa enhörningar och tekoppar i orbit.

Det som religiösa verkar tro är att bara för att de har en fin teori om värden som man inte kan motbevisa alla delar av så är det de andras uppgift att motbevisa det eller så blir man klassad som religiös om man inte tror på det på grund av brist på positiva bevis för er teori.

Tror du på alla värdens trosriktningar eller är du också med i antibuddism religionen, anti-scientologi religionen etc etc ?

Hur löser föresten en troende i en religion det logiska problemet med att det att det finns tusentals fler religioner som ofta motsier varandra så pass mycket att de alla inte kan vara sanna på samma gång och att det finns folk som tror på alla dessa religionerna? Varför valde tex den kristna guden att några miljarder personer från asien inte ska komma till himlen?

Men når Gud er utanfor naturlovene, så er det umulig å vise at han eksisterer ved hjelp av ein test som er underlagt naturlovene.

Kvifor Gud ikkje berre kunne vist seg fram meir direkte, og kva som skjer med alle desse i asia er noko av det eg har mest problem med å forstå i forhold til kristendommen. Men så har no vi kristne, i motsetning til kva Dawkins trur, evna til å seie at det veit vi faktisk ikkje.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692807 02/10/2013 16:51
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg skapte hele universet for én uke siden. Alt du har gjort før det er bare noe jeg skapte inne i hodet ditt.

Det vanker en pengepremie hvis du kan motbevise dette.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1692813 02/10/2013 16:59
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: fredriks

Konstig kommentar. Naturlovarna har ju alltid funnits och bestämmt hur värden uppför sig.

Att inte folk på stenåldern visste om F=ma medför ju inte att de hade ett begrepp om hur saker och ting uppför sig.

Ja, men folk har ikkje alltid trudd på eit mekanistisk verdensbilete

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: mtbmaniac] #1692814 02/10/2013 17:00
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det er ikke grepet ut av ingenting, for

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.

Og jorden var øde og tom, og det var mørke over det store dyp, og Guds Ånd svevde over vannene.

Da sa Gud: Det bli lys! Og det blev lys. Og Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.

Og Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det blev aften, og det blev morgen, første dag.

Det kunne gjerne stått "og han skapte gravitasjonen, og elementærpartiklene". Men nå står det i det minste at han skapte fotonene. Det får holde, Gud skapte de ting og regler som gjør at ting fungerer slik de gjør. Å gjøre en dame gravid eller oppheve tyngdeloven for å hjelpe en kar ut av vannet, det er ikke akkurat noe stort problem for en slik kraft.

Ah, du har lest det i en bok, eller noen har fortalt deg det..... da er det liksom sant, uten noen form for argumentasjon? Dette blir nok den gamle... "jeg tror fordi jeg tror".....

Jeg kan ikke se at du har noen overnaturlige krefter som kan gjøre at du vet at dette er sant mer enn meg.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692816 02/10/2013 17:00
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Jeg skal love dere at om Gud plutselig kunne bevises ved hjelp av naturlovene så er det mange kristne som hadde latt det der med at "Gud er utenfor naturlovene" seile sin egen sjø. For min egen del har jeg mer enn nok med å forholde meg til ting jeg selv opplever, enn ting jeg vagt kan forestille meg kan finnes.

Bortsett fra DET så syns jeg det er en helt grei ting å lære mye om all verdens religioner og livssyn på skolem, og litt mer om kristendom. Ellers går man glipp av veldig mye kulturforståelse.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692824 02/10/2013 17:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men når Gud er utanfor naturlovene, så er det umulig å vise at han eksisterer ved hjelp av ein test som er underlagt naturlovene.

Religion inkluderar också en del fenomen som påvirker världen runt om oss och som kan testas, böner, mirakel, jungfru födslar, uppståndelser och sånt. Självklart svårt att gå tillbaka och bestämma om det verkligen var en jungfru födsel men det är endå något vi kunde ha gjort om vi var där.

Quote:

Men så har no vi kristne, i motsetning til kva Dawkins trur, evna til å seie at det veit vi faktisk ikkje.

Det är det där med "vet ikke". På mig verkar det som att man antingen ska tro på era teorier, säga att man inte vet (har ingen aning) eller bli klassad som religiös om man säger att man baserad på den informationen man har inte tror på den men att man inte vet det säkert.

Ska jag tolka det att du inte vet att du tror att det är lika troligt att buddism, hinduism och islam är sanna som att kristendomen är sann?

Dawking säger också att han inte vet om gud existerar.

När jag ser på världen med alla olika religioner som nu existerar, alla religioner som har dött ut och det faktum att det vanligaste är att man föds in i en religion som en stark indikation på att religion bara är människoskapt.

Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Moderator  support