Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 12 1 2 3 4 5 11 12

Nytt kristendomsfag i skolen

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Dan] #1692536 02/10/2013 09:21
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Ser ut til at flere her har bommet på frimerkeeksempelet. Slik oppfattet jeg det:
Frimerkesamling forholder seg til ikke-frimerkesamling slik gudstro forholder seg til ateisme. Videre forholder krangling om frimerkesamlingens verdi som hobby til frimerkesamling slik ateisters krangling om gudstro forholder seg til gudstro.

Det er altså ikke et eksempel for å vise at frimerkesamling burde være et godtatt livssyn.

Poenget er at sammenlikningen hobby og livssyn rett og slett ikke fungerer....men jeg kunne kanskje begrenset harseleringen, skal jeg være litt selvkritisk.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: CarlGustav] #1692547 02/10/2013 09:36
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: CarlGustav

når jeg ser hvem det er som representerer de forskjellige religiøse samfunnene og hva de står for (pedofili, krigshissere, undertrykkere av homfile/anderledes troende etc) så er det greit å være ateist

Hvis du tror noen av de tingene du har listet opp har noen ting med kristendom å gjøre, så synes jeg det er på sin plass at det blir mer kristendom i undervisningen. Åpenbart mye vranglære og egne tolkninger ute og går.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692548 02/10/2013 09:40
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
....men jeg kunne kanskje begrenset harseleringen

Ja kanskje

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692562 02/10/2013 10:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hadde det ikke vært for alle disse fanatiske ateistene som driver med selvmordsbombing, egger til krig, og undertrykker de homofile så hadde verden vært et fredelig sted å bo.

Det finnes ikke ateister som egger til krig eller undertrykker homofile?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: GeirK] #1692572 02/10/2013 10:22
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Nei, hvis ikke det er religiøse som plager homofile og starter kriger så kan du være sikker på at det er frimerkesamlere.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: GeirK] #1692575 02/10/2013 10:24
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast

Hadde det ikke vært for alle disse fanatiske ateistene som driver med selvmordsbombing, egger til krig, og undertrykker de homofile så hadde verden vært et fredelig sted å bo.

Jo, det gjør det sikkert. Men da har ikke vedkommende skurk funnet legitimering for sine grusomheter i ateismen som sådan. En ateist som samtidig er ekstremistisk nascist, facist eller kommunist kan begå grusomheter, men vil finne berettigelse i den politiske ideologien.

Dette står i kontrast til en rekke konflikter der kompromissløst forsvar av eget religiøst tankegods er svært nær konfliktens kjerne

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692583 02/10/2013 10:33
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Jomar Henriksen
Ro ned!

Se på Bibelkunnskap som kulturforståelse/tekstkunnskap. Det er en viktig bok som har vært den viktigste boka i Norge i snart 1000 år. Sist jeg sjekket var den litt viktig ute i verden også.

Dersom en er kristen, blir en ikke kristen på skolen, for å si det sånn. Det er vel ingen her inne som tror det.

Underviser irl. Få ting er mer frustrerende enn når en tekst har en bibelreferanse og elevene, som nesten er 20, ikke snapper den opp. For å få en sekser i norsk må det ringe bjeller når du leser uttrykk som "den fortapte sønn", "på den tredje dag", "vannet delte seg for dem" osv osv osv

HELT enig!
I en verden med ca.
- 2,2 milliarder Kristne
- 1,6 milliarder Muslimer
- 0,9 milliarder Hindu
Og mellom 1 og 2 milliarder som har en kultur sterkt påvirket av Konfucius vil jeg si at det å kunne litt om verdigrunnlaget til de vi deler planeten med er en meget god ting.
Kunnskap og forståelse er noe av det som skaper relasjoner, uvisshet er ofte kjernen til frykt og fremmedhat.

Meg bekjent er ikke målet til den nye regjeringen å drive med misjonering i skolen. Det ville jeg vært i mot. Men opplysing om hvordan resten av verden tenker, og hva som har lagt grunnlaget for det Norske verdisyn de siste 1000 år, er noe annet.

Argumenterer for å droppe hele temaet, og heller fokusere på ”nyttige” fag, minner om religiøse argumenter, som vil fjerne andre syn (som Darwinisme) fra sine skoler.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692592 02/10/2013 10:52
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Når det er sagt, vil jeg si at jeg er mer "usikker" på hva mener om (K)RLE faget i skolen.

Jeg er selv ateist, har vært det siden jeg var bitteliten, og har lest min Dawkins, Hitchens, Barker, Sagan og Loftus.

Likevel lurer jeg på om "kristen kulturforståelse" kanskje fortjener noe større plass i norsk skole enn muslimsk, budhistisk, jødisk osv. Norge, norsk kultur og tankesett og norske høytider er på mange måter preget av og utformet gjennom vår protestantisk kristne historie. For å forstå Norge og norsk kultur, er det kanskje greit med mer vekt på dette.

Dette på samme måte som Norges historie opptar en større del av pensum en Europas historie og/eller verdenshistorie. Selv om landet vårt de senere år har fått innvandrere fra land som f.eks. Polen, Pakistan eller Somalia virker det ikke naturlig at norsk skole skal vekte ned Norsk historie til fordel for histore fra disse landene.

En ateistisk/objektiv lærer med gode hensikter vil fint kunne fylle faget med nøytral læring. Som ateist mener jeg selv at spredning av objektiv kunnskap om religion(er) er en av de beste måtene å bekjempe dem. Desto mer informasjon og detaljer men blir eksponert for, desto vanskeligere blir det til å tro at historiene er annet enn myter.

"Trusselen" ligger vel litt i hvilken måte faget formidles på. En dypt religiøs lærer, midt i bibelbeltet, kan kanskje ta 55% kravet, ta seg noen friheter og vri det opp mot 80% kristendom og snike inn kristen forkynnelse. Det vil ikke være bra, men dette tror jeg heller ikke vil være et spesielt hyppig fenomen. Foreldre som akseptere at barna får slik inndoktrinering i skolen, sender antagelig allerede barna på kristne friskoler.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Dexter] #1692605 02/10/2013 11:12
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Dexter

Mulig jeg missforstod deg, men mente ikke du at hvis man ble veldig engasjert i å diskutere frimerkesamling, så begynte det å grense mot livssyn?

Ateisme kan aldri bli et livssyn, da ateisme er fravær av tro. Livssyn er de tankene du har om de store tingene (skapelse, livet osv). De fleste (alle?) ateister har et livssyn men det er ikke ateisme. Livssynet til ateister er hva de tror på istedet for gud.

Sakset fra nettet:

"Det finnes ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet, men vi kan si at et livssyn omfatter synet vi har på de "største" spørsmålene, som for eksempel liv og død.

Et livssyn omhandler også vårt forhold til virkeligheten, synet vårt på menneskene rundt oss, og etiske og moralske spørsmål.

Enkelt sagt kan man inndele livssyn i to grupper, religiøse og verdslige livssyn.

Et religiøst livssyn innebærer for de fleste at man tror på en eller flere guder, eller en annen form for overnaturlig kraft/fenomen. Det finnes mange former for religiøse livssyn.

Et verdslig livssyn baserer seg på kunnskaper vi mennesker skaffer oss, gjennom for eksempel vitenskap og vår evne til empati med andre. Dette betyr at verdslige livssyn er uten tro på overnaturlige fenomener. Humanismen er et verdslig livssyn."

Ateisme er veldig variert, der nokre variantar, ofte kalla sterk ateisme, antiteisme mm. går ut på at ein trur Gud ikkje eksisterer, altså ikje fråvær av tru, men tru på ikkje eksistens. Mange av dei som hører heime i desse kategoriane likar å diskutere mot Gud sin eksistend, men så er det plutselig ikkje lov å konfrontere dei tilbake, fordi ateisme "berre er fårver av tru", altså ein form for dobbeltstandard.

Frimerkeargumentet er Dawkins sin oppfinnelse, dette vert brukt av mange ateistar for at dei skal sleppe å forhalde seg til kritikk. Problemet er at dei fleste av desse ateistane er åpenbare antiteistar, i alle fall i ei viss grad. Altså denne hobbyen med å argumentere mot eksistensen av frimerke.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1692610 02/10/2013 11:17
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Poenget er at sammenlikningen hobby og livssyn rett og slett ikke fungerer....men jeg kunne kanskje begrenset harseleringen, skal jeg være litt selvkritisk.

Flott du ser det slik, dette kom opp i din youtube film (om enn berre i ei biseting), og heile dette hobby/frimerke opplegget er det (den "ateistiske/antiteistiske profeten") Dawkins som står bak.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: ute-og-sykler] #1692615 02/10/2013 11:23
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: ute-og-sykler

Dette står i kontrast til en rekke konflikter der kompromissløst forsvar av eget religiøst tankegods er svært nær konfliktens kjerne

Men om religiøse skal stå til ansvar for kva andre religiøse, som dei ikkje er einige med, driv med? Kvifor skal ateistar sleppe dette ansvaret for andre ateistar, som dei ikkje er einige med?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: bjerkseth] #1692617 02/10/2013 11:23
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: bjerkseth

når jeg ser hvem det er som representerer de forskjellige religiøse samfunnene og hva de står for (pedofili, krigshissere, undertrykkere av homfile/anderledes troende etc) så er det greit å være ateist

Hvis du tror noen av de tingene du har listet opp har noen ting med kristendom å gjøre, så synes jeg det er på sin plass at det blir mer kristendom i undervisningen. Åpenbart mye vranglære og egne tolkninger ute og går.

Pedofili; det har kommet frem at prester/biskoper i den kataloske kirken over hele verden har misbrukt barn seksuelt.

Krigshissere; har du hørt om korstogene, eller soldater som får beskjed om "gud er på vår side", religiøst motiverte kriger i midtøsten, "Jugoslavia", Syria, Asia

Bibelen omtaler homfili og anderledes troende i særdeles krasse og brutale vendinger, det er ikke mye rom for tolkninger der i gården gitt.

Bibelen inneholder mange brutale vendinger som ble pratet bort når jeg gikk på skolen...

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692624 02/10/2013 11:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: khadgar

Ateisme er veldig variert, der nokre variantar, ofte kalla sterk ateisme, antiteisme mm. går ut på at ein trur Gud ikkje eksisterer, altså ikje fråvær av tru, men tru på ikkje eksistens.

Jag tror vi får problem när vi använder ordet tro i två olika betydelser, "faith" och "believe". Tro är ett ord man använder ofta när man är baserad på information just tror något. Religiös tro är något annat.

Dawkins har jag för mig är klar på att han anser vara en total avsaknad av någon slags bevis eller indikationer på att gud exister tror (believe) att det inte finns en gud. Det är iallafall för mig långt ifrån samma sak som att man tror att något existerar.

Det är nu man kommer in på osynliga rosa enhörningar och tekoppar.

Resten av din post forstod jag inte helt. På vilket sett hade du tänkt att konfrontera tillbaka med tanke på denna troen? Dawkins och andra har ju skrivit hela böker om varför de inte tror att det finns någon gud.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692631 02/10/2013 11:48
Dan Offline
More than words
More than words
Men om religiøse skal stå til ansvar for kva andre religiøse, som dei ikkje er einige med, driv med? Kvifor skal ateistar sleppe dette ansvaret for andre ateistar, som dei ikkje er einige med?

Kjernen i det spørsmålet er jo hvorvidt den kritiserte handlingen begrunnes med den felles gruppetilhørigheten eller ikke. Hvis en kristen abortmotstander brenner en abortklinikk fordi han er kristen så blir det noe helt annet enn hvis en ateist brenner et asylmottak fordi han er fascist.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Jomar Henriksen] #1692648 02/10/2013 12:08
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jomar Henriksen
Få ting er mer frustrerende enn når en tekst har en bibelreferanse og elevene, som nesten er 20, ikke snapper den opp. For å få en sekser i norsk må det ringe bjeller når du leser uttrykk som "den fortapte sønn", "på den tredje dag", "vannet delte seg for dem" osv osv osv

Hvis du mener det er frustrerende at man må forstå kristne uttrykk for å få 6 i norsk er jeg helt enig med deg.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1692651 02/10/2013 12:10
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: fredriks

Jag tror vi får problem när vi använder ordet tro i två olika betydelser, "faith" och "believe". Tro är ett ord man använder ofta när man är baserad på information just tror något. Religiös tro är något annat.

Dawkins har jag för mig är klar på att han anser vara en total avsaknad av någon slags bevis eller indikationer på att gud exister tror (believe) att det inte finns en gud. Det är iallafall för mig långt ifrån samma sak som att man tror att något existerar.

Det är nu man kommer in på osynliga rosa enhörningar och tekoppar.

Resten av din post forstod jag inte helt. På vilket sett hade du tänkt att konfrontera tillbaka med tanke på denna troen? Dawkins och andra har ju skrivit hela böker om varför de inte tror att det finns någon gud.

Tru i forbindelse med ateisme handlar om det filosofiske grunnlaget. Scientisme, som veldig mange ateistar held seg til ein variant av kan ikkje begrunnast, det er noko ein vel å tru på.

Konfrontasjon er mest aktuelt når folk ganske forutsigbart startar å fortelle om korleis tru på ein eller anna gud fører til vondskap. Men så lenge dette ikkje er deg? Så treng du ikkje bry deg.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Dan] #1692652 02/10/2013 12:19
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Kjernen i det spørsmålet er jo hvorvidt den kritiserte handlingen begrunnes med den felles gruppetilhørigheten eller ikke. Hvis en kristen abortmotstander brenner en abortklinikk fordi han er kristen så blir det noe helt annet enn hvis en ateist brenner et asylmottak fordi han er fascist.

Heilt klart, altså er det overgrepa mot religiøse i blant anna Sovjet, grunngitt i ateisme, som vil vere relevant.

No held eg uansett ateismen like lite ansvarlig for desse overgrepa som eg held kristne generelt ansvarlige for drap på abortlegar, altså ikkje ansvarlige.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692653 02/10/2013 12:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu gidder jeg inte söka på scientisme men är inte det ett ord som religiösa har hittat på?

Vad det nu är man måste tro på i samband med vetenskap är jag usäker på men det finns iallafall en väldigt massa bevis på att vetenskap fungerar väldigt bra.

Klart jag förstår att religiösa vill konfrontera ateister men det jag inte förstår är vad det att kalla ateister religiösa hjälper er.

Tro i en eller annan gud förer ibland uppenbart till vad många kallar onskap. Se för exempel på rebublikanerna i USA sin politik angående homosexuella eller diverse terror dåd.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1692666 02/10/2013 12:32
Dan Offline
More than words
More than words
Vad det nu är man måste tro på i samband med vetenskap är jag usäker på

Det er egentlig bare én ting man må tro på, og det er at dette diagrammet er en God Ting. Hvis man som religiøs synes at denne tilnærmingen er forkastelig så sliter man nok med å bli tatt seriøst av oppegående mennesker. Og hvis man som religiøs synes diagrammet ser helt greit ut, hva er da problemet religiøse har med ateister som gjør at de føler en trang til å si at ateisme også er en tro?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Dan] #1692668 02/10/2013 12:40
Radival Offline
Ivrig
Ivrig

Nei, hvis ikke det er religiøse som plager homofile og starter kriger så kan du være sikker på at det er frimerkesamlere.

Hvis en fatbikeist brenner en frimerkesamler i skogen, og ingen hører det, er det da blasfemi?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Dan] #1692669 02/10/2013 12:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
"If atheism is a religion, then bald is a hair color."

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: CarlGustav] #1692676 02/10/2013 12:56
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: bjerkseth

Pedofili; det har kommet frem at prester/biskoper i den kataloske kirken over hele verden har misbrukt barn seksuelt.

Krigshissere; har du hørt om korstogene, eller soldater som får beskjed om "gud er på vår side", religiøst motiverte kriger i midtøsten, "Jugoslavia", Syria, Asia

Bibelen omtaler homfili og anderledes troende i særdeles krasse og brutale vendinger, det er ikke mye rom for tolkninger der i gården gitt.

Bibelen inneholder mange brutale vendinger som ble pratet bort når jeg gikk på skolen...

Eeeeh, ja. Jeg kjenner til alt dette. At pedofili blir begått av katolske prester betyr ikke at det er korrekt lære. Og diverse kriger/korstog som et kall fra Gud har jeg ingen tro på. Da dreier det seg om misbruk av den kristne tro for å forsvare egne gjerninger som man vet er gale. Og seksuell omgang med en av samme kjønn omtales ikke som noe mer synd enn seksuell omgang utenfor ekteskapet. At kirken opp gjennom tiden har valgt å undertrykke sidde, betyr nok en gang ikke at det er korrekt.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: hilmer] #1692678 02/10/2013 13:05
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: hilmer

- atlas shrugged/the fountainhead (kåret til noen en av de mest betydningsfulle bøkene)
- we the living

Mye Ayn Rand altså?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: GeirK] #1692690 02/10/2013 13:19
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
"If atheism is a religion, then bald is a hair color."

"If atheism is a religion, then bald is type of hair cut"

Ja, for dette er liksom eit argument...

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Dan] #1692691 02/10/2013 13:26
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Det er egentlig bare én ting man må tro på, og det er at dette diagrammet er en God Ting. Hvis man som religiøs synes at denne tilnærmingen er forkastelig så sliter man nok med å bli tatt seriøst av oppegående mennesker. Og hvis man som religiøs synes diagrammet ser helt greit ut, hva er da problemet religiøse har med ateister som gjør at de føler en trang til å si at ateisme også er en tro?

Det ein må tru på i forbindelse med vitenskap er at verda følger visse lover. Dette trur både mange kristne og ateistar på.

Det mange ateistar slit med er:
Hypotese->dette fenomenet kan ikkje testast naturvitenskapelig->det er falsifisert.
Dette treng ikkje vere deg, men slike er det mange av, og det vert kalla scientisme.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: fredriks] #1692692 02/10/2013 13:28
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Nu gidder jeg inte söka på scientisme men är inte det ett ord som religiösa har hittat på?

http://bit.ly/OHABaQ

Edit 1:
Michael Shermer: "Scientism ... is the selfannihilating view that only scientific claims are meaningful, which is not a scientific claim
and hence, if true, not meaningful. Thus, scientism is either false or meaningless."

Redigert av khadgar; 02/10/2013 13:39.
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692693 02/10/2013 13:29
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Heilt klart, altså er det overgrepa mot religiøse i blant anna Sovjet, grunngitt i ateisme, som vil vere relevant.

No held eg uansett ateismen like lite ansvarlig for desse overgrepa som eg held kristne generelt ansvarlige for drap på abortlegar, altså ikkje ansvarlige.

Det var ikke grunngitt ateisme, det var grunngitt kommunisme.

Som nevnt tidligere ateisme er fravær av tro på en eller annen høyeremakt.

For å bruke frimerke eksempelet, så har alle som ikke samler på frimerker andre hobbyer, men det blir feil å sette en syklist i Norge i samme bås som en flammesluker i India. Bare fordi de begge ikke samler på frimerker.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Dan] #1692697 02/10/2013 13:32
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast

+1
... og som Dawkins sier "Hva er det med et slikt tankesett som skulle påvirke ateister til systematisk gjøre onde ting". Selvfølgelig ingenting!

Problemet med Stalin og Hitler var at disse var at disse stod for en kommunistisk og nazistisk ideologi som var så dogmatisk at den minnet om religion.

At begge to i tillegg var ateister og at begge to hadde mustasje, er bare tilleggskuriosa.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1692698 02/10/2013 13:33
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Det ein må tru på i forbindelse med vitenskap er at verda følger visse lover. Dette trur både mange kristne og ateistar på.

Hypotese->dette fenomenet kan ikkje testast naturvitenskapelig->det er falsifisert.
Dette treng ikkje vere deg, men slike er det mange av, og det vert kalla scientisme.

Hvor mange ganger må man ikke finne guder før religiøse aksepterer at guder ikke finnes?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tor Arne] #1692706 02/10/2013 13:49
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Tor Arne

Hvor mange ganger må man ikke finne guder før religiøse aksepterer at guder ikke finnes?

På hvilken måte krever du at en guds eksistens bevises, og hvordan mener du eksistensen er motbevist?

Side 3 av 12 1 2 3 4 5 11 12

Moderator  support