Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: svennm88]
#1692612
02/10/2013 11:18
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Kan man bestille de dekka nå? Ikke enda. De første prøvene er på vei, men har ikke fått offisiell prising enda. Bytter over all Mk3 spec fra Mission til Snowshoe for å sikre et greit startvolum for Vee, pluss aftermarket dekk såklart.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1692659
02/10/2013 12:22
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Alt jeg har testet av forskjellige (merker) av fatbikes og våre egne med et mylder av forskjellige prototype rammeversjoner er at de er hinsides stabile med dekktrykk over ca 13psi, men under ca 8psi det vil de spore som en ivrig jaktbikkje på hardt underlag, men det forsvinner fullstendig på mykere underlag. Dekktrykket er det altoverskyggende. Regner med at det er Horten Sykkelsport som du snakket med? De er leverandør til oss (og gode kompiser). Siden det ble nevnt styrevinker: De fleste fatbikene på markedet ligger har styrevinkler på mellom 68.5 og 70.5 grader (i størrelsene over de aller minste). For eksempel så har Surly Pugsley 70.5 grader, Salsa Mukluk 70.0, vi har 69.5, mens f.eks Salsa Beargrease Carbon har 68.5 grader.
Takker for tilbakemeldinger. Det var i alle fall godt med trykk i dekkene på den sykkelen jeg fikk prøve (uten at jeg målte), og den oppførte seg som beskrevet på den jevne parkeringsplassen. Min første tanke var også at dette hadde med dekktrykk å gjøre, men testeren hadde prøvd med mange forskjellige dekktrykk. Han er som skrevet langt fra noen nybegynner med fatbike, en svært erfaren kar i norsk målestokk som ikke er aktiv her på forumet men som har syklet mye og langt på Surly og andre fatbikes.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692683
02/10/2013 13:13
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Da kan det jo ha vært noe snodig med geometrien på den prototypen deres. Regner med at Morten og Hans finner ut av det. (regner med at det er dem det er snakk om)
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693014
02/10/2013 23:24
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
Får man kjøpt vee mission hos gsport/gmax? Spider dekka er ikke morsomme lenger 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: vehe]
#1693028
03/10/2013 04:44
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Får man kjøpt vee mission hos gsport/gmax? Spider dekka er ikke morsomme lenger  Ryktene sier at Mission heller ikke er så morsomme 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1693031
03/10/2013 05:48
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 954
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2006
Innlegg: 954 |
Får man kjøpt vee mission hos gsport/gmax? Spider dekka er ikke morsomme lenger  Ryktene sier at Mission heller ikke er så morsomme Tror det er et produktnr tidligere i tråden som man kan bestille. Mener og prisen var ca 649,- pr dekk. Helt sikker på at de er mye bedre enn spider dekkene på grep, samt at de ruller meget bra. Dersom du skal ha billige dekk med GREP i, legg igjen noen £ hos on-one. http://on-one.co.uk/i/q/TYOO26FAT/on_one_floater_fat_tyre
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Nilsern]
#1693037
03/10/2013 06:17
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Har du prøvd disse enda? Og hvordan er volum på disse kontra Mission? Synes mission har litt liten kropp for 100mm-felgen på tais' nakamura.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693076
03/10/2013 07:25
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 294
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 294 |
Jeg er solgt. Jeg bare MÅ ha en. Men er det slik at den Espen W kjører rundt på er en modell som ikke er i salg? Den er vannvittig tøff. Kan bare tenke meg følelsen av å kjøe på en fat som veier 10 kg. Må bare være fett:)
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1693244
03/10/2013 11:45
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 954
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2006
Innlegg: 954 |
Har du prøvd disse enda? Og hvordan er volum på disse kontra Mission? Synes mission har litt liten kropp for 100mm-felgen på tais' nakamura. Hørtes kanskje sånn ut, men anbefalning er basert på skriv fra andre fora. Pris vs grep og vekt er vel kanskje det beste. Subs kan kanskje dele erfaringer 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1693256
03/10/2013 12:06
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
Får man kjøpt vee mission hos gsport/gmax? Spider dekka er ikke morsomme lenger  Ryktene sier at Mission heller ikke er så morsomme Hehe, Mission har vel litt bob-bob rykte på seg ja. Kjøpte escalator fra BC når det var salg så det får holde med dyre dekk i denne omgang. Satt nemlig å så på 2x Husker Du på ebay, men endte opp med On-One dekk som jeg ikke viste eksisterte engang. $130 > $300 så får tiden vise om det var en grei investering.. 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693280
03/10/2013 12:52
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Mission er et fint allround dekk (og griper bedre når man reverserer bakdekket, Farmer John style), men på rufsete underlag vil dekk som Nate, Floater, etc være bedre.
Det var derfor vi designet Snowshoe: Dobbelt så høye knaster som Mission (6mm vs. 3mm), betydelig mer volum og åpent mønster. At det sparer 320g på sykkelen i forhold til 120tpi (og 420g i forhold til 72tpi Mission var bare en bonus. Vi lot Vee kjøre det som open model (dvs alle kan spec'e /kjøpe det) slik at de får skikkelig produksjonsvolumer og ressurser til å lage enda kulere ting fremover. Vi har selvsagt eneretten blant norske produsenter, men for andre er det fritt fram. Borealis har allerede signet opp ser jeg. Pluss: blir spennende å teste Silica compounden. Brukes i piggfrie vinterdekk (bil) for å holde dem myke ved lave temperaturer, så ideelt for et relativt vinterspesifkt fat dekk. Kan nok bite bedre på isen, selv uten pigg, enn mye vi har prøvd hittil.
Det ruller nok relativt dårlig, men skal man rulle kjapt, så MÅ man prøve Speedster. Det dekket er sinnsykt. Cyclocrossen min er offisielt på vei til søppelkassa. Den er treig i forhold til faten på Speedster.
Redigert av Espen W; 03/10/2013 16:28.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693443
03/10/2013 19:22
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 182
Tor Ivan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 182 |
Har du prøvd Floater dekket? Syntes de har mye rullemotstand, men har jo ikke prøvd andre fatbike dekk.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693448
03/10/2013 19:32
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Nix, Floater har jeg faktisk ikke prøvd, men hører at de ruller forholdsvis tregt (noe som man ser relativt greit også) Fredrik (Subs) har mange mil på både Mission og Floater, både på 15kg sykkel og på 12kg sykkel, så han kan sikkert kommentere litt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693705
04/10/2013 10:27
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
Lav rullemotstand betyr kun noe [for meg] på xc sykkelen, fatbiken er mer for gøy og trening så egentlig helt greit at det blir tungt!  Har handla meg Gloworm nå, X2 v3 med 1500 lumen samt en kina-led for å se hvordan de funker. Faktisk ganske imponert over sistnevnte i forhold til den lave prisen! http://www.crgmoto.co.uk/new-gloworm-x2-led-light-system---version-3---1500-lumens-2182-p.asphttp://www.ebay.com/itm/321140116904?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693864
04/10/2013 14:51
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470 |
Espen W: Er det meningen at holkene skal sitte bom fast? Jeg prøver å flytte dem over til et annet styre, men det virker håpløst.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: vehe]
#1693869
04/10/2013 15:15
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Det er bare å gå får kinalykter. De funker bra. Lyser vanvittig forhold til pris/lumen. Og de jeg har kjøpt. Ca 10 stk, ingen har gått i stykker.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Akaly]
#1693873
04/10/2013 15:21
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Espen W: Er det meningen at holkene skal sitte bom fast? Jeg prøver å flytte dem over til et annet styre, men det virker håpløst. De er festet med en ny type dobbeltsidig tape (samme som på de nye Lizard Skins holkene) så de sitter rimelig støpt. Prøv å spraye litt hårspray under dem. Det pleier å være nok til å få dem til løsne.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1693886
04/10/2013 15:49
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470 |
Espen W: Er det meningen at holkene skal sitte bom fast? Jeg prøver å flytte dem over til et annet styre, men det virker håpløst. De er festet med en ny type dobbeltsidig tape (samme som på de nye Lizard Skins holkene) så de sitter rimelig støpt. Prøv å spraye litt hårspray under dem. Det pleier å være nok til å få dem til løsne. Høres ut som om de blir stående på permanent da.  Får heller finne noen nye holker i skuffen.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1693982
04/10/2013 19:01
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
I dag fikk jeg min On-one Fatty og har lekt meg litt i nabolaget. En fatbike triller bedre og kjennes kvikkere/mer responsiv ut enn jeg forventet. Men når en er vant til stisykkel kjennes det uvant stivt ut selv med moderat dekktrykk.
Ellers må jeg si at sykkelen var godt sammenskruddog oppsettet ser ut til å virke hensiktsmessig. Det var 1x10 Sram, Holzfeller kranken og Avid bremsene som var tungen i vektskålen for å velge Fatty fremfor Mammut som de har i 19" i min lokale G-sport butikk.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Syklist1]
#1693998
04/10/2013 19:33
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241 |
Du får skrive noen ord om hvordan On-one dekkene er på høstføre. Og bilder fra testurene sjølsagt.
Gratulerer med tjukkas forresten!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Syklist1]
#1694013
04/10/2013 19:56
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Ellers må jeg si at sykkelen var godt sammenskruddog oppsettet ser ut til å virke hensiktsmessig. Det var 1x10 Sram, Holzfeller kranken og Avid bremsene som var tungen i vektskålen for å velge Fatty fremfor Mammut som de har i 19" i min lokale G-sport butikk.
Grattis med fin sykkel! Slangeløst/lette slanger så sparer du masse vekt hvis de fortsatt kjører 600g+ slangene som standard. Regner med at det er 32 drev foran? Et 30 drev og evt 38 bak kan være en god investering hvis du har mye bakker/tung snø/lange turer Jeg regner med at jeg etterhvert kjører XX1 med 1x11 i vinter, men vurderer et 1x10 oppsett ihvertfall en stund for å kunne gi tilbakemeldinger på det, for det er en mye rimeligere oppgradering for Mammut/BigBob eiere (og andre) enn et helt XX1 oppsett. 22/34 (0.647) utveksling som letteste var akkurat lett nok i vinter når turene dro seg mot 5t+. Kanskje jeg setter på en XX1 type krank med 28t foran og tester en 11-38 bak, det gir 0.736, noe som er 14% lengre enn ifjor, pluss at rullediameteren på Snowshoe er større enn på Mission og Vee-8 som jeg brukte i vinter, så effektiv utveksling er enda større. Men: sykkelen er godt over 4kg lettere enn forrige vinter, så det vil jo hjelpe i bakkene.
Redigert av Espen W; 04/10/2013 19:58.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1694041
04/10/2013 20:35
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Takk
Det med slangeløst lurer jeg på om felgene egner seg til, ser dekkene sitter såpass løst at jeg ikke trenger dekkspaker for å få de på.
Hva er det hotteste pr dags dato på slangefronten?
Når det gjelder gummien på Floater dekkene så virker den ganske hard sammenlignet med HD trailstar som jeg har på stisykkelen men jeg får ta en test i terrenget i morgen. I Kristiansund med mye våte svaberg er det seriøst glatt på denne årstida.
Med 32 tenner så blir nok styrke og kondisjon utfordret så jeg ser ikke bort fra at jeg må ned til 30 :-)
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1694303
05/10/2013 13:53
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 593
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 593 |
http://schlickcycles.com/bikes/northpaw-47mm-rim/Er det noen her som har tanker om denne felgen? Den skal visstnok være godt egnet til helårs fatbiking. Hvordan vil disse smale felgene være i forhold til at dekket ikke "vrenger" seg til siden i svingene? Bør man ha høyt lufttrykk? De er litt lettere enn vanlige 80 og 100mm felger. ...og så synes jeg de ser fine ut. Må antagelig bygge hjulene selv.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: BjornS]
#1694366
05/10/2013 16:19
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241 |
Flere har spurt om beltedrift og NuVinci N360 navgir....
Passing 200 km mark… Fortsatt overbevist om dette er “da shit” for tjukkaser, men har erfart noen utfordringer. De mest markante og som er verdt å nevne her er: 1. noe økende «grinding noise» fra navet ved lav kadens i bratte kneiker. 2. Slakke i navet.
Med bakgrunn i disse to «sakene» er jeg i dialog med både fatbikes.com og navleverandør Fallbrook Technologies Inc (USA basert selskap) med tanke på hva jeg gjør nå. Har lest og hørt om noen få som har hatt lignende problemer, servicen fra Fallbrook har vært rask og upåklagelig. Servicen fra fatbikes.com er som alltid super, hyggelige folk som vet hva tjukkas-syklister vil ha. Jeg har valgt å ikke sykle mer med navet før jeg hører mer fra de. Jeg har hørt om folk som hadde nytt nav i posten innen ti dager fra de sendte inn
Bjørn S. Rask update: garantisak pågående, NuVinci navet sendes over helga. I mellomtiden tok jeg et Aerozine 27 tenners drev og monterte på innerste posisjon på kranken, en MRP kjedefører montert ilag med kranklageret og med en 11-36 kassett bak på reserve- bakhjulet. Dette kan det bli veldig bra. Kun prøvetrilling i hagen foreløpig men virker ikke som kjedelinja ble sånn helt off. Skal både veie den og ta bilder, liker umiddelbart 27-36 som letteste gir. Bjørn
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1694435
05/10/2013 18:22
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Fikk prøvd Bigboben på skikkelig fuktigføre i dag og hadde en strålende tur. Vee rubber mission dekkene var ganske skumle på våte røtter, men han ikke så verst på fjell. Kjørte på 9 psi foran og bak. Fikk også prøvd min nye Mountain morph pumpe, og den funka som fjell. Etter en kjapp runde med pumping kunne jeg trille hjem med 20 psi på det siste transportstrekket.
Redigert av Desmo; 05/10/2013 18:22.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Desmo]
#1694474
05/10/2013 19:14
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633 |
Enig i at dekkene er glatte men du bør nok mye lavere med trykket i dekken for å få et bedre feste. Runde i BB-løypa i dag med under 5 psi i dekken og det funket sånn noenlunde.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: oppogned]
#1694495
05/10/2013 19:47
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 182
Tor Ivan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 182 |
http://schlickcycles.com/bikes/northpaw-47mm-rim/Er det noen her som har tanker om denne felgen? Den skal visstnok være godt egnet til helårs fatbiking. Hvordan vil disse smale felgene være i forhold til at dekket ikke "vrenger" seg til siden i svingene? Bør man ha høyt lufttrykk? De er litt lettere enn vanlige 80 og 100mm felger. ...og så synes jeg de ser fine ut. Må antagelig bygge hjulene selv. Jeg har bygd et hjul bak med 47mm felger. Men kjøpte disse: http://www.trial-bikes.com/neon-rear-47mm-p-536398.htmlEr litt tyngre men billigere. Har ingen problemer med at dekkene vrenger seg. Men har ikke kjørt lavere enn 6 psi. Er satt opp som ghetto tubeless og funker veldig bra:-) veldig stive og bra felger.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: olasun]
#1694504
05/10/2013 19:55
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Enig i at dekkene er glatte men du bør nok mye lavere med trykket i dekken for å få et bedre feste. Runde i BB-løypa i dag med under 5 psi i dekken og det funket sånn noenlunde. Kunne nok hatt noe lavere trykk, men nå er jeg i vektklassen 100+. Så mye lavere er nok ikke å anbefale på sti. Prøvde meg på 5 psi tidligere og slo i gjennom.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1694529
05/10/2013 20:32
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Noe som er litt pussig er at når det gjelder MTB (både 26er og 29er (og 650b)) så viser forskning og erfaring at bredere dekk med lavere trykk (ned til en grense) ruller bedre enn smalere dekk med høyere trykk (så lenge det ikke er fullstendig smooth og hard overflate). Men: når det settes et racerstyre på en sykkel med smale dekk og høyt trykk så er det plutselig det kjappeste framkomstmiddelet på grus siden krigen. Logikken er noe uklar. Hva har det med fatbike å gjøre? Hadde en liten duell med en grusveienes Bugatti Veyron aka. en cyclocross sykkel idag. Resultatet var som forventet, (over) 4 tommer brede Vee Speedster fullstendig annhilerte (er det et norsk ord?) crossen, rullet rett ifra. Direkte. Kunne sitte og trille der herremannen på cross måtte tråkke som en gal. Smoke session oppover og, men det var mer forventet (men alltid gøy). Har en cross selv, og bruker den som avveksling den korte perioden på våren det er for sørpete i marka og det fortsatt er mye grus på veier/sykkelveier etter vinteren. Tror den påståtte farten skyldes mye sittestillingen (og mindre kontroll).
Redigert av Espen W; 06/10/2013 00:14.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: oppogned]
#1694532
05/10/2013 20:33
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
http://schlickcycles.com/bikes/northpaw-47mm-rim/Er det noen her som har tanker om denne felgen? Den skal visstnok være godt egnet til helårs fatbiking. Hvordan vil disse smale felgene være i forhold til at dekket ikke "vrenger" seg til siden i svingene? Bør man ha høyt lufttrykk? De er litt lettere enn vanlige 80 og 100mm felger. ...og så synes jeg de ser fine ut. Må antagelig bygge hjulene selv. I så fall ville jeg ventet på Stan sine felger. Jeg er for 80mm+, men han kommer med 55mm i tillegg til 80.
|
|
|
|
|