Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1692214
01/10/2013 18:17
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Mener at Salsa Beargrease carbon bruker en slik spacer for å kjøre 170mm nav, så det bør absolutt være mulig. For selvbygg ville jeg styrt godt unna offset ja. Hvis du synes 21.5mm offset ser skummelt ut, ikke kikk på Moonlanderen sine 28mm  Ikke noe problem med offset på selvbygg. Man får adaptere for å bruke under hjulbyggingen både for 17,5mm og 28mm offset. Ikke noe vanskeligere enn å bygge vanlige hjul. Med 135mm baknav har man muligheter som er borte eller vanskelige å få til med 170mm, 186mm og 190mm som for eksempel navgir (Rohloff, NuVinci). Utvalget av 135mm nav er uendelig mye større, særlig hvis man vil gjøre det litt billig eller resirkulere noe man har liggende fra før. Å bygge hjul med offset er null problem, bare å justere inn med dishing tool'en. Offset rammer, derimot, er mer kålete. Ah, OK ser den nå. Vel, å bygge rammer selv er vel relativt mye mer kålete enn hjulbygging any day. All respekt til en hjemmemekker som får det til.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692221
01/10/2013 18:27
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Jepp, hjemmemekk av ramme = respekt. Apropos offset. Disse to 11.xxkg gutta har offset:  Det har ikke denne som nylig ankom: 
Redigert av Espen W; 01/10/2013 18:51.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692223
01/10/2013 18:29
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Hehe, du trenger matchende polerte 100mm felger til den der, skikkelig tjukkasbling! 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692228
01/10/2013 18:33
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Kom nettopp på at jeg bare kan kjøre gull fronthjulet mitt på den, siden gull bakhjulet er 135mm og offset, så da blir det nok samme svartanodiserte 103 felger, men med det nyeste single row 45mm hullmønsteret med eyelets, som var den letteste versjonen som bestod pull through testen.Da kan jeg kjøre grønne felgbånd (det ser ikke bra ut med grønne felgbånd på gullfelgene).
Redigert av Espen W; 01/10/2013 18:34.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692229
01/10/2013 18:36
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Men det vil bli et drawback vektmessig, siden du må ha på en drøss med tunge gullsmykker for å sykle en slik pimpvelociped 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692234
01/10/2013 18:42
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Jepp, gullkjettinger er tunge, gammelt dilemma for weight weenies som kjører pimp style 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692298
01/10/2013 19:53
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692381
01/10/2013 22:40
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Får man elektrisk motor på den, så er det ikke mange som har en unnskyldning til ikke å sykle hele året. Min stemme ved kommunevalget går til det partiet som kjøper inn x antall av slike som bysykler, og samtidig stenger Oslo for biltrafikk!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1692390
02/10/2013 04:08
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 593
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 593 |
Jepp, hjemmemekk av ramme = respekt. Apropos offset. Disse to 11.xxkg gutta har offset:  Det har ikke denne som nylig ankom: Rimelig brei den blanke ramma ja... Jeg har kommet til at jeg vil ha et hjul å bygge bakramma rundt. Med tanke på fremtiden, bør jeg da gå for 170 eller 190 nav? Hvor brede er navene på BB&M? Det er få dempegafler på markedet, de er oppnedgafler med 15mm aksling. Vet du om hva som skjer her? Jeg tipper at når produsentene ser at fatbike er populært vil det komme mye.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692395
02/10/2013 04:33
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Følg med neste år. En av de store kommer iallefall med en gaffel.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692414
02/10/2013 06:14
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 593
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 593 |
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692426
02/10/2013 06:45
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 593
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 593 |
Håper prisen ikke blir for stiv. Det hadde vært veldig enkelt med 135mm QR. ...eller så er sikkert utvalget hjul bedre og...
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692428
02/10/2013 06:51
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
I går var jeg en tur hos norsk importør som også hadde fått laget noen fatbike-prototyper for en stund siden. En av testerne, er erfaren fatbiker, sa at de bl.a. ikke var helt fornøyd med prototypenes geometri, og at de trengte noe mer tid på videreutvikling. Han påpekte at han hadde kommet frem til at gaffel-vinkelen var for bratt, da sykkelen har tendenser til å jage fra side til side på grus og fast underlag i stedenfor å holde en rett linje. Dette i kontrast til f.eks. Surly sine sykler som ligger helt stabilt i rett linje.
Han hadde også hørt, fra flere, at dette også var et problem på Diamura. Stemmer det?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: simenf]
#1692445
02/10/2013 07:10
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241 |
Tar meg den frihet å gjøre denne mer kjent. Sam, han karen som står bak Singular cycles, har en egen fatbike-ramme på gang; Singular Puffin. Syns det var en god ide å presentere den via et kickstarter-prosjekt. Ser forøvrig ut som geometrien er noe annet enn mange andre fatbikerammer, bla. korte kjedestag. Mon tro hvor lenge til vi ser den første norske Puffin? Litt mer om finansieringskonseptet her http://nrkbeta.no/2012/01/25/kickstarter-com-sosial-finansiering/Bjørn
Redigert av BjornS; 02/10/2013 07:21. Rediger grunn: mer info
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692447
02/10/2013 07:10
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
I går var jeg en tur hos norsk importør som også hadde fått laget noen fatbike-prototyper for en stund siden. En av testerne, er erfaren fatbiker, sa at de bl.a. ikke var helt fornøyd med prototypenes geometri, og at de trengte noe mer tid på videreutvikling. Han påpekte at han hadde kommet frem til at gaffel-vinkelen var for bratt, da sykkelen har tendenser til å jage fra side til side på grus og fast underlag i stedenfor å holde en rett linje. Dette i kontrast til f.eks. Surly sine sykler som ligger helt stabilt i rett linje.
Han hadde også hørt, fra flere, at dette også var et problem på Diamura. Stemmer det? Nope, i hvert fall ikke med riktig trykk.
Redigert av kodax; 02/10/2013 07:11.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: simenf]
#1692451
02/10/2013 07:17
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440 |
I går var jeg en tur hos norsk importør som også hadde fått laget noen fatbike-prototyper for en stund siden. En av testerne, er erfaren fatbiker, sa at de bl.a. ikke var helt fornøyd med prototypenes geometri, og at de trengte noe mer tid på videreutvikling. Han påpekte at han hadde kommet frem til at gaffel-vinkelen var for bratt, da sykkelen har tendenser til å jage fra side til side på grus og fast underlag i stedenfor å holde en rett linje. Dette i kontrast til f.eks. Surly sine sykler som ligger helt stabilt i rett linje.
Han hadde også hørt, fra flere, at dette også var et problem på Diamura. Stemmer det? Dette høres ut som en egenskap ved dekk/-trykk/-volum; ikke hovedsakelig styrevinkelen. Jeg har ikke merket noe særlig til dette selv på Mammut, ihvertfall sykler jeg fint i 50 km/t uten å tenke over det, så lenge jeg har høyt nok dekktrykk (i mitt tilfelle, over 10 psi). Ved lavere dekktrykk (f.eks. 7-8 psi som jeg bruker i terrenget) er det litt sporing på hardt underlag. Dette skjer hovedsakelig når man svinger - ikke når man ønsker å sykle rett fram.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: simenf]
#1692457
02/10/2013 07:23
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Han hadde også hørt, fra flere, at dette også var et problem på Diamura. Stemmer det? Det er nok som kodax og anderfo skriver mest dekktrykk det dreier seg om da. Med lavt trykk på grusvei eller annen vei med merkbare hjulspor vil sykkelen krabbe opp på sidene av hjulsporet og da i verste fall fra side til side. Men med høyere trykk eller jevnere underlag så har jeg null problemer med å sykle uten å holde i styret, så jeg tror ikke det er noe galt med geometrien.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: simenf]
#1692538
02/10/2013 09:24
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
I går var jeg en tur hos norsk importør som også hadde fått laget noen fatbike-prototyper for en stund siden. En av testerne, er erfaren fatbiker, sa at de bl.a. ikke var helt fornøyd med prototypenes geometri, og at de trengte noe mer tid på videreutvikling. Han påpekte at han hadde kommet frem til at gaffel-vinkelen var for bratt, da sykkelen har tendenser til å jage fra side til side på grus og fast underlag i stedenfor å holde en rett linje. Dette i kontrast til f.eks. Surly sine sykler som ligger helt stabilt i rett linje.
Han hadde også hørt, fra flere, at dette også var et problem på Diamura. Stemmer det? Alt jeg har testet av forskjellige (merker) av fatbikes og våre egne med et mylder av forskjellige prototype rammeversjoner er at de er hinsides stabile med dekktrykk over ca 13psi, men under ca 8psi det vil de spore som en ivrig jaktbikkje på hardt underlag, men det forsvinner fullstendig på mykere underlag. Dekktrykket er det altoverskyggende. Regner med at det er Horten Sykkelsport som du snakket med? De er leverandør til oss (og gode kompiser). Siden det ble nevnt styrevinker: De fleste fatbikene på markedet ligger har styrevinkler på mellom 68.5 og 70.5 grader (i størrelsene over de aller minste). For eksempel så har Surly Pugsley 70.5 grader, Salsa Mukluk 70.0, vi har 69.5, mens f.eks Salsa Beargrease Carbon har 68.5 grader.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: oppogned]
#1692540
02/10/2013 09:28
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Jepp, hjemmemekk av ramme = respekt. Apropos offset. Disse to 11.xxkg gutta har offset:  Det har ikke denne som nylig ankom: Rimelig brei den blanke ramma ja... Jeg har kommet til at jeg vil ha et hjul å bygge bakramma rundt. Med tanke på fremtiden, bør jeg da gå for 170 eller 190 nav? Hvor brede er navene på BB&M? Det er få dempegafler på markedet, de er oppnedgafler med 15mm aksling. Vet du om hva som skjer her? Jeg tipper at når produsentene ser at fatbike er populært vil det komme mye. 190 er det som blir standarden fremover, så gå for det. Våre MK1 og Mk2 hadde 135 og offset, det har også Mk3 Mammut F3 og BigBob 5.0 prototypene på bildet, men de får 190mm symmetrisk ramme (tilsvarende den blanke på bildet) i produksjon. Stemmer at det som finnes på markedet av gafler nå (og X-Fusion sin kommende) er oppned, men som Christian nevner så kommer det en gaffel fra en av de store. Denne er ikke oppned type. Fortsatt 15mm TA, noe som blir en standard etterhvert.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: chalshus]
#1692554
02/10/2013 09:49
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Det som er spennede er at Borealis nå har kontaktet oss ang. de nye 103mm brede 895g alu felgene våre, for mulig bruk på en av de rimeligere Borealis modellene, så her kan det muligens bli et samarbeid, så da vil karbonfelgene sannsynligvis blir mer innen rekkevidde for bruk på våre produksjonsmodeller i fremtiden. Hadde vært stas.
Er det G-Sport som utvikler felger selv, eller kjøper G-Sport felger av en produsent og kaller det deres egne? Kan det være Weinmann felger mon tro? Apropos Weinmann: Fikk nettopp en henvendelse fra chairman Bob hos Weinmann om at de lurte på om de skulle sette igang prøveproduksjon for oss på en ny 100mm felg som vil veie 930g, basert på designet som vi utviklet med dem på DHL101/DHL100 og HL-102 felgene. Siden vi havnet på 895g i 103mm bredde med den nye felgen vår (produsert av en annen produsent) så virker ikke Weinmann forslaget så overvettes spennende. Men: skal se om de kan lage en tubeless ready eller i det minste veldig 'tubeless friendly' 100mm felg (for Stan vil lage kun opp til 80mm i første rekke.)
Redigert av Espen W; 02/10/2013 10:32.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1692555
02/10/2013 09:49
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 593
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 593 |
Jepp, hjemmemekk av ramme = respekt. Apropos offset. Disse to 11.xxkg gutta har offset:  Det har ikke denne som nylig ankom: Rimelig brei den blanke ramma ja... Jeg har kommet til at jeg vil ha et hjul å bygge bakramma rundt. Med tanke på fremtiden, bør jeg da gå for 170 eller 190 nav? Hvor brede er navene på BB&M? Det er få dempegafler på markedet, de er oppnedgafler med 15mm aksling. Vet du om hva som skjer her? Jeg tipper at når produsentene ser at fatbike er populært vil det komme mye. 190 er det som blir standarden fremover, så gå for det. Våre MK1 og Mk2 hadde 135 og offset, det har også Mk3 Mammut F3 og BigBob 5.0 prototypene på bildet, men de får 190mm symmetrisk ramme (tilsvarende den blanke på bildet) i produksjon. Stemmer at det som finnes på markedet av gafler nå (og X-Fusion sin kommende) er oppned, men som Christian nevner så kommer det en gaffel fra en av de store. Denne er ikke oppned type. Fortsatt 15mm TA, noe som blir en standard etterhvert. Okei, takk for det... Da er det bare å få tak i et hjul...detta blir gøy...og muligens litt frustrerende innimellom.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Snowshoe]
#1692558
02/10/2013 09:57
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
OK. Tack för snabbt svar Espen. Synd att det är lång tid dit. Jag får titta på andra alternativ.
Finns det reservhjul till Mk2 att köpa nu? Vad är priset? Fikk sjekket med Mr. Deleguru (Tommy) hos oss nå, og han har nettopp fått inn reservehjulene. Drillet (Weinmann DHL100) 100mm frontfelg ,14ga eiker, C4 135mm nav med front spesifikk spacing for rotor. Bakhjulet med drillet (Weinmann DHL80) 80mm felg, 14ga eiker og Shimano Deore nav. Veil pris er 999,- per hjul. Begge inkluderer felgbånd (svart)
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1692569
02/10/2013 10:18
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Men du snakker fortsatt doble felger, sant?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692584
02/10/2013 10:34
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Jepp, disse er doble, men vektmessig så ligger de (i drillet versjon) bare ca 70g over den enkeltbunnede versjonen av samme felg (HL-102 og HL-80). Felgvekt på begge er ca 1070g.
Redigert av Espen W; 02/10/2013 10:35.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692590
02/10/2013 10:49
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Vee mailet meg nettopp vektene på de nye Snowshoe 4.7 dekkene. Ble litt overrasket.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1692593
02/10/2013 10:53
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 954
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2006
Innlegg: 954 |
Vee mailet meg nettopp vektene på de nye Snowshoe 4.7 dekkene. Ble litt overrasket. Sier'n A får'n si B ! Hva er vekta?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692602
02/10/2013 11:08
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Hehe. 1260g  (i 120tpi folding silica rubber versjonen) Det kommer også en 72tpi versjon
Redigert av Espen W; 02/10/2013 11:10.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1692603
02/10/2013 11:09
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hehe. 1260g  Ere mulig? Bud veier jo 1550-1600, jo!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692604
02/10/2013 11:10
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 225
svennm88
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 225 |
Kan man bestille de dekka nå?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1692607
02/10/2013 11:15
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Jeg hadde regnet med (fryktet) 1600g+ så dette var julekvelden i oktober  Mk3 F3 prøven vår veide 12090g med 1000g felger og 1420g dekk, har allerede spec'et om til Snowshoe, så det drar Mk3 ned på høye 11.5kg med 4.7 dekkene, som blir nærmere 4.8'' på 103mm felgene (som i seg selv sparer 210g vs Weinmann HL-102 felgene på prøven) Blir bra. 190mm ramma er også ca 100g lettere enn offset ramma, så selv om 190 navet er 65g tyngre så er det noen gram til der.
Redigert av Espen W; 02/10/2013 11:19.
|
|
|
|
|