Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Stier i Rælingen-området

Stier i Rælingen-området #1478716 04/09/2012 05:16
D
Duet2 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Hei,

jeg er nyinnflyttet i området og lurer på om noen har tips til stier i nærheten av Blystadlia/Marikollen. GPS-spor hadde vært konge ICON_SMILE.

På forhånd takk!

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1494493 27/09/2012 18:41
befe Offline
Veteran
Veteran
Hei,
Jeg bor 3 km fra deg.
Si i fra når du skal ut så kan jeg vise deg noen stier.
Mvh.
Bjørn Fehn

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1571990 18/03/2013 16:52
Y
YKV Offline
Fersking
Fersking
Y
Hei
Jeg flytter til rælingen i løpet av sommeren 2013 og lurer på det samme som Du et2. Er det noen bra stier i området og er det noe sti sykkelmiljø? Jeg har syklet litt i Trondheim men er ikke så drevet men syns det er skrekkelig moro og håper det finns noen å sykle med :-) Yngve

Re: Stier i Rælingen-området [Re: YKV] #1573654 22/03/2013 08:46
befe Offline
Veteran
Veteran
Jada. Vi er noen som sykler i Rælingen, selv om vi ikke er så flinke til å samle oss.
Send meg en PM når du er her. Så skal vi ta noen rolige turer på åsene her.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: befe] #1573729 22/03/2013 10:08
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: befe
Jada. Vi er noen som sykler i Rælingen, selv om vi ikke er så flinke til å samle oss.
Send meg en PM når du er her. Så skal vi ta noen rolige turer på åsene her.

Det er flere fra Rælingen som er medlemmer i Lørenskog CK som ikke er allverdens langt unna. Fellesturer (både landevei, grus og sti) i klubbregi er dog fra Lørenskog. Etter hvert er det en god del stisyklister som er medlem der og muligheten for å komme i konkakt med likesinnede er absolutt tilstede.

Vi har kjørt klubbmesterskapet i terreng i Marikollen de siste årene også. Selv er jeg ikke lokalkjent i området.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1670493 28/08/2013 18:31
E
Eivind72 Offline
Fersking
Fersking
E
Gammel tråd, men tar den opp igjen.

Flyttet til Rælingen i fjor og ble litt skuffet over tilgangen til sykkelstier/veier i marka sammenlignet med der jeg bodde før(Oslo). Hadde da tilgang nesten direkte inn i Østmarka med alle stiene som finnes der.

Nå er det mest tursti jeg sykler med lette innslag av tekniske parti, men alltid kjekt å få vite om flere muligheter. Har ofte Marikollen som utgangspunkt da jeg bor like i nærheten.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1670740 29/08/2013 06:39
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Antar du med tursti snakker om noe som er mindre enn de store grusstiene ut fra Marikollen men litt større enn et knapt synlig spor/tråkk under blåbærlyngen.

Om du har hatt tilgang på de mer klassiske områdene av Østmarka kommer du nok til å bli skuffet for i nord-østre hjørne er det litt annet terreng med mer rot og knot. Jeg sykler (og løper) i området og har til nå ikke greid finne noe som er litt mer sammenhengende moro. Du finner bruddstykker av fine stier her og der, men det er gjerne bundet sammen med mer knot og litt lemping.

Anyway, du har noen veldig fine stier fra Rælingsåsen (øst for Blystadlia) og ned mot Marikollen, evt. mer rett øst. Dette er vel de lengste og artigste utforkjøringene i området. Du kan sykle både skiløypa og en grusvai fra Marikollen og opp til Blystadlia, ev. en kombinasjon av disse da det er et parti av skiløypa som er bløtt.

I det lille området bak Løvenstad er det også et par stier, men de er fort unnagjort. Du kan også sykle skiløypa fra Rælingsåsen ned mot Stormyra (nordover) men den har et par store gjørmepartier. Det er også en utforkjøring fra den nordligste toppen av Rælingsåsen (er en steinrøys/varde der) og ca. rett vest ned til den samme skiløypa. Kort og morsom utforkjøring men tar under 1 minutt å fullføre.

Ellers er det mulig å sykle til Bjønnåsen, men etter hugst i sommer og regnskyllene er stien litt utvasket så det er mye steinrøys og røtter. På vinterstid er forøvrig stien knallfin og nedkjøringa nordover mot Blystadlia er lang og morsom.

Det går en sti fra Bjønnåsen og ned mot Marikollen. Jeg har bare gått den og det var med en grinete 2-åring på skuldrene så da ble det ikke så mye overskudd til å tenke sykling så om den er fin vet jeg ikke. Det går også en sti bittelitt lengre sør som du kan komme til ved å sykle opp fra dumpa mellom Bjønnåsen og Ramstadslottet - dvs. ikke opp mot Bjønnåsen men Merramyra (jfr. Atlas.no). Den er ikke skiltet og siste jeg var der hadde de hugget masse så det var 50% kvist, 50% hjulspor med gjørme og 100% hat oppover.

På vestsiden av Bjønnåsen er Åmotsetra og der et det også en liten stubb som er fin, både nord for og sør for setra. Dog er det et par teknisk knot partier i begge ender.

Du har også Lionsstubben ved skihytta men den er relativt teknisk. Det er også mulig å sykle rundt Åmot-dammen go Østby-putten m.m. Her er det tidvis fint men også tidvis røtter fra helvete. Husk også verneområdet rundt Ramstadslottet, stien rundt Åmot++ går like nord-vest for området.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1671015 29/08/2013 09:54
E
Eivind72 Offline
Fersking
Fersking
E
Har vel kommet frem til det du nevner her, at det er lite med sammenhengende moro. Er nok ikke den mest ihugga sti-entusiasten, blir mye grus med innslag av fin sti som jeg synes er en morsom blanding.

Sykler en fast treningsløype som går rundt i området. Blir en blanding mellom asfalt og grus og sti. Tar deler av lysløypa(som kan brukes), opp fra Marikollen til Blystadlia(som er en god stigning å teste formen men også morsom å kjøre ned som du skriver), ned til Aamodtdammen(der du kan sykle stien litt videre ved veislutt om så ønskes) før jeg snur og kjører tilbake via grusvei fra Sandbekken skole over til Øvre Rælingsvei. Vel hjemme like ved Kiwi er 18,98 km tilbakelagt.

Har forsøkt stien fra Marikollen mot Ramstadslottet, blir for mye rot og knot for meg. Samme erfaringer med et par forsøk på stier mot Bjønnåsen.

Nå er det visst ifølge kommuneplanen planlagt økt tilgang til marka for syklister/barnevogn ved å bygge nye traseer fra Marikollen som møter veiene fra Lørenskog. Men det skjer vel ikke i år.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Eivind72] #1671151 29/08/2013 11:13
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Eivind72
Tar deler av lysløypa(som kan brukes), opp fra Marikollen til Blystadlia(som er en god stigning å teste formen men også morsom å kjøre ned som du skriver),

Jeg mente blåstien oppi skogen, ikke grus ned. Der skiløypa flater ut, like øst for vanntårnet bak Blystadlia, der går det et par fine stier i skogen nedover mot Marikollen, i åsen øst for skiløypa. De er ikke spesielt vanskelige og mye mer moro enn grus.

Det meste jeg skrev om er sti og ikke grusvei / stor sti - om det er det du foretrekker er utvalget enda mer begrenset.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1671191 29/08/2013 11:44
E
Eivind72 Offline
Fersking
Fersking
E
Okei!!! Da skal jeg snuse opp den stien. Høres ut som den er verdt et forsøk.

Liker vel mest stor sti men gjerne kombinert med sti som ikke er alt for teknisk.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1671250 29/08/2013 12:35
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Synes det omerådet er vanskelig. Bjønnåsen er fatbike terreng, men ikke noe flyt.

Beste i det omerådet er noe stier fra Marikollen og løstover og inn, men mygg og regn og ufattelig grov steinvei er vanskelig (fin på fatbike). Marikolle-n ramstad blir knot ja, var og ufattelig med mygg og jeg måtte snu pga MYGG(!). Potensialet er der, med litt tilrettelegging, fra Losby og inn til marikollen (syklet meg vill der, merket sti som ble umerket pga det blir for lite brukt). Det omerådet kunne blitt veldig bra, og en fin passasje Rælingen-lørenskog-østmarka. Drømmer om å fått den passasjen utbedret på de stien(e) der. Har potensiale, men kan ikke kloppes, må gruses. Ikke den helt store gå/syklende problematikken der, lite bruk, det gror igjen. I Trøndelag så legges jo ting MYE mer tilrette av kommune. Syklet de råeste kloppene ever, over bløtmyr, og gruset opp med ATV i 30cm bredde med duk under. Omerådet det her kunne utbedres har veldig kort vei fra Feiring bruk med grustaket der.. hadde kunne blitt veldig bra tur og sykkelterreng mye av det der.

Pleier å rømme nordvest til Tærud, nordvest for gjelleråsen eller sør til østmarka som er det morsomste. Fetsund har jo noe traktorveier men ikke vært der med sykkel.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1671280 29/08/2013 13:11
E
Eivind72 Offline
Fersking
Fersking
E
Rømmer til østmarka selv. Utgangspunkt blir ofte Losby/Sørlie eller Ellingsrud mot Mariholtet og videre innover. Blir mye vei/storsti og lite annet.

Mygg er et kjent problem ved øyern-området ja:).

Når du skriver Tærud, mener du traseene til Raumerittet da?

Vært knall å kunne syklet fra Marikollen og over til Lørenskog og området der. Og det er vel det som ligger i kommuneplanen.

Redigert av Eivind72; 29/08/2013 13:12.
Re: Stier i Rælingen-området [Re: Eivind72] #1671292 29/08/2013 13:27
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Rømmer til østmarka selv. Utgangspunkt blir ofte Losby/Sørlie eller Ellingsrud mot Mariholtet og videre innover. Blir mye vei/storsti og lite annet.

Vært knall å kunne syklet fra Marikollen og over til Lørenskog og området der. Og det er vel det som ligger i kommuneplanen.

Om du istedenfor Ellingsrud starter i Bjørndalen/Ekerud kan du sykle masse sti rett innenfor markakanten, og flere stisnutter på veien til mariholtet om du vil over der. Se på de markerte stiene på det freshe fine mtb-kartet på http://objo.org/mtbmap/oestmarka/#14/59.9001/10.9171

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1671304 29/08/2013 13:42
E
Eivind72 Offline
Fersking
Fersking
E
Kjempekart, dette skal jeg bruke. Har syklet en del i området der, og har gått glipp av flere stier på veien ser jeg. Når det på kartet er symbol "tommel ned", betyr det lite fremkommelig sti/området? Eller hva?

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Eivind72] #1671309 29/08/2013 13:46
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Kjempekart, dette skal jeg bruke. Har syklet en del i området der, og har gått glipp av flere stier på veien ser jeg. Når det på kartet er symbol "tommel ned", betyr det lite fremkommelig sti/området? Eller hva?

Ja, tommel opp er tagget med class:bicycle:mtb > 0, som betyr "bra sti, god å sykle", mens tommel ned er < 0, som er kjip sti, knot og drit. Fargene ser du av legend oppe i høyre hjørne, grønt, blått, rødt etc for vanskelighetsgrad.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1671311 29/08/2013 13:50
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Fint kart.

Mariholtet-Ramstadsjøen. Ekstremt med sprengstein en periode her. Perfekt med fatbike. Den hadde vært fin over setertjønna, og kommet innerst i Losby.

Er så mye muligheter der om det tilrettelegges. Er litt for langt til fots med dagsturer (har møtt noen med store sekker og telt), men det er et krevende terreng som må ha merking. Har selv rotet meg bort i mangel på holdepunkter, dårlig merking, og påfølgende mørke og dårlig mobildekning.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Stier i Rælingen-området [Re: silverwrx] #1671440 29/08/2013 17:10
befe Offline
Veteran
Veteran
"Mariholtet-Ramstadsjøen. Ekstremt med sprengstein en periode her. Perfekt med fatbike. Den hadde vært fin over setertjønna, og kommet innerst i Losby."

Du mener vel Marikollen-Ramstadsjøen?
Jeg ferdes her ofte. Sprengsteinsdelen gjennom Brudalen er en utfordring som jeg ikke vil være foruten. Håper den aldri blir kultet.
Når man kommer ned til Ramstadsjøen tar jeg til høyre opp ved den bøyde bjørka. Så litt gåing over bløt myr og oppover. Litt før toppen kan man sykle videre igjen på en fantastisk sti med mye skråterreng mot slutten. Min favoritt-sti! Dette er "beverløypa"
Det blir litt knot for å passere beverområdet, men det går. Etter det er det kjedelig "hurtigrute" ned mot Losby og man kan jo også plusse på ved å ta til venstre ved "Den Lille Losby-runden".
Bever`n er tilbake. Håper at den får være i fred!

Vedlegg
DSCN0449 [].JPG (251.93 KB, 2312 nedlastinger)
Redigert av befe; 29/08/2013 17:21.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: befe] #1671466 29/08/2013 17:46
befe Offline
Veteran
Veteran
Ved Ramstadsjøen kan man også ta til venstre ved å steile over bekken. Men man kommer ikke langt før det må bæres. Bløt myr og krattbevokst bekk sørger for dette.
Er man sta nok, det tar 5 minutter, kommer man opp på en sti som fører langs nordsiden av Ramstadsjøen. Dette er en fin sti med mange utfordringer (les:litt knot), men den er vakker og har litt eventyrskjær over seg. Er dog syklbar, det er bare et sted (hmm, to) hvor vi har gitt opp å sykle. Etter sjøen kommer man ut på en ny sti som passerer en hytte før man kommer ut på traktorveien mot Flatby ved Hektnersletta.
Intenst ved Ramstadsjøen

Vedlegg
DSCN0427 [].JPG (243.93 KB, 2504 nedlastinger)
Redigert av befe; 29/08/2013 17:49.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: knuthaug] #1671639 29/08/2013 20:28
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: knuthaug

Om du istedenfor Ellingsrud starter i Bjørndalen/Ekerud kan du sykle masse sti rett innenfor markakanten, og flere stisnutter på veien til mariholtet om du vil over der. Se på de markerte stiene på det freshe fine mtb-kartet på http://objo.org/mtbmap/oestmarka/#14/59.9001/10.9171

Tøft kart! Ser det er basert på Openstreetmap. Kjenner igjen en del av stiene jeg har lagt inn i område Østmarka nord(snikskryting)

Turen merket Johnsrudkollen er knall nordover. Litt dumt at det er veldig bratt opp fra Igletjern-siden så den bør tas tur/retur. Den blåmarkerte stien øst for denne starter på Linåsen og er også super nordover. Denne kan med fordel tas fler ganger på samme tur ved å klatre opp igjen på grusen.

Hey ho, let's go
Twittah: http://twitter.com/IvoNinive
Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1678235 08/09/2013 21:23
B
bintang Offline
Medlem
Medlem
B
Har syklet en del i området rundt Åmodtdammen, Marikollen, Ramstadsjøen. Mange fine partier, men også en del knot ja.

MEN Liarunden nord-øst for Blystadlia er kjempebra og anbefales !!

http://www.strava.com/segments/4184831

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1684601 18/09/2013 12:49
Simen00 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Liarunden kan anbefales her også! Den er merket sånn delvis med små Norgesbånd.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1691255 29/09/2013 20:48
n1x0n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Noen som har ett gpx spor el. Liknande man kan bruke til Liarunden ? :-) var oppe i området idag og førsøkte finne runden men det var det veldigt mange stier i området mærkte jag. Har sett segmentet på strava men syntes det var vanskligt at finne frem riktigt. Tenkte i så fall importere gpx till min garmin 800.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1691271 29/09/2013 21:15
Nikkern Offline
Avhengig
Avhengig
sykla der for noen dager siden, og er merka med bånd. men det er noen steder der båndet er borte. kan sikker være med en dag og vise vei. det er en kul stirunde hvertfall ICON_SMILE

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1691434 30/09/2013 09:37
n1x0n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
@Nikkern, takk! Det låter som en plan ICON_SMILE

Re: Stier i Rælingen-området [Re: n1x0n] #1704924 25/10/2013 23:28
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: n1x0n
Noen som har ett gpx spor el. Liknande man kan bruke til Liarunden ? :-) var oppe i området idag og førsøkte finne runden men det var det veldigt mange stier i området mærkte jag. Har sett segmentet på strava men syntes det var vanskligt at finne frem riktigt. Tenkte i så fall importere gpx till min garmin 800.
¨

Dette er jeg også veldig interessert i ICON_SMILE

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1704950 26/10/2013 07:24
V
Vo Offline
Entusiast
Entusiast
V
Også ute etter noe i nærområdet. Hvordan er denne runden? Flyt eller teknisk?

Redigert av bønnespira; 26/10/2013 07:29.
Re: Stier i Rælingen-området [Re: VegardSkedsmo] #1705015 26/10/2013 10:28
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: VegardSkedsmo
Sitat: n1x0n
¨

Dette er jeg også veldig interessert i ICON_SMILE

Her er en økt med Liarunden inkludert. http://www.strava.com/activities/85676486, bare å laste ned GPX-fila derfra.

Bonusen er jo at om du tar Janeks tid, er det et bevis på at du er i rimelig grei form, for å si det mildt.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: bintang] #1705029 26/10/2013 11:36
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bintang
Har syklet en del i området rundt Åmodtdammen, Marikollen, Ramstadsjøen. Mange fine partier, men også en del knot ja.

MEN Liarunden nord-øst for Blystadlia er kjempebra og anbefales !!

http://www.strava.com/segments/4184831

Jeg har lyst til å laste denne inn på Garmin Edge 800 og har oppgradert til Strava "Premium", men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Kan noen hjelpe?

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1705120 26/10/2013 17:15
V
Vo Offline
Entusiast
Entusiast
V
Når du har lastet ned fila, så legger du den bare i NewFiles mappa på Garmin. Jeg bruker 810 og det går greit men man får stort sett "feil ved lasting av rute".

Altså, du får opp kartet men ikke navigering.

Re: Stier i Rælingen-området [Re: Duet2] #1705121 26/10/2013 17:20
V
Vo Offline
Entusiast
Entusiast
V
Jan Ekern er rå! Han har jo nesten alle KOMsa i området untatt noen.. Dem har du Knut. Sterkt med 3.05 på lysås østre :-)

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå