Etter endel mnd med mye fatbike sykling hvordan syntes du formen er? Har du mer eller mindre trøkk på flater? Etter litt sykling på min Mammut så slo det meg at alt av bevegelser ble veldig tregt. Spørsmålet er egentlig, mener du fatbike kan erstatte alt annet av sykling frem til april mnd?
Absolutt, selv har jeg syklet kjappere enn noengang før, og også andre har merket god fremgang, se f.eks på resultatene til Lars-Ove Thoresen. Kombinasjonen raskere konkurransesykkel og mye fatbike trening ga ham mye knall resultater i år. Selv kjørte jeg bare ett ritt i år, Norges klart bratteste bakkeritt, opp Tronfjell, ca. 1200m stigning på 11km. Ifjor var jeg nr. 3 bak vinner (og kongen av Tronfjell) Tor Halvor Bjørnstad og Bersvenn Støen, da var jeg 4 minutter etter Bjørnstad. I år var forspranget til Bjørnstad kappet ned til 39 sekunder, og jeg var godt foran Støen (som fikk sølvmedaljen i NM forrige uke). Fremgangen skyldes selvsagt en kombinasjon av 1080 timer logget i året som gikk mellom de to rittene, og typen sykkel brukt til treningen, men at svært mange av de timene var på fatbike har utvilsomt mye med det å gjøre. Fatbike på snø gir en low impact type styrketråkk som har gitt meg (og f.eks Lars-Ove) en trøkk (også på flater) som vi ikke har vært i nærheten av før. Tor Halvor har blitt nervøs for at kronprinsen av Tronfjell skal detronisere kongen neste år, så han har bestilt seg en Mammut selv (jeg skjøt meg nok selv i foten da jeg tilbød ham en god deal på en Mammut, men gjort er gjort ) Må se og surre meg til å kjøre noen flere ritt neste år, men det går jo knapt klatreritt i det landet her (mens det er bakkeløp på omtrent annenhver knaus).
Hvorfor bare bakkeritte. Vi har da glimrende ritt som TSR, UB og Bukken ;-)
Kjøpte slik XXL bagasjebærer til 249.- her om dagen.
Den passet rett på moonlanderen, både foran og bak. Lett vekt på sikkert noenoghundre gram, mye lettere enn Surlys 1,2kg expedisjons sak. God klaring selv med 4,8 dekk. Modifisere fremre feste noe (lage det bredere til ramma), ellers var det superenkelt.
Ble litt i tvil om jeg ville ha det på etter montering, men når det kommer en lettere MK3 Mammut F3 på sub 12kg snart, så blir Surly Moonlanderen DeXpedition langtur-sykkelen.
Jeg syntes det ble litt høyt til å ha forran. Gikk for salsa front-riders. Bak passer de, på min neck...men slet litt med å finne riktig kombinasjon av spacere o.l. (for å ta hensyn til offset).
Kommer til å bruke dette på familie-turer, der jeg er det dedikerte pakkeselet. På solo-turer holder det med sadelbag, rammebag og sweet-roll - klarer meg med bare to av de på overnattingstur på sommerhalvåret.
Må innrømme at jeg har siklet på Borealis felgene som ville dratt prototypen min ned på 9100g med Vee Rubber Speedster og ca 9400g med 45NRTH Husker Du. Med nytt krankoppsett ville den se høye 8 tall med Speedster. Det som er spennede er at Borealis nå har kontaktet oss ang. de nye 103mm brede 895g alu felgene våre, for mulig bruk på en av de rimeligere Borealis modellene, så her kan det muligens bli et samarbeid, så da vil karbonfelgene sannsynligvis blir mer innen rekkevidde for bruk på våre produksjonsmodeller i fremtiden. Hadde vært stas.
Birken 14?
- Espen -
"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Espen W: Er det BBB BMP 90 du bruker til å måle trykket med?
Jepp, den lages av Beto og selges under en drøss med andre navn. Funker som fjell, er liten og slank, og veier ikke mange grammene. Funker på både Presta og Schraeder, så kan brukes på bilen og. Vi får dem snart inn, så da blir de tilgjengelige i/for alle G-Sport/G-Max/Intersport. Alltid med en slik i baklomma ved sykling på snø, der strekk som kan være ukjørbart med f.eks 3.8psi er ease-peasy med 3.0psi.
Espen W: Er det BBB BMP 90 du bruker til å måle trykket med?
Jepp, den lages av Beto og selges under en drøss med andre navn. Funker som fjell, er liten og slank, og veier ikke mange grammene. Funker på både Presta og Schraeder, så kan brukes på bilen og. Vi får dem snart inn, så da blir de tilgjengelige i/for alle G-Sport/G-Max/Intersport. Alltid med en slik i baklomma ved sykling på snø, der strekk som kan være ukjørbart med f.eks 3.8psi er ease-peasy med 3.0psi.
Ok, da blir det en sånn.
Forøvrig tror jeg Diamuraen kunne fått litt bredere styre som standard enn det som står på. Jeg savner i hvertfall mer bredde for å kunne styre litt stødigere, og tenkte å prøve med et på 800 mm. On-One Fatty har vel 810 mm som standard.
Vil ta et øyeblikk og takke alle her inne som har skrevet på denne forumtråden. Har nå skjønt at man må ha seg en fat bike. TUUUUSEN takk for at dere har overbevist meg til å bruke penger på ny sykkel!
Men gleder meg garantert mer enn en unge som gleder seg til julaften. For i desember (kanskje november) ankommer en Salsa Beargrease Carbon X9 til den lokale Sport 1 butikken
Rensfjellet 941 meter over havet, nå tilgjengelig med sykkel 48 kilometer og 800 høydemeter, og en godt bevart hemmelighet om en perle av en nedkjøring...
Fatbike prosjektet mitt er enda ikke skikkelig i gang. Jeg har kommet til at hjulene har mye å si for hvordan jeg bør bygge den. Gaffel, nav, hjulbygging, navbredde bak osv. Det er mye å gruble på. Har tenkt jeg kanskje bør kjøpe hjulene først for deretter å bygge bakramma. Dempergaflene jeg har sett er med 20mm aksling. Regner med at det er viktig for stivheten da de ikke har bru mellom ytterbeina som vanlige gafler. Veldig fint om noen har synspunkter og fakta og hjelp emeg med. Jeg kan lage masse deler selv, så jeg trenger bare ideene og løsningene...
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
...og hva menes forresten med offset? har det noe med å space ut kranken å gjøre? Er det mulig (Espen W) å kjøpe/bestille hjul og krank i den lokale intersport-butikken?
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Nå har jeg fått klørne i et manometer. Men kan det stemme at jeg bare har 4 PSI foran når jeg kjører sti? Med utstyr og vann veier jeg ca. 80 kg, og jeg slår ikke nedi. Mulig manometeret er ødelagt.
Tilbake fra fire dager i skogen. Start i Grua og avslutning med flytstien ned til Gaustad. Var oppom Ålsjøen, Kollern, Elgstøa, Katnosa, Kjerkebjerget, Hakkloa, Bjørnsjøhelvete, Kamphaug, Skjervenmarka, Songsvann, Gaustad.
En god blanding av flotte, tørre gullstier, kronglete stier fulle av glatt stein, grus og endel dytting.
Og en ting, dekktrykksmåler er bare tøys. Det tar man på gefühlen.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
...og hva menes forresten med offset? har det noe med å space ut kranken å gjøre? Er det mulig (Espen W) å kjøpe/bestille hjul og krank i den lokale intersport-butikken?
Du bør nok ha 100mm krankhus for at kranken skal gå klar av bakramma
Nå har jeg fått klørne i et manometer. Men kan det stemme at jeg bare har 4 PSI foran når jeg kjører sti? Med utstyr og vann veier jeg ca. 80 kg, og jeg slår ikke nedi. Mulig manometeret er ødelagt.
Hvilken måler har du? Med 4psi får du (veldig) lett gjennomslag på sommeren.
Og en ting, dekktrykksmåler er bare tøys. Det tar man på gefühlen.
Med å trykke på dekket-metoden, så klarer du ikke det. Men man kan jo alltids sykle litt og så justere, men da er det faktisk lettere å vite hvor du er i området med dekktrykkmåler. Dekktrykkmåler er et bra redskap.
Every man is guilty of all the good he did not do.
...og hva menes forresten med offset? har det noe med å space ut kranken å gjøre? Er det mulig (Espen W) å kjøpe/bestille hjul og krank i den lokale intersport-butikken?
Offset er hvor mye ramma svinger ut mot drivsiden. Bakhjulet er så offset tilsvarende i andre retning for å ta det tilbake til senterlinjen på sykkelen. Fordelen er at man kan bruke vanlig 135mm baknav. Eksempler på offset: Surly Pugsley: 17.5mm Surly Moonlander: 28mm Mk1: Mammut/BigBob: 17.5mm Mk2 Mammut/BigBob: 21.5mm
Jepp, krank og hjul kan bestilles hos Intersport. Krankene har nettopp kommet så jeg.
...og hva menes forresten med offset? har det noe med å space ut kranken å gjøre?
Offset er hvor mye ramma svinger ut mot drivsiden. Bakhjulet er så offset tilsvarende i andre retning for å ta det tilbake til senterlinjen på sykkelen. Fordelen er at man kan bruke vanlig 135mm baknav.