Hvorfor det?!
|
Re: Hvorfor det?!
[Re: Lektoren]
26/09/2013 08:27
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
"Du må si ifra når du legger deg på hjul!" sa jeg. (Temmelig sint, det må jeg innrømme.) Hvorfor det..?  Ser ikke problemet. Man skal heller ikke sitte der med skylapper. Har noen års erfaring fra Tour de Finance (heldigvis flytta til bedre sted nå  ), men opplevde ofte at folk hang på meg og at jeg også hang på andre. Ikke noen som sa ifra og jeg savnet det heller ikke. Ligger man bak under jobbsykling ser man jo lengre enn bakhjulet foran, på samme måte som den foran alltid må/bør regne med at det kan være folk bak seg. Man er ikke alene i en by.
|
|
|
26/09/2013 08:32
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Jobbsykkelen er smaboerens DBS-finse som er str XS (jeg er L). Synes det er veldig inspirerende når jeg har et haleheng med 3-4 racere - går og godter meg hele dagen. Kvier meg ikke for å legge meg på hjul selv heller. Legger meg gjerne litt ut til siden slik at jeg ser hva som skjer forover.
|
|
|
[Re: Dexter]
26/09/2013 08:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg sykler tour de finans hver dag og har gjort det i 2 år nå. Aldri har jeg opplevd at noen spør om lov til å ligge på hjul, aldri har jeg selv spurt om lov til å ligge på hjul og aldri har jeg vært i, eller sett noe som kan ligne på noe ulykke pga dette. Ser virkelig ikke problemet. Kanskje du er i ferd med å bli en gammal gubbe!? +1 Ganske så enig. Får jeg noen på hjul så tar jeg det mest som en/et kompliment. Siden jeg ikke sykler med ørepropper merker jeg også når det skjer. Akkurat som man har et visst ansvar for hva som skjer bak seg når man kjører bil vil jeg ikke fraskrive meg et hvert ansvar hvis jeg bråbremser på sykkel med noen på hjul. Jeg prøver også å se såpass langt frem at jeg ikke trenger å nødbremse så ofte.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
26/09/2013 08:48
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ok,ok. Jeg er i ferd med å bli en gretten, gammal gubbe. Jeg skal gå i meg selv. Greit å få litt tilbakemeldinger.
|
|
|
26/09/2013 08:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ok,ok. Jeg er i ferd med å bli en gretten, gammal gubbe. Jeg skal gå i meg selv. Greit å få litt tilbakemeldinger. Nei. Alle andre som synes det er greit å henge på andre:  Spør om det er ok å henge seg på, enkelt og greit! Ikke alle liker det.
Redigert av baronKanon; 26/09/2013 08:53. Rediger grunn: skriveleif
|
|
|
26/09/2013 08:53
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Ikke nok med at du er en gretten gubbe, du sykler såpass sakte at folk klarer å kjøre seg opp til bakhjulet ditt. Hirr!
Redigert av Lenny; 26/09/2013 08:54.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
26/09/2013 09:02
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ikke nok med at du er en gretten gubbe, du sykler såpass sakte at folk klarer å kjøre seg opp til bakhjulet ditt. Hirr! Dét skal jeg ikke ha hengende på meg! Det var jeg som syklet forbi først, og med en ikke ubetydelig fartsforskjell. (Så ja, jeg burde jo ha skjønt at han kom til å henge seg på. Jeg skjønner det nå.) P.S. Men jeg satser på at en ukes sykling på Mallorca vil forvandle meg til min vanlige, smørblide framtoning. Sykkelturen fra flyplassen til Pollenca burde være en god start. Som hotellet skrev i en e-post til meg: "It will be a very good training!" Så når jeg kommer hjem, kommer nok ingen til å klare å henge sg på, uansett. 
Redigert av Lektoren; 26/09/2013 09:06.
|
|
|
[Re: Zwartander]
26/09/2013 13:00
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Min største bekymring er å plassere en real snørrklyse i fleisen på en ukjent "tilhenger". Er jeg usikker sjekker jeg bak før jeg blåser ut :o)
He-he: På en landeveistur i sommer passerte jeg en fyr på terrengsykkel. Et drøyt minutt eller så etterpå blåste jeg en real snørrklyse over skulderen og så plutselig skyggen hans på asfalten rett bak meg, akkurat i det både lungene og nesen var tom :-) I likhet med Dexter og andre her sykler jeg også Tour de Finance daglig. Har aldri spurt og heller aldri blitt spurt om lov til å henge. I rushen der er det nesten uunngåelig. Jeg synes faktisk det er et større problem med alle som harker og hoster og spytter og snørrer helt ukritisk der det åpenbart er stor trafikk og mange folk. Lite delikat...
|
|
|
[Re: okl]
26/09/2013 16:53
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Jeg synes faktisk det er et større problem med alle som harker og hoster og spytter og snørrer helt ukritisk der det åpenbart er stor trafikk og mange folk. Lite delikat...
Hvis du er påhenger, så blir jo dette selvfølgelig et problem. 1001,1002,1003 gjelder vel for syklister også?
|
|
|
26/09/2013 17:52
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Tror du får ekstra lang kø hvis alle skulle holde 3 sekunders avstand på sykkel der.
Har du noen gang syklet tour de finans i rushtiden?
|
|
|
26/09/2013 18:05
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Savner at folk legger seg på hjul.. Jeg sykler helt alene til og fra jobb nesten alltid. Hvis det mot formodning skulle være noen andre syklister, så sykler de dødsseint. Off, det er altfor få jobbsyklister.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: okl]
26/09/2013 18:43
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Tror du får ekstra lang kø hvis alle skulle holde 3 sekunders avstand på sykkel der.
Har du noen gang syklet tour de finans i rushtiden? Nei, orker ikke alt halehenget 
Redigert av turbo; 26/09/2013 18:46.
|
|
|
[Re: PålGnål]
27/09/2013 06:38
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Savner at folk legger seg på hjul.. Jeg sykler helt alene til og fra jobb nesten alltid. Hvis det mot formodning skulle være noen andre syklister, så sykler de dødsseint. Off, det er altfor få jobbsyklister. Se det var en holdning til etterfølgelse. Godt å se at noen har kommet lenger i hjertedannelsen enn meg. 
|
|
|
27/09/2013 06:46
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Blir ikke motstanden faktisk lettere for både han som trekker og han som henger på? Er det derfor påhenget irriterer - fordi det ødelegger treningseffekten?
|
|
|
[Re: hilmer]
27/09/2013 06:54
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Blir ikke motstanden faktisk lettere for både han som trekker og han som henger på? Er det derfor påhenget irriterer - fordi det ødelegger treningseffekten? I dette konkrete tilfellet var det snakk om en syklist som helt åpenbart ikke hadde gode tekniske ferdigheter (forsiktig sagt), så det føltes rett og slett ikke trygt i det hele tatt. Men jeg tror jeg overreagerte. Det var jo ikke snakk om livsfare, akkurat.
|
|
|
[Re: hilmer]
27/09/2013 06:56
|
Raskall
More than words
|
More than words
Blir ikke motstanden faktisk lettere for både han som trekker og han som henger på? Er det derfor påhenget irriterer - fordi det ødelegger treningseffekten? Det irriterer fordi jeg ønsker å kunne svinge utenom hull i veien, vanndammer, glasskår, bremse for de samme, reise meg opp og tråkke, osv uten å måtte gi tegn til personen bak meg om alt mulig rart. Innimellom dukker det også små humper som er fine hopp. Her liker jeg å bli litt 14 år igjen og faktisk se hvor langt/høyt jeg klarer å hoppe. Kort sagt: de som henger seg på hjul ødelegger min sykkelglede. Med mindre jeg ønsker å ha dem der.
|
|
|
[Re: Raskall]
27/09/2013 07:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Blir ikke motstanden faktisk lettere for både han som trekker og han som henger på? Er det derfor påhenget irriterer - fordi det ødelegger treningseffekten? Det irriterer fordi jeg ønsker å kunne svinge utenom hull i veien, vanndammer, glasskår, bremse for de samme, reise meg opp og tråkke, osv uten å måtte gi tegn til personen bak meg om alt mulig rart. Innimellom dukker det også små humper som er fine hopp. Her liker jeg å bli litt 14 år igjen og faktisk se hvor langt/høyt jeg klarer å hoppe. Kort sagt: de som henger seg på hjul ødelegger min sykkelglede. Med mindre jeg ønsker å ha dem der. Mulig det er fordi det nesten ikke er folk som sykler i Trondheim, men jeg har aldri opplevd å få noen så tett på bakhjulet at jeg ikke kan svinge unna hull, vanndammer osv., ei heller har det vært noe problem å reise seg for å trå. Og hvordan kan en på bakhjulet hindre deg i å ta et hopp? Dere som opplever slike enorme problemer med folk på hjul, hvordan kommer dere til mål i ritt? At det noen ganger er irriterende å få en uønsket gjest på bakhjulet har jeg full forståelse for, men jeg synes det tar litt av når det gjelder alle problemer det skaper.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
27/09/2013 07:22
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Akkurat som man har et visst ansvar for hva som skjer bak seg når man kjører bil vil jeg ikke fraskrive meg et hvert ansvar hvis jeg bråbremser på sykkel med noen på hjul. Forskjellen er vel at billisten som ligger bak har et ansvar om å holde en avstand som gjør at den klarer å bremse i tide hvis noe uforutsett skjer. Skulle syklister følge denne regelen blir det ganske langt mellom dem, vil jeg tro.
Anonym5
|
|
|
[Re: Øyvind V]
27/09/2013 08:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ta en omvei via sluppen och sykla mot heimdal runt 4 tiden så kommer du garanterat få folk på hjul (om du inte syklar ifrån alla). Något problem med det har jag dock aldrig upplevt.
Att det kan bli problem om man bromsar förstår jag men hur kan en sving runt tex en vanndam medföra problem om någon ligger på hjul? Man ligger väl alltid bakom syklisten föran?
|
|
|
[Re: fredriks]
27/09/2013 08:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vet det finnes strekninger i Trondheim hvor man lett får haleheng, og jeg har også opplevd det selv. Jeg har imidlertid aldri opplevd at noen har kommet så tett på at det hindrer meg i å svinge unna sølepytter, glasskår osv.
|
|
|
27/09/2013 08:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det irriterer fordi jeg ønsker å kunne svinge utenom hull i veien, vanndammer, glasskår,
Jeg trenger litt hjelp til å forstå hvordan en person som ligger på hjul kan hindre deg i å unngå hindringer i veien.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/09/2013 10:00
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er bare å gi tegn, akkurat som i et felt. Pek til venstre når du må legge deg litt ut, løft venstre hånd om du må stoppe osv. Folk lærer det der på no time.
|
|
|
[Re: GeirK]
27/09/2013 10:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det irriterer fordi jeg ønsker å kunne svinge utenom hull i veien, vanndammer, glasskår,
Jeg trenger litt hjelp til å forstå hvordan en person som ligger på hjul kan hindre deg i å unngå hindringer i veien. Personen kan ikke hindre meg, men han har brått gitt meg et ansvar for å ikke bli påkjørt bakfra. Han har også, i følge mitt moralske kompass, forpliktet meg til å varsle han om hindringer på samme vis som man gjør når man kjører i gruppe. For når han ligger på mitt bakhjul er han i praksis blind for alt som foregår foran og det blir min oppgave å være hans øyne. Jeg sa da ikke at han hindret meg. Jeg sa bare at han pålegger meg oppgaver jeg ikke er interessert i å ha når jeg sykler til og fra jobb.
|
|
|
[Re: pbk]
27/09/2013 10:07
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det er bare å gi tegn, akkurat som i et felt. Pek til venstre når du må legge deg litt ut, løft venstre hånd om du må stoppe osv. Folk lærer det der på no time. Men hvorfor skal jeg pålegges å sykle som om jeg var i felt når jeg har valgt å sykle helt alene?
|
|
|
27/09/2013 10:23
|
Chrstphrsn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hadde nylig en interessant opplevelse angående dette temaet. Jeg sykler daglig på en av hoved sykkelstiene inn til forus(industriområdet utfor Stavanger). Da jeg sykler litt raskere enn gjennomsnittet, har jeg daglig en liten hale, eller iallfall kortere forsø  Jeg har frem til nå hatt en formening om at dette er en allment godkjent praksis, og har hatt flere ganger både samarbeid i motvind, og hyggelige hilsener med syklister både foran og bak meg. Men nå til poenget: Jeg sykler som vanlig til jobb, men tar det litt rolig, til det kommer en mann i 50 årene forbi på el-sykkel. Av ren nysgjerrighet og muligens litt konkurranseinstinkt… trør jeg opp til han og legger meg bak, med minst en meters avstand. Syklisten begynner å stresse veldig, snur seg opp til flere ganger og begynner å snakke til meg, jeg syklet opp til han og tok ut ørepluggen for å høre hva han sa. Han var meget irritert og sa at han hatet folk som lå på hjul. Det var livsfarlig hvis han bremset, for han hadde hydrauliske bremser(deore), så jeg ville kjøre rett i han hvis han bremset. Dessverre glapp det ut av meg: Jeg har mye lettere sykkel, bedre bremser og raskere reaksjon, det går nok bra(har en 9kg grusracer med xt brems).. Kanskje ikke verdens mest velvalgte ord.. Syklisten freste noen ord, snudde seg og syklet det han var god for. Jeg fikk blod på tann og fulgte etter, sykkelen holdt 35km timen uten at syklisten jobbet nevneverdig, toppfart 45km/t. Sykkelen hans var altså ikke lovlig å kjøre på sykkelsti, han skullet hatt skilt på den og brukt motorsykkelhjelm.. Fulgte han noen meter bak til nærmeste avkjørsel hvor jeg skulle av.. Det er mulig jeg var uhøflig da jeg la meg bak han, og kunne sikkert valgt noen andre ord, men er hans holdninger utbredt? Anses det som uhøflig å legge seg på hjul? For min del bryr jeg meg ikke om det er folk på mitt hjul, det får være deres ansvar å være nok på vakt til å unngå ulykker hvis jeg bremser, slik som jeg gjør hvis jeg ligger på hjul. Kanskje jeg er naiv angående andres sykkelferdigheter, men jeg har enda ikke opplevd noen ubehagelige opplevelser.
|
|
|
[Re: Chrstphrsn]
27/09/2013 10:36
|
Dan
More than words
|
More than words
[...] og legger meg bak, med minst en meters avstand. [...] Jeg har mye lettere sykkel, bedre bremser og raskere reaksjon, det går nok bra(har en 9kg grusracer med xt brems).. Kanskje ikke verdens mest velvalgte ord.. Faktisk ikke bare dårlig ordvalg men genuint sprøyt.  Med én meters avstand så rekker du ikke å tenke på å bremse før du har truffet bakhjulet hans. At du ikke aksepterte at han var veldig bestemt på ikke å ha noen rett bak seg men heller valgte å følge etter og plage ham var jo direkte idiotisk oppførsel. Jeg er en av dem som ikke liker å ha uinviterte folk bak meg. Men jeg kvitter meg veldig raskt med dem ved hjelp av litt uforutsigbar sykling med temposkift, fortaushopping og generell vingling. 
|
|
|
27/09/2013 10:51
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er mulig jeg var uhøflig da jeg la meg bak han, og kunne sikkert valgt noen andre ord, men er hans holdninger utbredt? Anses det som uhøflig å legge seg på hjul?
Vi kan alle gjøre feil og komme til å bli litt hissige en tidlig morgen, og i og med at holdningene til dette med å ta hjulet er forskjellige fra person til person, vil konflikter fort kunne oppstå. Men jeg synes du skulle ha sluppet hjulet hans umiddelbart. Eller rettere: Du skulle aldri ha tatt det uten å spørre. Jeg er langt fra komfortabel med å ha ukjente på hjul, fordi jeg (åpenbart i kontrast til mange her) mener det krever litt ferdigheter å ligge på hjul. Det så i alle fall sånn ut da jeg syklet på laveste nivå i en lokal sykkelklubb. Så det både du og jeg bør gjøre, er vel innen rimelighetens grenser å lære oss tålmodighet og toleranse overfor andre syklister og deres noen ganger merkelige oppførsel.
|
|
|
[Re: Dan]
27/09/2013 10:51
|
Chrstphrsn
Entusiast
|
Entusiast
Dan: Jeg er ikke enig, i ritt ligger jeg/folk mye nærmere i høyere fart, over lengre tid. Og når jeg ligger bak noen, følger jeg alltid med på veien foran vedkommende for å ha kontroll. I tillegg ligger jeg alltid litt til venstre slik jeg lett kan svinge unna.
Jeg fulgte ham, men da flere meter bak, nettopp for å ikke plage, men for å sjekke farten på sykkelen hans.
Redigert av Chrstphrsn; 27/09/2013 10:52.
|
|
|
27/09/2013 10:58
|
Chrstphrsn
Entusiast
|
Entusiast
Dessuten syklet han på en trimmet el-sykkel som ikke er lovlig på sykkelstier. Sykler man raskere en folk flest, er jo sjansen for å få folk på halen større. Hvis han er så redd for å få folk bak seg, burde han ikke brukt sykkelen i veien hvor den skal brukes?
|
|
|
27/09/2013 11:07
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Anses det som uhøflig å legge seg på hjul? Jeg vil vel si at det i hvert fall er ganske uhøflig å legge seg på hjul bak noen som eksplisitt har uttrykt at de ikke ønsker å ha noen på bakhjulet.
|
|
|
|
|