Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Scott 2014

Re: Scott 2014 [Re: posn] #1684173 18/09/2013 07:20
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Jeg tok en ny runde i mårrest, og er litt vennligere stilt til sykkelen nå. Den kjennes fortsatt litt tung bak, og jeg synes det er vanskelig å få nok vekt framme i tekniske klatringer. Men, den er helt vill nedover og da er den lett å få med seg rundt svinger osv. Bakdemperen fortsetter å imponere, men man må være svært aktiv med låsebryteren for å få fullt utbytte. Selv tidlig om mårran, før frokost og uten oppvarming leverer den brukbare tider på noen av mine Strava-segmenter.

Spark 710 blir helt sikkert ikke min rittsykkel neste år, men jeg har fått skikkelig sansen for fulldemper.

Re: Scott 2014 [Re: Øyvind V] #1684175 18/09/2013 07:26
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Sitat: Øyvind V
Bakdemperen fortsetter å imponere, men man må være svært aktiv med låsebryteren for å få fullt utbytte..


Sammenligner du med andre rittfulldempere du har prøvd, eller vs en Scale?

Jeg misliker brytere og sånt tjafs. På sti skal alt være åpent, basta! ;-)


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Scott 2014 [Re: Øyvind V] #1684184 18/09/2013 07:40
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 93
G
Ghast Offline
Medlem
Offline
Medlem
G
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 93
Sitat: Øyvind V
Fortsatt litt usikker, men det blir helt sikkert 900 Premium, men så får jeg se om det blir Scale eller Spark. Heller mest mot Scale akkurat nå.


Men Øyvind, solgte ikke du akkurat en 2013 Scale 900 Premium? Spark 7xx må da være rett sykkel for deg og Bymarka!

Re: Scott 2014 [Re: parob] #1684185 18/09/2013 07:40
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Godt du minner meg på det; jeg har aldri kjørt fulldemper før, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Det er viktig å huske. Så det jeg sammenligner med er en Scale.

Re: Scott 2014 [Re: Ghast] #1684187 18/09/2013 07:41
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: Ghast
Sitat: Øyvind V
Fortsatt litt usikker, men det blir helt sikkert 900 Premium, men så får jeg se om det blir Scale eller Spark. Heller mest mot Scale akkurat nå.


Men Øyvind, solgte ikke du akkurat en 2013 Scale 900 Premium? Spark 7xx må da være rett sykkel for deg og Bymarka!

Blir helt sikkert ikke 7XX. Men kanskje en Spark, da med skikkelig store hjul.

Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1684198 18/09/2013 07:50
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Vil bare opplyse klientellet om at en moderne effektiv fulldemper ikke trenger noen bryter for låsing og traction sånn som på Scott Spark. Den sykkelen har et enkelt singel pivot demperoppheng. Sier ikke at det ikke funker, men har du fulldemper så er jo litt av poenget å kjøre med dempinga åpen og utnytte seg av hva sykkelen er ment og laget for.




Re: Scott 2014 [Re: erling] #1684210 18/09/2013 07:56
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: erling
Vil bare opplyse klientellet om at en moderne effektiv fulldemper ikke trenger noen bryter for låsing og traction sånn som på Scott Spark. Den sykkelen har et enkelt singel pivot demperoppheng. Sier ikke at det ikke funker, men har du fulldemper så er jo litt av poenget å kjøre med dempinga åpen og utnytte seg av hva sykkelen er ment og laget for.


Hør, hør!

Singlepivots kan funke helt fint, de også, med moderne dempere og/eller linker som driver demperen. De som ikke tror det bør tenke på hvor bra gafler fungerer, som i alle fall ikke har noe "intelligent/virtuelt oppheng". Bare godt utviklet demperteknologi.

Re: Scott 2014 [Re: erling] #1684226 18/09/2013 08:06
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: erling
Vil bare opplyse klientellet om at en moderne effektiv fulldemper ikke trenger noen bryter for låsing og traction sånn som på Scott Spark. Den sykkelen har et enkelt singel pivot demperoppheng. Sier ikke at det ikke funker, men har du fulldemper så er jo litt av poenget å kjøre med dempinga åpen og utnytte seg av hva sykkelen er ment og laget for.


Det kommer helt ann på hva man liker er jeg redd. Jeg for min del setter faktisk veldig pris på at man kan låse den helt. Men likevel syklet vel jeg ca 70% av Birken med demperen på halvt åpen. Null problem det. Kommer nok veldig mye på preferanser og hva man liker.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2014 [Re: parob] #1684363 18/09/2013 09:46
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
Sitat: parob
Sitat: Øyvind V
Bakdemperen fortsetter å imponere, men man må være svært aktiv med låsebryteren for å få fullt utbytte..


Sammenligner du med andre rittfulldempere du har prøvd, eller vs en Scale?

Jeg misliker brytere og sånt tjafs. På sti skal alt være åpent, basta! ;-)


Da tror jeg ikke Spark er sykkelen for deg :-)
Låsebryter for begge demperne brukes veldig aktivt.


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Scott 2014 [Re: SykkelGlenn] #1684435 18/09/2013 10:31
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: SykkelGlenn

Låsebryter for begge demperne brukes veldig aktivt.


Hvorfor?

Spørsmålet er ment seriøst. Hva ved sykkelen er det som gjør at det er nødvendig å låse dempingen? Er det ikke mer hensiktsmessig å la den gjøre jobben sin og gi mer kontroll, grep og komfort?

Re: Scott 2014 [Re: Stein] #1684491 18/09/2013 11:13
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Stein
Sitat: SykkelGlenn

Låsebryter for begge demperne brukes veldig aktivt.


Hvorfor?

Spørsmålet er ment seriøst. Hva ved sykkelen er det som gjør at det er nødvendig å låse dempingen? Er det ikke mer hensiktsmessig å la den gjøre jobben sin og gi mer kontroll, grep og komfort?


Jeg kan svare hva jeg syntes er bra med det. På et rundbane ritt brukes det veldig lite for min del. Der bruker jeg full åpen store deler av rittet og traction oppover.

Derimot på feks Birken så bruker jeg traction store deler av rittet. Men når jeg skal opp og spurte feks ved fartsendringer er det helt knall å få en pinne stiv sykkel. Da vil man ikke at demperen skal gjøre jobben sin. Egentlig slik som jeg vil tru folk bruker demperen foran. Å selge en front demper uten lock out er vel ganske utenkelig.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2014 [Re: Stein] #1684533 18/09/2013 11:46
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
Sitat: Stein
Sitat: SykkelGlenn

Låsebryter for begge demperne brukes veldig aktivt.


Hvorfor?

Spørsmålet er ment seriøst. Hva ved sykkelen er det som gjør at det er nødvendig å låse dempingen? Er det ikke mer hensiktsmessig å la den gjøre jobben sin og gi mer kontroll, grep og komfort?


For min del ser jeg på dette som en fordel, ikke en ulempe. Jeg har bare en terrengsykkel, og det er Spark 910. Den skal fungere til alt:
-treningsturer med kamerater som primært sykler på hybrid og liker asfalt + slette grusveier
-andre treningsturer som inkluderer mest asfalt og grus, men noe sti
-Ritt... Også vanlig Birken på grus.
-også siste, mer eller mindre ren stitur, bare for moro.

De første tur-typene kjøres primært med låst demper foran og bak, rett og slett for å ha en så stiv sykkel som mulig, må få den til å likne en halvdemper.

De siste tur-typen kjøres ofte med demperne i trail mode mesteparten av tiden, og settes i descend på vei nedover.

Jeg tror behovet blir forskjellig dersom man har flere sykler. F.eks en halvdemper til Birken og grustrening + en fulldemper til lek og moro på sti.

For meg blir Spark en godt nok kompromiss så lenge økonomien tilsier kun en sykkel.


Redigert av SykkelGlenn; 18/09/2013 11:49.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Scott 2014 [Re: olechr] #1684539 18/09/2013 11:50
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Har bare 2x45 minutter på en Spark, men den erfaringen det har gitt ligner på det olechr skriver. I teknisk terreng litt hit og dit står demperne på traction hele tida. Men skal man sprinte opp (stående) en kort bakke var det digg å låse helt. Ble overrasket hvor låst bakdemperen faktisk ble. Føltes som en HT. Å aksellere raskt, stående, føltes veldig svampete og lite fremdriftseffektivt med åpen demper.

Re: Scott 2014 [Re: olechr] #1684544 18/09/2013 11:53
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: olechr

Derimot på feks Birken så bruker jeg traction store deler av rittet. Men når jeg skal opp og spurte feks ved fartsendringer er det helt knall å få en pinne stiv sykkel.


Den ser jeg. I spurt, og når man står, kan man få mer trøkk i tråkket (...eh.) når lockouten er på, men ellers... Sannsynligvis ingen stor forskjell. Å ha på platformen for mindre gynging på flatmark kan vel ikke lage nevneverdige ulemper heller, så den kjøper jeg.

Quote:

Å selge en front demper uten lock out er vel ganske utenkelig.


I alle fall til rittsykler, kanskje. Mange bruker nok lockouten alt for mye likevel, tror jeg. Kanskje for å kompensere for dårlig tråkkteknikk eller fordi man innbiller seg at demperen "stjeler energi" fra tråkket.

Re: Scott 2014 [Re: Stein] #1684545 18/09/2013 11:55
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Stein


I alle fall til rittsykler, kanskje. Mange bruker nok lockouten alt for mye likevel, tror jeg. Kanskje for å kompensere for dårlig tråkkteknikk eller fordi man innbiller seg at demperen "stjeler energi" fra tråkket.


Det er jeg helt enig i. Jeg har rundbane ritt hvor jeg faktisk ikke låste gaffelen en eneste gang når jeg hørte HT også.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2014 [Re: Stein] #1684574 18/09/2013 12:20
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Sitat: Stein
Sitat: olechr

Derimot på feks Birken så bruker jeg traction store deler av rittet. Men når jeg skal opp og spurte feks ved fartsendringer er det helt knall å få en pinne stiv sykkel.


Den ser jeg. I spurt, og når man står, kan man få mer trøkk i tråkket (...eh.) når lockouten er på, men ellers... Sannsynligvis ingen stor forskjell. Å ha på platformen for mindre gynging på flatmark kan vel ikke lage nevneverdige ulemper heller, så den kjøper jeg.

Stikkord er tiltenkt bruksområde og enkelt i bruk.
Twinlocken til Scott er utrolig enkel i bruk og det er like naturlig/intuitivt å endre innstilling på denne som det er å gire opp eller ned på skiva foran. Jeg tror dette er en del av nøkkelen til dette valget. Det må være enkelt i bruk.
Husk at i dette tilfellet så er ikke twinlock-løsningen konstruert for å kompensere for det manglende opphenget, men heller som en mulighet til å ha et enkelt oppheng som er billigere og stivere enn alternativet. Dette er en ritt-sykkel som også er forholdsvis kapabel på sti, ikke en sti-sykkel som tilfeldigvis har vekten til en ritt-sykkel (Stereo Race 29?).


- Stefan
Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1689471 26/09/2013 11:18
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
For å følge opp da det var spurt tidligere. Nå har jeg testet mye frem og tilbake og dessverre ble det ikke 27,5 på meg neste år. Dessverre fordi jeg trudde det skulle være konge. Men for min del så viser det seg at jeg sykler fortere på 29. Er nok ikke bra nok teknisk enda til å kjøre fortere på 27,5 spark enn 29. Så da blir det 29 på alt fra grus til tekniske maraton og 27,5 på Enduro.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1689570 26/09/2013 13:02
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 77
S
S-SW Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 77
Har dere noen tips til størrelsei Spark i 29 for en som kun strekker 172 cm på strømpelesten (dog normalt proposjonert)? Driver og vingler mellom small og medium

Re: Scott 2014 [Re: S-SW] #1689591 26/09/2013 13:27
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Tja.. Syns small er topp for meg på 173.

Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1689597 26/09/2013 13:31
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 77
S
S-SW Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 77
notert ICON_SMILE

Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1689643 26/09/2013 14:15
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Small


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1689680 26/09/2013 15:11
Registrert: May 2013
Innlegg: 393
sj0mann Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2013
Innlegg: 393
Har testet Spark 710 (2014) og sammenlignet opp mot 900 RC (2013), samt Scale 710 i store deler av helgen. Må si at 27,5 størrelsen skuffer meg stort. Trodde det kom til å være "mye kvikkere" og "flyter like bra som en 29 med akselererer som en 26", men alle disse påstandene er etter mitt syn bare vås. Hadde folk blindtestet 26" opp mot 27" hadde ikke mange greid å skilt, det er jeg helt sikker på. Så for min del er 27,5 ingen revolusjon og absolutt ingen grunn å gå ned fra 29".

Men over til Spark 710. For en gøyal sykkel! Den nye bakdemperen er genial samt den ekstra 20 mm vandringen er merkbar sammenlignet med 900-serien. Føler den er hakket mer stipreget og laidback. Men til neste år blir det bestilt Spark 910, uten tvil. Jeg skal ha en rask rittsykkel med en aggressiv geometri og rulleegenskapene til en 29". Føler meg da ganske sikker på at dette er sykkelen. Og med tanke på twinlock-systemet: Dette er jo noe som alle bare MÅ elske? Hva er ulempen? Om man sykler ritt eller har det moro på sti så er det jo alltid kjekt å kunne plutselig sitte på en hardtail å få litt respons ut av tråkket :-) Det er min mening!


Stisykkel: Canyon Spectral
Landevei: Gavia Ghisallo
Pendling: Retro Merida-landevei
Re: Scott 2014 [Re: sj0mann] #1689690 26/09/2013 15:36
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 115
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
2
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 115
Har nettopp gått for en spark 920 og er mildt sagt opp i skyene!! Har tidligere kun kjørt scale 10 og har ingen referanse ellers. Har testet løyper jeg er godt kjent i å kan bare sammenligne med det, å fytte rakkern for en forskjell!!!! Fart og flyt er to stikkord som henger igjen hos meg så langt iallfall. Jeg viste det skulle være forskjell, men sååååå mye hadde jeg ikke drømt om.

Å som det nevnes over her, den oppleves litt tung bak. Det tror jeg blir bedre med et lettere hjulsett som også omtalt lengre opp i denne tråden.

Så til låsing av dempere fra hendel på styret, genial!!! Og enig med andre her om at rundbane terreng ikke er behov for annet enn full pupp på oppsettet. Meeeen, på høsten er jo stisykling med denne riggen helt ypperlig har jeg funnet ut. Da hender det at man må utpå en grusvei for å komme til neste stiparti da er jo denne hendelen genial. Dette er ikke ulikt noen av turrittene jeg deltar på, så jeg liker så absolutt muligheten for justering av dempere fra styret.



Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1690177 27/09/2013 11:34
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 93
O
obligor Offline
Medlem
Offline
Medlem
O
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 93
Luksusproblem: hva velger forsamlingen av RC eller Premium?

Re: Scott 2014 [Re: obligor] #1690221 27/09/2013 12:27
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: obligor
Luksusproblem: hva velger forsamlingen av RC eller Premium?

SL ICON_SMILE

Re: Scott 2014 [Re: Kriss] #1690229 27/09/2013 12:45
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 93
O
obligor Offline
Medlem
Offline
Medlem
O
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 93
Sitat: Kriss
Sitat: obligor
Luksusproblem: hva velger forsamlingen av RC eller Premium?

SL ICON_SMILE


au

Re: Scott 2014 [Re: Victory] #1690235 27/09/2013 12:54
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Det er på grunn av utstyret.
Den kommer med flotte ritthjul og perfekte dempere, gruppe og bremser.

Re: Scott 2014 [Re: Kriss] #1690236 27/09/2013 12:57
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Hva skal du finne på i vinter hvis nysyklene kan brukes rett ut av boksen? Trene?!? ICON_SMILE

Re: Scott 2014 [Re: obligor] #1690240 27/09/2013 13:02
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: obligor
Luksusproblem: hva velger forsamlingen av RC eller Premium?


Jeg kjører Premium. Enkelt og greit fordi jeg liker XTR bedre enn XX på maraton. Demperne er like på SL og Premium. Fordelen med SL derimot er hjulene.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2014 [Re: Øyvind V] #1690357 27/09/2013 17:16
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: Øyvind V
Hva skal du finne på i vinter hvis nysyklene kan brukes rett ut av boksen? Trene?!? ICON_SMILE

Ryker nok på et eller annet, kanskje elektriske fox dempere på sparken som jeg må bygge om det elektriske på slik at batteriet blir skjult.. ICON_SMILE
Men hun skal sikkert ha rc så da blir det vel litt, men ikke mye. Krank, sete og ritthjul.

Side 4 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support