Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hvorfor det?!

Re: Hvorfor det?! [Re: Chrstphrsn] #1690168 27/09/2013 11:24
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Sitat: Chrstphrsn
Dessuten syklet han på en trimmet el-sykkel som ikke er lovlig på sykkelstier.
Sykler man raskere en folk flest, er jo sjansen for å få folk på halen større.
Hvis han er så redd for å få folk bak seg, burde han ikke brukt sykkelen i veien hvor den skal brukes?

Dette minner litt om selvtekt og litt om forsvar for en handling man innerst inne vet man burde holdt seg for god til. Jeg kan godt forstå at man kan komme til å gjøre som du gjorde sånn i "kampens hete", men i ettertankens rolige lys burde du kanskje innse at du burde latt mannen være i fred, når han eksplisitt ba om det?

Re: Hvorfor det?! [Re: Lektoren] #1690198 27/09/2013 11:55
magic Offline
Besatt
Besatt
Til glede for nye lesere, her er skudd ordvekslingen fra 6 år tilbake da jeg spurte om jeg burde legge meg på hjul eller ikke:

Ligge på hjul eller ikke?

jeg må si jeg sjelden opplever det som noe problem å ha noen bak, men det er jo også svært sjelden det oppstår. Og ja, jeg har sluttet med å henge meg på hjul. Istedet lar jeg folk passere (om de da sykler fortere enn meg), og heller ser om jeg klarer å utligne farten etter at avstanden har blitt over 20-30 m f.eks. Hadde en hyggelig prat med en kar opp til Tryvann i vår hvor jeg lot han passere ogderetter utlignet farten. Tok han senere igjen, og det viste seg at han syklet med "ordentlig" utveksling, dvs 23 kassett bak ICON_SMILE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Hvorfor det?! [Re: Lektoren] #1690219 27/09/2013 12:25
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
I våres syklet jeg til jobb. Det kom en og syklet forbi meg med marginalt høyere hastighet. Jeg syklet videre med samme watt, og ble naturlig nok liggende på hjulet hans.

Han begynte å signalisere ganske kraftig at jeg måtte lenger bak. Jeg slapp opp til det ble en luke på ca 5 meter. Noe han mente ikke var nok, han fortsatte å signalisere at jeg måtte lenger bak. Prøvde å rope at hvis han ikke ville ha meg på hjul så måtte han gi gass, men usikker på om han fikk det med seg.

Uansett moralen er at hvis du ikke vil ha folk på hjul, så legg deg bak. Alternativt gi gass så de ikke får heng på hjulet ditt.

Re: Hvorfor det?! [Re: Dexter] #1690238 27/09/2013 12:59
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter
Jeg syklet videre med samme watt, og ble naturlig nok liggende på hjulet hans.

Han begynte å signalisere ganske kraftig at jeg måtte lenger bak. Jeg slapp opp til det ble en luke på ca 5 meter. Noe han mente ikke var nok, han fortsatte å signalisere at jeg måtte lenger bak. Prøvde å rope at hvis han ikke ville ha meg på hjul så måtte han gi gass, men usikker på om han fikk det med seg.

Tipper at hvis du hadde slakket av og laget en ti meters luke så ville han ha dradd fra deg hvis du holdt samme watt. Grunnen til at du holdt hans hjul med samme watt var jo sannsynligvis ikke at han slakket av men at du fikk mindre luftmotstand.

Re: Hvorfor det?! [Re: Raskall] #1690247 27/09/2013 13:18
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Raskall
Innimellom dukker det også små humper som er fine hopp. Her liker jeg å bli litt 14 år igjen og faktisk se hvor langt/høyt jeg klarer å hoppe.

Da stopper du bare opp litt og signaliserer at du vil ha syklisten frem. Null stress de gangene du tror du vil leke deg litt. Det koster deg 10 sekunder å slakke så mye på farten at det ikke er noe gøy å ligge bak deg.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Hvorfor det?! [Re: Dan] #1690256 27/09/2013 13:31
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Dan

Tipper at hvis du hadde slakket av og laget en ti meters luke så ville han ha dradd fra deg hvis du holdt samme watt. Grunnen til at du holdt hans hjul med samme watt var jo sannsynligvis ikke at han slakket av men at du fikk mindre luftmotstand.

Men kan man virkelig kreve å IKKE ha noen 5 meter bak seg på frognerstranda i rushen? Da synes jeg man har misforstått både regler og folkeskikk. Langt inne i nordmarka er det annerledes.

Nå vet ikke jeg hvor tett de fleste her mener defineres som "ligge på hjul", men i mitt hode er 5 meter langt utenfor enhver intimsone man kan påberope seg i tettbygde strøk.

Re: Hvorfor det?! [Re: Dan] #1690259 27/09/2013 13:37
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan

Det er jeg enig i. Poenget mitt var at det var han som burde skape luken.

Når jeg sykler forbi, kommer jeg snikende opp bak til det er igjen noen meter. Da reiser jeg meg og tråkker til alt jeg klarer. Rett før jeg kommer opp på siden setter jeg meg, og prøver å se uanstrengt ut, mens syra brenner i lårene. Håper bare han ikke henger på når jeg må ned på normal fart igjen :-)

Btw Everest regnskapet, er det fom 1.jan?

Re: Hvorfor det?! [Re: okl] #1690262 27/09/2013 13:43
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: okl

Nå vet ikke jeg hvor tett de fleste her mener defineres som "ligge på hjul", men i mitt hode er 5 meter langt utenfor enhver intimsone man kan påberope seg i tettbygde strøk.

Helt enig. 2-3 meter er også greit. Men ikke under meteren bak meg. Det er for nære.

Re: Hvorfor det?! [Re: Dexter] #1690268 27/09/2013 13:50
Dan Offline
More than words
More than words
Det er jeg enig i. Poenget mitt var at det var han som burde skape luken.

Kanskje, hvis han har benyttet seg av den lavere luftmotstanden i det han tar deg igjen så skal det jo ikke være noe problem for ham å slingshotte forbi og lage en stor nok luke.

Quote:
Btw Everest regnskapet, er det fom 1.jan?

Jepp. Målet er tolv Everest før 31. desember og trenden ser jo bra ut. ICON_SMILE

Re: Hvorfor det?! [Re: Lektoren] #1695450 07/10/2013 14:21
Dan Offline
More than words
More than words
Må bare ta frem denne tråden igjen for å grinebite litt over folk som ligger på hjul. I dag var det ikke mitt hjul de lå på, men jeg var på vei mot Lysaker bak Swecobygget og var på vei ned i svingdumpen som alle kjenner til som sykler der. Blind sving med nedoverbakke fra begge kanter, masse fotgjengere og masse syklister.

Jeg så at det var en fotgjenger på vei ned bakken på andre siden og la meg derfor så nære lyktestolpen i innersvingen som mulig i høyresvingen, siden man aldri vet hvilke gærninger man møter. Og som forventet så kom det et tog med fire syklister ned bakken. De måtte allesammen godt over midten av gangveien for ikke å risikere å treffe fotgjengeren som de hadde på sin side. Hvis jeg hadde syklet midt i min halvdel av gangveien rundt den blinde svingen så ville vi ha hektet.

Riktig måte å sykle i den situasjonen er selvfølgelig å bremse nok til at man klarer å vente med fotgjengerpasseringen til etter møtet, men siden første man hadde tre andre på hjul så hadde han jo null mulighet til å bremse uten å lage massevelt.

Så kort og godt: JÆVLA IDIOTER! Ikke kjør tog midt blant fotgjengere og andre syklister!

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support