Kommer dere til å ta inn Speedster, og vil de fungere på 103mm-felg?
Ikke umulig at vi tar det inn. Funker fjell på hardpack, etc. Har montert det på 100mm felg nå, og det gikk greit, monterer på 103mm med Tyvek felgbånd i kveld.
Hvilket fornav er det egentlig på Mammuten? Fungerer et baknav, eller gir det feil offset til felgen eller problemer med bremseskiva?
Hadde vært fint hvis man slipper spesialisert 135mm frontnav (det er så klart snakk om å kjapt bygge et alternativt 29er hjulsett med ISP for isete forhold).
Mk2 har 135mm frontnav med front spesifikk adapter/ skivespacing, mens Mk1 har 135mm nav med rear spesifikk spacing for skiva.
Front spesifikk spacing blir bransjestandarden fremover.
Kommer dere til å ta inn Speedster, og vil de fungere på 103mm-felg?
Ikke umulig at vi tar det inn. Funker fjell på hardpack, etc. Har montert det på 100mm felg nå, og det gikk greit, monterer på 103mm med Tyvek felgbånd i kveld.
Må være fine til commuterbruk og vel samtidig tåle litt røffere bruk enn Black Floyd.
Forøvrig, endelig er det vel teoretisk mulig å vannplane med sykkel! Iflg formelen til luftfartsindustrien som Sheldon refererer til: "Speed (in knots) = 9 X the square root of the tire pressure (in psi.)", vil man kunne risikere vannplaning ved 67kmt med 16psi...heldigvis er det bra drenering i bunnen av Kongsveien:)
Sheldon sier at vannplaning med sykkel ikke kan forekomme, bl.a. nettopp med bakgrunn i denne formelen, men han tenkte nok ikke på fatbikes med svært lite trykk. Derimot øker vel trykket i dekket med rytteren på sykkelen, så man skal nok holde enda høyere hastighet/ha lavere trykk for å være i risikosonen.
Dekkbredde for et sykkelhjul spiller indirekte inn da et bredere dekk normalt har lavere trykk, og dermed får man større kontaktflate. Diameter har også indirekte påvirkning av samme grunn, men det er altså kontaktflaten med underlaget som betyr noe. Dersom man har mønster som effektivt kan lede vann unna, vil det minske risikoen. (Men kombinasjonen av mye mønster, lite trykk og høy fart er ikke særlig sannysynlig ifm sykling:)
Er det rett at den Mammuten er ganske tilsvarende som neck romancer (mht hvilke hjulsett og dekk man kan benytte)?
Neck har vel Moonlander gaffel, så det blir tilsvarende med tanke på plass og type nav (front spesifikk skive offset). Bak så har Neck 17.5mm offset, mens Mk2 Mammut har 21.5mm, nå er det alltid små produksjonstoleranser i hver retning på offset rammer, men du må nok offsette et Mk2 bakhjul litt for å line opp perfekt på en Neck og vice versa
Hvis motorsykler kan vannplane kan vel også fatbikes gjøre det. Men den formelen til luftfartsindustrien er ikke nødvendigvis helt relevant. Noen med link?
Det er vel en formel som brukes som tommelfingerregel i mange sammenhenger. (Michelin bla når de sier "The footprint of a 23mm tire (approx. 7 sq. cm) is so small that the bike would need to be traveling at about 120MPH in order to hydroplane."). Formelen er såvidt jeg vet også NASA-approved:)
Nå kan det jo hende at forskjell i gummiblanding og TPI mellom nesehjulet til et fly og et Speedster kan påvirke noe, det kan også hende at formelen ikke er utarbeidet for så lavt trykk (nesehjul har normalt mellom 30-300psi), men jeg kan garantere at jeg for sikkerhets skyld sjeldent kommer til å sykle fortere enn 70kmt med fatbike.
En del som har slitt med kaliper og rotor bolter som sitter vel hardt på Mk2 (og faktisk Mk1) Mammut/BigBob. Ser ut til at Tektro brukte en vel aggressiv gjengelåsingsvæske på disse. 20-30 sekunder med varmepistol gjør det enkelt å skru dem opp.
Takk ! Jeg tar litt og litt om gangen så det blir nok bedre etterhvert. Spesielt farger og kontraster syntes jeg er kjedelig å gjøre noe med, så jeg gjør stort sett ikke så mye med det, men det kommer etterhvert
Det tar veldig kort tid å justere kontrast og farger. Man lager seg noen standard innstillinger og lagrer dem,og så går man ut i fra dem og finjusterer hvis de ikke passer. Eller så bruker man det som er lagret på forhånd.
Justering av sort kan få filmsnuttene til å se sykt mye bedre ut,men ikke lett å lære seg på egenhånd.
Som regel gidder ikke jeg å gjøre for mye med opptakene,siden en liten endring i lyset på opptakene kan gi masse ekstraarbeid.
Men kjekt å kunne,da man kan klare å berge dårlige opptak.
Jeg skal teste det ut litt mer til neste videoen. Takk for masse tips og kritikk
Jeg har selvfølgelig også sett videoen, den er meget bra. Jeg har også lyst på FB. Er det noen som vet om fatbike nav med 20mm aksling? Bak går det med hurtigkobling...
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Vel vel.. så har man endelig fått BigBob i hus, blei en del skruing før man kom seg ut med den, først montering i butikken (valgte å gjøre det selv, mest morro sånn.) Så hjem å skifte deler, blei XT bremser og X,0 Gripshift så heiv jeg av den størst ringen foran og bestilte chainguard. Det med skruene på skivene skulle jeg visst før jeg prøvde å space ut mine, vrei gjengene i stykker på den ene skruen, så varmepistol og dremel for å lage flatskruhjernspor blir vel løsningen her antar jeg. men XT-kalipteren tar visst akkurat ikke borti, så haster ikke før jeg eventult skifter skiver.
Men blei litt tid til å prøve også... har sykla overalt hvor jeg ikke har kunnet sykle før.. myr, bratte bakker etc etc.. men den var ikke noe særlig og hoppe med fant jeg fort ut i hvert fall.....
Artigste øyeblikk var en liten gutt som var å syklet med faren sin, han stirra sånn på sykkelen min at han endte opp med å tippe i rett i sykkelen til faren. (det gikk bra han kom seg på beina med engang), ellers så er ikke fatbike veldig utbredt i Alta enda så får en del rare blikk og kommentarer. Og brodern kjøpte samme sykkel så 2 stk som kommer sammen på noe som nesten ingen har sett, det gjør det ikke bedre.... Godt det er høst og mørkt om kveldene
Jeg har selvfølgelig også sett videoen, den er meget bra. Jeg har også lyst på FB. Er det noen som vet om fatbike nav med 20mm aksling? Bak går det med hurtigkobling...
Ikke med 20mm, selv om det finnes en dempergaffel for fatbike med 20mm. Produsenten anbefaler å space ut egne 20mm-nav. Jallamekk!
Ja, enig i at det er litt jalla men jeg har mulighet til å lage dem selv.... Det går nok bra...er mer spent på akslingen. Kan kanskje få tak i en til bakhjul?
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Etter endel mnd med mye fatbike sykling hvordan syntes du formen er? Har du mer eller mindre trøkk på flater? Etter litt sykling på min Mammut så slo det meg at alt av bevegelser ble veldig tregt. Spørsmålet er egentlig, mener du fatbike kan erstatte alt annet av sykling frem til april mnd?
Etter litt sykling på min Mammut så slo det meg at alt av bevegelser ble veldig tregt. Spørsmålet er egentlig, mener du fatbike kan erstatte alt annet av sykling frem til april mnd?
Kanskje du skal sette på en kadensmåler og sørge for at du har samme kadens på tjukkasen som på de andre syklene dine?
Etter endel mnd med mye fatbike sykling hvordan syntes du formen er? Har du mer eller mindre trøkk på flater? Etter litt sykling på min Mammut så slo det meg at alt av bevegelser ble veldig tregt. Spørsmålet er egentlig, mener du fatbike kan erstatte alt annet av sykling frem til april mnd?
Absolutt, selv har jeg syklet kjappere enn noengang før, og også andre har merket god fremgang, se f.eks på resultatene til Lars-Ove Thoresen. Kombinasjonen raskere konkurransesykkel og mye fatbike trening ga ham mye knall resultater i år. Selv kjørte jeg bare ett ritt i år, Norges klart bratteste bakkeritt, opp Tronfjell, ca. 1200m stigning på 11km. Ifjor var jeg nr. 3 bak vinner (og kongen av Tronfjell) Tor Halvor Bjørnstad og Bersvenn Støen, da var jeg 4 minutter etter Bjørnstad. I år var forspranget til Bjørnstad kappet ned til 39 sekunder, og jeg var godt foran Støen (som fikk sølvmedaljen i NM forrige uke). Fremgangen skyldes selvsagt en kombinasjon av 1080 timer logget i året som gikk mellom de to rittene, og typen sykkel brukt til treningen, men at svært mange av de timene var på fatbike har utvilsomt mye med det å gjøre. Fatbike på snø gir en low impact type styrketråkk som har gitt meg (og f.eks Lars-Ove) en trøkk (også på flater) som vi ikke har vært i nærheten av før. Tor Halvor har blitt nervøs for at kronprinsen av Tronfjell skal detronisere kongen neste år, så han har bestilt seg en Mammut selv (jeg skjøt meg nok selv i foten da jeg tilbød ham en god deal på en Mammut, men gjort er gjort ) Må se og surre meg til å kjøre noen flere ritt neste år, men det går jo knapt klatreritt i det landet her (mens det er bakkeløp på omtrent annenhver knaus).
Får tacka Espen W för en kanoncykel. Vi var 3 personer som gjorde ett gruppköp i Kongsvinger och får även tacka Tommy på Intersport för mycket god service. Vi har väldigt skoj med cyklarna och igår hade vi ungdomsträning i MTB i Arvika där 23 barn tyckte Big Boben var imponerade och de fick provcykla. Kan säkert bli fler fatbikers av dem.