Førsteinntrykket er at vi har det for bra når "sossegutten" reagerer sånn. Men etter at tankene hadde snurret litt så kom jeg frem til at dette er ufattelig stigmatiserende. På lik linje med at syklister er drittsekker, blondiner er dumme og feite er late. Jeg synes det er helt greit at politimennene har en slik tone seg i mellom men burde ikke dette ha vært klippet vekk?
Hva synes dere?
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken?
[Re: Raskall]
#168582820/09/201305:38
Problemet er at samtalen politimennene i mellom, kom gjennom redigeringen. Er jo ekstremt tøft gjort å stå frem i media som "sossegutt"! Dette kommer han til å få høre tenker jeg. Jeg så programmet og humret lett når dette med "sossegutt" kom opp.
Hva politifolk snakker om på patrulje seg imellom, det får deres sak, enig det. Men de må være litt mere bevisste når et kamera er tilstede!
#168582920/09/201305:47
Det har blitt nevnt før, krenkethet er den nye folkesykdommen. Symptomene inkluderer men er ikke begrenset til ekstremt tynn hud og overdreven tro på egen betydning i en større sammenheng.
Tøff i trynet, sår i skrittet!
#168583720/09/201306:10
Jeg reagerer mer på "purken", egentlig. At han der blir kalt "sossegutt", synes jeg kanskje ikke var så merkelig. Folk får skaffe seg litt hardere hud, men jeg skjønner jo at det blir vanskelig med sossegutt-forbruk av bodylotion! (Å, nei! Der gjorde jeg det også!) HTFU, altså.
Det morsomste med den artikkelen var jo "Politimester Wirum". Jfr. Otto Hespersens karakter, Virrum.
Mulig hun var opphavet til figurens navn, selvsagt.
#168586220/09/201306:37
Hva er forskjellen på fordommer og kvalifiserte gjetninger basert på erfaring? Blir de fordommer når du tar feil, eller når noen lar seg fornærme av dem? ...Eller først når gjetningene/antagelsene ikke er så "kvalifiserte" likevel?
#168586420/09/201306:40
Igen inne på rettsikkerhet for hvite nordmenn. En snut har ikke lov til å vitse om innvandrere, men folk synes å mene det er helt ok at snuten vitser om hvite gutter på TV. Dere er småsyke i skallen, i det minste utrolig inkonsekvente. Jeg mener begge grupper er fintfølende og synes dette var små overtramp fra snutens side. Så lenge det ikke påvirker utførelsen av arbeidsoppgaven, så kan det ikke være så j farlig hva man sier. Det er da intet offisielt tyranni vi lever i. Hypotetisk sett så kunne man likevel bytta ut "sossegutter" med "flyfiller/tøser" og målt reaksjonen mot denne... I det minste mener jeg det samme om begge tilfellene. Det ligger nok helst i at dere egentlig ikke mener en puck om det som ikke angår dere helt direkte og konkret. Bare gøy å flisespikke litt her og der. Postingen bærer preg av kveruleringen og meninger som vendes etter motvinden. Kan nok fort bli slik, når det må postes i hver gåddam tråd. Fins det 1 snikksakk tråd som f.eks Stein ikke har posta i. Uten egentlig ha noen dypere interesse eller formening om lite.
Redigert av Abit; 20/09/201307:46.
#168590420/09/201307:56
Jeg ble kastet på glattcelle jeg av politiet i Lillestrøm. Legg så til å bli slått i hodet med maglight og påsatt håndjern for å bli tatt med ned dit!!!.
Hva jeg gjorde galt? Kjørte en 100% original bil med prøveskilter som (som politiet ikke likte sikkert). Ble fulgt over 1mil, og så stoppet. De hevdet kjøreseddel var ugyldig. Når jeg så nektet det, og ba meg påpeke hva/hvordan den var ugyldig med kjøringen så ble jeg beskyldt for å være narkopåvirket. Med samboer og datter stående 5m unna, vi hadde hentet bilen og de kjørte i følge. Ikke drikker jeg mye alkohol engang, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tatt noe som helst narkotiske stoffer NOENSINNE.
Ble klaget inn til politiet, og anket. Henlagt.
Politiet gjør akkurat som de vil.
Nå har det fremkommet i ettertid at Romerike politidistrikt hadde ledelsesmessige utfordringer, og at det ver litt ukultur i etaten.
Belastningen, med å stå fram er mer en stor nok. Jeg innehar en jobb som innebærer meget stor grad av tillit selv, og en stilling som krever vandelsattest. Aldri hatt problemer med politiet, men måten de håndterte saker er i "Copps" stil "er det ikke kriminalitet så skaper vi kriminalitet". Jeg ble så forbanna, at jeg solgte bilen uken etterpå, kunne ikke la dette gjenta seg.
Det aller morsomste er jo unskyldningen fra Wirrum. Den setter seg godt midt i rekken av unskyldninger man egentlig ikke mener.
Det er ikke en unskyldning av handlingen, men et "vi beklager at du oppfattet det støtende". Altså er skylden hos sossegutten (ja for innerst inne vet vi jo at han mest sansynlig er akkurat det) som har tynn hud og reagerte på tv-programmet.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
[Re: silverwrx]
#168592920/09/201308:22
Jeg ble kastet på glattcelle jeg av politiet i Lillestrøm. Legg så til å bli slått i hodet med maglight og påsatt håndjern for å bli tatt med ned dit!!!.
Hva jeg gjorde galt? Kjørte en 100% original bil med prøveskilter som (som politiet ikke likte sikkert). Ble fulgt over 1mil, og så stoppet. De hevdet kjøreseddel var ugyldig. Når jeg så nektet det, og ba meg påpeke hva/hvordan den var ugyldig med kjøringen så ble jeg beskyldt for å være narkopåvirket. Med samboer og datter stående 5m unna, vi hadde hentet bilen og de kjørte i følge. Ikke drikker jeg mye alkohol engang, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tatt noe som helst narkotiske stoffer NOENSINNE.
Ble klaget inn til politiet, og anket. Henlagt.
Politiet gjør akkurat som de vil.
Nå har det fremkommet i ettertid at Romerike politidistrikt hadde ledelsesmessige utfordringer, og at det ver litt ukultur i etaten.
Belastningen, med å stå fram er mer en stor nok. Jeg innehar en jobb som innebærer meget stor grad av tillit selv, og en stilling som krever vandelsattest. Aldri hatt problemer med politiet, men måten de håndterte saker er i "Copps" stil "er det ikke kriminalitet så skaper vi kriminalitet". Jeg ble så forbanna, at jeg solgte bilen uken etterpå, kunne ikke la dette gjenta seg.
Sure greier. Du vet, i hvert fall nå vet du, at å adlyde politiets pålegg går foran alt. Undrer meg om du hadde en typisk "dealer-bilmerke". Vet om flere som har blitt stoppa, uten annen (u)forklarlig grunnlag enn nettopp det + politi som har lite å gjøre akkurat da.
Enn så lenge er man avvikere, men opplevelsene spres fort under nåværende regime og håndhevelsen av det. Enn så lenge er det eneste man kan gjøre som protest, nekte å gidde være med på det. Etterhvert blir antallet avvikere så stort, at samfunnet får et svært økonomisk og sosialt problem. Da må noe gjøres. Ikke at jeg gidder å vente på det eller at jeg lenger er interessert når den dag kommer..
Her er det nok desverre nok en gang en offentlig tjenestemann som har glemt hvilken "hatt" han har på i den aktuelle anledningen.
At han har stigmatiserende meninger som privatperson - om f.eks. sossegutter, raggere, rånere, horer, junkiser, negere homofile, pakistanere, blondiner etc. - er i seg selv en rett han har som individ, men kanskje noe betenkelig mht. om han da er kvalifisert til å inneha en stilling som polititjenestemann (Tenker da primært å det å stigmatisere, som neppe kan ansees som en god egenskap for en som skal utøve den jobben det er å være polititjenestemann...) Men.... En ting er å ha disse meningene privat og evt. gi uttrykk for de privat, en annen ting er å ta med seg disse på jobben. I det tilfelle han tar på seg "uniformen" opphører han egentlig å eksistere som privatperson og tiltrer rollen som offentlig tjenestemann og politimann. Hva han da mener som privatperson skal da - ikke under noen omstendigheter - komme til yttrykk eller på annen måte påvirke utøvelse av stillingen. Klarer han ikke dette, bør han trolig vurdere om han er egnet til å fortsette som offentlig tjenestemann.
Nå har jeg ikke sett det aktuelle programmet, men stemmer det som er sagt vitner det desverre om en svært lite profesjonell opptreden.
[Re: towi]
#168596120/09/201309:01
I det tilfelle han tar på seg "uniformen" opphører han egentlig å eksistere som privatperson og tiltrer rollen som offentlig tjenestemann og politimann. Hva han da mener som privatperson skal da - ikke under noen omstendigheter - komme til yttrykk eller på annen måte påvirke utøvelse av stillingen.
Det gjorde vel heller ikke det. Han snakket (privat) med kollegaen i bilen etterpå, såvidt jeg har forstått. Problemet er at han ikke tok hensyn til at han ble filmet, og regissøren syntes at passiaren ble god tv. At politimannen ikke tenkte på at det kunne skje, vitner om ikke annet om dårlig vurderingsevne/konsekvensanalyse, men å si at dét utsagnet gjør at han ikke er skikket til jobben, er å trekke det litt langt. I prinsippet er det kanskje sammenliknbart, men jeg synes det blir veldig søkt å sammenlikne dette med å kalle damer for ludder og en da mer; mørkhudede for "tørklehuer".
#168598120/09/201309:25
Det er jo alltid litt søtt når ressurssterke, velfungerende og velstående mennesker er ekstremt sårbare for bagateller.
e
Er bare de som har råd, ressurser og stort nok ego til å henge seg opp i slikt. Vet ikke helt hvor søtt jeg synes det er, med mindre det tenkes på en form for søthet å se andre "lide" eller jåleri, som jeg foretrekker beskrive det som. Smaker ikke så mye til det heller. Jeg er immun mot parfymering
Media har igjen klart å sette lys på en viktig sak for norsk rettssikkerhet. Omtrent like interessant som å lese Marie Simonsen sine politisk-økonomiske utredninger
Redigert av Abit; 20/09/201310:09.
[Re: ]
#168600620/09/201310:03
Det aller morsomste er jo unskyldningen fra Wirrum. Den setter seg godt midt i rekken av unskyldninger man egentlig ikke mener.
Det er ikke en unskyldning av handlingen, men et "vi beklager at du oppfattet det støtende". Altså er skylden hos sossegutten (ja for innerst inne vet vi jo at han mest sansynlig er akkurat det) som har tynn hud og reagerte på tv-programmet.
Beste unnskyldningen er den som ikke er unnskyld, men føkk ju: "Beklager at jeg kalte deg for en idiot. Det var ikke meningen å påpeke det" (For) Mange vil akseptere denne, og man har ikke unnskyldt noe man ikke vil unnskylde.
Etter min mening ja. Og enda mer irritert blir jeg på tredjeparter som poserer som så voldsomt provosert av bagatellene, som f.eks Kaisers-kisen som helte øl over folk.
Per B.
[Re: Espen]
#168601920/09/201310:16
Det samme tenkte jeg. Her finnes det ingen innrømmelser om at kommentaren VAR krenkende eller stigmatiserende, de bare håper at ingen ble lei seg og hvis noen ble lei seg så var jo ikke det meningen. Kunne likegodt latt være i lire av seg det her.
Krenkethet eller ikke, det bryr meg egentlig ikke. Sossen er i sin fulle rett til å lage litt bråk. Politiet har makt, utøvende sådann, og dermed et temmelig stort ansvar for å fremstå som seriøse, troverdige og tilltsvekkende. Jada, dette er bare to menn, som deg og meg, men de er på jobb i et yrke de selv har valgt. Om de ikke klarer å representere politiet og de tingene politiet skal står for når de er på jobb, kan de holde seg hjemme.
Politiet skal kunne møte en temmelig bred gruppe i sitt arbeid; hele befolkningen. Så da er det kanskje greit å legge fordommene på hylla i blant.
Har forøvrig hatt noen temmelig ubehagelige opplevelser med politiet der jeg plutselig har blitt "mistenkt" for ting jeg ikke har gjort og blitt truet med å kaste på glattcelle. Heldigvis har jeg også truffet mange hyggelige og reflekterte politimenn, og velger å tro at det er en beskrivelse som passer på de fleste av dem.
Etter min mening ja. Og enda mer irritert blir jeg på tredjeparter som poserer som så voldsomt provosert av bagatellene, som f.eks Kaisers-kisen som helte øl over folk.
Jeg synes egentlig ikke Madcon overreagerte så mye. De reagerte der og da, også skværa de opp like etterpå. Det var etterspillet og alle de andre som ble fornærmet på Madcons vegne som var pinlig.
Men det aller verste var nok at låta Møkkamann, en låt som sannsynligvis er den dølleste låta norsk popindustri har produsert siden tidenes morgen, og det er ganske godt gjort, ble selveste protestsangen for alle som krever å få si hva de mener om innvandrere. Dermed ble drittlåta spilt overfuckingsalt, og i flere måneder ble det tilnærmet umulig å unngå den.
[Re: Knirkekne]
#168603820/09/201310:37
Det er ikke en unskyldning av handlingen, men et "vi beklager at du oppfattet det støtende".
Ah, så dette er en etisk riktig måte å beklage på. Det må det jo være siden politiet bruker det. Beklager andres følelser når du har gjort urett.
Da må det gå an å si i en drapsak at: "Jeg beklager at enken føler at livet hennes ble ødelagt da ektemannen ble drept"
eller hvis du ble tiltalt for politivold: "Jeg beklager at politimannen følte smerte i ansiktet når nesen hans ble knekt,..... men bare hvis han beklager smerten jeg følte i handa".
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
[Re: supernalle]
#168604120/09/201310:39
eller hvis du ble tiltalt for politivold: "Jeg beklager at politimannen følte smerte i ansiktet når nesen hans ble knekt,..... men bare hvis han beklager smerten jeg følte i handa".
Det er ikke politivold. Politivold er når Politiet utøver vold.
Det er ikke en unskyldning av handlingen, men et "vi beklager at du oppfattet det støtende".
Ah, så dette er en etisk riktig måte å beklage på. Det må det jo være siden politiet bruker det. Beklager andres følelser når du har gjort urett.
Da må det gå an å si i en drapsak at: "Jeg beklager at enken føler at livet hennes ble ødelagt da ektemannen ble drept"
Hehe. Minner veldig om de dopingtiltaltes unnskyldninger ("Beklager at jeg ble tatt i doping, jeg er veldig lei meg" og denslags).
[Re: Stein]
#168604920/09/201310:49
Det er ikke politivold. Politivold er når Politiet utøver vold.
Det jeg ikke kan fatte er at det i all seriøshet skal produseres TV materiale basert på yrker som har høy grad av sensitivitet for personvern (uavhengig av denne historien).
[Re: Trond Vidar]
#168608020/09/201311:28
Det jeg ikke kan fatte er at det i all seriøshet skal produseres TV materiale basert på yrker som har høy grad av sensitivitet for personvern (uavhengig av denne historien).
Så en serie om reholdere ved arbeidsplassen din hadde vært like interessant.... folk er dyneløftere, og å se at andre feiler fører til at man kan føle bedre selv (hvis man har lav nok selvfølelse, og det er det dessverre mange som har).
Every man is guilty of all the good he did not do.